Cybersecurity, halfgeleiders en water ETF's
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Cybersecurity, halfgeleiders en water ETF's
Of deze video: https://www.youtube.com/watch?v=dwPh-PAg9A8.
Ben Felix: Thematic ETFs (are Terrible Investments)
Bespreekt bovenstaande paper, en enkele andere rond thematic indexen,
Laatst gewijzigd door B7H4long op 29 mei 2022, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
... lijken vooral de themas die het de voorbije jaren goed gedaan hebben; die toen een hype waren.De keuzes van karine : technologie, veiligheid, water en klimaat en milieu.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het is niet omdat bedrijven-die-vorige-jaren-gehyped-zijn, nu afgestraft zijn dat ze daarom goede beleggingen zijn voor de toekomst. ze kunnen nog altijd beide richtingen uit. Kijk maar eens naar 2000.
Ik kies mijn beleggingen niet op basis van de prestaties vroeger en nu maar ik beleg in thema's, landen en sectoren die me interesseren, ook buiten de beurs.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, iedereen belegt volgens zijn eigen inzichten. En dat hoeft niet altijd "maximaal financiëel rendement" te zijn.
Ik vraag mij dan wel af welke zoal de beleggingen "buiten de beurs" zijn die jou vandaag interesseren en waar je dan ook in belegt.
Ik had het niet over beleggingen buiten de beurs maar over beleggingen in dingen die me interesseren, ook buiten het financiële. Technologie bijvoorbeeld interesseert me dus daar beleg ik in.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je belegt alleen "op de beurs" dan ?
Ik had gehoopt een paar nieuwe beleggingsmogelijkheden te weten te komen, maar niet dus. Jammer.
Oh, is dat je punt? Er zijn beleggingen buiten de beurs genoeg: termijnrekeningen, spaarverzekeringen, vastgoed, kunst, antiek, oldtimers, whiskey, manuscripten, ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee, ik heb hierbij niet direct "een punt".
Wat mij interesseert, is welke beleggingen (al dan niet "buiten de beurs" dan) jij vandaag dan kiest, op basis van je interesse.
De halfgeleider etf bestaat nog maar 1,5 jaar en volgens mij moet de hype nog echt komen.(auto's, woningen, enz enz)
Ik blijf ervan overtuigd dat deze bedrijven zichzelf de volgende jaren nog zullen bewijzen en wil daar het eventuele risico wel voor nemen. Maar zoals gezegd voor beperkte bedragen.
ASML Holding NV/Taiwan Semiconductor Manufacturing/Intel Corp/NVIDIA Corp/Broadcom Inc, enz
Daarom zie ik dit als een extraatje naast mijn standaard etf portefeuille.
Betreft hype, zoals eerder geschreven kocht mijn vader in 2017 al een waterfonds. Water was toen al een hype en is dat blijkbaar nog steeds. Het gaat trouwens een stuk verder dan water, ik kijk dan bv naar Waste Management Inc waar het om afvalverwerking gaat wat ook steeds meer een probleem wordt naar de toekomst toe.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is toch wat anders dan:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, ik stel graag vragen, dat komt omdat ik weinig weet.
Terug "to the point" (het gaat hier over wel/niet beleggen in niche-ETFs n.m.i.) ...
Hoeveel procent van "de beleggers" denk je dat er "geïnteresseerd" zijn in thema's zoals "technologie, veiligheid, water en klimaat en milieu" ?
Maar als technologie je echt interesssert en/of je bent beroepshalve heel goed geinformeerd over de tech sector, dan is dat juist een argument om NIET in een tech-ETF te stappen. Je hebt hier namelijk een competitief voordeel tov de know-knothing investeerder die in ETFs investeert. En dat voordeel zou je kunnen uitspelen door individuele aandelen te kopen.
Thematische ETFs zijn voor mij vis noch vlees: je hebt niet het voordeel van individuele aandelen (kennisvoordeel, mogelijkheid om individuele aandelen die ondergewaardeerd zijn extra in te kopen of overgewaardeerde aandelen te verkopen etc), en niet het voordeel van een breed indexfonds.
De kern van mijn portefeuille bestaat uit brede indexen, aangevuld met individuele aandelen uit mijn kennisdomein. Thematische ETFs hebben dan geen enkel nut.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."