Corona-virus.
Re: Corona-virus.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220529_92716804
Katrijn (55) werkte extra in de pandemie, maar krijgt nu de rekening gepresenteerd bij belastingen: “Waarom heb ik me zo hard ingezet?”
Alleenstaande moeder Katrijn voelt zich gestraft voor haar harde werk in de zorgsector tijdens de coronapandemie. “De extra uren en feestdagen die ik gewerkt heb, leveren mij nu een onhaalbare terugbetaling aan de belastingen op. Was ik maar lekker lui geweest.”
Katrijn (55) werkte extra in de pandemie, maar krijgt nu de rekening gepresenteerd bij belastingen: “Waarom heb ik me zo hard ingezet?”
Alleenstaande moeder Katrijn voelt zich gestraft voor haar harde werk in de zorgsector tijdens de coronapandemie. “De extra uren en feestdagen die ik gewerkt heb, leveren mij nu een onhaalbare terugbetaling aan de belastingen op. Was ik maar lekker lui geweest.”
Tsja, het is toch algemeen geweten dat extra uren navenant belast worden. Overuren laat ik nooit uitbetalen maar neem die altijd op in compensatie zo heb je hetgeen je effectief gewerkt hebt netto terug, een uur extra werken is een uur extra thuis. Als je ze laat uitbetalen ben je gepluimd.
Je zou ook als zorgmedewerker je verstand kunnen gebruiken, weten dat er nadien nog een belasting wordt geheven, dat zelf berekenen of laten uitrekenen... en het geld nog niet opdoen dat je als extra loon gestort krijgt.
Dat is gebruik maken van je gezond verstand en handelen als een goede huisvader / moeder.
Lekker alles opdoen en daarna komen klagen dat netto niet zo netto was als je wel zou willen getuigt van een gebrek aan gezond verstand of vermogen om met je centen goed om te gaan.
Dat is gebruik maken van je gezond verstand en handelen als een goede huisvader / moeder.
Lekker alles opdoen en daarna komen klagen dat netto niet zo netto was als je wel zou willen getuigt van een gebrek aan gezond verstand of vermogen om met je centen goed om te gaan.
Deze dame heeft een renteloze lening ontvangen van de staat. Ze dus blij moeten zijn. Bij mij is het andersom : ik moet 919 euro ontvangen....
Groot gelijk met uw commentaar, maar...haelewyn schreef: ↑30 mei 2022, 17:36 Je zou ook als zorgmedewerker je verstand kunnen gebruiken, weten dat er nadien nog een belasting wordt geheven, dat zelf berekenen of laten uitrekenen... en het geld nog niet opdoen dat je als extra loon gestort krijgt.
tijdens die periode waren alle hens aan dek nodig, met het dagelijkse applaus enzomeer. Waarschijnlijk werden ook velen verplicht de nodige uren te maken, ze kregen eveneens een extra premie (weet niet hoe dit is afgelopen). Na de piek waren er nog steeds veel verzorgenden nodig. Herinner u nog "ze zaten op hun tandvlees", en nu zoveel maanden later, na 24 à 30 maanden veel zorg gaan ze de zorgverleners zo uitmelken. Dit gaat er bij mij niet zo vlot in!
Ach zowat alle werkenden worden in dit land uitgemolken, of die nu in de zorg werken of elders. Het getuigt inderdaad nog maar eens van het feit dat je een goeie bent zo lang ze van je kunnen profiteren, als je iets moet terugkrijgen geven ze niet thuis.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een dag eerder was er blijkbaar nog al zo iemand: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220527_95772329
Tijdens en na Corona hebben velen hun job in de zorg opgegeven. Er zijn te weinig vervangers gekomen waardoor het gebleven personeel kon kiezen: extra werken en zwaarder belast worden, of zich geregeld ziek melden.
Een vriendin heeft gekozen om zoveel mogelijk te gaan werken. Ze neemt haar job ter harte. Maar ze kan haar verlof niet opnemen en ziet haar gezin, familie, vrienden en kennissen nog amper. Ze wist wel dat ze een pot moest aanleggen om de volgende belastingbrief te kunnen betalen ...
Een vriendin heeft gekozen om zoveel mogelijk te gaan werken. Ze neemt haar job ter harte. Maar ze kan haar verlof niet opnemen en ziet haar gezin, familie, vrienden en kennissen nog amper. Ze wist wel dat ze een pot moest aanleggen om de volgende belastingbrief te kunnen betalen ...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Een goede en vooruitziende beslissing van je vriendin. Zo hoort het ook.pukkie007 schreef: ↑30 mei 2022, 21:54 Tijdens en na Corona hebben velen hun job in de zorg opgegeven. Er zijn te weinig vervangers gekomen waardoor het gebleven personeel kon kiezen: extra werken en zwaarder belast worden, of zich geregeld ziek melden.
Blijkbaar zijn er velen die niet weten hoe ons belastingstelsel in elkaar zit (met hoge marginale aanslagbiljet eens je een bepaalde inkomensgrens overschrijdt) en dan plots verrast zijn dat ze zwaar belast worden op extra-inkomsten. Of ze ervaren nu hoe sommigen onder ons al hun hele carrière zwaar belast worden.
Ikzelf kies steeds voor extra-verlof ipv extra-loon als ik overuren heb. In geval van uitbetaling hou ik, na RSZ en bedrijfsvoorheffing, immers minder dan 40% over. Dat geldt trouwens ook voor mijn vakantiegeld en 13e maand.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Dat moet ieder voor zich uitmaken, Vincent. Mijn vriendin doet het, mijn dochter en vrouw ook. Mijn dochter is jong en wil vooruit en combineert een fulltime job in shiften met een tweede job. Ze laat het maximale aan overuren uitbetalen, de rest neemt ze op als verlof ( als er te weinig vervanging is en ze op het einde van het jaar nog overuren heeft staan, dan worden die overgezet. Mag in principe niet maar de vakbond knijpt een oogje dicht.) Mijn vrouw heeft 43 verlofdagen per jaar. Doe daar nog wat overuren bij en ze gaat richting 50 dagen. Zij laat die dagen dus ook uitbetalen of overzetten naar het volgende jaar.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij of zij wil. Maar je moet goed beseffen dat als je voor centen kiest ipv extra verlof dat je zwaar belast wordt. Zo zit ons belastingstelsel met stijgende marginale aanslagvoeten in elkaar.pukkie007 schreef: ↑30 mei 2022, 22:29 Dat moet ieder voor zich uitmaken, Vincent. Mijn vriendin doet het, mijn dochter en vrouw ook. Mijn dochter is jong en wil vooruit en combineert een fulltime job in shiften met een tweede job. Ze laat het maximale aan overuren uitbetalen, de rest neemt ze op als verlof ( als er te weinig vervanging is en ze op het einde van het jaar nog overuren heeft staan, dan worden die overgezet. Mag in principe niet maar de vakbond knijpt een oogje dicht.) Mijn vrouw heeft 43 verlofdagen per jaar. Doe daar nog wat overuren bij en ze gaat richting 50 dagen. Zij laat die dagen dus ook uitbetalen of overzetten naar het volgende jaar.
Je vriendin, je vrouw en je dochter weten dit en kiezen bewust voor uitbetaling. Geen probleem. Maar anderen maken blijkbaar deze keuze zonder te beseffen hoe zwaar ze erop belast gaan worden en dan verschieten ze als ze zien hoe weinig er netto overblijft.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Kloppt. Een reden te meer om in het secundair onderwijs zoiets aan te leren. Dat de leerlingen het interessant vinden en het gaan onthouden, that's an other cookie ...
Je zal als patiënt maar in een ziekenhuis belanden en (te)veel zorgverleners zijn met verlof of (verplichte?) recuperatie.
Hoe ga je dan reageren indien die hospitalisatie nefast zou aflopen?
Hoe ga je dan reageren indien die hospitalisatie nefast zou aflopen?
Om die reden wil mijn vriendin dan ook gewoon 'doorwerken', desnoods voor een lager nettoloon. Ze zou wel niet liever hebben dan dat er minder absenteïsme is en er meer mensen voor haar job kiezen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Om boven de bedden te hangen:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell