cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Intussen zocht ik elders nog wat info over Beauvent op en heb ik de knoop doorgehakt.
Zojuist heb ik ook het momenteel maximum toegelaten aantal van 8 stuks gekocht (bovenop mijn onlangs gekochte startersaandeel van 250€).
Ecopower zit in PV, water (beperkt), pellets (tot op heden nooit break-even) en wind. Het grote verschil is dat Ecopower ook leverancier is, en daar dus ook bijkomende risico's heeft gezien de evolutie van de prijzen en aanpassingen op de markt (oa energiepremie, aanpassing BTW etc). Wel is het zo dat ecopower van vele coops de energie aankoopt en verder verkoopt, en ik veronderstel wel dat hierover goede afspraken gemaakt zijn, dus het deeltje dat men extern (en aan hogere prijzen) moet gaan inkopen blijft relatief beperkt. Ik hoop dat men in de toekomst iets meer marge houdt tussen benodigde capaciteit om de klanten te beleveren en wat men qua productie heeft. Als men zoals in 2021 een slecht windjaar heeft én wat stijging van de vraag en de prijzen, dan komt men ook als coöperatieve leverancier al snel in de problemen.annetje schreef: ↑30 mei 2022, 10:58 Geen idee, ik heb de resultaten niet bekeken en de AV dit jaar aan me voorbij laten gaan.
Maar een paar jaar terug, denk tijdens corona, was het dividend ook een pak lager. Mijn ervaring is dat als ze het niet kunnen geven, ze het ook niet doen.
Ik heb geen idee in wat Ecopower allemaal zit, maar bij Beauvent is het naar mijn gevoel gedifferentieerder : ze hebben naast windmolens ook grote zonneparken en een groot warmtenet in Oostende.
Het feit dat men bij Ecopower een heel jaar een contract stop heeft ingevoerd, is wat mij betreft toch een bewijs dat men geen schrik heeft van het nemen van moeilijke of minder populaire beslissingen, in kader van het voorbestaan van de coöperatie.
Qua investeringen, voor elke euro die ik in Ecopower geinvesteerd heb, zit er momenteel 2,5 euro in Beauvent. Qua rendement over de jaren heen echter, heb ik intussen 39,60% van mijn inleg in Ecopower terugverdiend via de dividenden de voorbije jaren, voor Beauvent is dit momenteel "maar" 25,74%, doch dit heeft ook te maken met recente investeringen (eind 2021) die (nog) niet echt opgebracht hebben.
Ik diversifieer over de coöperaties heen, met een max bedrag per coöperatie, waar ik niet over ga, onafhankelijk van hoe goed het track record is voor die coöperatie.
Het blijven aandelen, met risico en een wettelijk beperkt dividend. Je hebt dus risico op daling van de aandelenprijs (bij uitstap wordt deze berekend, dus kan in principe lager zijn dan aankoopprijs), een beperkte verhandelbaarheid (enkel terugkoop op bepaalde momenten door de coop, heel soms kan het ook tussen coöperanten) en een gelimiteerde winstdeelname. Aan de andere kant kan je het coöperatieve gevoel en de werking niet uitdrukken in cijfers, doch deze zie ik ook als positief, anders zou ik niet geïnvesteerd hebben.
Laatst gewijzigd door ServMe op 31 mei 2022, 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb net 4 stuks bijgetankt van Beauvent en bereik daarmee mijn zelf opgelegde max investering per coöperatie. Gisteren nog wat extra geïnvesteerd in Vents Du Sud en Champs D'energie.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik denk dat veel Beauvent-coöperanten gaan bijtanken. Vraagje: wat is je ervaring met je investeringen in coöperaties ten zuiden van de taalgrens? Qua communicatie, overzichtelijkheid website, inzage cijfers,....? Bedankt!
Hoi Fellowship,fellowship schreef: ↑31 mei 2022, 13:44 Ik denk dat veel Beauvent-coöperanten gaan bijtanken. Vraagje: wat is je ervaring met je investeringen in coöperaties ten zuiden van de taalgrens? Qua communicatie, overzichtelijkheid website, inzage cijfers,....? Bedankt!
ik heb tot nog toe redelijk positieve ervaringen met investeringen het zuiden van het land (ben slechts laatste jaar tot 2 jaar actief gaan investeren daar, eerste investering in Vlaamse coops is intussen 19 jaar geleden). Ze bieden voor mij een extra diversifiëring (daar vaak ook grote(re) investeringen in wind en waterkracht) en tenzij je echt geen woord frans of duits begrijpt is er eigenlijk in mijn ervaring weinig verschil.
De jaarverslagen en AV's komen tijdig en kan je dus rustig doornemen en/of vertalen (en eerlijk gezegd, cijfers zijn in elke taal hetzelfde) en de paar keren dat je effectief contact hebt moet dat lukken (vanuit het oogmerk als "investeerder" niet als "geëngageerde coöperant die actief deelneemt in de coöperatie). Een AV online volgen in het Frans is altijd wel wat lastiger, doch met de slides die men presenteert en eventuele voorafgaande info, best te doen.
Zeker een aantal van de grotere/oudere coöperaties in Wallonië of de Oostkantons staan echt wel op punt qua informatie en presentatie. De kleinere of nieuwere coöperaties zijn nog wat minder beslagen en ervaren, dat zie je echter ook in Vlaanderen.
Enkele suggesties - dit is geen financieel advies:
Courant d'Air - www.courantdair.be - Eén van de grotere - Frans/Duitstalig
WattArdenne - wattardenne.be - Franstalig
Clef scrl - https://www.clef-scrl.be/ - Franstalig
Champs D'energie - https://champsdenergie.be/ - Franstalig
Emissions Zero - https://www.emissions-zero.coop/ - Eén van de grotere - Franstalig
Anders moet je maar eens kijken op de website van rescoop Wallonië (https://www.rescoop-wallonie.be/), daar staan alle leden opgelijst en kan je snel potentiële kandidaten vinden...
Laatst gewijzigd door ServMe op 1 juni 2022, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Wat ik mij wel afvraag over het nieuwe Power2heat project van Beauvent bij Alpro...Alpro is overgenomen door Danone en is dus een grote speler.
Waarom bekostigen ze dergelijke projecten niet zelf zodat de opbrengst integraal in het bedrijf blijft?
Waarom bekostigen ze dergelijke projecten niet zelf zodat de opbrengst integraal in het bedrijf blijft?
waarschijnlijk hun core business niet. 5Hoeveel bedrijven zijn er niet in gehuurde gebouwen?)
En de winst % te laag voor hen en ook geen kopzorgen ivm onderhoud.
En de winst % te laag voor hen en ook geen kopzorgen ivm onderhoud.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Beauvent 2 x 8 stuks erbij voor mijn partner en ik.
Op naar de volgende kapitaalronde!
Ben benieuwd hoelang het zal duren tot het mandje volgestort is.
Op naar de volgende kapitaalronde!
Ben benieuwd hoelang het zal duren tot het mandje volgestort is.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt voor deze toelichting, ik neem zeker een kijkje!ServMe schreef: ↑31 mei 2022, 14:15Hoi Fellowship,fellowship schreef: ↑31 mei 2022, 13:44 Ik denk dat veel Beauvent-coöperanten gaan bijtanken. Vraagje: wat is je ervaring met je investeringen in coöperaties ten zuiden van de taalgrens? Qua communicatie, overzichtelijkheid website, inzage cijfers,....? Bedankt!
ik heb tot noch toe redelijk positieve ervaringen met investeringen het zuiden van het land (ben slechts laatste jaar tot 2 jaar actief gaan investeren daar, eerste investering in Vlaamse coops is intussen 19 jaar geleden). Ze bieden voor mij een extra diversifiëring (daar vaak ook grote(re) investeringen in wind en waterkracht) en tenzij je echt geen woord frans of duits begrijpt is er eigenlijk in mijn ervaring weinig verschil.
De jaarverslagen en AV's komen tijdig en kan je dus rustig doornemen en/of vertalen (en eerlijk gezegd, cijfers zijn in elke taal hetzelfde) en de paar keren dat je effectief contact hebt moet dat lukken (vanuit het oogmerk als "investeerder" niet als "geëngageerde coöperant die actief deelneemt in de coöperatie). Een AV online volgen in het Frans is altijd wel wat lastiger, doch met de slides die men presenteert en eventuele voorafgaande info, best te doen.
Zeker een aantal van de grotere/oudere coöperaties in Wallonië of de Oostkantons staan echt wel op punt qua informatie en presentatie. De kleinere of nieuwere coöperaties zijn nog wat minder beslagen en ervaren, dat zie je echter ook in Vlaanderen.
Enkele suggesties - dit is geen financieel advies:
Courant d'Air - www.courantdair.be - Eén van de grotere - Frans/Duitstalig
WattArdenne - wattardenne.be - Franstalig
Clef scrl - https://www.clef-scrl.be/ - Franstalig
Champs D'energie - https://champsdenergie.be/ - Franstalig
Emissions Zero - https://www.emissions-zero.coop/ - Eén van de grotere - Franstalig
Anders moet je maar eens kijken op de website van rescoop Wallonië (https://www.rescoop-wallonie.be/), daar staan alle leden opgelijst en kan je snel potentiële kandidaten vinden...
-
- Full Member
- Contacteer:
Omdat Danone bezig is met yoghurt en haverdrank maken, en enkel wil investeren in die core business, omdat dergelijke nieuwe producten ook de nodige investeringen vragen. Nieuwe energie is hun ding niet, ze besteden dus uit aan Beauvent (zoals toegelicht tijdens infovergadering vorig jaar) en betalen een fee.Brugse Leeuw schreef: ↑31 mei 2022, 14:31 Wat ik mij wel afvraag over het nieuwe Power2heat project van Beauvent bij Alpro...Alpro is overgenomen door Danone en is dus een grote speler.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Ok klinkt logisch. Hopelijk krijgen ze er een mooie fee voor dus!fellowship schreef: ↑31 mei 2022, 17:14Omdat Danone bezig is met yoghurt en haverdrank maken, en enkel wil investeren in die core business, omdat dergelijke nieuwe producten ook de nodige investeringen vragen. Nieuwe energie is hun ding niet, ze besteden dus uit aan Beauvent (zoals toegelicht tijdens infovergadering vorig jaar) en betalen een fee.Brugse Leeuw schreef: ↑31 mei 2022, 14:31 Wat ik mij wel afvraag over het nieuwe Power2heat project van Beauvent bij Alpro...Alpro is overgenomen door Danone en is dus een grote speler.
Ik had het over het momenteel maximum toegelaten aantal.
Misschien zal ik er bij een volgende kapitaalsoproep nog enkele bijkopen;
maar 25 X 250€ is in ieder geval vér boven mijn budget.
https://www.beauvent.be/alpro
Wat houdt deze kapitaalsoproep in?
Beauvent plant een kapitaalsoproep van € 1.100.000. Onze coöperanten kunnen intekenen op maximaal 8 aandelen van € 250, dus voor een maximum van € 2.000 per persoon. Wie al aandelen heeft, mag maar bijkopen tot hij of zij maximaal 25 aandelen bezit.
Update van 1u geleden via Twitter van Beauvent: 1.000.000 opgehaald, nog 100.000 te gaan.
- > Niet coöperanten gaan achter het net vissen denk ik, de huidige coöperanten kopen volop bij.
- > Niet coöperanten gaan achter het net vissen denk ik, de huidige coöperanten kopen volop bij.