voordeel kort door de bocht
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
voordeel kort door de bocht
Dag mensen
Omtrent langetermijnsparen en pensioensparen, kort door de bocht:
30% fiscaal voordeel - 8% taks op het kapitaal op het einde = 22% voordeel?
Natuurlijk nog met eventuele bijkomende interesten en kosten door de maatschappij, maar deze even niet meegerekend..
Bedankt!
Omtrent langetermijnsparen en pensioensparen, kort door de bocht:
30% fiscaal voordeel - 8% taks op het kapitaal op het einde = 22% voordeel?
Natuurlijk nog met eventuele bijkomende interesten en kosten door de maatschappij, maar deze even niet meegerekend..
Bedankt!
Re: voordeel kort door de bocht
Zoek eens op langetermijnsparen en pensioensparen in dit forum: inderdaad her is veel te kort door de bocht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
O.a.
beginnen bv op je 54 jaar, op je 65 jaar wordt je aangeslagen tegen 10 % en na je 65 jaar betaal je nougabollen nog van die 10 %
maar het is veel uitgebreider dan dat
beginnen bv op je 54 jaar, op je 65 jaar wordt je aangeslagen tegen 10 % en na je 65 jaar betaal je nougabollen nog van die 10 %
maar het is veel uitgebreider dan dat
Spelregels mogen in de tussentijd ook niet wijzigen.
Stel dat de volgende regering beslist dat er meer bespaard moet worden en de fiscale aftrek geen 30% meer is maar 25% of misschien zelfs 20%.
De antisympathieke heffing
verhogen naar 12%.
Ze kunnen er dus op besparen. Zorg dat je daarnaast ook nog belegt en reken niet alleen op je pensioensparen.
Stel dat de volgende regering beslist dat er meer bespaard moet worden en de fiscale aftrek geen 30% meer is maar 25% of misschien zelfs 20%.
De antisympathieke heffing

Ze kunnen er dus op besparen. Zorg dat je daarnaast ook nog belegt en reken niet alleen op je pensioensparen.
Dat heeft dan geen invloed meer op de stortingen die je al gedaan hebt want de fiscale aftrek kun je het jaar erop al toepassen.
Is op je 60e. Daarom dat je de storting na je verjaardag moet doen,in het jaar dat je 60 bent.
Contract moet minimum tien jaar lopen, ... dus als je pas op je 54ste start ...
Edit incorrect zie hieronder
Laatst gewijzigd door B7H4long op 4 juni 2022, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
klopt zolang je maar één dag voor je 55 ste start, wordt je op je 60 ste aangeslagen
als je een contract hebt tot je 99 ste dan kan je ze na je 60 blijven aftrekken zonder nog aangeslagen te worden
als je een contract hebt tot je 99 ste dan kan je ze na je 60 blijven aftrekken zonder nog aangeslagen te worden
Dan lig je op een dag dood. Erven je kinderen/kleinkinderen jouw opgepot pensioen en betalen ze meer dan 30% successierechten er op. Alles kwijt!
En de (r)overheid wrijft in het handje!
Bij sommige verzekeringen kan je de dag nadien het geld al terughalen in dergelijke situaties
Al gehoord van schenking aan 3 % is wel wat minder dan de 30 %
Estate Guru believer.
Alles wegschenken terwijl je nog leeft. Bye bye centjes.