voordeel kort door de bocht
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: voordeel kort door de bocht
Wie spreekt hier van alles ?
Fiscaal vriendelijk aan later denken voor die achterblijven kan nooit kwaad.

In de tijd was een eigen woning niet vrijgesteld voor de overlevende.
Via een akte was daar een mouw aan te passen. (500. BF)
En maar lachen op de werkvloer voor die akte.(waar was dat voor nodig als dertiger)
Een tijd later was er iemand met dat probleem. (heeft niet veel meer gelachen)
De lachers zijn rap naar de notaris gegaan na voorval en bedankten voor de tip.
Estate Guru believer.
Dat maakt geen verschil, Nefertari. Op het einde van de rit heb je 30% fiscaal voordeel gekregen op het hele bedrag. De 8% taks is ook op het hele bedrag.
[/quote]
Dan lig je op een dag dood. Erven je kinderen/kleinkinderen jouw opgepot pensioen en betalen ze meer dan 30% successierechten er op. Alles kwijt!
En de (r)overheid wrijft in het handje!
[/quote]
Gewoon onder 250000 euro blijven per erfgenaam. Dan maximaal 9% en geen 30%
Tussen echtgenoten, samenwonenden en in rechte lijn (ouders/kinderen) gelden de laagste tarieven. Deze bedragen 3 % op de eerste schijf van 50.000 euro, 9 % op de schijf van 50.000 euro tot 250.000 euro en 27 % boven de 250.000 euro
Dan lig je op een dag dood. Erven je kinderen/kleinkinderen jouw opgepot pensioen en betalen ze meer dan 30% successierechten er op. Alles kwijt!
En de (r)overheid wrijft in het handje!
[/quote]
Gewoon onder 250000 euro blijven per erfgenaam. Dan maximaal 9% en geen 30%
Tussen echtgenoten, samenwonenden en in rechte lijn (ouders/kinderen) gelden de laagste tarieven. Deze bedragen 3 % op de eerste schijf van 50.000 euro, 9 % op de schijf van 50.000 euro tot 250.000 euro en 27 % boven de 250.000 euro
Het fiscale voordeel van 30% is op je inleg.
De 8% eindbelasting is gebaseerd op:
- Tak-21: het werkelijke rendement, uitgezonderd de winstdeelname
- Tak-23: elke inleg gekapitaliseerd aan een fictief rendement van 4,75% per jaar
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Die 30% fiscaal voordeel krijg je elk jaar.
Maar als je kinderen dat potje overerven betalen ze successie (27%) op het totale bedrag. Dus dat komt wel op hetzelfde uit.
Hangt volledig af van de leeftijd van de storting. Het staat ook volledig vast op het moment van de storting.
Bvb op de storting die je op je 59ste doet krijg je 30%+gemeentekas terug en betaal je 8% op 104,75% van je inleg.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Om korrekt te zijn de aanslagvoeten bij erfenis zij : 3 % op de eerste schijf van 50.000 euro, 9 % op de schijf van 50.000 euro tot 250.000 euro en 27 % boven de 250.000 euro.
Als pensioensparen boven de 50000 komt heb je het heel goed gedaan.
Zowiezo noemt het pensioensparen en niet 'sparen voor de erfenis'
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
In mijn geval (op mijn 45ste begonnen) zal ik in het jaar dat ik 60 wordt €1715 tax betalen, ik zal op dat moment €4368 belasting voordeel genoten hebben en de volgende stortingen (minimum 6) zal ik nog eens €1782 belasting voordeel hebben. (er van uitgaande dat er jaarlijks €990 wordt belegd).borgie schreef: ↑5 juni 2022, 13:10 Het fiscale voordeel van 30% is op je inleg.
De 8% eindbelasting is gebaseerd op:Wees dus maar gerust dat die 8% eindbelasting meer is dan 8% van je inleg. In de praktijk ga je het leeuwendeel van je fiscale voordeel op het einde van de rit terugbetalen.
- Tak-21: het werkelijke rendement, uitgezonderd de winstdeelname
- Tak-23: elke inleg gekapitaliseerd aan een fictief rendement van 4,75% per jaar
-
- Hero Member
- Contacteer:
Maar het is toch ook zo dat als je pensioensparen doet en normaal altijd terugkrijgt het belastingsvoordeel minder nut heeft.
Of zie ik dat verkeerd?
Of zie ik dat verkeerd?
Het bedrag van uw belasting is lager dan het bedrag van de vermindering.
Als het bedrag van uw belasting lager is dan het bedrag van de vermindering (omdat uw inkomsten en dus ook het bedrag van uw belasting erg laag zijn) heeft u slechts recht op een belastingvermindering die zich beperkt tot het bedrag van uw belasting.
Maken jullie je altijd zulke zorgen over de erfenis wanneer jullie beleggen? Ik beleg voor mezelf, niet voor mijn erfgenamen. Het zal me worst wezen wat er na mijn dood met mijn geld gebeurt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn vader zei tegen mij dat ik niet moet rekenen op zijn erfenis. Op zich klopt dat wel want het is zijn beslissing wat hij met zijn geld doet. 

Stel dat je heel je leven lang een kapitaal bijeenspaart en je erfgenamen gooien het geld door deuren en ramen buiten.
Als je nu 8% moest betalen op de inleg en 30% eindbelasting, zou dat precies hetzelfde resultaat geven.