Veiligheid Argenta Internetbankieren
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Veiligheid Argenta Internetbankieren
@petverb Je zou kunnen vragen of ze uw vraag willen doorspelen aan de hoofdzetel.
Ik vroeg ook ooit eens iets speciaal waar ze niet mee overweg konden in het kantoor.
Ik vroeg om de functie om te kunnen betalen zonder pincode uit te schakelen. Dat was voor het 'contactloos betalen'. Dat is/was dat je onder meer in Frankrijk kon betalen met een debitkaart zonder pincode maar wel met 'handtekening' waar men niet naar kijkt. Was administratief gezien 'betalen met cheque'.
Op het kantoor wisten ze daar niets van. Was 'onmogelijk' volgens het kantoor. Hoofdzetel heeft dat manueel uitgezet.
Ik vroeg ook ooit eens iets speciaal waar ze niet mee overweg konden in het kantoor.
Ik vroeg om de functie om te kunnen betalen zonder pincode uit te schakelen. Dat was voor het 'contactloos betalen'. Dat is/was dat je onder meer in Frankrijk kon betalen met een debitkaart zonder pincode maar wel met 'handtekening' waar men niet naar kijkt. Was administratief gezien 'betalen met cheque'.
Op het kantoor wisten ze daar niets van. Was 'onmogelijk' volgens het kantoor. Hoofdzetel heeft dat manueel uitgezet.
Moet dit Argenta zijn? Het is verre van de grootste bank dus zulke complexere vragen zal die bank waarschijnlijk niet kunnen beantwoorden want financieel heeft de bank er amper iets mee te winnen (jouw verzoek is veel te uniek).petverb schreef: ↑2 juni 2022, 11:37 Kan ik Bij Argenta een bankkaart hebben waarmee niet kan worden ingelogd op internetbankieren?
En als dat niet mogelijk is, kan de toegang tot internetbankieren beperkt blijven tot enkel die betaalrekening waarvan het nummer op de bankkaart vermeld wordt?
Ik heb meerdere betaalrekeningen, spaarrekeningen en ook rekeningen waarvan ik enkel volmachthouder ben. Mijn partner en ik hebben ook elk twee bankkaarten.
Nu is het zo dat wij met elke kaart en enkel de pincode kunnen inloggen en toegang hebben tot al deze rekeningen.
Heel misschien kan een grotere bank wel op die vraag beantwoorden, maar dan moet je wel een alternatieve manier hebben om betalingen te doen / rekeninginfo inkijken (is dus papier en dit is verre van gratis en weg van waar alle banken je tegenwoordig naartoe aan het duwen zijn).
Een ander alternatief is Keytradebank. Met de kaart kan je niet aanmelden op hun online systeem maar dit moet met ofwel hun smartphone app of een klein toestelletjes dat codes kan aanmaken (geen kaartlezer maar losstaand apparaat dat beveiligd is met een PIN). Je kan dan gewoon kiezen om de smartphone app niet te installeren en enkel te werken met dat toestelletje en dat altijd thuislaten (en veilig opbergen). Voordeel is dan wel dat je prima met de kaart naar buiten kan en moest ze gestolen worden kan iemand enkel geld afhalen op de gekoppelde zichtrekening.
Maar ik snap de vraag nog niet volledig. Hoe wil je betalingen doen met de rekeningen als je er geen toegang op wil op internet bankieren? Moeten dit slapende rekeningen zijn?
Je kan ook gewoon met je dagelijkse zichtrekening elders gaan en het probleem een pak minder complex maken. Dan hou je Argenta voor die rekeningen waar je "geen toegang toe wil hebben online" en berg je de kaart veilig op een plaats zodat niemand er toegang toe heeft.
Ik heb bij Fortis een "" Acces kaart "
Ik gebruik die enkel thuis, zodat ik niet steeds die andere bankkaart uit mijn portefeuille moet nemen,en ze vergeet uit de kaartlezer te halen en ik zonder bankkaart op stap ben...
Een Access kaart is een kaart die meestal gebruikt wordt om mee aan te melden op Easy Banking,of door klanten die bijvoorbeeld enkel een spaarrekening hebben en die willen kunnen raadplegen via een automaat met invoeren van pincode..
Je kan er wel géén geld mee afhalen of overschrijvingen mee doen.. Enkel raadplegen....
Ik gebruik die enkel thuis, zodat ik niet steeds die andere bankkaart uit mijn portefeuille moet nemen,en ze vergeet uit de kaartlezer te halen en ik zonder bankkaart op stap ben...
Een Access kaart is een kaart die meestal gebruikt wordt om mee aan te melden op Easy Banking,of door klanten die bijvoorbeeld enkel een spaarrekening hebben en die willen kunnen raadplegen via een automaat met invoeren van pincode..
Je kan er wel géén geld mee afhalen of overschrijvingen mee doen.. Enkel raadplegen....
Had ik nog niet aan gedacht.
Contactloos betalen heb ik inderdaad tot mijn spijt moeten uitschakelen.
Niet omdat ik nieuwe technologieën niet vertrouw. Ik vind dit een goed systeem, geen kans meer op slechte contacten bij het lezen van de kaart.
Maar blijkbaar is het niet mogelijk om te kiezen voor 'contactloos betalen altijd met pincode'
Was dat ook bij Argenta?Giskart schreef: ↑2 juni 2022, 20:55 @petverb Je zou kunnen vragen of ze uw vraag willen doorspelen aan de hoofdzetel.
Ik vroeg ook ooit eens iets speciaal waar ze niet mee overweg konden in het kantoor......
......Ik vroeg om de functie om te kunnen betalen zonder pincode uit te schakelen. Dat was voor het 'contactloos betalen'....
.....Op het kantoor wisten ze daar niets van. Was 'onmogelijk' volgens het kantoor. Hoofdzetel heeft dat manueel uitgezet.
Ik heb geen probleem met internetbankieren en maak er reeds van in het begin (als ik mij het goed herinner ruim 20 jaar geleden) gebruik van.SMGGM schreef: ↑3 juni 2022, 07:56 Maar ik snap de vraag nog niet volledig. Hoe wil je betalingen doen met de rekeningen als je er geen toegang op wil op internet bankieren? Moeten dit slapende rekeningen zijn?
Je kan ook gewoon met je dagelijkse zichtrekening elders gaan en het probleem een pak minder complex maken. Dan hou je Argenta voor die rekeningen waar je "geen toegang toe wil hebben online" en berg je de kaart veilig op een plaats zodat niemand er toegang toe heeft.
Vermits ik meerdere bankkaarten heb, is het volgens mij niet nodig dat de kaart die ik dagelijks bij mij heb en vooral in publieke ruimtes gebruik, functies heeft die voor dit gebruik overbodig zijn en enkel de veiligheid verminderen.
De kaart met internettoegang zou ik thuis laten.
Volgens mij is dit enkel een kwestie van gebruiksgemak ten opzichte van veiligheid.
Als men zo goed als iedereen wil laten deelnemen aan elektronisch bankieren, dan moet men de drempel tot het minimum verlagen.
Het zou de banken niets extra kosten om extra veiligheid in te bouwen op vraag van de gebruiker, zoals een aparte kaart voor internettoegang. Ik wil er nog voor betalen.
Maar dan zouden de banken impliciet toegeven dat de veiligheid met weinig moeite beter kan.
Andere optie die me binnen schiet, betaal via Apple / Google Pay / Payconiq by Bancontact. Dan kan je kaart ook thuisblijven. Merk wel dat dat niet alle winkels deze opties aanbieden.
Het klinkt overigens zeer tegenstrijdig, maar contactloos zonder PIN betalen heeft op een bepaald vlak een verhoogde veiligheid. Het zijn zo minder plaatsen waar pottenkijkers je PIN zouden kunnen aflezen.
Optie om contactloos uit te schakelen zou in principe altijd mogelijk moeten zijn, de bank moet het alleen "kunnen". Keytradebank biedt via hun app aan om zelfs contactloos maar met PIN (op hun VISA kaart) in te schakelen dus doet het mij vermoeden dat het bij alle kaarten en banken kan.
Het klinkt overigens zeer tegenstrijdig, maar contactloos zonder PIN betalen heeft op een bepaald vlak een verhoogde veiligheid. Het zijn zo minder plaatsen waar pottenkijkers je PIN zouden kunnen aflezen.
Optie om contactloos uit te schakelen zou in principe altijd mogelijk moeten zijn, de bank moet het alleen "kunnen". Keytradebank biedt via hun app aan om zelfs contactloos maar met PIN (op hun VISA kaart) in te schakelen dus doet het mij vermoeden dat het bij alle kaarten en banken kan.
Tussen kunnen en willen zeker.
Dit voor hoeveel klanten .... die er nood aan hebben.
En google pay is echt iets om zich zorgen over te maken, wanneer aan een kaart gekoppeld.
Estate Guru believer.
Jij bent degene die er voor wil betalen, al de andere klanten vinden dat niet nodig. Moeten die dan gedwongen worden om voor een access only kaart te betalen ? Of moet de bank die kost dragen ?
En voor al onze lieve vriendjes die zich inzetten voor het klimaat …. Dit wordt dan weer een extra afvalberg aan plastic omdat petverb de huidige werkwijze van de banken niet veilig vind.
Ik snap heel dit non-issue niet, de oplossingen die de banken hanteren zijn veilig want ik herinner mij geen grote fraude-zaken die aan het aanlogsysteem toegewezen werden.
De zwakste schakel in de beveiliging is tot nader bericht nog de mens zelf.
Dat zou de banken wel kosten hoor. Denk je dat de programmeurs die dat veiligheidssysteem bedenken en ontwikkelen niet betaald moeten worden? Plus het onderhoud van de software plus de kaarten.
Zelf zou ik graag een bank hebben die me toelaat mijn publieke PGP-sleutel te uploaden naar de webomgeving. En die me toe zou laten om zelf een formaat te specificeren voor het exporteren van CSV-bestanden. Dan stelde ik het zo in dat ik om de zoveel tijd een PGP-versleutelde e-mail ontvang met daarin een CSV-bestand in het specifieke formaat van mijn personal finance-software. Via scripts zou ik dan mijn mail user agent kunnen configureren om binnenkomende mails automatisch te verwerken en de CSV-bestanden te importeren in mijn personal finance-software op de achtergrond. Misschien ook in omgekeerde richting, transacties kunnen doen door een PGP-versleutelde e-mail naar de bank te sturen. God, dat zou ik nou eens echt een goede bank vinden...
Natuurlijk, 99% van de klanten zou niet weten waar ik het over heb in de bovenstaande paragraaf, en geen enkele bank ter wereld gaat dat ondersteunen, zelfs niet tegen betaling. Als ik dan op Spaargids ga zeuren over het feit dat de bank mijn verzoeken niet wil inwilligen, dan vermoedt iedereen terecht dat dit een indirecte manier is om te betogen dat ik een speciaal sneeuwvlokje ben, met heel gesofisticeerde en unieke behoeften.
Natuurlijk, 99% van de klanten zou niet weten waar ik het over heb in de bovenstaande paragraaf, en geen enkele bank ter wereld gaat dat ondersteunen, zelfs niet tegen betaling. Als ik dan op Spaargids ga zeuren over het feit dat de bank mijn verzoeken niet wil inwilligen, dan vermoedt iedereen terecht dat dit een indirecte manier is om te betogen dat ik een speciaal sneeuwvlokje ben, met heel gesofisticeerde en unieke behoeften.
Waarom zou een bank ondersteunen wat je vraagt? Hoeveel klanten hebben er behoefte aan te doen wat jij wil doen of zelfs begrijpen waar het over gaat?
Als je zo een knappe kop bent kun je dan bijvoorbeeld niet een CSV-bestand importeren en dan zelf omzetten naar het formaat dat jij wenst?
Als je zo een knappe kop bent kun je dan bijvoorbeeld niet een CSV-bestand importeren en dan zelf omzetten naar het formaat dat jij wenst?
Natuurlijk gaat dit, koop je een Swift Alliance Gateway en ga een contractje aan met je bank om je transacties en ander bankverkeer via je BIC af te handelen. In dat contractje staat eveneens dat jij de verantwoordelijkheid op je neemt om je intern systeem goed te beveiligen met welke PGP sleutels die je ook maar verkiest.Kumquat schreef: ↑5 juni 2022, 15:23 Zelf zou ik graag een bank hebben die me toelaat mijn publieke PGP-sleutel te uploaden naar de webomgeving. En die me toe zou laten om zelf een formaat te specificeren voor het exporteren van CSV-bestanden. Dan stelde ik het zo in dat ik om de zoveel tijd een PGP-versleutelde e-mail ontvang met daarin een CSV-bestand in het specifieke formaat van mijn personal finance-software. Via scripts zou ik dan mijn mail user agent kunnen configureren om binnenkomende mails automatisch te verwerken en de CSV-bestanden te importeren in mijn personal finance-software op de achtergrond. Misschien ook in omgekeerde richting, transacties kunnen doen door een PGP-versleutelde e-mail naar de bank te sturen. God, dat zou ik nou eens echt een goede bank vinden...
Hoe denk je dat grote bedrijven communiceren met hun bank? Daar zijn verschillende opties voor zoals Swift, FTP, Isabel (in België dan) en recentelijk PSD2. Bij die 3 eerste gebruik je niet de bakjes en kaartje van de bank.
Bij PSD2 enkel om de betaling te tekenen (en om de zoveel tijd eens herauthenticatie, de reset is typisch via OAuth2).
De klanten die geen acces only kaart willen moeten er ook niet voor betalen.
Al die smartphones waarmee tegenwoordig bij voorkeur betaald wordt, t.o.v. die afvalberg is een kaart verwaarloosbaar.
En bovendien heb ik nu reeds 2 kaarten en ik ben zeker niet de enige.
Ik hoef ook geen kleine fraudezaak.
Er zij talrijke mogelijkheden om dit te implementeren.
Een bankkaart uitgeven zonder opgedrukt kaartnummer zou reeds voldoende zijn.
En zoals gezegd, daarvoor wil ik betalen. En wie dat niet wil moet niets betalen.
En indien men een methode zou kiezen waarvoor de software moet gewijzigd worden, dan kan ik enkel vaststellen dat de banken (tot ergernis van sommigen) daar blijkbaar constant mee bezig zijn.
Je begrijpt niet wat ik bedoelde. Ik gaf een voorbeeld van het soort dingen dat ik graag zou willen, maar waarvan ik wel besef dat het een volstrekt onrealistische wens is. M.a.w. dingen waar ik enkel om zou vragen als ik "interessant" wil doen tegen een bankbediende, of zelfs een hoofdzetel. Net zoals de topic-starter vraagt naar, nou ja, het is me niet duidelijk wat, maar ik vermoed een debetkaart die niet kan gebruikt worden om in te loggen op internetbankieren.Yaris schreef: ↑5 juni 2022, 15:34 Waarom zou een bank ondersteunen wat je vraagt? Hoeveel klanten hebben er behoefte aan te doen wat jij wil doen of zelfs begrijpen waar het over gaat?
Bedankt voor alle nuttige antwoorden.
Verdere discussie lijkt mij onnodig, en bovendien is het topic nu toch gekaapt.
Verdere discussie lijkt mij onnodig, en bovendien is het topic nu toch gekaapt.