De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
En zo slagen sommige mensen er in om consequent elke dip te missen en bv.nog met een GAK van 105 euro te zitten voor AB Inbev.
Wanneer aandelen stijgen denken de mensen dat ze gaan blijven stijgen en wanneer ze dalen denken ze dat ze gaan blijven dalen en stellen ze hun kooplimiet almaar lager in.
Dit is net het handige aan een holding, in dit geval Sofina: die is ook aardig gespreid dankzij veel participaties.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Ik kwam gisteren van bij een (goede) vriendin en heeft mij haar aandelenportefeuille laten zien die ze had gekregen van haar vader (die wegens covid is overleden). Voornamelijk een goede gevulde BEL20 met enkele uitzonderingen. Overall sterk gestegen en een zeer mooie trend, enkel nu even een dip.
Ze vroeg mij hoe ze verkooporders kon instellen op Bolero terwijl ze het geld niet eens zozeer nodig heeft. Om maar even het sentiment te tonen wanneer het even wat minder gaat.
Ik denk dat tijden zoals nu eerder een goed moment zijn om (een deel) aan te kopen, los van het feit of de markt nu nog een grotere correctie te wachten staat. Market timing bestaat niet.
Ze vroeg mij hoe ze verkooporders kon instellen op Bolero terwijl ze het geld niet eens zozeer nodig heeft. Om maar even het sentiment te tonen wanneer het even wat minder gaat.
Ik denk dat tijden zoals nu eerder een goed moment zijn om (een deel) aan te kopen, los van het feit of de markt nu nog een grotere correctie te wachten staat. Market timing bestaat niet.
Je vriendin wilde de geërfde aandelen misschien gewoon verkopen omdat ze er niets van kent en het haar niet interesseert.
Wel, integendeel. Ze houd alles mooi bij in Excel en grafieken en maakt ieder kwartaal een nieuwe opmaak. Eigenlijk zou ik daar beter ook wat meer tijd in steken.
-
- Full Member
- Contacteer:
Puur persoonlijk n.a.v mijn vraag gisteren denk ik gewoon dat risk/reward / potentiële stijging groter is bij hoe Sofina nu staat dan mijn CFEs
Dacht gisteren gelezen te hebben in het laatste Annual Report van SOF dat het volgende optie pakket van de directie een strike van boven de 325 heeft.
Dacht gisteren gelezen te hebben in het laatste Annual Report van SOF dat het volgende optie pakket van de directie een strike van boven de 325 heeft.
Nee, dat is het handige van jezelf beliegen...
een holding en ETF zijn ook gewoon aandelen, en je moet ze dus ook zo beschouwen, en om ze te analyseren moet je dus gewoon de onderliggende bedrijven analyseren.
Niks meer, en zeker niks minder
En ja: het kan wel zijn dat die onderliggende bedrijven minder waard geworden zijn (gemiddeld zeker, soms allemaal, maar dat laatste niet per definitie)
Kijk maar naar tech: ja, door stijgende rente zijn tech bedrijven minder waard geworden, dus Sofina bijgevolg ook, IWDA bijgevolg ook, aangezien die vol met tech zitten.
Dat is gewoon een correcte analyse...
En dat zegt niks over IWDA of Sofina, dat zegt enkel iets over wat er in de doos zit.
Het is eigenlijk grappig: een ETF of holding is eigenlijk gewoon een doos met daarin dingen.
En om een of andere reden discussieren we blijkbaar alleen over de doos, maar niet over de inhoud..
Maar ja: wat een mooie doos heb je daar...
Dan ben ik al elf jaar verkeerd bezig. Want ik beleg al elf jaar in fondsen, met redelijk succes vind ik zelf, zonder mij om de onderliggende bedrijven te bekommeren. Dat laat ik aan de beheerders over, daar worden ze voor betaald.
Yaris had het, tenzij ik me heel erg vergis, over het spreidingsvoordeel van fondsen tegenover individuele aandelen. En daar sloeg ook mijn reactie op over holdings - "niks meer en niks minder".Aerolla schreef: ↑5 juni 2022, 15:47 Nee, dat is het handige van jezelf beliegen...
een holding en ETF zijn ook gewoon aandelen, en je moet ze dus ook zo beschouwen, en om ze te analyseren moet je dus gewoon de onderliggende bedrijven analyseren.
Niks meer, en zeker niks minder
...
Maar ja: wat een mooie doos heb je daar...
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Er lijkt mij wel een belangrijk verschil tussen holdings en fondsen: fondsen krijgen vaak te maken met het fenomeen dat wanneer het slecht gaat op de beurs, beleggers hun geld beginnen terug te trekken. Fondsen krijgen dan met een outflow te maken en zijn verplicht om aandelen te gaan verkopen juist op het moment dat het slecht gaat op de beurs. Een holdings-structuur heeft daar voor zover ik kan redeneren geen last van. Toch?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Tuurlijk, da's absoluut zo. Wel een kleine nuance: een holding kan zowel aan een premium of een discount noteren - terwijl dat bij veruit de meeste fondsen (negeer bv closed-end) niet zo is.Gudrun schreef: ↑5 juni 2022, 16:56 Er lijkt mij wel een belangrijk verschil tussen holdings en fondsen: fondsen krijgen vaak te maken met het fenomeen dat wanneer het slecht gaat op de beurs, beleggers hun geld beginnen terug te trekken. Fondsen krijgen dan met een outflow te maken en zijn verplicht om aandelen te gaan verkopen juist op het moment dat het slecht gaat op de beurs. Een holdings-structuur heeft daar voor zover ik kan redeneren geen last van. Toch?
Maar nogmaals, ik had het enkel en alleen over spreidingsvoordeel (diversificatie) van holdings tegenover de meeste individuele aandelen.
Er zijn zeker nog wezenlijke verschillen tussen fondsen en holdings: een holding gaat vaak participeren in het beheer/bestuur van de onderliggende entiteiten - en da's, bij degelijke holdings, voor mezelf dan weer een hele grote plus. Bovendien zijn ze vaak ooit opgericht als investeringsvehikel van gefortuneerde individuen, families of groepen. Dat zij daardoor een groot eigenbelang hebben in de prestaties van het onderliggende is voor mij ook zeer veel waard. En zo zijn er nog veel verschillen.
Waarmee ik niet wil claimen dat een holding de facto beter zou zijn dan een fonds. Maar ze zijn voor mij al jarenlang een ideale tool om verder te spreiden, en denk dan zeker aan private equity.
Dat is de zienswijze van de heren van "mijnportefeuille.be",Yaris!Dan ben ik al elf jaar verkeerd bezig. Want ik beleg al elf jaar in fondsen, met redelijk succes vind ik zelf, zonder mij om de onderliggende bedrijven te bekommeren. Dat laat ik aan de beheerders over, daar worden ze voor betaald.
Mijn eerste post hier op het forum, uitte ik kritiek op die heren en hun keuze om het Belgische Merclin fonds in hun defensieve voorbeeldportefeuille op te nemen. Wees op het grote gewicht van heel wat overgewaardeerde technologie bedrijven en ook (in mijn ogen nog vele malen gevaarlijker) op de grote positie aan 2 met schulden overladen Italiaanse banken in het Merclin fonds!
Kreeg toen als Newbie al hun aanhangers hier over mijn kop....
Kijk nu eens naar één van hun laatste artikels waar ze grafieken presenteren waaronder die van het Merclin fonds.Een ramp !!
Maken zich er van af met "Waarom zijn er geen goede Belgische fondsen te vinden?"
Maar laten het wel doodleuk in hun "smart"voorbeeldportefeuille staan. Ge zult het maar aankopen....
Zoals hier iemand al schreef,altijd goed onderzoeken wat er juist in(de doos) het fonds steekt.
De Merclin fondsbeheerders zijn toch niet de echte "cracks" om op te vertrouwen.....
Bwa nee, de hele beurs stijgt gewoon, het is gewoon niet moeilijk om redelijk succes te hebben...
Ik vind niet dat ik het uitzonderlijk speciaal of goed doe, maar ik vind ook dat ik redelijk succes heb, maar dat is niet mijn verdienste, maar van het feit dat alles gewoon stijgt
Zelfde met die mensen die na corona begonnen op de beurs, en dan vonden dat ze fantastisch getalenteerd waren
In een stierenmarkt heeft iedereen "talent", de markt volgen is dan goed genoeg voor succes. De echte talenten komen boven drijven wanneer de markt het heel wat minder doet en dat geldt voor zowel individuele beleggers als fondsbeheerdersAerolla schreef: ↑5 juni 2022, 17:17 Bwa nee, de hele beurs stijgt gewoon, het is gewoon niet moeilijk om redelijk succes te hebben...
Ik vind niet dat ik het uitzonderlijk speciaal of goed doe, maar ik vind ook dat ik redelijk succes heb, maar dat is niet mijn verdienste, maar van het feit dat alles gewoon stijgt
Zelfde met die mensen die na corona begonnen op de beurs, en dan vonden dat ze fantastisch getalenteerd waren