De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
De nagel op de kop. Ik had collega's die aan het lachen waren met analisten. Ik heb daar helemaal niet voor gestudeerd en ik heb mijn geld zelfs verdubbeld, daar moet je niet voor gestudeerd hebben. Zelfs mijn buurman liet in alle haast een groot buitenzwembad bouwen, het geld stroomt binnen en ik heb zelfs niet gestudeerd hoor ik hem zeggen. Je hoeft niet slim te zijn om geld te verdienen. Wanneer ik dan nu hun gezichten bekijk en vooral dat van de man met het zwembad.
In elke Wereldwijd verspreidde ETF zit wel een groot deel(20%) technologie.
Misschien niet 100 % passend in dit topic, maar toch mijn volgende vraag.
Zijn er nog forummers die net zoals ik voor elk individueel aandeel bijhouden wat het hen gekost heeft, rekening houdend met aankopen, verkopen en netto dividenden ?
Zo kosten mijn aandelen VGP mij momenteel nog 77 euro per stuk, mijn aandelen SOFINA heb ik al terugverdiend doordat ik er een gedeelte van verkocht heb (de rest heeft SOFINA dus voor mij terugverdiend door de dividenden en de winst die ik genomen heb op de stuks die ik verkocht heb), COLRUYT kost mij nog 48 euro per aandeel, GIMV nog 46 euro, ASML 748 euro, ...
Heeft deze manier van benaderen eigenlijk een naam ?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Zijn er nog forummers die net zoals ik voor elk individueel aandeel bijhouden wat het hen gekost heeft, rekening houdend met aankopen, verkopen en netto dividenden ?
Zo kosten mijn aandelen VGP mij momenteel nog 77 euro per stuk, mijn aandelen SOFINA heb ik al terugverdiend doordat ik er een gedeelte van verkocht heb (de rest heeft SOFINA dus voor mij terugverdiend door de dividenden en de winst die ik genomen heb op de stuks die ik verkocht heb), COLRUYT kost mij nog 48 euro per aandeel, GIMV nog 46 euro, ASML 748 euro, ...
Heeft deze manier van benaderen eigenlijk een naam ?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Ja, dat heeft een naam, wat je berekent is de break-even prijs, vaak afgekort als BEP.
Is break-even niet het punt waarop je noch winst noch verlies maakt?
Mag hopen dat iedereen dat doet, lijkt mij redelijk essentieel om een portefeuille op te volgen. Door alle ins en outs van elk individueel aandeel op te lijsten is het gemakkelijk om het break-even-point, de internal rate of return (XIRR) en de opbrengst (meer of minwaarde) te kennen. Vermits ik op sommige aandelen vaak met opties werk, is er voor elk aandeel een apart tabblad in Google sheets gemaakt.
Dat klopt zeker. De voorbije 11 jaar is een bullrun geweest van nooit geziene aard. Nu de rente stijgt krijgen we een heel ander klimaat. Het volgende decennium zou wel eens heel moeilijk kunnen verlopen. Aangezien je altijd moet beleggen (in goede en in kwade tijden) wordt het voordeel van lage kosten automatisch uitvergroot.Aerolla schreef: ↑5 juni 2022, 17:17Bwa nee, de hele beurs stijgt gewoon, het is gewoon niet moeilijk om redelijk succes te hebben...
Ik vind niet dat ik het uitzonderlijk speciaal of goed doe, maar ik vind ook dat ik redelijk succes heb, maar dat is niet mijn verdienste, maar van het feit dat alles gewoon stijgt
Zelfde met die mensen die na corona begonnen op de beurs, en dan vonden dat ze fantastisch getalenteerd waren
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik geloof niet in moeilijk decennium.Gudrun schreef: ↑6 juni 2022, 16:57Dat klopt zeker. De voorbije 11 jaar is een bullrun geweest van nooit geziene aard. Nu de rente stijgt krijgen we een heel ander klimaat. Het volgende decennium zou wel eens heel moeilijk kunnen verlopen. Aangezien je altijd moet beleggen (in goede en in kwade tijden) wordt het voordeel van lage kosten automatisch uitvergroot.Aerolla schreef: ↑5 juni 2022, 17:17
Bwa nee, de hele beurs stijgt gewoon, het is gewoon niet moeilijk om redelijk succes te hebben...
Ik vind niet dat ik het uitzonderlijk speciaal of goed doe, maar ik vind ook dat ik redelijk succes heb, maar dat is niet mijn verdienste, maar van het feit dat alles gewoon stijgt
Zelfde met die mensen die na corona begonnen op de beurs, en dan vonden dat ze fantastisch getalenteerd waren
Er komen gouden tijden aan voor beleggers.
Koersen staan laag en zullen nog wat lager gaan dus overal koopjes
Ik begrijp de logica in je laatste zin niet...Sam321 schreef: ↑6 juni 2022, 17:05Ik geloof niet in moeilijk decennium.Gudrun schreef: ↑6 juni 2022, 16:57
Dat klopt zeker. De voorbije 11 jaar is een bullrun geweest van nooit geziene aard. Nu de rente stijgt krijgen we een heel ander klimaat. Het volgende decennium zou wel eens heel moeilijk kunnen verlopen. Aangezien je altijd moet beleggen (in goede en in kwade tijden) wordt het voordeel van lage kosten automatisch uitvergroot.
Er komen gouden tijden aan voor beleggers.
Koersen staan laag en zullen nog wat lager gaan dus overal koopjes
Dat is omdat er geen logica in zit.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik zat in context van je post hierboven anders ook wel te denken dat we ons gelukkig moeten prijzen met jouw voorspellende gaven
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Hoe het voorbije decennium op de beurs er had uitgezien als de beursanalysten met hun voorspellingen juist waren geweest:
Nu gaan we er toch niet onderuit komen. Rentes stijgen, energieprijzen stijgen, enkel nog wachten op de eerste ontslagrondes en het spel is vertrokken.