De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
In het verleden zijn er ook Spaargidsers geweest die een financiële apocalyps voorspelden. Dan reageerde ik met "De elementen waar je je op baseert zijn er vroeger toch ook al geweest?" En zij dan weer: "Ja maar nu is het echt serieus, nu gaat het echt gebeuren."
Niemand heeft een glazen bol, maar je kan niet verwachten dat de markten maar blijven stijgen ergens komt er een breekpunt. De Saudis doen er nu een schepje bovenop en binnenkort de fed ook nog eens, om over Putin nog te zwijgen. Vertaling naar beleggingen, voor mij persoonlijk, bepaalde zaken voorlopig on-hold en wachten tot er gunstigere tijden komen voor de beurzen. Ondertussen investeren in zaken als zonnepanelen misschien, iets dergelijks, kosten reduceren.
De fameuze "dit keer is het anders"
Je kan ook de instelling innemen van..
"ik beleg op lange(re) termijn en uit historische data kan ik opmaken dat aandelen mij een zekere winst zullen opbrengen"
Dan moet je er zo niet wakker van liggen en is 'vandaag' zeker een goed moment om "aan-bij te kopen".
Sommige aandelen hebben een serieuze pandoering gekregen sinds het begin van het jaar en zijn volgens mij wel koopwaardig. Beleggen is nooit risicoloos. Als je horizon (nog) breed genoeg is, kom je er vast wel.
Iemand een idee waarom Recticel het sinds YTD zo goed doet?
"ik beleg op lange(re) termijn en uit historische data kan ik opmaken dat aandelen mij een zekere winst zullen opbrengen"
Dan moet je er zo niet wakker van liggen en is 'vandaag' zeker een goed moment om "aan-bij te kopen".
Sommige aandelen hebben een serieuze pandoering gekregen sinds het begin van het jaar en zijn volgens mij wel koopwaardig. Beleggen is nooit risicoloos. Als je horizon (nog) breed genoeg is, kom je er vast wel.
Iemand een idee waarom Recticel het sinds YTD zo goed doet?
Leuk artikeltje om de zin of onzin van alle voorspellingen even te relativeren voor wie op de lange termijn belegt:
https://humbledollar.com/2022/05/buy-high-sell-never/
(Credits aan iex)
Oprecht veel succes trouwens aan iedereen die dankzij zijn of haar voorspellende gaven de markt aan het timen is!
https://humbledollar.com/2022/05/buy-high-sell-never/
(Credits aan iex)
Oprecht veel succes trouwens aan iedereen die dankzij zijn of haar voorspellende gaven de markt aan het timen is!
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Dat doen ze wel hoor. Niet constant maar op lange termijn wel. Kijk maar naar de koersgrafiek van de Dow Jones van de laatste honderd jaar.
Het is altijd wel iets. In de elf jaar dat ik al beleg lijkt het alsof we van de ene crisis in de andere sukkelen. Enkele voorbeelden:De Saudis doen er nu een schepje bovenop en binnenkort de fed ook nog eens, om over Putin nog te zwijgen.
- eurocrisis
- migrantencrisis
- groeivertraging in China
- Brexit
- verkiezingen her en der
- heibel met Noord-Korea en Iran
- handelsoorlog tussen de VS en China
- corona
- inflatie
- Oekraïne
Ik heb nooit anders geweten dan dat we "op de rand van de afgrond" staan, dat we in "onzekere tijden" leven en dat het "crisis" is. Het proberen anticiperen op de volgende 'crash' is doorgaan dodelijk voor je rendement op de lange termijn. Het 'uitzweten' van de crash is doorgaans de makkelijkste, goedkoopste en meest rendabele werkwijze.
Ieder z'n wijsheid, artikels en leuzes ten spijt. Ik weet in elk geval aan welke kant van het hek ik sta
Elke storm wordt getrotseerd omdat men altijd wel ergens een achterpoortje opent of open laat:Zwiertje schreef: ↑7 juni 2022, 12:25 Ik heb nooit anders geweten dan dat we "op de rand van de afgrond" staan, dat we in "onzekere tijden" leven en dat het "crisis" is. Het proberen anticiperen op de volgende 'crash' is doorgaan dodelijk voor je rendement op de lange termijn. Het 'uitzweten' van de crash is doorgaans de makkelijkste, goedkoopste en meest rendabele werkwijze.
- staatsschulden die niet meer te overzien zijn
- inflatie die oploopt
- geldcreatie
- landen die uitstel krijgen om terugbetalingen te doen of wiens schuld wordt kwijt gescholden
- bedrijven die geen of veel te weinig belastingen betalen
- bedrijven die teren op foutieve/gemanipuleerde cijfers
- creëren van marktniches en werkgelegenheid die eigenlijk 'lucht' zijn
- milieunormen die overschreden of vooruit geschoven worden
- grondstoffen die in sneller tempo ontgonnen worden
- ...
Ik vergeet allicht de belangrijkste nog te vermelden. Maar zolang de boot vaart en niet teveel water maakt ...
Als morgen niemand nog iets verkoopt en alles gewoon bijhoudt dan gaan de banken/brokers/media zwarte sneeuw zien.Zwiertje schreef: ↑7 juni 2022, 12:25 Ik heb nooit anders geweten dan dat we "op de rand van de afgrond" staan, dat we in "onzekere tijden" leven en dat het "crisis" is. Het proberen anticiperen op de volgende 'crash' is doorgaan dodelijk voor je rendement op de lange termijn. Het 'uitzweten' van de crash is doorgaans de makkelijkste, goedkoopste en meest rendabele werkwijze.
Dus, om te vermijden dat het wat stil zou vallen of om wat extra beweging in de markt te steken, moeten er doom scenario's gevormd worden. Meer is het niet. U niet laten vangen is de boodschap.
In de golden sixties was iedereen welvarend en blij. Toen gingen we zelfs in Marokko en Turkije mensen vragen om naar België te komen om hier te wonen en te werken, kun je je dat voorstellen? Zie brochures hieronder.
Maar goed, daar gaat het niet over. In 1973 kwam de olieschok en sindsdien is het al vijftig jaar crisis.
Maar goed, daar gaat het niet over. In 1973 kwam de olieschok en sindsdien is het al vijftig jaar crisis.
Mei '68 en de hippies waren juist een reactie tegen te veel weelde en luxe.