nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Nu daag je me uit. Ik heb het zeker wel gelezen. Het eerste boek (niet 2.0), recent nog in de bib dus nog vers in het geheugen. Waarin hij het ook heeft of demografie, migratie, etc.VLblokpate schreef: ↑9 juni 2022, 13:08Ik heb het boek van Geert Noels gelezen. Jij duidelijk nietGudrun schreef: ↑9 juni 2022, 12:55 Geert Noels schreef er ook over in Econoshock, en een ander aan te bevelen boek over dit onderwerp is: https://www.bol.com/be/nl/f/oil-power-a ... 092730706/ (Spoiler alert: het zit een heel stuk ingewikkelder in mekaar dan dat jij laat uitschijnen. )
Als je het boek gelezen hebt dan weet je zonder twijfel hoe hij de geschiedenis schetst waarbij we overgestapt zijn van verbranden van hout naar steenkool, naar olie en gas. Stel mij maar een vraag die enkel iemand kan weten die het boek gelezen heeft. En liefst iets wat je niet kunt of moet opzoeken. Daarna is het mijn beurt. Of nee, ik eerst: Wat schrijft Noels over de informatieparadox?
Laatst gewijzigd door Gudrun op 9 juni 2022, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: nieuwe federale regering
Inderdaad, maar toch moeten we Afrikanen eens gaan vertellen om ook iets aan geboortecontrole te doen. Wij hier in Europa hebben in het verleden (en nu nog) niet het goede voorbeeld gegeven... Maar als je weet dat Nigeria aan het einde van deze eeuw, met hun huidige bevolkingsgroei China gaat voorbij steken... Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: nieuwe federale regering
Aah de bevolkingsgroei. Nog een onderwerp dat aan bod kwam in Econoshock. Geert Noels gaat ook dieper in op het een-kind beleid van China. Noels schreeft daarover dat hij het ondemocratisch vindt, maar zegt hij ook: stel je voor dat China dit niet gedaan zou hebben....nietwaar VLBlokpate?Spaarplan schreef: ↑9 juni 2022, 13:16 Inderdaad, maar toch moeten we Afrikanen eens gaan vertellen om ook iets aan geboortecontrole te doen. Wij hier in Europa hebben in het verleden (en nu nog) niet het goede voorbeeld gegeven... Maar als je weet dat Nigeria aan het einde van deze eeuw, met hun huidige bevolkingsgroei China gaat voorbij steken... Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 02 feb 2022
Re: nieuwe federale regering
Geert Noels heeft een bedrijf opgericht om op een nieuwe manier te beleggen, los van de klassieke economie waar de mens "rationeel" is, "economische beslissingen rationeel neemt", en "rationeel" omgaat met informatie. Noels is een flauw afkooksel en schaamteloze plagiaatpleger van Taleb die er geen geheim van maakt dat hij zich baseert op de studies van Kahneman, Tvesky en anderen die aantonen dat economische beslissingen niet rationeel zijn.Gudrun schreef: ↑9 juni 2022, 13:12Nu daag je me uit. Ik heb het zeker wel gelezen. Het eerste boek (niet 2.0), recent nog in de bib dus nog vers in het geheugen. Waarin hij het ook heeft of demografie, migratie, etc.
Als je het boek gelezen hebt dan weet je zonder twijfel hoe hij de geschiedenis schetst waarbij we overgestapt zijn van verbranden van hout naar steenkool, naar olie en gas. Stel mij maar een vraag die enkel iemand kan weten die het boek gelezen heeft. En liefst iets wat je niet kunt of moet opzoeken. Daarna is het mijn beurt. Of nee, ik eerst: Wat schrijft Noels over de informatieparadox?
Taleb is eerlijk; Noels doet alsof hij nieuwe ideeen aanbrengt.
Noels schrijft dat de mens door meer informatie te bezitten, irrationele beslissingen maakt, meer dan een mens die minder informatie heeft. Puur schaamteloos plagiaat.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 02 feb 2022
Re: nieuwe federale regering
Ja, stel dat?Gudrun schreef: ↑9 juni 2022, 13:19 Aah de bevolkingsgroei. Nog een onderwerp dat aan bod kwam in Econoshock. Geert Noels gaat ook dieper in op het een-kind beleid van China. Noels schreeft daarover dat hij het ondemocratisch vindt, maar zegt hij ook: stel je voor dat China dit niet gedaan zou hebben....nietwaar VLBlokpate?
Wie weet wat er zou gebeurd zijn? Ik weet het niet, Noels ook niet. Maar hij sleept een hele blinde kudde mee op sleeptouw. Toch slim van die Noels ....
Stel dat de landing in Normandie in Bretagne had plaatsgevonden ...
Stel dat Napoleon de slag van Waterloo had gewonnen...
Stel dat Kennedy niet vermoord was
Stel dat King niet vermoord was
Ik weet het niet. Noels evenmin.
Aangezien het onderwijs in Vlaanderen al tientallen jaren achteruitgaat, en steeds sneller, weet de Vlaming steeds minder, en iemand als Noels wordt als een profeet gezien.
Vroeger klonk het: God is een gat. Al wat niet door de wetenschap verklaard kan worden, komt door God. Dat gat werd kleiner en kleiner door de vooruitgang van de kennis en wetenschap.
In Vlaanderen wordt dat gat groter en groter omdat de kennis weer achteruitgaat. Profeten als Noels vullen dat gat op.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 02 feb 2022
Re: nieuwe federale regering
Ik wil niet te negatief doen over Noels: hij is een slim mens en draagt kennis over. Alles wat de Vlaming (en de mens in het algemeen) slimmer maakt, is goed.
Re: nieuwe federale regering
De club van Rome, dan was Geert Noels 1 jaar...Gudrun schreef: ↑9 juni 2022, 13:19Aah de bevolkingsgroei. Nog een onderwerp dat aan bod kwam in Econoshock.Spaarplan schreef: ↑9 juni 2022, 13:16 Inderdaad, maar toch moeten we Afrikanen eens gaan vertellen om ook iets aan geboortecontrole te doen. Wij hier in Europa hebben in het verleden (en nu nog) niet het goede voorbeeld gegeven... Maar als je weet dat Nigeria aan het einde van deze eeuw, met hun huidige bevolkingsgroei China gaat voorbij steken... Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 02 feb 2022
Re: nieuwe federale regering
Ik heb een aantal boeken van Kahneman en ook Antifragiel van Taleb gelezen. Elke auteur, ook Kahnemann en Taleb, bouwen voort op wat andere auteurs eerder schreven. En boek schrijven komt erop neer om informatie uit andere boeken tesamen te brengen, en begrijpbaar te verwerken en verwoorden. Echt nieuwe originele ideeen vindt je zelden in boeken, maar in white papers en academische publicaties. Alleen zijn die zodanig domein-specifiek dat het niet begrijpbaar is voor het algemene publiek zoals ikzelf.VLblokpate schreef: ↑9 juni 2022, 13:27 Geert Noels heeft een bedrijf opgericht om op een nieuwe manier te beleggen, los van de klassieke economie waar de mens "rationeel" is, "economische beslissingen rationeel neemt", en "rationeel" omgaat met informatie. Noels is een flauw afkooksel en schaamteloze plagiaatpleger van Taleb die er geen geheim van maakt dat hij zich baseert op de studies van Kahneman, Tvesky en anderen die aantonen dat economische beslissingen niet rationeel zijn.
Taleb is eerlijk; Noels doet alsof hij nieuwe ideeen aanbrengt.
Noels schrijft dat de mens door meer informatie te bezitten, irrationele beslissingen maakt, meer dan een mens die minder informatie heeft. Puur schaamteloos plagiaat.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 02 feb 2022
Re: nieuwe federale regering
Kahneman heeft zelf experimenten uitgevoerd. Zijn conclusies zijn daarop gebaseerd. Blijkbaar heb je zijn boeken niet goed gelezen.
Taleb stelt heel duidelijk dat hij zich baseert op Kahneman, Tvesky e.a. Hij vertaalt hun theorie in de praktijk. Blijkbaar heb je ook zijn boeken niet goed gelezen.
Taleb veegt de vloer aan met ex-Nobelprijswinnaars die hun eigen theorieën proberen te commercialiseren door hun naam te laten verbinden aan hedge funds die dan jammerlijk failliet gaan.
Eigenlijk stelt Taleb alle economisten / investeringsbanken / ... aan de kaak die zich baseren op dogma's, blinde "eeuwige" theorieën. Genre "time in the market is more important than timing the market".
Alle studies die dergelijke dogma's "bewijzen" kiezen altijd de hypotheses die goed uitkomen. Bijvoorbeeld: als je elk jaar op 1 januari, .... Als je op 9/3/2009 een lump sum had geïnvesteerd....
Sorry. Deze laatste komt niet in de theorie van de dogmatici voor. Dit laatste is een tegenvoorbeeld. Moet genegeerd worden, verzwegen. Past niet in de dogma's van de theoretici.
Niet moeilijk om op basis van verleden de gepaste hypotheses te kiezen zodat de stelling die je wilt bewijzen perfect uitkomt.
Ook dat is een stelling van Taleb (die hij weergeeft, hij weet dat hij die niet zelf gevonden heeft), een falacy: de mens gaat op zoek naar berichten die zijn persoonlijke mening bevestigen, en negeert alles dat in tegenspraak is.
Re: nieuwe federale regering
Noels doet eveneens aan bronvermelding.VLblokpate schreef: ↑9 juni 2022, 15:11Taleb stelt heel duidelijk dat hij zich baseert op Kahneman e.a. Hij vertaalt hun theorie in de praktijk.
Jah, dat is zijn stijl. Sterker nog, niet alles wat hij zegt is even goed onderbouwd. Als hij zegt dat hij enkel koffie, water en wijn drinkt omdat dat al sinds mensenheugenis bestaat en daaruit de conclusie trekt dat het daarom gezonder is, verkoopt onzin. Maar iedereen die Taleb leest, beseft dat. Taleb is iemand die een filosofische kijk heeft op de dingen, met een vleugje humor. Hij schrijft dingen als "Economen en andere pseudo-wetenschappers beweren dat...", Greenspan noemt hij de opperfragilista. Tja, als je dat allemaal te letterlijk neemt...
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: nieuwe federale regering
En dat beweert hij ook nergens. Hij stelt voor dat je zelf eens nadenkt over die vraag en wat de meest plausibele gevolgtrekking zou zijn.VLblokpate schreef: ↑9 juni 2022, 13:42 Ja, stel dat?
Wie weet wat er zou gebeurd zijn? Ik weet het niet, Noels ook niet.
Kun je het ondertussen al over je lippen krijgen dat de kans wel redelijk groot moet zijn dat ik het boek effectief gelezen heb?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: nieuwe federale regering
Onze vivaldi - politici (evenals ons vlaamse politiekers) steken zich dikwils weg achter Europa, maar:
Deze ‘verbeteringen’ hebben we te danken aan Europa:
Hoewel Europa ongetwijfeld veel positieve zaken heeft gerealiseerd, is het qua automobielbeleid al enkele jaren de weg kwijt. Het volgende overzichtje van maatregelen met ernstige consequenties spreekt boekdelen.
Geen verbrandingsmotoren vanaf 2035 … of vroeger
Een nieuwe auto met verbrandingsmotor kopen? Over enkele jaren mag je het vergeten. In de plenaire vergadering werd zopas het plan van de Europese Commissie goedgekeurd om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor te stoppen vanaf 2035. Het moet wel nog omgezet worden in lokale wetgeving in de 27 lidstaten. Dit past binnen het streven van Europa om tegen 2050 ‘klimaatneutraal’ te zijn. We verwachten echter al véél sneller een verschraling van het aanbod met verbrandingsmotoren als de strenge Euro 7-norm in 2025 van kracht wordt. Veelzeggend: de Volkswagen-groep kondigde aan 60 procent van zijn modellen met diesel- en benzinemotoren te schrappen de volgende acht jaar.
Stadswagens?Onbetaalbaar!
Je ziet nu al dat steeds meer merken afhaken in de lagere segmenten. Omdat de constructeurs meer geld willen verdienen door alleen nog duurdere auto’s te bouwen? Dat is maar een deel van het verhaal. De Europese ‘regelitis’ maakt de productie van kleine auto’s onrendabel. De regelgeving qua veiligheid en uitstoot is zodanig streng dat kleine auto’s niet meer gebouwd kunnen worden voor een prijs die klanten accepteren. Zelfs voor een premiummerk als Audi is dat een probleem. Voor de simpelste Volkswagen Polo betaal je vandaag meer dan 22.000 euro. Gelukkig zijn er nog uitzonderingen. Zo ontwikkelde Toyota toch nog een nieuwe Aygo X (vanaf zo'n 15.000 euro). En de iets grotere Dacia Sandero blijft echt een koopje (9.990 euro).
Steeds minder zevenzitters
Zoek je een ruime monovolume met zeven zitplaatsen? Veel succes. De door Europa opgelegde gemiddelde CO2-uitstoot voor de vloot van elk merk speelt in het nadeel van deze grote, minder zuinige auto’s. Toegegeven, de SUV-mode had de MPV al in de schaduw geplaatst. Maar het is de CO2-dictatuur en gedwongen elektrificatie die nu de doodsteek betekent voor veel monovolumes. Een elektrische aandrijflijn met groot batterijpakket is niet altijd vlot te combineren met zeven zitplaatsen. Maar het kan. Dat bewijzen de Mercedes EQB en EQS bijvoorbeeld.
Irritante Speed Assist
Veiligheid is uiteraard belangrijk, maar je kunt ook overdrijven of exact het tegenovergestelde effect bereiken. Zoals Europa doet met de Intelligent Speed Assist (ISA), vanaf 6 juli 2022 verplicht in alle auto’s die nieuw op de markt komen. Op basis van je gps-data en opgemerkte verkeersborden gaat dit systeem jou vertellen hoe snel je mag rijden. Een gaspedaal dat tegenwerkt, een alarmsignaal: als het systeem vermoedt dat je te snel rijdt, zul je het geweten hebben. We schrijven bewust ‘vermoedt’, want het is algemeen bekend dat camerasystemen die de maximumsnelheid lezen nog veel fouten maken.
Zwarte doos
Ja, de meeste moderne auto’s hebben vandaag al een zwarte doos. Maar vanaf 6 juli 2022 wordt zo’n Event Data Recorder (EDR) verplicht bij nieuwe auto’s. Voor en na een ongeval registreert dit toestel allerlei parameters van de auto. Europa heeft er duidelijk plannen mee, want de gegevens moeten niet alleen toegankelijk zijn voor constructeurs, maar ook voor nationale overheden. Om de veiligheid te verbeten en de privacy wordt beschermd, luidt het.
Half miljoen jobs weg in Europa
In alle stilte verdwijnen steeds meer jobs in de Europese autosector. Naar de reden hoef je niet lang te zoeken: voor de productie van elektrische auto’s is minder personeel nodig, met bovendien heel andere competenties. CLEPA, de Europese vereniging van autotoeleveranciers, becijferde dat 501.000 jobs verloren zullen gaan bij de toeleveranciers in de autosector, waarvan 70 procent al in de periode 2030-2035. En dat allemaal omdat Europa het nodig vindt een monopolie te geven aan de elektrische auto in plaats van open te staan voor meerdere technologieën.
Je voelt en ziet dat autosector gewoon achteruit gaat. Als één of ander assemblagebedrijf hier in België of Europa de deuren moet sluiten zullen de armen weer omhoog gaan. IK WIST HET NIET
Deze ‘verbeteringen’ hebben we te danken aan Europa:
Hoewel Europa ongetwijfeld veel positieve zaken heeft gerealiseerd, is het qua automobielbeleid al enkele jaren de weg kwijt. Het volgende overzichtje van maatregelen met ernstige consequenties spreekt boekdelen.
Geen verbrandingsmotoren vanaf 2035 … of vroeger
Een nieuwe auto met verbrandingsmotor kopen? Over enkele jaren mag je het vergeten. In de plenaire vergadering werd zopas het plan van de Europese Commissie goedgekeurd om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor te stoppen vanaf 2035. Het moet wel nog omgezet worden in lokale wetgeving in de 27 lidstaten. Dit past binnen het streven van Europa om tegen 2050 ‘klimaatneutraal’ te zijn. We verwachten echter al véél sneller een verschraling van het aanbod met verbrandingsmotoren als de strenge Euro 7-norm in 2025 van kracht wordt. Veelzeggend: de Volkswagen-groep kondigde aan 60 procent van zijn modellen met diesel- en benzinemotoren te schrappen de volgende acht jaar.
Stadswagens?Onbetaalbaar!
Je ziet nu al dat steeds meer merken afhaken in de lagere segmenten. Omdat de constructeurs meer geld willen verdienen door alleen nog duurdere auto’s te bouwen? Dat is maar een deel van het verhaal. De Europese ‘regelitis’ maakt de productie van kleine auto’s onrendabel. De regelgeving qua veiligheid en uitstoot is zodanig streng dat kleine auto’s niet meer gebouwd kunnen worden voor een prijs die klanten accepteren. Zelfs voor een premiummerk als Audi is dat een probleem. Voor de simpelste Volkswagen Polo betaal je vandaag meer dan 22.000 euro. Gelukkig zijn er nog uitzonderingen. Zo ontwikkelde Toyota toch nog een nieuwe Aygo X (vanaf zo'n 15.000 euro). En de iets grotere Dacia Sandero blijft echt een koopje (9.990 euro).
Steeds minder zevenzitters
Zoek je een ruime monovolume met zeven zitplaatsen? Veel succes. De door Europa opgelegde gemiddelde CO2-uitstoot voor de vloot van elk merk speelt in het nadeel van deze grote, minder zuinige auto’s. Toegegeven, de SUV-mode had de MPV al in de schaduw geplaatst. Maar het is de CO2-dictatuur en gedwongen elektrificatie die nu de doodsteek betekent voor veel monovolumes. Een elektrische aandrijflijn met groot batterijpakket is niet altijd vlot te combineren met zeven zitplaatsen. Maar het kan. Dat bewijzen de Mercedes EQB en EQS bijvoorbeeld.
Irritante Speed Assist
Veiligheid is uiteraard belangrijk, maar je kunt ook overdrijven of exact het tegenovergestelde effect bereiken. Zoals Europa doet met de Intelligent Speed Assist (ISA), vanaf 6 juli 2022 verplicht in alle auto’s die nieuw op de markt komen. Op basis van je gps-data en opgemerkte verkeersborden gaat dit systeem jou vertellen hoe snel je mag rijden. Een gaspedaal dat tegenwerkt, een alarmsignaal: als het systeem vermoedt dat je te snel rijdt, zul je het geweten hebben. We schrijven bewust ‘vermoedt’, want het is algemeen bekend dat camerasystemen die de maximumsnelheid lezen nog veel fouten maken.
Zwarte doos
Ja, de meeste moderne auto’s hebben vandaag al een zwarte doos. Maar vanaf 6 juli 2022 wordt zo’n Event Data Recorder (EDR) verplicht bij nieuwe auto’s. Voor en na een ongeval registreert dit toestel allerlei parameters van de auto. Europa heeft er duidelijk plannen mee, want de gegevens moeten niet alleen toegankelijk zijn voor constructeurs, maar ook voor nationale overheden. Om de veiligheid te verbeten en de privacy wordt beschermd, luidt het.
Half miljoen jobs weg in Europa
In alle stilte verdwijnen steeds meer jobs in de Europese autosector. Naar de reden hoef je niet lang te zoeken: voor de productie van elektrische auto’s is minder personeel nodig, met bovendien heel andere competenties. CLEPA, de Europese vereniging van autotoeleveranciers, becijferde dat 501.000 jobs verloren zullen gaan bij de toeleveranciers in de autosector, waarvan 70 procent al in de periode 2030-2035. En dat allemaal omdat Europa het nodig vindt een monopolie te geven aan de elektrische auto in plaats van open te staan voor meerdere technologieën.
Je voelt en ziet dat autosector gewoon achteruit gaat. Als één of ander assemblagebedrijf hier in België of Europa de deuren moet sluiten zullen de armen weer omhoog gaan. IK WIST HET NIET
Re: nieuwe federale regering
In het begin van de industriële revolutie gooiden arbeiders klompen in de machines om ze kapot te maken (vandaar het woord saboteren - sabot betekent klomp) uit angst dat de machines hun werk zouden afpakken. Bij iedere vernieuwing in de industrie is er angst dat mensen hun werk zullen verliezen. Het is juist dankzij de vooruitgang en de vernieuwing dat nu zoveel mensen een job en een goed inkomen hebben.
Re: nieuwe federale regering
Waarom stijgt dan de armoede? Komen steeds meer mensen in moeilijkheden? (Hier zullen ook andere redenen meespelen)Yaris schreef: ↑11 juni 2022, 16:12In het begin van de industriële revolutie gooiden arbeiders klompen in de machines om ze kapot te maken (vandaar het woord saboteren - sabot betekent klomp) uit angst dat de machines hun werk zouden afpakken. Bij iedere vernieuwing in de industrie is er angst dat mensen hun werk zullen verliezen. Het is juist dankzij de vooruitgang en de vernieuwing dat nu zoveel mensen een job en een goed inkomen hebben.
Al klopt het wel, nieuwigheden worden meestal argwanend bekeken, maar soms komt er ook niks van die (misschien goedbedoelde) nieuwigheden uit?
Persoonlijk geloof ik ook niet teveel in hun energietransitie. Tijd zal raadgeven, zal nog veel water naar de zee vloeien. Of gaan we terug naar het feodale tijdperk met heren en slaven?