De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Daarom was het ook eerder als vraag bedoeld, of ik als onervaren belegger tussen jullie, niet cynisch overkwam.
Ik heb zelf nog maar net mijn teentjes in het water gestoken wat betreft aandelen. Mijn cashpositie bedraagt nog steeds 75%+ en ik vind het steeds moeilijk om een deftige 'entry' te vinden tijdens deze momenten. Ik ben begin dit jaar langs mijn thuisbank geweest en die kon enkel maar aanraden om meteen in te stappen. Als ik dat had gedaan, dan zitten we snel aan de rekenoefening van hierboven. Wekelijks, maandelijks steeds aandelen kopen kost ook aan fees.
Ik heb zelf nog maar net mijn teentjes in het water gestoken wat betreft aandelen. Mijn cashpositie bedraagt nog steeds 75%+ en ik vind het steeds moeilijk om een deftige 'entry' te vinden tijdens deze momenten. Ik ben begin dit jaar langs mijn thuisbank geweest en die kon enkel maar aanraden om meteen in te stappen. Als ik dat had gedaan, dan zitten we snel aan de rekenoefening van hierboven. Wekelijks, maandelijks steeds aandelen kopen kost ook aan fees.
Mijn grootste positie is momenteel IWDA (ja, helaas via Bolero aangekocht). Beginnersfouten zeker.
-
- Verbannen Gebruiker
De meeste beleggers knikken verveeld als men hen vertelt dat beurzen 20% dalen, gemiddeld eens per jaar, en 50% eens per 15 jaar, en dat het 20 jaar kan duren vooraleer de beurzen weer even hoog staan. Zelfs zonder de inflatie meegerekend. Met inflatie is het nog langer.vortex schreef: ↑9 juni 2022, 18:48De fase van het allemaal weer goed, economische groei en welvaart verloopt niet volgens één strakke lijn, recessie en depressie horen daar bij. Beleggers met ruime horizon zouden daar zelfs dankbaar voor moeten zijn, de hoogste rendement komen doorgaans van periodes vlak na de crisis.VLblokpate schreef: ↑9 juni 2022, 18:35
Daarna komen nog:
De fase van het ongeloof. Wat !!!!???
De fase van de opstand: iedereen is tegen mij !!!!!!! Ze doen de beurzen zakken. Ze doen een complot tegen mij !!!!!!!
De fase van de depressie.
De fase van het leren leven met de gevolgen. Daaaaag spaarpot. Daaaaag rijkelijk pensioen.
Ja ja, we weten dat. We beseffen dat. Geeuw. Gaap.
Als het dan werkelijk gebeurt, die 50%, dan zitten ze daar verweesd, compleet uit het lood geslagen.
De echte beleggers niet. Maar die echte beleggers maken misschien 5% of 10% van de "beleggers" uit.
De gedesillusioneerde beleggers verlaten het veld. Nee, nooit meer. En ze worden vervangen door nieuwe beleggers, die nooit 50% daling hebben meegemaakt. Beurzen? Dat is voor de durvers, niets voor de watjes.
En opnieuw: de beurzen kunnen 20% dalen, gemiddeld eens per jaar, en 50% eens per 15 jaar, en dat het 20 jaar kan duren vooraleer de beurzen weer even hoog staan. Zelfs zonder de inflatie meegerekend. Met inflatie is het nog langer.
Ad infinitum. De mens is het enige zoogdier dat niet leert
Je zult maar één van die (nieuwe, onervaren) belegger zijn die 20 jaar moet wachten om opnieuw break-even te staan. Dan snap ik wel dat je even gedesillusioneerd bent.VLblokpate schreef: ↑10 juni 2022, 12:26De meeste beleggers knikken verveeld als men hen vertelt dat beurzen 20% dalen, gemiddeld eens per jaar, en 50% eens per 15 jaar, en dat het 20 jaar kan duren vooraleer de beurzen weer even hoog staan. Zelfs zonder de inflatie meegerekend. Met inflatie is het nog langer.vortex schreef: ↑9 juni 2022, 18:48
De fase van het allemaal weer goed, economische groei en welvaart verloopt niet volgens één strakke lijn, recessie en depressie horen daar bij. Beleggers met ruime horizon zouden daar zelfs dankbaar voor moeten zijn, de hoogste rendement komen doorgaans van periodes vlak na de crisis.
Als het dan werkelijk gebeurt, die 50%, dan zitten ze daar verweesd, compleet uit het lood geslagen.
De echte beleggers niet. Maar die echte beleggers maken misschien 5% of 10% van de "beleggers" uit.
De gedesillusioneerde beleggers verlaten het veld. Nee, nooit meer. En ze worden vervangen door nieuwe beleggers, die nooit 50% daling hebben meegemaakt. Beurzen? Dat is voor de durvers, niets voor de watjes.
En opnieuw: de beurzen kunnen 20% dalen, gemiddeld eens per jaar, en 50% eens per 15 jaar, en dat het 20 jaar kan duren vooraleer de beurzen weer even hoog staan. Zelfs zonder de inflatie meegerekend. Met inflatie is het nog langer.
Ad infinitum. De mens is het enige zoogdier dat niet leert
Wellicht ben ik zelf één van die nieuwe beleggers die 20 jaar zal moeten wachten voor hij break-even is :p
Niet met mijn globale ETF, maar met mijn positie in Brederode. Maar aan de andere kant, nu die zo laag staat, koop ik maandelijk een stukje bij. Vandaar het belang van spreiding, niet alleen in diversificatie van aandelen of een etf, maar ook van beleggen in tijd. Ik weet dat onderzoek aantoont dat de lump sum methode het meest rendeert als je horizon lang genoeg is, maar beetje zonde als je dan net in zo'n stock zit waar je een aantal decennia moet wachten om break even te komen :p
Bedankt Tarbo. Aan dergelijke reacties heb ik iets. Ik heb een 'lijstje' met kopen en volgen. Momenteel staat Brederode bij volgen. Wat bedraagt jou horizon en hangt dit voor jou specifiek af van welke belegging als ik mag vragen?Tarbo schreef: ↑10 juni 2022, 12:39Wellicht ben ik zelf één van die nieuwe beleggers die 20 jaar zal moeten wachten voor hij break-even is :p
Niet met mijn globale ETF, maar met mijn positie in Brederode. Maar aan de andere kant, nu die zo laag staat, koop ik maandelijk een stukje bij. Vandaar het belang van spreiding, niet alleen in diversificatie van aandelen of een etf, maar ook van beleggen in tijd. Ik weet dat onderzoek aantoont dat de lump sum methode het meest rendeert als je horizon lang genoeg is, maar beetje zonde als je dan net in zo'n stock zit waar je een aantal decennia moet wachten om break even te komen :p
Welkom bij mijn Prosus-situatie. Nagel op de kop
De beurzen stijgen op lanbge termijn NET OMDAT ze regelmatig dalen. Als er geen negatieve kant zou zijn aan de beurs dan kunnen er toch ook geen bovengemiddelde returns zijn?
Steeds stijgende beurzen zijn dus behalve een utopie gewoon feitelijk onmogelijk, want zelfvernietigend.
Sta mij dan toe dat ik het even uitleg. Puur financieel bekeken (dus abstractie makende van de psychologie) heb je liefst dat zolang je aan het investeren bent de beurzen laag staan of zelfs verder zakken. Vlak voor het moment dat je wilt gaan desinvesteren wil je dat de beurzen de hoogte inschieten. Wie dus pas over 20 jaar zijn geld wilt beginnen opnemen en vandaag nog steeds netto-investeert, heeft dus financieel baat bij dalende beurzen. Geld verliezen doe je niet wanneer de beurs zakt, maar wanneer je verkoopt.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Zucht, daar gaan we dus weer: opzettelijk alles verkeerd begrijpen . Normaal zou ik zeggen, laat maar zitten, we weten vanwaar het komt. Not worth my time ... Maar dat jij dan begint dat jij je niet stoort aan woke gedoe, dat is er toch ver over. Behalve doemdenker, ben jij toch ook wel de grootste woke fundamentalist van het forum zeker . Wat ik zei, heeft niks met woorden die taboe zijn te maken. Ik vind gewoon niet dat mensen de pretentie moeten hebben om anderen te zeggen wat ze moeten doen met hun beleggingen of wat ook. Wie kan hier zeggen dat ze de waarheid in pacht hebben?VLblokpate schreef: ↑10 juni 2022, 12:04
Off topic:
Het woord "moeten" is blijkbaar taboe in bepaalde kringen van het forum. Ik stoor me niet aan dat woke gedoe. Als je de dingen niet zegt zoals ze zijn, komt er alleen maar wollige onzin uit
Zitten neuten over woorden, dat laat ik aan wokers en snowflakes als jij. Ik heb het over houding en gedrag. Soms vraag je je af of sommigen nog verder dan de woorden kunnen kijken.
En nu mag het voor mij ook on-topic blijven.
Ik snap dat je wilt kopen als ze laag staan, maar er is een essentieel verschil tussen kopen en bijkopen hier...
Als je al aandelen bezit en je wilt bijkopen, dan wil je stijgende beurzen, als je nog geen aandelen hebt (wat indirect tamelijk moeilijk is, maar dat nog buiten beschouwing gelaten) en een eerste keer wilt beginnen, dan ben je blij dat de beurzen een beetje dalen.
Ik heb het echt moeilijk met die vreugdesprongen van sommigen als hun aandelen dalen...
Omdat de meeste hier volgens mij in het eerste geval zitten
Volgens mij zijn die mensen gewoon niet zo heel erg slim (maar goed, dat is mijn gedacht ervan)
En ja, natuurlijk kunnen beurzen niet alleen maar stijgen, dat zou belachelijk zijn
Dat zou de fun er ook uithalen, onder andere
Als je al aandelen bezit en je wilt bijkopen, dan wil je stijgende beurzen, als je nog geen aandelen hebt (wat indirect tamelijk moeilijk is, maar dat nog buiten beschouwing gelaten) en een eerste keer wilt beginnen, dan ben je blij dat de beurzen een beetje dalen.
Ik heb het echt moeilijk met die vreugdesprongen van sommigen als hun aandelen dalen...
Omdat de meeste hier volgens mij in het eerste geval zitten
Volgens mij zijn die mensen gewoon niet zo heel erg slim (maar goed, dat is mijn gedacht ervan)
En ja, natuurlijk kunnen beurzen niet alleen maar stijgen, dat zou belachelijk zijn
Dat zou de fun er ook uithalen, onder andere
Jij hebt je tenminste voldoende ingelezen voor je de sprong hebt gewaagd en je weet wat de risico's zijn en je bent slim genoeg om gespreid in te stappen. Diversicatie in aandelen, landen en beurzen is zo belangrijk. Ik ben zelf nog maar iets meer dan een jaartje bezig. Ik heb 15 verschillende lijnen, allemaal kleinere posities ( met dank aan Degiro voor de lage kosten), gespreid over verschillende sectoren, landen en beurzen. Dankzij die spreiding sta ik nog steeds algemeen op een treffelijke winst. Voorlopig heb ik alleen nog maar winst genomen op Proximus en Cresud. Blij dat mijn timing daar goed was . De rest blijft mooi staan en af en toe wordt er bijgekocht. Het merendeel zijn dividend aandelen dus bijna elke maand is er wel eentje die betaald.Tarbo schreef: ↑10 juni 2022, 12:39Wellicht ben ik zelf één van die nieuwe beleggers die 20 jaar zal moeten wachten voor hij break-even is :p
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ben ingestapt op dit slechte moment en zit 'maar' aan 5 procent verlies op de portefeuille van zelf gekozen aandelen.
Op fondsen ietsje meer verlies maar nog beneden 10 procent.
ETF : ook zoiets.
Geen winst maar geen spectaculair verlies. Ik hou geen aandelen op lange termijn. Ik verkoop wanneer de winst voor mij redelijk en aanvaardbaar is.
-
- Verbannen Gebruiker
8,6% terwijl 8,3% verwacht was. Dus stijging ipv stabilisatie.VLblokpate schreef: ↑10 juni 2022, 12:04
Er zal weer vuurwerk zijn later vandaag als de inflatie in de US opnieuw niet daalt als verwacht. Hoogtepunt bereikt van inflatie? Tarara.
De S&P500 bijna terug op het niveau van 20 mei. Pas daarna begint de 2de afprijzing van deze solden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."