De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
https://www.beursduivel.be/Column/74855 ... kopen.aspx
Ookal kies je de allerslechtste momenten uit om te kopen, vasthouden is de boodschap
Ookal kies je de allerslechtste momenten uit om te kopen, vasthouden is de boodschap
-
- Verbannen Gebruiker
Dit schrijft de auteur over zichzelf:
Met zijn jarenlange ervaring, niet alleen in de journalistiek maar ook in het zakenleven, kan Dominique een unieke kijk geven op businesswereld en de politiek en economische wereld in het algemeen. Dominique heeft als thuisbasis de VS, waardoor hij de vinger aan de pols houdt in ‘s werelds grootste economie.
Zijn vinger aan de pols heeft niet goed gewerkt... hij heeft niets zien aankomen ....
Kan het wel achteraf goed uitleggen. Oeps ... dat is net wat hij anderen verwijt
Achteraf?
Er wordt, hier op dit forum en elders, al jaren gewaarschuwd voor de onvermijdelijke uitkomst van de losse teugels van de bankensector.
Een enkele kleine greep uit die waarschuwingen, niet toevallig een gebande:
Het zou interessant zijn de mening en de uitleg te krijgen van de mensen die het hiermee de afgelopen jaren helemaal oneens waren. Zijn ze het er nu wel mee eens? Of zitten we helemaal niet in een situatie van hyper-inflatie?
Er wordt, hier op dit forum en elders, al jaren gewaarschuwd voor de onvermijdelijke uitkomst van de losse teugels van de bankensector.
Een enkele kleine greep uit die waarschuwingen, niet toevallig een gebande:
DeanThe4th schreef: ↑29 september 2021, 23:04 Maar we zitten dus in een periode van hyper-inflatie, en dit al een tijdje. Maar die hyper-inflatie werd een beetje verborgen gehouden (vertraagd) door een fenomeen dat geld-illusie (money-illusion) heet. Een klein beetje, want je moet al ziende blind zijn om niet te wilen aanvaarden wat er zich voor je neus afspeelt. Niet enkel op het gebied van monetair beleid trouwens (corona voor wie hem niet heeft), maar dit terzijde. Toen ik deze boodschap hier een tijd terug al verkondigde (lang voor de corona-hoax, dus) werd ik door de zeer gestudeerde mensen op dit forum trouwens virtueel in brand gestoken en opgehangen, en meer van dat fraais. Misschien kunnen diezelfden nu ook nog eens wat posten, gewoon om te zien welke draai ze proberen te geven aan de (monetaire) situatie waar we in zitten.
Het zou interessant zijn de mening en de uitleg te krijgen van de mensen die het hiermee de afgelopen jaren helemaal oneens waren. Zijn ze het er nu wel mee eens? Of zitten we helemaal niet in een situatie van hyper-inflatie?
Voor goed begrip: wat je zegt is dus dat, zonder de interventies van de FED, ECB & co tijdens de voorbije jaren, er nu geen sprake zou zijn van hoge inflatie - juist?
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Als men dergelijke 'sterke' argumenten begint te gebruiken, hou ik meestal op met verder lezenDeanThe4th schreef: ↑29 september 2021, 23:04 ...want je moet al ziende blind zijn om niet te wilen aanvaarden wat er zich voor je neus afspeelt. ...
Ik denk niet of er een officiële definitie is om 'hyperinflatie' te beschrijven, maar meestal gebruikt men die term eerder in situaties waarbij de prijzen waarin de prijzen nagenoeg dagelijks stijgen. Een recent voorbeeld is hier Venezuela, waar de prijzen in 2018 ca. 1.000.000% stegen. (Extreme super-ultra-hyper-inflatie?)
Een jaarlijkse inflatie van 10% zou ik omschrijven als 'zorgwekkend', maar niet als 'hyperinflatie'.
Ik heb nooit anders geweten dan dat er doemverhalen worden geschreven zoals door onze immer vrolijke Dean.
Dus elke crash is steeds 'voorspeld' geweest door duizenden doemprofeten. Af en toe krijgen ze gelijk. Meestal niet.
Maar laat me eens raden: "Deze keer is het anders!"
We hebben helemaal geen hyperinflatie. Een definitie van hyperinflatie is wanneer de prijzen van goederen en diensten binnen een maand met 50% stijgen.
In 1973 was het veel erger dan nu.
Inflatie in België in procent
In 1973 was het veel erger dan nu.
Inflatie in België in procent
Toevallig ook telkens grote stijgingen van de inflatie voorafgaand aan een beurscorrectie/crash.
Typisch Dean: hij weet over alles de waarheid en hoe de vork echt aan de steel zit. Wij daarentegen zijn dom en blind, laten ons beliegen door de overheid en de media, worden gemanipuleerd en geïndoctrineerd en willen of kunnen de waarheid niet zien.DeanThe4th schreef: ↑29 september 2021, 23:04 je moet al ziende blind zijn om niet te wilen aanvaarden wat er zich voor je neus afspeelt.
Klopt, maar spijtig genoeg zien we dit fenomeen op alle vlakken. Goed kunnen uitleggen (zeker achteraf), maar voor de rest nul komma nul bijbrengen. Zo zitten er hier ook geregeld enkele professoren in TV-debatprogramma's. Ze komen steeds uit de lucht vallen, en ... de beste stuurlui staan steeds aan wal.VLblokpate schreef: ↑11 juni 2022, 13:38Dit schrijft de auteur over zichzelf:
Zijn vinger aan de pols heeft niet goed gewerkt... hij heeft niets zien aankomen ....
Kan het wel achteraf goed uitleggen. Oeps ... dat is net wat hij anderen verwijt
...waardoor je je kan afvragen waarom je net die post zo passievol kwam delen.E10ne schreef: ↑11 juni 2022, 15:46 Klopt, maar spijtig genoeg zien we dit fenomeen op alle vlakken. Goed kunnen uitleggen (zeker achteraf), maar voor de rest nul komma nul bijbrengen. Zo zitten er hier ook geregeld enkele professoren in TV-debatprogramma's. Ze komen steeds uit de lucht vallen, en ... de beste stuurlui staan steeds aan wal.
Persoonlijke mening: (algemeen) ga gerust mee in meningen die tegen de stroom ingaan. Tegen "het establishment" en de vrije markteconomie. Of in een complottheorie links of rechts. Niemand kan je dat verbieden.
Maar misschien, en net omdat je hier op een forum zit rond investeren/beleggen, ben je zelf ook met beleggen bezig en zit je geld ook in die economie. Dan kan het in je eigen nadeel spelen wanneer je tegen de algemeen gangbare economische ideeën in gaat (bias). Want wat je ziet gebeuren (hier concreet: inflatie) kan namelijk een doodgewone rationele verklaring hebben. Waardoor je handelingen (concreet: beleggingsbeslissingen), wanneer je die uit persoonlijke tegenreactie ook tegen de stroom in wil doen, aan je rendement kunnen gaan vreten.
Opnieuw mijn eigen mening, maar rationeel en nuchter blijven, alles in economische context blijven bekijken en daarnaar handelen, komt doorgaans je rendement ten goede. Er zullen er de hele tijd wel mooi geld verdienen aan doomsday- of complot-artikelen, omdat een deel van de populatie daar gevoelig aan blijkt, maar totnogtoe zijn die thesissen in de praktijk weinig rendabel gebleken.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Juist, dan zou er nu inderdaad geen hoge inflatie zijn. Die "gratis geld" en QE politiek van centraal banken is er niet zomaar gekomen, daar was een dwingende reden voor, namelijk de economie zuurstof (liquiditeit) geven om te overleven. Mocht men dat niet gedaan hebben, dan was een langdurig recessie onvermijdelijk met veel werkloosheid en bedrijfssluitingen onvermijdelijk. We zouden dan zeker niet met een goed draaiende economie zitten met schaarste aan grondstoffen, energie en werkkrachten, dus ook geen oplopende inflatie door die grondstoffen en energie zoals nu het geval is.
Zou dat nog niet te hard roepen, het is nog niet voorbij, in de VS zijn de inflatie cijfers ook weer hoger dan verwacht. Zolang arbeidskrachten schaars blijven zullen bedrijven de lonen verhogen en blijft de koopkracht en consumptie navenant hoog (uiteraard geldt dat niet voor iedereen). De hoofdreden van de inflatie, de schaarste van grondstoffen, energie enz.., blijft voorlopig dus nog bestaan. Eens zien wat het met de globale voedsel productie en prijzen gaat worden dit jaar, ook daar zit nog een en ander van tekorten aan te komen.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik denk niet dat we gewoon het topje van 1973 kunnen vergelijken met het (voorlopige?) topje van 2022.
Ik zie heel andere dingen op de grafiek.
Ik zie dat de inflatie in 1967 rond de 3% is en dan geleidelijk stijgt tot rond 7% ergens in 1973, dus over een periode van 6 jaar is dat 4% hoger, en dan een hevige piek kent van 1973.
In 2021 zie ik een inflatie van 0 die in Q1 2022 boven de 8% staat en waarvan niemand weet hoe het verder zal gaan. Inflatie gaat niet plots vanzelf weer naar beneden.
Dus 1973 veel erger? Dit is niet mijn conclusie uit die grafiek. In 1973 was er trouwens 1 basisprobleem: energiecrisis. Nu hebben we energiecrisis + logistieke en productieproblemen door corona + een zot in het Kremlin. Die elementen versterken elkaar in een spiraal waar niemand kan zeggen waar het eindigt.
Niemand weet of er een recessie komt of niet. Maar doen alsof er geen recessie kan komen, en dat eind 2022 of in 2023 weer alles in orde is, lijkt me eerder gebaseerd op emoties (fase 1: ontkenning) dan op een rationele analyse.
.
Waar gaat het ergens over een crash? Het is mij om de inflatie te doen. Oorzaken, gevolgen, werkingsmechanisme, mogelijke (politieke) aanpak, beschermingsmogelijkheden voor Jan Modaal, enz.
Wat zijn die algemeen gangbare economische ideeën m.b.t. inflatie?
Wat is de doodgewone rationele verklaring van wat we zien gebeuren? Pakweg 10% inflatie volgens de cijfers en prijzen van sommige producten in de supermarkt die gewoon verdubbelen en meer. Verder stegen de prijzen al flink, lang voor er nog maar van inflatie sprake was. We hadden inflatie van minder dan 2% (wat blijkbaar een probleem op zich was) terwijl je in de supermarkt al jaren wat anders zag gebeuren.
-
- Verbannen Gebruiker
Economie is een samenspel van duizenden elementen. Even onmogelijk te voorspellen als het weer. Maar elementen die nu extra spelen, zijn alvast: energiecrisis + logistieke en productieproblemen door corona + een zot in het Kremlin
Niemand kan voorspellen wat de rentevoeten, inflatie, economische productie, ... gaat doen.. Waardoor je handelingen (concreet: beleggingsbeslissingen), wanneer je die uit persoonlijke tegenreactie ook tegen de stroom in wil doen, aan je rendement kunnen gaan vreten.
Opnieuw mijn eigen mening, maar rationeel en nuchter blijven, alles in economische context blijven bekijken en daarnaar handelen, komt doorgaans je rendement ten goede. Er zullen er de hele tijd wel mooi geld verdienen aan doomsday- of complot-artikelen, omdat een deel van de populatie daar gevoelig aan blijkt, maar totnogtoe zijn die thesissen in de praktijk weinig rendabel gebleken.
Daarom werken professionele beleggers met scenario's. Globaal werken ze met een basisscenario, positief scenario en negatief scenario.
Een professionele belegger weet niet wat er zal gebeuren en zet daarom nooit alles op 1 kaart, enkele uitzonderingen daargelaten maar dat is dan een pure gok. Dan kun je al je vermogen in 1 optie steken. Ofwel gaat je vermogen naar 10 keer zoveel, ofwel naar 0.
Scenario's zijn nuttig om je bewust te maken van dingen die kunnen gebeuren, en op voorhand na te denken hoe je zult reageren wanneer iets zich voordoet.
Een strategie om hiermee om te gaan: niets. Gewoon elke maand een vast bedrag investeren, jaar in, jaar uit.
Een andere strategie: elke daling is koopopportuniteit. Tot cash op is.
Nog andere strategie: niets doen tot er weer een positief "klimaat" is. Maar wanneer dat er komt, is niet duidelijk. Er zijn steeds tientallen indicatoren die in 1 richting wijzen, en tientallen die in de andere richting wijzen.
Strategie van professionele beleggers: asset allocatie aanpassen, maar niet radicaal.
Nog een andere strategie: vandaag bijkopen, morgen verkopen, nu eens obligaties, dan aandelen, ..
Nog een andere strategie: paniek omdat men overvallen wordt door iets waarvan men dacht dat het nooit zou kunnen gebeuren (Fortis, Dexia Lernout & Hauspie, dot.com crisis, kredietcrisis toen ALLES in waarde zakte: aandelen, obligaties, vastgoed, grondstoffen,....
Laat je dus niet verrassen