nieuwe federale regering
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Je indexsprong telt voor heel je carrière maar die premie is toch maar een kersje van de hele taart
De werkgeversorganisatie stelt daarom voor om van de automatische indexering drie procent te schrappen: een indexsprong dus. In ruil zou elke werknemer een nettopremie van 500 euro worden uitgekeerd. “We willen die 8 procent indexering beperken tot 5 procent”, aldus Maertens.
Aan de andere kant moeten we echt de werkgevers niet negeren want ze hebben een punt alleen komt dat geld weer verkeerd terecht.
De werkgeversorganisatie stelt daarom voor om van de automatische indexering drie procent te schrappen: een indexsprong dus. In ruil zou elke werknemer een nettopremie van 500 euro worden uitgekeerd. “We willen die 8 procent indexering beperken tot 5 procent”, aldus Maertens.
Aan de andere kant moeten we echt de werkgevers niet negeren want ze hebben een punt alleen komt dat geld weer verkeerd terecht.
het patronaat kan de premie op een plaats steken waar de zon nooit schijnt
netto 500 euro ( lees de belastingbetaler gaat nog weer meer moeten betalen, want ofwel denken ze dat die staat die 500 euro gaat betalen, ofwel dat er geen belastingen op gaan moeten betaald worden
netto 500 euro ( lees de belastingbetaler gaat nog weer meer moeten betalen, want ofwel denken ze dat die staat die 500 euro gaat betalen, ofwel dat er geen belastingen op gaan moeten betaald worden
men heeft altijd de mond vol van de steeds maar grotere wordende kloof tussen arm en rijk.
De belg verdient blijkbaar gemiddeld 3800 euro bruto.
Pas dan de indexering toe voor iedereen tot maximaal 3800 euro en alles wat er boven is, laat men vallen. Dan gaat iedereen er nog op vooruit en de loonkloof wordt (ietsjepietsje) kleiner.
Pas dan de indexering toe voor iedereen tot maximaal 3800 euro en alles wat er boven is, laat men vallen. Dan gaat iedereen er nog op vooruit en de loonkloof wordt (ietsjepietsje) kleiner.
-
- Verbannen Gebruiker
Vandaar dat men eerder mediaan dan gemiddelde gebruiktLanius schreef: ↑14 juni 2022, 12:20 men heeft altijd de mond vol van de steeds maar grotere wordende kloof tussen arm en rijk.
mag van mij ook de mediaan zijn ze.
Het is gewoon een manier om de stijgende kosten toch te dekken en diegene die al een stuk meer verdienen, wat minder ver te laten uitlopen. En zo kunnen de werkgevers ook tevreden zijn?
Het is gewoon een manier om de stijgende kosten toch te dekken en diegene die al een stuk meer verdienen, wat minder ver te laten uitlopen. En zo kunnen de werkgevers ook tevreden zijn?
Lang geleden was er een leuze "Wij willen centen, geen procenten!" van actievoerders tegen inkomensongelijkheid.
-
- Newbie
- Contacteer:
Vlaanderen zit nu al bij de meest gelijke lonen van Europa (en dus waarschijnlijk van de hele wereld).
Als je enkel de laagste lonen gaat indexeren, dan verdient binnenkort iedereen evenveel
Als je enkel de laagste lonen gaat indexeren, dan verdient binnenkort iedereen evenveel
De automatische loonindexering is bedoeld om de koopkracht van werknemers stabiel te houden ten opzichte van de inflatie, en niet om de loonkloof te verkleinen, daarvoor hebben we al progressieve belastingschalen en verscheidene inkomensgerelateerde sociale voorzieningen.
Wees gerust : een werknemer met een loon boven de 3.800€ draagt al meer dan zijn/haar steentje bij. Het is misplaatst zijn om die groep een indexaanpassing te misgunnen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Maar het ene sluit het andere niet uit. Bedoel je kan mensen met een loon van 3800 euro indexaanpassing geven maar je kan dan bv wel het plafond van maximumloon dat in berekening komt voor pensioen verhogen. Of dat veel gaat besparen weet ik niet maar het is dan wel een maatregel die tergelijkertijd stimuleert als bestraft.
de automatische loonindexering is uiteraard bedoeld om de inflatie bij te benen. maar men wil indexsprongen om te besparen. Dan wordt de inflatie helemaal niet bijgebeeld, integendeel. Als men dan een deel van het loon (bv tot het gemiddelde, of mediaan) wel indexeert en de rest niet, heeft iedereen er baat bij. De besparing zal uiteraard een stuk minder zijn dan een indexsprong, maar het is een besparing en bovenop heb je het effect dat je kloof tussen veel verdienen en weinig verdienen wat verkleint.
Hoezo, iedereen heeft daar baat bij? Dat mechanisme doet de koopkracht (in reële termen) van de mensen met een inkomen boven de mediaan (de helft van de werknemers dus) afnemen.
Geen idee waarom dat positief zou zijn, verschillen in loon zorgen ervoor dat mensen gemotiveerd zijn om inspanningen te leveren tijdens hun studies en hun carrière. De automatische loonindexering moet niet het zoveelste instrument worden om lonen te nivelleren....en bovenop heb je het effect dat je kloof tussen veel verdienen en weinig verdienen wat verkleint.
Ik sluit mij aan bij de spreker hier vlak boven.
Ik vraag mij nu al regelmatig af waarom ik al die extra verantwoordelijkheden aanvaard, voor slechts 50 eur netto per maand.
Ik vraag mij nu al regelmatig af waarom ik al die extra verantwoordelijkheden aanvaard, voor slechts 50 eur netto per maand.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
persoonlijk vind ik dat een grote kloof niet goed is. Zelf heb ik niet te klagen. En mijn studies zijn meer dan in orde (universitaire studies in een echte wetenschap). Maar ik vind het onzin die grote verschillen. Hangt ook veel af van je werkgever. En tis niet omdat je veel verantwoordelijkheden hebt, dat je daarom meer dan gemiddeld verdient. Wat mij betreft mag men evolueren naar minder uitschieters van lonen (er mag gerust een verschil zijn), maar de loonkloof moet niet groter worden, eerder kleiner.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Daar is integendeel niets mis mee. Of het zou moeten zijn dat het bij sommigen jaloeziegevoelens aanwakkert...
Proficiat, maar ik ken mensen zonder diploma die ganse dagen met hun handen werken en die een veelvoud van mijn loon incasseren.
Dat had je dus al duidelijk gemaakt
En wat precies houd er je tegen om naar één van die goedbetalende werkgevers te trekken?
Dat de mensen zich eens niet moesten moeien met wat een ander verdient, dat zou al een mooi begin zijn
Hear hear.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Perfect om te draaien: voorstanders van een grote loonkloof zijn jaloers op mensen met minder talenten die toch ook goed hun boterham verdienen. Om maar te zeggen: dat gezeur over jaloezie is een dooddoener die nergens op slaat.CarpeNoctem schreef: ↑16 juni 2022, 09:40Daar is integendeel niets mis mee. Of het zou moeten zijn dat het bij sommigen jaloeziegevoelens aanwakkert...
De gelukkigste landen zijn niet toevallig landen met een beperkte loonkloof. De onrustigste landen zijn niet toevallig landen met gigantische verschillen. Alle welvaart die je op een bepaald ogenblik bij de ene legt, kan niet terecht komen bij de andere. (en neen, dat wil niet zeggen dat ik uitga van zero sum game) Een loonkloof kan motiveren binnen bepaalde grenzen. Ik denk niet dat de gemiddelde orderpicker van Amazon zich meer gemotiveerd voelt omdat zijn baas duizend i.p.v. honderd keer meer verdient dan hij... Die voelt zicht uitgebuit. En terecht.