Alternatieven voor gaskachels en elektrische ketel
Alternatieven voor gaskachels en elektrische ketel
Beste allen,
Wegens de stijgende energieprijzen ben ik aan het denken om alternatieven te zoeken voor mijn verwarmingstoestellen.
Voor referentie:
Graag hoor ik jullie tips en ervaringen.
Wegens de stijgende energieprijzen ben ik aan het denken om alternatieven te zoeken voor mijn verwarmingstoestellen.
Voor referentie:
- huis bijna 100 jaar oud: oud elektriceitsnetwerk
- gas: rond 10000 kWh per jaar
- elektriciteit: 1000 dag en 2000 kWh nacht
- 4 gaskachels waarvan vooral 2 in gebruik
- elektrische boiler warm water 's nachts op
- pellet- /houtkachel + steeds elektrische boiler
- gascondensatieketel met centrale verwarming + water
- warmtepomp met centrale installatie + water?
Re: Alternatieven voor gaskachels en elektrische ketel
Vergeet je warmtepomp al maar als je woning geen goede isolatie heeft. Als je een woning niet kan opwarmen met een temperatuur van 45/50° max gaat dat ding je meer geld kosten dan iets anders.
De andere opties zijn wel mogelijk maar dat lijkt dweilen met de kraan open.
Eerste stap is isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Hoeveel geld is er na die actie nog over en hoe zit je verwarming eruit dan? Vloerverwarming, radiatoren, iets anders?
Warmtepomp en radiatoren zijn niet de meest ideale combinatie want het is geen trage verwarmer. Pellets ken ik niet dus kan er geen mening over geven. Combiketel is bij aanschaf nog relatief goedkoop, maar met huidige gasprijzen duur om in werking te houden. Als je geen al te grote woning hebt en goede isolatie is het waarschijnlijk wel goedkoper dan de warmtepomp.
De andere opties zijn wel mogelijk maar dat lijkt dweilen met de kraan open.
Eerste stap is isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Hoeveel geld is er na die actie nog over en hoe zit je verwarming eruit dan? Vloerverwarming, radiatoren, iets anders?
Warmtepomp en radiatoren zijn niet de meest ideale combinatie want het is geen trage verwarmer. Pellets ken ik niet dus kan er geen mening over geven. Combiketel is bij aanschaf nog relatief goedkoop, maar met huidige gasprijzen duur om in werking te houden. Als je geen al te grote woning hebt en goede isolatie is het waarschijnlijk wel goedkoper dan de warmtepomp.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Investeer in isolatie: DIY en spaar daarmee veel geld.
Ga voor de goedkoopste oplossing: lucht/lucht warmtepomp(en) met COP van minstens 4, al vanaf 2500 euro geplaatst. Laat de rest voorlopig staan.
Misschien ook: https://www.warmte365.nl/nieuws/vattenf ... 4AFB3.html
En natuurlijk een warmtepomp boiler, al vanaf 1500 euro...
Ga voor de goedkoopste oplossing: lucht/lucht warmtepomp(en) met COP van minstens 4, al vanaf 2500 euro geplaatst. Laat de rest voorlopig staan.
Misschien ook: https://www.warmte365.nl/nieuws/vattenf ... 4AFB3.html
En natuurlijk een warmtepomp boiler, al vanaf 1500 euro...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bent u hier zeker van? Ik ken jongere huizen met een gelijkaardig ele-verbruik, maar wel het 3 tot 5 dubbele van uw gasverbruik. Dit lijkt me alleen mogelijk indien slechts enkele kamers tijdelijk worden verwarmd?
Hoe dan ook is stap1 sowieso isoleren en daarna terug de vergelijking maken.
Je grote probleem is de slurpers van gaskachels.neo schreef: ↑13 juni 2022, 22:50 Beste allen,
Voor referentie:Ik dacht aan 3 mogelijkheden:
Ik heb 5-10 k liggen. Extra 10-15 k dacht ik om desnoods te lenen. 25-30 k totale investeringskost is waarschijnlijk mijn maximum.
De minste kost gaat een pellet zijn op korte termijn.
Blijft over hoe is de isolatie ?
Estate Guru believer.
gasconsendatieketel is een zeer goede oplossing, waterpomp niet veel lawaai en huis te oud daarvoor.platin schreef: ↑14 juni 2022, 08:29Je grote probleem is de slurpers van gaskachels.neo schreef: ↑13 juni 2022, 22:50 Beste allen,
Voor referentie:Ik dacht aan 3 mogelijkheden:
Ik heb 5-10 k liggen. Extra 10-15 k dacht ik om desnoods te lenen. 25-30 k totale investeringskost is waarschijnlijk mijn maximum.
De minste kost gaat een pellet zijn op korte termijn.
Blijft over hoe is de isolatie ?
Niets tegen een gascondensatieketel op zich, maar verwacht er ook geen wonderen van: je gaat misschien 20% besparen t.o.v. gaskachels. Hoogstens 30% als het echt stokoude kachels zijn. Is het de investering waard als je gasverbruik daalt van 10.000 kWh naar 8.000 kWh?
Zoals velen hiervoor al aangaven: eerst isolatie, degelijke ramen en deuren. Spouw laten opvullen is relatief goedkoop en kan al meer opleveren dan overschakelen naar een condensatieketel.
Als de isolatie redelijk is (hoeft zeker nog niet top te zijn) kan een lucht/lucht warmtepomp (airco) een interessante en betaalbare piste zijn.
Het voorgaande klopt. Een gascondensatieketel is een tussenoplossing en aldus niet aan te raden, dan nog beter een hybride warmtepomp.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Volgens de huidige energieprijzen, de regering en het milieu moet je eigenlijk een totale renovatie doen:
- vloeren, muren en daken isoleren
- nieuw dak
- nieuwe ramen en deuren
- nieuwe elektriciteit
- nieuwe riolering met waterputten en scheiding afvalwater
En dan nog een heel nieuw verwarming/koelsysteem ...
Het komt er op neer dat heel je huis eigenlijk moet gestript worden. Doenbaar als je de middelen hebt en er nog jaren wil wonen ( of in een erfenis wil steken). Halve maatregelen gaan je meer geld kosten dat dat je gaat besparen.
- nieuw dak
- nieuwe ramen en deuren
- nieuwe elektriciteit
Het komt er op neer dat heel je huis eigenlijk moet gestript worden. Doenbaar als je de middelen hebt en er nog jaren wil wonen ( of in een erfenis wil steken). Halve maatregelen gaan je meer geld kosten dat dat je gaat besparen.
Hoeft helemaal niet veel te kosten, met een budget van max 30k kom je al ver.
https://woonbewust.nl/tips-energie-besparen
https://woonbewust.nl/tips-energie-besparen
Zeer hard, maar ik vrees wel een beetje dat dit de realiteit is.pukkie007 schreef: ↑14 juni 2022, 09:52 Volgens de huidige energieprijzen, de regering en het milieu moet je eigenlijk een totale renovatie doen:
- nieuw dak
- nieuwe ramen en deuren
- nieuwe elektriciteit
Hoe je het draait of keert, een gasketel is een korte / middellange termijn oplossing. Op termijn gaat die zwaar afgestraft worden (is het niet met hoge gasrekening, dan zal het wel met hogere nettarieven of aansluitingskosten zijn). De zware beslissing die men nu neemt met de boeren (in BE en NL), die zit er ook aan te komen bij de particulieren.
Het gaat hier wel om zeer lange termijnen maar als je er nog lang wenst te wonen zou ik heel deze renovatie in stukken kappen en spreiden. Het heeft volgens mij minder zin om nu zwaar te gaan investeren in centrale verwarming met radiatoren en gasketel als je weet dat de toekomstige manier van verwarmen eigenlijk niet efficient werkt met dat. Focus op isoleren en technieken die toekomst gericht zijn.
Ben benieuwd wat er zal gebeuren met al de oudere woningen zoals deze, want heel Vlaanderen staat er vol van (vooral de open bebouwingen). Wat ik in mijn buurt vooral zie is dat zulke woningen (vaak op een groot stuk grond) waar decennia niets in is geïnvesteerd worden opgekocht, huis platgelegd en een appartementsblok (met 6+ units) op gebouwd wordt. Is de enige manier om zo'n aankoop financieel interessant te maken.
Het volledig strippen en aan 6% BTW een "bijna nieuwbouw" van maken is een alternatief.
Het zal dus minstens een generatie of 2 duren voordat die oudere woningen ofwel zwaar gerenoveerd worden ofwel platgelegd worden om er kleine huisjes / appartementen op te zetten. Die oude woningen die zullen interessant zijn voor mensen met veel geld die nog een grote woning zoeken met slaapkamers die groter zijn dat 8m³ en bereid zijn die hoge prijs te betalen dat de eigenaar er nog voor wil en nog geld over wil voor de dure renovaties.
Flats ,
Tot men er in woont en beseft geen eigen baas maar sommige moeilijke mede-eigenaars er gratis bij.
vb van moeilijke een uitgave van 600€ verdeeld over 28 eigenaars (21 €) is te kostelijk.
De dag dat er iets voorvalt zullen ze wel anders gaan praten naar verantwoordelijkheid toe.
Tot men er in woont en beseft geen eigen baas maar sommige moeilijke mede-eigenaars er gratis bij.
vb van moeilijke een uitgave van 600€ verdeeld over 28 eigenaars (21 €) is te kostelijk.
De dag dat er iets voorvalt zullen ze wel anders gaan praten naar verantwoordelijkheid toe.
Estate Guru believer.
Dat is inderdaad het typisch probleem, je zit met gemeenschappelijke kosten en gezien veel eigenaars het als investering zien stellen ze die kosten vaak zoveel mogelijk uit.
Een vriendin van mij zat in zo'n geval. Haar gasketel is kapot gegaan en een nieuwe ketel vereist een nieuwe schouw (want de plaatsing van een nieuwe ketel mag niet meer met de "schouwstandaarden" van toen). Resultaat, iedereen in het gebouw moet meebetalen aan de nieuwe schouw terwijl die hun gasketel "nog niet aan vervanging" toe is.
Het heeft dus een half jaar geduurd + interventie van de syndicus om de mensen te dwingen hier budget voor vrij te maken. In tussen zat ze wel met een gasketel die eender welk moment het kon begeven.
De nadelen van een appartement natuurlijk.
In een huis heb je natuurlijk ook zulke situaties (typisch de tuin, gemeenschappelijke muur,...), zij het wel een pak beperkter. Wil je dit niet, woon dat in the middle of nowhere.
Ik zat in die situatie met de gemeenschappelijke muur die in slechte staat was. Toen ik het vroeg kon het hen weinig schelen, 2 jaar later was het plots een bezorgdheid voor hen en wilde ze de muur vervangen en ik wilde niet opnieuw dure muur, maar goedkoper alternatief.
Een vriendin van mij zat in zo'n geval. Haar gasketel is kapot gegaan en een nieuwe ketel vereist een nieuwe schouw (want de plaatsing van een nieuwe ketel mag niet meer met de "schouwstandaarden" van toen). Resultaat, iedereen in het gebouw moet meebetalen aan de nieuwe schouw terwijl die hun gasketel "nog niet aan vervanging" toe is.
Het heeft dus een half jaar geduurd + interventie van de syndicus om de mensen te dwingen hier budget voor vrij te maken. In tussen zat ze wel met een gasketel die eender welk moment het kon begeven.
De nadelen van een appartement natuurlijk.
In een huis heb je natuurlijk ook zulke situaties (typisch de tuin, gemeenschappelijke muur,...), zij het wel een pak beperkter. Wil je dit niet, woon dat in the middle of nowhere.
Ik zat in die situatie met de gemeenschappelijke muur die in slechte staat was. Toen ik het vroeg kon het hen weinig schelen, 2 jaar later was het plots een bezorgdheid voor hen en wilde ze de muur vervangen en ik wilde niet opnieuw dure muur, maar goedkoper alternatief.
Misschien ook interessant:
https://www.consumentenbond.nl/warmtepo ... warmtepomp
https://www.consumentenbond.nl/warmtepo ... warmtepomp
@topicstarter
Hallo, verbruik van aardgas, 10000 kwh
Daar wil heel België voor tekenen.
Hallo, verbruik van aardgas, 10000 kwh
Daar wil heel België voor tekenen.