Hoe lang duurt de huidige daling van de aandelen?
TIP
Re: Hoe lang duurt de huidige daling van de aandelen?
zolang de oorlog duurt, en nadien tot we een deal maken met poetin zullen europese beurzen dalen ... gaan we nu echt concurreren tegen china die goedkoper olie en gas inkoopt, tegen de vs die zelfvoorzienend zijn qua enegie ? en een hele hoop mensen die een veel te groot percentage aan wonen/energie besteden om nog iets anders te kopen ?
-
- Verbannen Gebruiker
Vandaag gaan de beurzen omhoog, maar een daling gaat nooit in een rechte lijn.
Tijd voor een eerste evaluatie van de poll (ter herinnering: we gebruiken IWDA EUR)
De grote meerderheid (86%) denkt dat we geen lange daling krijgen:
- Een kleine 10% denkt dat we nog deze maand het dieptepunt bereiken (of misschien gisteren al bereikt hebben)
- Bijna 50% denkt dat we het dieptepunt later dit jaar krijgen
- Een kleine 30% denkt dat we het dieptepunt volgend jaar gaan zien
14% denkt dat de daling tot 2025 of later zal duren.
Tijd voor een eerste evaluatie van de poll (ter herinnering: we gebruiken IWDA EUR)
De grote meerderheid (86%) denkt dat we geen lange daling krijgen:
- Een kleine 10% denkt dat we nog deze maand het dieptepunt bereiken (of misschien gisteren al bereikt hebben)
- Bijna 50% denkt dat we het dieptepunt later dit jaar krijgen
- Een kleine 30% denkt dat we het dieptepunt volgend jaar gaan zien
14% denkt dat de daling tot 2025 of later zal duren.
.
Laatst gewijzigd door Yaris op 14 juni 2022, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het vorig jaar al gezegd, salami crash.VLblokpate schreef: ↑14 juni 2022, 07:22 Vandaag gaan de beurzen omhoog, maar een daling gaat nooit in een rechte lijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat zijn de meest enerverende Steeds wordt gedacht: oef, het is gedaan. Sterke zenuwen zijn nodig.Denfi schreef: ↑14 juni 2022, 07:28Ik heb het vorig jaar al gezegd, salami crash.VLblokpate schreef: ↑14 juni 2022, 07:22 Vandaag gaan de beurzen omhoog, maar een daling gaat nooit in een rechte lijn.
Ofwel: gewoon de beproefde strategie volgen: elke maand vast bijkopen en niet naar de koersen kijken. Zorgt voor de beste nachtrust en een goed beleggingsresultaat
Klopt! Ik heb mijn aandelen behouden waarvan ik overtuigd ben dat ze een (lange) crisis kunnen overleven.De rest heb ik eind vorig jaar verkocht. Ik koop nu alleen nog het minimum bedrag aan IWDA aan.
Individuele aandelen koop ik nu niet aan. Ik bekijk de beurs en mijn port zelfs amper. Lijkt mij de meest "rustgevende" manier om het te benaderen. Anders ga je impuls verkopen/aankopen doen en met onnodige stress zitten.
Tot Dirk2 weer opdaagt met TA doemberichten.
Rente is wel hoger nu, wat lagere P/E's rechtvaardigt. Maar kan evengoed deze maand al de bodem zijn.
Zolang de E's maar iet of wat standhouden met de verwachtingen natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vraag is hoeveel er al verrekend zit in de koersen, sinds november 2021 staan we reeds fors lager. Er kan natuurlijk nog heel wat gebeuren:
- Piek inflatie bijna/hopelijk bereikt voor een aantal zaken (metalen, grondstoffen) maar voor voeding moet het ergste nog komen.
- Recessie is onvermijdelijk, een aantasting van de koopkracht op deze schaal blijft niet zonder gevolgen wanneer deze maanden aanhoud, mogelijks/hopelijk kan men deze beperkten in tijd/sterkte door doordacht en sturend beleid. Ook een correctie op de Belgische vastgoedmarkt is wat mij betreft zo goed als zeker.
- Prijs van olie kan alle kanten uit maar zelf verwacht ik eerder een stijging dan een daling, een vernietiging van vraag (door recessie) is zowat het enige dat de prijs kan doen dalen, verder zijn beperkte capaciteit, politieke spanningen, oorlog allen factoren die enkel de prijs zullen opdrijven.
- hoeveel renteverhogingen, nog 1,5-2%?
- covid - als we deze winter terug met een full blown covid(beleid) zitten ...
- Piek inflatie bijna/hopelijk bereikt voor een aantal zaken (metalen, grondstoffen) maar voor voeding moet het ergste nog komen.
- Recessie is onvermijdelijk, een aantasting van de koopkracht op deze schaal blijft niet zonder gevolgen wanneer deze maanden aanhoud, mogelijks/hopelijk kan men deze beperkten in tijd/sterkte door doordacht en sturend beleid. Ook een correctie op de Belgische vastgoedmarkt is wat mij betreft zo goed als zeker.
- Prijs van olie kan alle kanten uit maar zelf verwacht ik eerder een stijging dan een daling, een vernietiging van vraag (door recessie) is zowat het enige dat de prijs kan doen dalen, verder zijn beperkte capaciteit, politieke spanningen, oorlog allen factoren die enkel de prijs zullen opdrijven.
- hoeveel renteverhogingen, nog 1,5-2%?
- covid - als we deze winter terug met een full blown covid(beleid) zitten ...
Goud, zilver, palladium, platinum en koper staan allemaal negatief YTD. Enkel goud staat op ~0%contextbinder schreef: ↑14 juni 2022, 09:20 - Piek inflatie bijna/hopelijk bereikt voor een aantal zaken (metalen, grondstoffen) maar voor voeding moet het ergste nog komen.
De inflatie komt er vooral door energie en op plaats 2 staan de voedingsgrondstoffen.
Nochtans zijn het niet de energieintensieve graanverzettende bedrijven met een hoge leverage die bijzonder slecht presteren (kuch Inbev kuch)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt maar had het beter moeren vermelden: ik duidde vooral op de klassieke industrie -metalen: ijzer, nikkel, Aluminium ... en niet zozeer de edelmetalen. Als je bvb. kijkt naar ramen in aluminium - daar lijkt de grens om ze te kunnen verkopen bereikt, voor staal hebben we pieken gezien tot bijna 2 €/kg voor een kg ijzer.reteiP schreef: ↑14 juni 2022, 09:44Goud, zilver, palladium, platinum en koper staan allemaal negatief YTD. Enkel goud staat op ~0%contextbinder schreef: ↑14 juni 2022, 09:20 - Piek inflatie bijna/hopelijk bereikt voor een aantal zaken (metalen, grondstoffen) maar voor voeding moet het ergste nog komen.
De inflatie komt er vooral door energie en op plaats 2 staan de voedingsgrondstoffen.
Nochtans zijn het niet de energieintensieve graanverzettende bedrijven met een hoge leverage die bijzonder slecht presteren (kuch Inbev kuch)
Hoe zie jij de komende 3 maand tegemoet, als ervaren belegger met vermoedelijk al wat jaren ervaring volg ik u bijdragen met aandacht.
In die 3 maanden ga ik eerst en vooral mijn eerste kind welkom heten en daarvoor de eerste beleggingen doen. Lijkt erop dat ze een mooie start zal hebben qua instapmoment.contextbinder schreef: ↑14 juni 2022, 10:08 Hoe zie jij de komende 3 maand tegemoet, als ervaren belegger met vermoedelijk al wat jaren ervaring volg ik u bijdragen met aandacht.
Voor de rest houd ik gewoon de allocatie aan zoals in mijn sig staat. Koop enkel bij als bepaalde drempels gepasseerd zijn en ga niet meer perse verkopen om te herbalanceren.
Ben in mijn laatste aankoopschijven op de US quality bedrijven blijven focussen omdat die een aantal parameters combineren die in het huidige klimaat gunstig zijn + meer gezakt zijn dan de algemene markt omdat pakweg de energiesector geen quality sector is en ze dus de ondersteuning van die sector niet hadden.
De parameters:
- continue groei van bottom line
- hoge ROE
- lage leverage
... is weggelegd voor bedrijven die relatief immuun zullen zijn voor hogere rentes, weinig effect op hun marges zullen hebben, en sowieso een moat en prijszettingsmacht hebben.
De ETF die ik heb bijgekocht zit ook sterk in de VS geconcentreerd waardoor mijn relatief grote blootstelling aan Europa wat kleiner wordt.
Die noteerde dan ook aan een forse korting . Daarnaast hebben ze hun prijzen ook fors opgetrokken. COGS= 40% sales & uiteraard is een deel van hun grondstoffen gehedged. Dus de impact is inderdaad beperkt.
Hun schulden staan uit op LT. De obligatie van 2043 staat nu ver onder pari. Ze zouden met hun cashflows hun schulden goedkoper dus met een forse korting kunnen terugkopen... Zoveel te hoger de reeële rente, zoveel te sneller hun reeële schuld zal dalen. Tenzij currency's in groeilanden het moeilijk zouden krijgen.
Even off topic; maar proficiat met de kleine! En leuk dat je voor hem/haar een portefeuille opendoetreteiP schreef: ↑14 juni 2022, 10:41In die 3 maanden ga ik eerst en vooral mijn eerste kind welkom heten en daarvoor de eerste beleggingen doen. Lijkt erop dat ze een mooie start zal hebben qua instapmoment.contextbinder schreef: ↑14 juni 2022, 10:08 Hoe zie jij de komende 3 maand tegemoet, als ervaren belegger met vermoedelijk al wat jaren ervaring volg ik u bijdragen met aandacht.
Voor de rest houd ik gewoon de allocatie aan zoals in mijn sig staat. Koop enkel bij als bepaalde drempels gepasseerd zijn en ga niet meer perse verkopen om te herbalanceren.
Ben in mijn laatste aankoopschijven op de US quality bedrijven blijven focussen omdat die een aantal parameters combineren die in het huidige klimaat gunstig zijn + meer gezakt zijn dan de algemene markt omdat pakweg de energiesector geen quality sector is en ze dus de ondersteuning van die sector niet hadden.
De parameters:
- continue groei van bottom line
- hoge ROE
- lage leverage
... is weggelegd voor bedrijven die relatief immuun zullen zijn voor hogere rentes, weinig effect op hun marges zullen hebben, en sowieso een moat en prijszettingsmacht hebben.
De ETF die ik heb bijgekocht zit ook sterk in de VS geconcentreerd waardoor mijn relatief grote blootstelling aan Europa wat kleiner wordt.
Dat is het wrangen eraan. De oorlog in Oekraine heeft er niet voor gezorgd dat er opeens te weinig olie is. Tot nu toe is er geen te kort aan olie. Je zit nu met speculanten die olie opkopen en vasthouden om zo een kunstmatig tekort te creëren waardoor de prijzen stijgen...contextbinder schreef: ↑14 juni 2022, 09:20 - Prijs van olie kan alle kanten uit maar zelf verwacht ik eerder een stijging dan een daling, een vernietiging van vraag (door recessie) is zowat het enige dat de prijs kan doen dalen, verder zijn beperkte capaciteit, politieke spanningen, oorlog allen factoren die enkel de prijs zullen opdrijven.