Hoeveel zal IWDA dalen tijdens huidige daling?
TIP
Re: Hoeveel zal IWDA dalen tijdens huidige daling?
Maar net het feit DAT 5 bedrijven 13% van een wereldindex uitmaken is toch het beste argument om in een dergelijke index te investeren? Wie had dit kunnen voorspellen?
En als die bedrijven naar beneden tuimelen, wel dan, dan komen er automatisch andere bedrijven in de plaats. Hoe zal die index er over 20 jaar uitzien? Niemand die het kan zeggen, en juist daarom wil je nu die index reeds aankopen om automatisch verzekerd te zijn van de grootste winnaars van de komende 20 jaar. Dat impliceert dat je ook de verliezers meepakt, daar valt nu eenmaal niet aan te ontsnappen. Maar de verliezers van vandaag dat kunnen weer de winnaars van morgen zijn enz. Niemand kan het voorspellen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Wat zouden we anders kunnen doen? De winnaars van morgen zelf selecteren? Geef eens de top 10 van 2030 aub?
Bwa...
Inderdaad, het grootste deel van de verklaring waarom IWDA het ok heeft gedaan de voorbije jaren is dankzij tech, anders zag het er wel heel somber uit.
Maar tijden veranderen, dus of je daar nu zo gelukkig mee moet zijn, ik weet het niet.
Ik zou persoonlijk niet gelukkig zijn als mijn ETF voor 13,5% uit 5 bedrijven bestond, maar iedereen zijn meug.
(ik zou gewoon die 5 aandelen kopen dan, mocht ik het willen, dat zou me goedkoper uitkomen)
Het lachwekkende is dat het Aramco niet in IWDA zit, mocht dat zo geweest zijn, dan waren mensen met IWDA al een pak minder triestig geweest...
Ik blijf het vreemd vinden dat het grootste bedrijf ter wereld niet opgenomen is in een wereldwijde index. (alé, ik vind het niet vreemd, omdat IWDA geen wereldwijde index is, in contrary to popular belief, maar je snapt het wel)
Maar dan hadden we geklaagd dat IWDA eigenlijk alleen uit olie bestond
Maar dat had ons wel dit topic bespaard ^^
Inderdaad, het grootste deel van de verklaring waarom IWDA het ok heeft gedaan de voorbije jaren is dankzij tech, anders zag het er wel heel somber uit.
Maar tijden veranderen, dus of je daar nu zo gelukkig mee moet zijn, ik weet het niet.
Ik zou persoonlijk niet gelukkig zijn als mijn ETF voor 13,5% uit 5 bedrijven bestond, maar iedereen zijn meug.
(ik zou gewoon die 5 aandelen kopen dan, mocht ik het willen, dat zou me goedkoper uitkomen)
Het lachwekkende is dat het Aramco niet in IWDA zit, mocht dat zo geweest zijn, dan waren mensen met IWDA al een pak minder triestig geweest...
Ik blijf het vreemd vinden dat het grootste bedrijf ter wereld niet opgenomen is in een wereldwijde index. (alé, ik vind het niet vreemd, omdat IWDA geen wereldwijde index is, in contrary to popular belief, maar je snapt het wel)
Tech is ongeveer 20% van de wereldmarkt, en dus ook IWDA;
De weging in IWDA is exact dezelfde weging van alle beleggers wereldwijd hebben geinvesteerd in bedrijven uit de ontwikelde markten.
Concreet: wereldwijd steken "alle beleggers samen" 20% van hun beleggingen in Technologie.
Apple #1 en Microsoft #2 en NVidea #10 zijn de enige technologie bedrijven in de top 10 van IWDA
Laatst gewijzigd door B7H4long op 15 juni 2022, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is nu juist het mooie van brede trackers.
Begin 1900 had een IWDA voor 60% (ik zeg maar wat) uit spoorwegen en telegrafen bestaan. Had je die IWDA tot vandaag kunnen aanhouden, doorheen de talloze veranderingen, dan zat je nu op astronomische winsten.
Begin 1900 had een IWDA voor 60% (ik zeg maar wat) uit spoorwegen en telegrafen bestaan. Had je die IWDA tot vandaag kunnen aanhouden, doorheen de talloze veranderingen, dan zat je nu op astronomische winsten.
Waarom is het lachwekkend?Aerolla schreef: ↑15 juni 2022, 16:30 Het lachwekkende is dat het Aramco niet in IWDA zit, mocht dat zo geweest zijn, dan waren mensen met IWDA al een pak minder triestig geweest...
Het zou pas lachwekkend zijn indien Aramco in een wereldwijde index van ontwikkelde markten zou zitten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Waarom zou dit een probleem zijn?
Met 5 aandelen heb je 20% in elk aandeel.
Om beter gespreid te zijn dan 13,5% in 5 bedrijven moet je een 40 tal bedrijven in je portefeuille nemen.
Omdat IWDA (hier) wordt verkocht als het gemiddelde van de alle beleggers, en als wereldwijde index etc, en als de definitie van "de beurzen". (en vooral door jou, nota bene)B7H4long schreef: ↑15 juni 2022, 16:42Waarom is het lachwekkend?Aerolla schreef: ↑15 juni 2022, 16:30 Het lachwekkende is dat het Aramco niet in IWDA zit, mocht dat zo geweest zijn, dan waren mensen met IWDA al een pak minder triestig geweest...
Het zou pas lachwekkend zijn indien Aramco in een wereldwijde index van ontwikkelde markten zou zitten.
Pas op, ik ben het met je eens dat Aramco er niet in thuis hoort, maar het is wel het een of het ander he...
Ofwel stoppen we met de zever dat IWDA het gemiddelde is van alle beleggers (en ik steun je hier volop in, want dit is imo ook de realiteit)
Ofwel moet je me gaan uitleggen waarom Aramco er niet inzit (en zoveel anderen)
En waarom zou een Saoedi-Arabië of pakweg China daar niet in thuis horen? Lijkt mij in beide gevallen om ontwikkelde markten te gaan met grote wereld spelers, in elk geval niet minder ontwikkeld dat pakweg de Belgische markt.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
1) MSCI ACWI IMI = "het gemiddelde van de alle beleggers" (99%).Aerolla schreef: ↑15 juni 2022, 17:15
Omdat IWDA (hier) wordt verkocht als het gemiddelde van de alle beleggers, en als wereldwijde index etc, en als de definitie van "de beurzen". (en vooral door jou, nota bene)
Ofwel stoppen we met de zever dat IWDA het gemiddelde is van alle beleggers (en ik steun je hier volop in, want dit is imo ook de realiteit)
Ofwel moet je me gaan uitleggen waarom Aramco er niet inzit (en zoveel anderen)
2) Saudi Arabia = emerging country
3) Floating van Aramco = 1,8 % (98,2 % behoort tot de staat)
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Goh ja, dat is natuurlijk een keuze bij MSCI
Mijn droom is een beetje om een ECHTE wereldwijde tracker te vinden, maar die bestaat niet (as far as I know).
MSCI heeft die keuze nu eenmaal gemaakt, ik zou het ook liever anders gezien hebben, maar als ze die keuze gemaakt hebben in hun criteria, dan kunnen ze Aramco er moeilijk insteken natuurlijk ^^
Tuurlijk. Zonder etf's had ik ze alle 4 waarschijnlijk in port. Behalve Apple misschien door dat je daar al bepaalde blootstelling aan hebt via Berkshire.Gudrun schreef: ↑15 juni 2022, 16:16Euhm, integendeel. Behalve Tesla noem je daar 4 aandelen op die je absoluut moet hebben. Bedrijven met een enorme slotgracht en dus prijszettingskracht.Piepenolleken schreef: ↑15 juni 2022, 15:12 Iwda : grootste posities, in volgorde : apple, Microsoft, Amazon, Tesla, Alphabet.
Heeft niemand hier het gevoel (ik wel) dat dat namen zijn waarin je niet wil investeren ?
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik kan je wel volgen.
IWDA is inderdaad niet "de markt" of "het gemiddelde" zoals sommigen het soms voorstellen. (edit: of begrijpen)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 juni 2022, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
EarthNvstr1 schreef: ↑15 juni 2022, 21:03Voor zover ik het begrijp zou dat te veel kosten met zich meebrengen.
denk ik ook, dus het zal een droom blijven
Maar het zou wel interessant zijn, vind ik ^^