Hoeveel zal IWDA dalen tijdens huidige daling?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hoeveel zal IWDA dalen tijdens huidige daling?
Bron: https://www.msci.com/our-solutions/inde ... sificationFor example: market accessibility can be overlooked, such that a country with an advanced economy and several world class companies may not necessarily equate to a sufficiently advanced market, when objectively compared to other markets (a frequent misconception).
Het staat iedereen vrij eender welke index(provider) te volgen.
IWDA is ongeveer 75% van de markt dus er zal nog altijd meer dan 10% in de eerder genoemde aandelen zitten. Vind je dat geen probleem dan?Aerolla schreef: ↑15 juni 2022, 21:08EarthNvstr1 schreef: ↑15 juni 2022, 21:03
Voor zover ik het begrijp zou dat te veel kosten met zich meebrengen.
denk ik ook, dus het zal een droom blijven
Maar het zou wel interessant zijn, vind ik ^^
Je kan trouwens makkelijk zelf een zo goed als "complete" wereldwijde portefeuille maken met IWDA, EMIM en IUSN.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
De correlatie qua rendement tussen een tracker op developed markets (IWDA, SWRD,...) en een tracker op developed+emerging (vb. VWCE) is al héél hoog.
De kosten om een tracker te maken van werkelijk álle aandelen ter wereld zouden enorm zijn (los van het feit dat het niet zou kunnen door de illiquiditeit van sommige aandelen). En dat allemaal om wellicht dezelfde resultaten op te leveren als pakweg een VWCE.
Sop. Kolen.
De kosten om een tracker te maken van werkelijk álle aandelen ter wereld zouden enorm zijn (los van het feit dat het niet zou kunnen door de illiquiditeit van sommige aandelen). En dat allemaal om wellicht dezelfde resultaten op te leveren als pakweg een VWCE.
Sop. Kolen.
Ik bedoelde interessant om het rendement te zien, niet persee interessant om te kopen
MSCI heeft verschillende indexen:Aerolla schreef: ↑15 juni 2022, 17:56Goh ja, dat is natuurlijk een keuze bij MSCI
Mijn droom is een beetje om een ECHTE wereldwijde tracker te vinden, maar die bestaat niet (as far as I know).
MSCI heeft die keuze nu eenmaal gemaakt, ik zou het ook liever anders gezien hebben, maar als ze die keuze gemaakt hebben in hun criteria, dan kunnen ze Aramco er moeilijk insteken natuurlijk ^^
- MSCI world is een index van de lange cap en mid cap vrij verhandelbare aandelen van (vandaag) 23 ontwikkelde aandelenmarkten.
- MSCI IMI bevat ook aandelenmarkten van aandelenmarkten in ontwikkeling, .... enz.
Als belegger/fondsbeheerder kan je kiezen welke je wil gebruiken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
MSCI world IMI vertegenwoordigd 99% van het kapitaal dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is. Wat wil je nog meer?Aerolla schreef: ↑15 juni 2022, 17:56 Mijn droom is een beetje om een ECHTE wereldwijde tracker te vinden, maar die bestaat niet (as far as I know).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Er zijn duidelijke beschrijvingen van de verschillende markten. Ik versta niet dat het voor sommige kan lijken dat de aandelmarkten van China en Saoedi-Arabië ontwikkelde markten zouden kunnen zijn.
Als je iets dieper kijkt naar deze markten zal je snel doorhebben dat de aandelenmarkten van deze landen niet voldoen aan de karakteristieken van ontwikkelde markten.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat China voldoende bewezen heeft dat het geen ontwikkelde markt is de voorbije twee jaar. Onvoorspelbare staat, marktmanipulaties (vastgoed), ceo’s monddood maken…
-
- Verbannen Gebruiker
IWDA is meer dan 15% gedaald, weliswaar intraday.
De 2 personen die meenden dat er "maximaal 15% daling" zou optreden, zijn achterhaald door de werkelijkheid.
We zitten momenteel in de band 15,01% - 20%.
Dit is een daling die beleggers dikwijls meemaken in hun carrière.
De 2 personen die meenden dat er "maximaal 15% daling" zou optreden, zijn achterhaald door de werkelijkheid.
We zitten momenteel in de band 15,01% - 20%.
Dit is een daling die beleggers dikwijls meemaken in hun carrière.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Met alle respect, maar wat idioot om zoiets te zeggen. Iedereen weet toch dat aandelen 50% en meer kunnen zakken in amper enkele maanden, incusief brede trackers…
-
- Verbannen Gebruiker
De poll gaat over de daling die nu bezig is sinds 1/1/2022. Hoe diep gaan we dalen tot de daling gedaan is. We gaan ondertussen elke dag omhoog en omlaag, maar welk dieptepunt gaan we bereiken?troglodytes schreef: ↑16 juni 2022, 11:58 Met alle respect, maar wat idioot om zoiets te zeggen. Iedereen weet toch dat aandelen 50% en meer kunnen zakken in amper enkele maanden, incusief brede trackers…
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Pardon. Ik was de context even uit het oog verloren.
-
- Verbannen Gebruiker
We zijn de week geëindigd met YTD IWDA -16,06%, dus in de band 15,01-20%.
(En niet zoals sommige websites beweren: -16,23%. Hun fout zit erin dat ze YTD berekenen adhv de eerste koers van 2022 en niet de laatste koers van 2021. Maakt waarschijnlijk niet veel uit maar als het erom spant .... )
16,06% is niets. Een belegger komt dat 15 of 20 of meer keer mee in zijn leven.
Waar eindigen we? Dat weten we over .... tijd.
(En niet zoals sommige websites beweren: -16,23%. Hun fout zit erin dat ze YTD berekenen adhv de eerste koers van 2022 en niet de laatste koers van 2021. Maakt waarschijnlijk niet veel uit maar als het erom spant .... )
16,06% is niets. Een belegger komt dat 15 of 20 of meer keer mee in zijn leven.
Waar eindigen we? Dat weten we over .... tijd.
Hoe dieper de daling hoe enthousiaster VLblokpate wordt.
(ik eigenlijk ook, om bij te kopen)
(ik eigenlijk ook, om bij te kopen)