Brederode
TIP
Re: Brederode
Het gaat hier over een individueel aandeel, heb het dus over het sentiment rond dat ene aandeel en niet over stijging van de markt. En met sentiment bedoel ik ook geen koersstijging van Brederode of Sofina, wel wat er over dit aandeel gecommuniceerd wordt door financiële pers, analisten, enz... voorlopig een en al negativiteit. Voor mij is nu (bij)kopen een typische voorbeeld van een vallend mes pakken. Bang om te laat te komen, maar bedenk dit, een aandeel dat 50% verliest (en dat is hier helemaal niet uitgesloten) moet daarna 100% stijgen om terug op het zelfde niveau te komen, wat maakt het dan uit dat je 20 of 30% boven de bodem koopt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier kan ik je wel in volgen.vortex schreef: ↑10 juni 2022, 19:04 Het gaat hier over een individueel aandeel, heb het dus over het sentiment rond dat ene aandeel en niet over stijging van de markt. En met sentiment bedoel ik ook geen koersstijging van Brederode of Sofina, wel wat er over dit aandeel gecommuniceerd wordt door financiële pers, analisten, enz... voorlopig een en al negativiteit. Voor mij is nu (bij)kopen een typische voorbeeld van een vallend mes pakken. Bang om te laat te komen, maar bedenk dit, een aandeel dat 50% verliest (en dat is hier helemaal niet uitgesloten) moet daarna 100% stijgen om terug op het zelfde niveau te komen, wat maakt het dan uit dat je 20 of 30% boven de bodem koopt.
Voor Sofina is de daling van 50% (meer zelfs) van de top trouwens al zover. Maar goed, niet iedereen heeft (alles) gekocht aan 430 EUR natuurlijk.
Ik blijf wel geloven in Brederode. Uiteindelijk is dit één van de betere holdings die nu klappen krijgt door overgewicht in PE. Wie weet gaat dit weer aantrekken als de markt weer aantrekt, of gaan ze hun strategie wat aanpassen?
Ik geloof in gespreid aankopen. Nu wel sterk verlies want GAK is 108. Of Brederode ooit weer 130 wordt? Geen idee. Maar nu zijn ze echt wel goedkoop. Of dit de bodem is? Dat weet niemand.
Ik geloof in gespreid aankopen. Nu wel sterk verlies want GAK is 108. Of Brederode ooit weer 130 wordt? Geen idee. Maar nu zijn ze echt wel goedkoop. Of dit de bodem is? Dat weet niemand.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb het zelf niet uitgerekend (zou niet weten hoe, leren waarderen moet ik nog doen) maar volgens een artikel die ik een tijd geleden las, weet niet meer waar, werd de intrinsieke waarde op iets van 95/100€ gelegd.EarthNvstr1 schreef: ↑10 juni 2022, 20:33Ik ben er zeker van dat Brederode "ooit" weer op 130 EUR zal staan (zonder split uiteraard).
Waarom vind je Brederode nu echt wel goedkoop ?
Om echt gefundeerd op de vraag te antwoorden moet ik het antwoord schuldig blijven.
Los van je geloof over Brederode en het nut van gespreid aankopen, is GAK verlagen bij 20% verlies een slechte strategie. Bij min 20% is veel te vroeg, een positie op min 20% kan nog op eigen kracht herstellen. Misschien helpt een rekenvoorbeeld.Tarbo schreef: ↑10 juni 2022, 20:17 Ik blijf wel geloven in Brederode. Uiteindelijk is dit één van de betere holdings die nu klappen krijgt door overgewicht in PE. Wie weet gaat dit weer aantrekken als de markt weer aantrekt, of gaan ze hun strategie wat aanpassen?
Stel dat je 20 aandelen aan 130 gekocht hebt (2600) en dat je bij -20% 10 aandelen bijkoopt om de GAK te verlagen.
De koers zakt 20% naar 104, je koopt 10 aandelen aan 104, GAK is nu 121,3 voor 30 aandelen en verlies is naar -14% gereduceerd. Als het aandeel nog eens 6% zakt naar 97.8, zit je alweer op 20% verlies, nog eens 10 aandelen bijkopen brengt je GAK naar 115,5, enz... Reken zelf maar verder hoeveel keer je nog moet bijkopen als het aandeel naar 65 zakt, hoeveel geld er dan in dat aandeel zit en voor welk bedrag je dan negatief staat, zal geen mooi plaatje zijn.
GAK verlagen is OK maar doe dat enkel als je geen verdere daling meer verwacht en enkel als het zinvol is binnen het max bedrag dat je in één positie wil steken. Een positie opblazen en de GAK maar een beetje lager krijgen eindigt vaak op grote verliezen, besef dat er een probleem is met een aandeel dat 50% zakt, datzelfde aandeel moet vervolgens 100% goedmaken, het kan maar in veel gevallen...
Maar dan komen we op de vraag: Tegen welke koers ga je dan een aankooporder laten doorvoeren?EarthNvstr1 schreef: ↑10 juni 2022, 17:54Dat vind ik ook, maar ik zou de koers waaraan je gaat bijkopen niet op voorhand vastleggen.
DCA lijkt mij de meest logische, emotieloze tactiek.
Om eerlijk te zijn hanteer ikzelf de DCA niet maar probeer (nadruk proberen!) via de historische koersen van indexen, de impact van de inflatie op het bedrijfsleven/middenklassers in te schatten vooraleer ik er voluit in spring. Waarom hanteer ik de DCA niet hoewel ik deze logisch vind? => Ik ben maar een mens dat toch tracht in te schatten middels hierboven beschreven methode..
Brederode heb ik behouden en koop deze nog bij maar Sofina had ik een paar weken geleden eruit gegooid.
De leverage bij de buyouts bij Brederode lager zal worden met de stijgende intrest maar er zal nog winstgroei zijn.
Brederode kan zijn policy wel bijsturen naargelang de marktomstandigheden, ik heb vertrouwen in het management.
En schuldenvrij!
Ik ben benieuwd naar hun raport die woensdag uitgestuurd zal worden.
Bedankt voor het rekenvoorbeeld. Ik snap nu waarom het persé een lagere GAk najagen voor problemen en grotere verliezen kan zorgen.
Dat er een probleem is met Brederode dat begrijp ik. Ze hebben te hard ingezet op PE en dat breekt nu zuur op. Plus er is ook amper transparantie naar wat allemaal in die PE zit. Ik ben dan ook benieuwd hoe ze dit in de toekomst zullen aanpakken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat ik bedoel was dat stapsgewijs aan- en verkopen een goed idee kan zijn.
Maar gewoon een deel aan- of verkopen omdat de koers x% gezakt of gestegen is, lijkt mij niet zo'n goed idee.
Dat kan wel een trigger zijn. Maar dan bekijk je op dat moment toch best even opnieuw of het interessant lijkt of niet.
DCA is een handige tactiek met zijn voor- en nadelen inderdaad.
Voor mij leent dat zich meer voor "brede" fondsen. Voor individuele aandelen pas ik dat niet toe.
Voor een brede aandelenportefeuille zou je DCA (of DVA) dan weer wel kunnen toepassen op de hele portefeuille, tijdens een opbouwfase bv.
Rekening houden met de algemene situatie en sentiment naast dat van het effect dat je wil aan- of verkopen, lijkt mij inderdaad geen slecht idee.Georg schreef: ↑11 juni 2022, 09:19 Om eerlijk te zijn hanteer ikzelf de DCA niet maar probeer (nadruk proberen!) via de historische koersen van indexen, de impact van de inflatie op het bedrijfsleven/middenklassers in te schatten vooraleer ik er voluit in spring. Waarom hanteer ik de DCA niet hoewel ik deze logisch vind? => Ik ben maar een mens dat toch tracht in te schatten middels hierboven beschreven methode..
Ik spring echter nooit ergens voluit in of uit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een probleem met Brederode ? Inzet op PE breekt nu zuur op ?
Brederode hanteert een lange termijn strategie, waarom zouden ze het anders moeten aanpakken in de toekomst gewoon omdat de koers op de beurs serieus is teruggezakt nadat het (te) hoog was opgelopen ?
Hier kan je wat info vinden over hoe ze te werk gaan: https://brederode.eu/wp-content/uploads ... 021-NL.pdf
En ook:
Gezien zijn maatschappelijk doel als internationaal investeerder in risicokapitaal zullen de resultaten van BREDERODE ook in
de toekomst worden beïnvloed door de evolutie van een gemondialiseerde politieke en economische conjunctuur.
Het beleid voor risicobeheer, de kwaliteit van de activa van Brederode en hun diversifiëring volgens geografisch gebied,
valuta en beleggingsstijl lijken ons bijzonder belangrijk te zijn in een crisisperiode zoals we die nu beleven met de oorlog
in Oekraïne.
Op langere termijn blijft de raad van bestuur van BREDERODE vertrouwen hebben in het succes van het gebruikte
bedrijfsmodel en de specifieke strategie van de onderneming.
Ik dacht dat je Brederode bedoelde toen je zei dat er vaak problemen zijn met een aandeel dat bijna 50% zakt :pEarthNvstr1 schreef: ↑11 juni 2022, 14:23
Een probleem met Brederode ? Inzet op PE breekt nu zuur op ?
Brederode hanteert een lange termijn strategie, waarom zouden ze het anders moeten aanpakken in de toekomst gewoon omdat de koers op de beurs serieus is teruggezakt nadat het (te) hoog was opgelopen ?
Maar de kracht van Brederode is wel dat ze voor verschillende generaties beleggen. Daarom dat ik er ook in blijf geloven.
Deze week in De Tijd: https://www.tijd.be/dossiers/wealth/sch ... u/10394499
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die uitspraak was van vortex en het is Sofina dat meer dan 50% van zo'n top is gedaald, Brederode voorlopig nog niet.
Ik zou die uitspraak van vortex ook wel wat nuanceren trouwens. Niet dat ik hem wil tegenspreken.
Het feit dat de koers van een aandeel 50% van zo'n top is gedaald, betekent niet noodzakelijk dat er een probleem is met het bedrijf. Het is natuurlijk wel zinvol om te bekijken wat er aan de basis ligt van die daling.
P.S.:
Brederode bezit trouwens Sofina, een participatie waarvan ze vorig jaar een substantiëel deel hebben verkocht (zie jaarverslag). Wie weet gaan ze dit jaar hun participatie in Sofina terug een stukje verhogen.
Ik denk dat dit laatste punt één van de factoren is die juist in het voordeel van stapsgewijs inkopen pleit. Je weet namelijk nooit of het aandeel nog verder gaat zakken. Stapsgewijs instappen lijkt mij een verstandige strategie om hiermee om te gaan. Eenmalig een flink pak bijkopen is natuurlijk wél geschikt voor diegenen die precies de bodem kunnen bepalen, maar die zijn naar mijn gevoel niet dik gezaaid.
Uit de tussentijdse verklaring leid ik af dat PE tot 31/3 nog winst gemaakt heeft.
Ook heb ik de indruk dat het Brederode management meer vertrouwen heeft in PE dan in beursgenoteerde aandelen op kortere termijn, maar over het algemeen is het vertrouwen op langere termijn goed.
Ook heb ik de indruk dat het Brederode management meer vertrouwen heeft in PE dan in beursgenoteerde aandelen op kortere termijn, maar over het algemeen is het vertrouwen op langere termijn goed.