Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Prijzen van aandelen worden puur door vraag en aanbod van beleggers -groot en klein- bepaald. De laatste maanden moet er dan toch meer verkocht dan aangekocht geweest zijn? Een groene beursdag kan een vertekend beeld geven.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Er zijn altijd evenveel kopers dan verkopers, aandelen worden niet aan de kapstok gehangen wanneer de beurzen dalen.
Meer mensen die willen verkopen leidt tot lagere koersen zodat voldoende kopers gevonden worden.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Je hebt gelijk. Pietje Precies.
Maar dan ben je hier fout. Het is niet aantal verkopers en kopers dat telt, maar het aantal aandelen dat verkocht en aangekocht wordt. Tegenover 1 koper kunnen 10 verkopers staan. Of omgekeerd.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je de zaken definieert, maar de reden dat ik VGP en WDP noemde is dat deze aandelen tot voor kort met een aanzienlijk premie ten opzichte van de NAV noteerden en dat dit hoogstwaarschijnlijk nog altijd het geval is.
VGP had eind 2021 een EPRA NTA van €107 per aandeel en noteert nu op €172.
WDP had eind 2021 een EPRA NAV van €20 per aandeel en noteert nu op €32.
We mogen er dus wel vanuit gaan dat deze aandelen nog steeds met een hoge premie noteren. Ik zie moeilijk hoe je een aandeel dat noteert met een forse premie op de NAV als ondergewaardeerd kunt beschouwen.
Dit betekent niet dat deze aandelen niet koopwaardig zouden kunnen zijn, omdat ze die premie misschien verdienen, maar het maakt deze aandelen natuurlijk wel kwetsbaarder.
@Gudrun: Ik denk dat je dit zelf ook zo ziet, omdat je recent VGP hebt gekocht, terwijl dit aandeel dus moeilijk als ondergewaardeerd kan worden beschouwd.
Maar ik bekijk de waardering van een bedrijf niet tov de NAV. Ik kijk naar hoe het bedrijf in de toekomst in staat zal zijn om winst te genereren. Dat is natuurlijk een inschatting, maar de NAV is dat ook. Ik zou eigenlijk niet weten waarom we een vastgoedbedrijf (en ZEKER een ontwikkelaar) anders moeten waarderen dan om het even welk ander bedrijf.
OK, maar leg dan maar eens uit waarom VGP en WDP op die basis ondergewaardeerd zouden zijn.Gudrun schreef: ↑17 juni 2022, 14:57 Maar ik bekijk de waardering van een bedrijf niet tov de NAV. Ik kijk naar hoe het bedrijf in de toekomst in staat zal zijn om winst te genereren. Dat is natuurlijk een inschatting, maar de NAV is dat ook. Ik zou eigenlijk niet weten waarom we een vastgoedbedrijf (en ZEKER een ontwikkelaar) anders moeten waarderen dan om het even welk ander bedrijf.
Ik heb natuurlijk ook geen glazen bol dus ik weet niet wat de inkomsten van beide bedrijven in de toekomst zal zijn. Ik ga er wel van uit dat de bezettingsgraad en dus de recurrente inkomsten na correctie voor inflatie minstens 10% van het recente groeipad (5j) verder zetten. Een correctie kun je maken op basis van de projecten die reeds in de stijgers staan. Die informatie vind je terug op de website. Ik ga ervan uit dat het rendement op nieuwe projecten gelijk zal zijn. En dan kijk ik nog naar mijn checklijst: kan ik begrijpen hoe het bedrijf winst maakt? Hoe zit de aandeelhoudersstructuur in mekaar? Hoe zit het met insideraankopen? Welke grote partijen hebben recent nog aandelen gekocht en aan welke prijs? Hoeveel schulden heeft het bedrijf? Is de CEO te vertrouwen en communiceert hij transparant? Is de CEO de oprichter? Zijn dividenden stijgend? Zo ja, hoe lang? En zo voort en zo verder. Als kers op de taart: een afkorting bestaande uit 3 letters als bedrijfsnaam. Dan weert je dat het bedrijf niet bezig is met zelfpromotie.
Gudrun, ik denk dat je hierboven aangeeft waarom je VGP een interessant bedrijf vindt waarin je wilt beleggen, maar niet waarom het ondergewaardeerd zou zijn.Gudrun schreef: ↑17 juni 2022, 16:22 Ik heb natuurlijk ook geen glazen bol dus ik weet niet wat de inkomsten van beide bedrijven in de toekomst zal zijn. Ik ga er wel van uit dat de bezettingsgraad en dus de recurrente inkomsten na correctie voor inflatie minstens 10% van het recente groeipad (5j) verder zetten. Een correctie kun je maken op basis van de projecten die reeds in de stijgers staan. Die informatie vind je terug op de website. Ik ga ervan uit dat het rendement op nieuwe projecten gelijk zal zijn.
Je tweede zin is niet duidelijk, maar ik ga ervan uit dat het rendement op nieuwe projecten wel eens lager zou kunnen gaan zijn. Een mogelijke aanstaande recessie zal de vraag drukken, de stijgende rente zal de kosten van schulden doen stijgen en de hoge inflatie maakt de constructiekosten duurder, om maar een aantal zaken te noemen.
Nogmaals, VGP kan zeker een koopwaardig aandeel zijn, maar ondergewaardeerd blijft voor mij een brug te ver.
Ondergewaardeerd in de zin dat de markt het vermogen van de onderneming om in de toekomst winst te genereren lijkt te onderschatten. Ja, ik ga ervan uit dat VGP en WDP hun groeitraject niet aan hetzelfde tempo kunnen doorzetten.
Ik zet een sector-agnostische bril op wanneer ik naar een onderneming kijk. Van mij mag je generieke geneesmiddelen verkopen of vastgoed verhuren, maar wat uiteindelijk telt is de winst vs het kapitaal dat nodig is om de activiteiten verder te zetten. Maar lees het niet als een uitnodiging om mijn methodes te volgen. Naarmate VGP en WDP in meer indexen wordt opgenomen zal de markt meer en meer gelijk hebben (en de kans op onderwaardering slinken).
Ik zet een sector-agnostische bril op wanneer ik naar een onderneming kijk. Van mij mag je generieke geneesmiddelen verkopen of vastgoed verhuren, maar wat uiteindelijk telt is de winst vs het kapitaal dat nodig is om de activiteiten verder te zetten. Maar lees het niet als een uitnodiging om mijn methodes te volgen. Naarmate VGP en WDP in meer indexen wordt opgenomen zal de markt meer en meer gelijk hebben (en de kans op onderwaardering slinken).
Je zegt het goed: een mogelijke recessie. Die, als hij er al komt, ook weer voorbij zal gaan. Tijdens een recessie moet er ook gekookt worden. De vraag naar de kernproducten van VGP en WDP blijft onverminderd hoog.
Hetzelfde wat betreft inflatie: niemand kan inflatie voorspellen. Dus waarom er rekening mee houden? Sterker nog: de inflatie is hoog net omdat er supply chain disrupties zijn. Als bedrijven deze crisis willen overleven zullen ze net verplicht zijn productie dichter bij de afzetmarkt te gaan terugbrengen, logistiek te verbeteren, voorraden te voorzien etc.
Lenen kost geld, en kapitaalintensieve ondernemingen lijden onder hogere rentes. Dat is zeker waar. En dat is een risico dat ik wil nemen. Gelukkig bestaan die risico's of het aandeel was onbetaalbaar duur.
-
- VIP member
- Contacteer:
Bwa, we kunnen ook nog op restaurant gaan.
Mogelijks zal restaurantbezoek toenemen tijdens een recessie.
Kwestie van een paar "betaalbare pleziertjes" aan zichzelf te gunnen in ruil voor dat ene "onbetaalbaar plezier".
Bij mijn buurman Peter Goossens?
-
- VIP member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Recent niet enorm veel gekocht, met uitzondering van BABA aan 82. Wel enkele posities licht aangevuld zoals Ageas en Solvay
Nu staat er wel heel wat bovenaan in de volglijst. Ik denk aan een herinstap in CFE (uitgestapt recent aan 130), Sofina (maar nog zeker geen uitgemaakte zaak), ABI, en verder opbouwen Ageas, GBL en Solvay voor dividendportefeuille.
Nu staat er wel heel wat bovenaan in de volglijst. Ik denk aan een herinstap in CFE (uitgestapt recent aan 130), Sofina (maar nog zeker geen uitgemaakte zaak), ABI, en verder opbouwen Ageas, GBL en Solvay voor dividendportefeuille.