Hoeveel zal IWDA dalen tijdens huidige daling?
TIP
Re: Hoeveel zal IWDA dalen tijdens huidige daling?
De daling van IWDA is volledig vertekend door de sterke daling van de Euro. Je kan dus beter naar de indexen zelf kijken.
Mocht Euro wat herstellen tov dollar in de komende jaren, zal IWDA ook moeilijker herstellen dan de indexen.
Mocht Euro wat herstellen tov dollar in de komende jaren, zal IWDA ook moeilijker herstellen dan de indexen.
-
- Verbannen Gebruiker
Je ziet spoken. Niemand heeft ooit beweerd dat er een voorspellend karakter achter deze poll (of welke poll dan ook zit).
Als we een poll organiseren met de vraag: "wat vind je van de huidige inflatie" of "het aantal doden in het verkeer" of de "belastingen":
- te hoog
- net goed
- te laag
wordt ook geen voorspelling gedaan. Helaas.
Maar het weerspiegelt wel de mening van de deelnemers.
Wat is dan wel de uiteindelijke doelstelling van de poll?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Voor wie openstaat voor andere meningen: de mening van de anderen leren kennen, zijn eigen mening challengen. Hopelijk is het een aanzet om wat andere bronnen (gezagzeggender dan hier) te raadplegen. De argumenten van andere meningen te overwegen. Verder kijken dan holle slogans of blind geloof in dit of dat aandeel. Of blind geloof in het eigen kunnen en weten, of diep gewortelde overtuiging van de domheid van alle andere beleggers.
Niet iedereen staat daar open voor. Sommigen vertrekken van de idee dat ze alles weten. Andere meningen lezen, argumenten van anderen lezen: allemaal tijdverlies.
Anderen vinden zelfs dat Warren Buffett een grote sukkelaar is, een complete mislukkeling. Ik snap niet wat ze op dit forum van nog grotere mislukkelingen dan Buffett doen (behalve hun drang naar applaus van alle dommeriken)
OK, maar wat ben je ermee de mening te kennen van iemand anders over iets volstrekt nutteloos dat je uiteindelijk toch niet kunt beinvloeden? Het is alsof we een discussie gaan hebben over "is groen een mooie kleur?", en dan op basis van de argumenten van anderen al dan niet de eigen mening hierover bijsturen. Dan stel ik mijn vraag opnieuw: tot welk doel?VLblokpate schreef: ↑22 juni 2022, 13:05 Voor wie openstaat voor andere meningen: de mening van de anderen leren kennen, zijn eigen mening challengen. Hopelijk is het een aanzet om wat andere bronnen (gezagzeggender dan hier) te raadplegen. De argumenten van andere meningen te overwegen.
Iemands mening kennen kan nooit een doel op zich zijn, mekaar iets te doen inzien moet altijd een hoger doel hebben: bijvoorbeeld medestanders vinden om zich achter een plan te scharen. Dus wat is in deze discussie het hogere doel? (Behalve een populair draadje te starten uiteraard).
Polls op Spaargids zijn leuk om te maken en in te vullen maar hebben geen enkel nut.
-
- Verbannen Gebruiker
Een goede pol op Spaargids moet af en toe kunnen. Het is een draadje zoals een ander: niemand moet het lezen, invullen of comment geven. Waarbij ik niet zeg dat dit een goede pol is ...
Klopt, maar ik mag toch ook vragen wat het doel is van de poll? Als de starter van de poll daar geen antwoord op kan geven, dan weet ik genoeg. In het andere geval had ik nog kunnen helpen met de formulering van de vraag, de interpretatie van de antwoorden etc.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Als beginnende belegger vind ik het nog geen slechte vraag. Ik vind de antwoorden nuttig om lezen. Weet ik veel hoe erg het gaat zakken ! Weet een andere belegger veel (ervaren of niet) hoe diep het zal gaan.
Maar toch vind ik het nuttig om de antwoorden te lezen, er een soort gemiddelde van te maken enzovoort.
Uiteraard kan niemand de toekomst voorspellen en redelijk uiteraard heeft het weinig zin om je voorkennis te laten meespreken hierin.
Het zal ook een hulp zijn om sommigen aan de hand van hun inschatting 'ik ben een financieel genie' met hun voeten op de grond te brengen.
Dus : doe maar. Wie het niet wil lezen is vrij om het onderwerp over te slaan.
Maar toch vind ik het nuttig om de antwoorden te lezen, er een soort gemiddelde van te maken enzovoort.
Uiteraard kan niemand de toekomst voorspellen en redelijk uiteraard heeft het weinig zin om je voorkennis te laten meespreken hierin.
Het zal ook een hulp zijn om sommigen aan de hand van hun inschatting 'ik ben een financieel genie' met hun voeten op de grond te brengen.
Dus : doe maar. Wie het niet wil lezen is vrij om het onderwerp over te slaan.
En eens je dat gemidddelde kent, wat ga je daarmee doen? Hoe ga je jouw belissingen laten beinvloeden door dit gemiddelde?Piepenolleken schreef: ↑22 juni 2022, 14:30 Als beginnende belegger vind ik het nog geen slechte vraag. Ik vind de antwoorden nuttig om lezen. Weet ik veel hoe erg het gaat zakken ! Weet een andere belegger veel (ervaren of niet) hoe diep het zal gaan.
(tip: de antwoorden zouden "niets" en "niet" moeten zijn)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ja, je hebt het antwoord goed geraden.
Maar, aan de andere kant : Stel dat we een poll doen om te weten hoeveel mensen rechts gaan stemmen.
Hoeveel mensen stemmen NVA, hoeveel Vl Belang, hoeveel Stemmen Vooruit , PVDA. Of de rest van die piepkleine partijtjes die overblijven. Het is leuk om te lezen dat CD&V of VLD op een paar jaar tijd piepklein worden.
Wat doet dat met mijn stemgedrag : niets.
Wat ga ik daar voor mezelf mee doen : njet. Buiten er over nadenken en me links en rechts een beetje ergeren. Maar echt DOEN : niets !
Maar toch blijft het leuk om het resultaat van de poll te lezen. En bijgevolg nuttig om de poll te houden.
Als er een dioxinecrisis komt overwaaien net voor de verkiezingen kan alles anders zijn dan het nu lijkt.
Net zoals met de mening van Jan en Alleman over de IWDA en de prognoses voor de toekomst.
Maar, aan de andere kant : Stel dat we een poll doen om te weten hoeveel mensen rechts gaan stemmen.
Hoeveel mensen stemmen NVA, hoeveel Vl Belang, hoeveel Stemmen Vooruit , PVDA. Of de rest van die piepkleine partijtjes die overblijven. Het is leuk om te lezen dat CD&V of VLD op een paar jaar tijd piepklein worden.
Wat doet dat met mijn stemgedrag : niets.
Wat ga ik daar voor mezelf mee doen : njet. Buiten er over nadenken en me links en rechts een beetje ergeren. Maar echt DOEN : niets !
Maar toch blijft het leuk om het resultaat van de poll te lezen. En bijgevolg nuttig om de poll te houden.
Als er een dioxinecrisis komt overwaaien net voor de verkiezingen kan alles anders zijn dan het nu lijkt.
Net zoals met de mening van Jan en Alleman over de IWDA en de prognoses voor de toekomst.
-
- Verbannen Gebruiker
De inflatie stijgt verder door in (niet alleen) Belgie
Inflatie stijgt verder door naar 9,65 procent: naast energie is ook voeding een van de grote boosdoeners
De inflatie, het cijfer dat aangeeft hoeveel duurder het leven wordt, bedroeg in juni maar liefst 9,65 procent. Dat is - nog maar eens - het hoogste peil in 40 jaar. Naast energie weegt de laatste maanden ook voeding almaar meer op dat cijfer.
8,31 procent in april, 8,97 procent in mei en deze maand al 9,65 procent: de inflatie, het cijfer dat aangeeft hoeveel duurder het leven is geworden, doet er elke maand een fikse lap bovenop. Intussen zitten we op het hoogste niveau sinds oktober 1982.
Net zoals de voorbije maanden heeft dat voor een heel groot deel te maken met de energieprijzen. Die zijn sinds juni vorig jaar 55,99 procent duurder geworden. Energie staat voor zowat de helft van de totale stijging van de levensduurte. Specifiek voor aardgas is de prijs op een jaar tijd meer dan verdubbeld.
Inflatie stijgt verder door naar 9,65 procent: naast energie is ook voeding een van de grote boosdoeners
De inflatie, het cijfer dat aangeeft hoeveel duurder het leven wordt, bedroeg in juni maar liefst 9,65 procent. Dat is - nog maar eens - het hoogste peil in 40 jaar. Naast energie weegt de laatste maanden ook voeding almaar meer op dat cijfer.
8,31 procent in april, 8,97 procent in mei en deze maand al 9,65 procent: de inflatie, het cijfer dat aangeeft hoeveel duurder het leven is geworden, doet er elke maand een fikse lap bovenop. Intussen zitten we op het hoogste niveau sinds oktober 1982.
Net zoals de voorbije maanden heeft dat voor een heel groot deel te maken met de energieprijzen. Die zijn sinds juni vorig jaar 55,99 procent duurder geworden. Energie staat voor zowat de helft van de totale stijging van de levensduurte. Specifiek voor aardgas is de prijs op een jaar tijd meer dan verdubbeld.
Sta me toe de vraag te veranderen.
Nu de lage inflatie en lage rente voor lange tijd voorbij lijken te zijn.
Hoe zal Iwda de komende jaren presteren ?
Nu de lage inflatie en lage rente voor lange tijd voorbij lijken te zijn.
Hoe zal Iwda de komende jaren presteren ?
-
- Verbannen Gebruiker
Dat zou dan een andere poll zijn Maar kan ook. Zou bijvoorbeeld kunnen zijn: waar staat IWDA op 31/12/2025 tov 30/06/2022
Met dan ranges van -60% (of meer) tot +100% (of meer).