VGP
TIP
Re: VGP
Sommigen hebben blijkbaar nog niet veel meegemaakt of leven nog niet lang genoeg of hebben een enge blik. Laat mijn kop al lang niet meer zot maken door een aandeeltje dat al of niet in een index opgenomen wordt. Het effect daarvan is doorgaans zeer tijdelijk en is geen waardemeter.
De wereld waarin we vandaag leven is gans anders dan een jaar geleden, sommigen willen dit echter niet zien.
De wereld waarin we vandaag leven is gans anders dan een jaar geleden, sommigen willen dit echter niet zien.
Het aandeel VGP wordt in indexen opgenomen omdat het bedrijf het zo goed doet. Niet andersom.
De wereld anders dan een jaar geleden? Ja, ergens wel. Maar de wereld van een jaar geleden is even hard veranderd tov 2 jaar geleden, en ga zo maar door. Veel meer dan de onvoorspelbare inflatie is het sentiment veranderd. Logistiek is op 1 jaar tijd niet zo ingrijpend veranderd dat er plots minder magazijnen nodig zijn, eerder in tegendeel.
De wereld anders dan een jaar geleden? Ja, ergens wel. Maar de wereld van een jaar geleden is even hard veranderd tov 2 jaar geleden, en ga zo maar door. Veel meer dan de onvoorspelbare inflatie is het sentiment veranderd. Logistiek is op 1 jaar tijd niet zo ingrijpend veranderd dat er plots minder magazijnen nodig zijn, eerder in tegendeel.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
"Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken". Henri Poincaré
Heb nergens geschreven dat VGP het niet gioed doet. Opname in een index zegt niks over de toekomst. Nagenoeg gratis of heel goedkoop krediet is aan het verdwijnen. Sommige grondstoffen zullen voor langere tijd hoog geprijsd blijven. Ben benieuwd hoe de consumptie de komende paar jaar gaat evolueren. Winstgevendheid van veel bedrijven in de nabije toekomst? Denk verder dat de overheden van veel landen bijna uitgespeeld zijn met voor Sinterklaas spelen. Heb in de economie al altijd ups en downs gezien. Swat de markt zal de prijs van de aandelen bepalen en niet ik of een ander individu.
Heb niet de gewoonte een ander zijn redenering voortdurend FOUT te noemen. Ben wel kritisch voor mijn eigen denken, maar evenzeer voor weinig nuance bij sommige anderen. Voor de rest heb ik geen zin meer om nog enige reactie te geven op personen die menen en denken alwetend en alomvattend te zijn,
Heb nergens geschreven dat VGP het niet gioed doet. Opname in een index zegt niks over de toekomst. Nagenoeg gratis of heel goedkoop krediet is aan het verdwijnen. Sommige grondstoffen zullen voor langere tijd hoog geprijsd blijven. Ben benieuwd hoe de consumptie de komende paar jaar gaat evolueren. Winstgevendheid van veel bedrijven in de nabije toekomst? Denk verder dat de overheden van veel landen bijna uitgespeeld zijn met voor Sinterklaas spelen. Heb in de economie al altijd ups en downs gezien. Swat de markt zal de prijs van de aandelen bepalen en niet ik of een ander individu.
Heb niet de gewoonte een ander zijn redenering voortdurend FOUT te noemen. Ben wel kritisch voor mijn eigen denken, maar evenzeer voor weinig nuance bij sommige anderen. Voor de rest heb ik geen zin meer om nog enige reactie te geven op personen die menen en denken alwetend en alomvattend te zijn,
Er is een fundamenteel tussen de logistieke vastgoed- en retailsector.VLblokpate schreef: ↑22 juni 2022, 13:23 Dat is het Paul D'Hoore argument: "Colruyt is een goed aandeel omdat de mensen altijd gaan moeten eten"
VLblokpate schreef: ↑22 juni 2022, 13:23Dat is het Paul D'Hoore argument: "Colruyt is een goed aandeel omdat de mensen altijd gaan moeten eten"
Bwa, laat ons stellen dat de consumptie van voeding in België een stabiel gegeven is.
Daarentegen zijn (slimme) opslagruimten een groeiende markt omwille van nearshoring en e-commerce.
Een speler kopen in een groeiende markt is sowieso aantrekkelijk en krijgt een streepje voor.
-
- Verbannen Gebruiker
Je past ook het Paul D'Hoore argument toe. Het Paul D'Hoore argument komt erop neer dat elk bedrijf dat in een sector zit met goede vooruitzichten (groei, stabiliteit, wat dan ook), ook automatisch een bedrijf is met goede vooruitzichten. Elk verschil tussen bedrijven (management, strategie, SWOT, financiële slagkracht, stabiliteit aandeelhouders, ...) wordt door Paul D'hoore weggeveegd als niet relevant.BRT schreef: ↑22 juni 2022, 22:43Een speler kopen in een groeiende markt is sowieso aantrekkelijk en krijgt een streepje voor.VLblokpate schreef: ↑22 juni 2022, 13:23 Dat is het Paul D'Hoore argument: "Colruyt is een goed aandeel omdat de mensen altijd gaan moeten eten"
VGP is misschien een aantrekkelijk bedrijf, maar er moeten meer argumenten zijn dan dat er in de toekomst steeds meer nood zal zijn aan opslagruimte.
Euh, die zijn er ook. Maar de nood aan opslagruimte is natuurlijk wel van doorslaggevend belang. Je mag nog de beste bakker van het dorp zijn, als de mensen geen brood willen ga je failliet. Dat is bij opslagruimte niet het geval, integendeel. Alleen is de competentie van het management niet zomaar in cijfers uit te drukken. De bezettingsgraad is hoog, de ontwikkelingspijplijn is er, er zijn tal van nieuwe projecten in aanbouw, er worden regelmatig nieuwe gronden gevonden en aangekocht, het bedrijf is duurzaam, de cash flow is voorspelbaar, de fincanciering is in orde, de schuldgraad is dragelijk,...Maar laat ik de bal terugkaatsen: welke argumenten ontbreken volgens jou?VLblokpate schreef: ↑23 juni 2022, 08:59 VGP is misschien een aantrekkelijk bedrijf, maar er moeten meer argumenten zijn dan dat er in de toekomst steeds meer nood zal zijn aan opslagruimte.
- overwaardering begin 2022VLblokpate schreef: ↑23 juni 2022, 10:12 Argumenten die verklaren waarom er sinds eind april meer dan 30% van de koers gegaan is.
- irrationaliteit van beleggers groot en klein (speculatie, rentevrees, inflatievrees, recessievrees, inkrimping van Amazon...)
Niks fundamenteel. Het VGP team is nog altijd hetzelfde, de vraag blijft sterk,...
Helemaal eens met blokpate dat er meer moet zijn dan enkel een groeiende sector. Ieder moet voor zich uitmaken of VGP nog andere kwaliteiten heeft. Ik vind alvast van wel.
Daarnaast zou ik je aanraden om niet blind te staren op de koers. Een bedrijf en een beurskoers zijn twee verschillende zaken, en niet elke daling kan je beargumenteren.
Daarnaast zou ik je aanraden om niet blind te staren op de koers. Een bedrijf en een beurskoers zijn twee verschillende zaken, en niet elke daling kan je beargumenteren.
VGP is een succesvol bedrijf dat er de afgelopen 10-15 jaar in geslaagd is om één van de belangrijkste logistieke vastgoedbedrijven in Europa te worden.
So far so good, maar ik denk dat het er richting toekomst voor een groot deel om draait in hoeverre ze dat groeiverhaal kunnen voortzetten. Het is goed mogelijk is dat de meest spectaculaire groei al achter ons ligt en aan alle bovengemiddelde groei komt ooit een eind, maar heeft iemand hier een meer precies idee wat we op dit vlak zouden mogen verwachten? Op korte termijn speelt de vertraging van de economie en een mogelijke recessie, maar ook op de lange termijn termijn ga ik ervan uit dat er op een gegeven moment weinig tot geen behoefte meer zal zijn aan (nog) meer logistiek vastgoed.
So far so good, maar ik denk dat het er richting toekomst voor een groot deel om draait in hoeverre ze dat groeiverhaal kunnen voortzetten. Het is goed mogelijk is dat de meest spectaculaire groei al achter ons ligt en aan alle bovengemiddelde groei komt ooit een eind, maar heeft iemand hier een meer precies idee wat we op dit vlak zouden mogen verwachten? Op korte termijn speelt de vertraging van de economie en een mogelijke recessie, maar ook op de lange termijn termijn ga ik ervan uit dat er op een gegeven moment weinig tot geen behoefte meer zal zijn aan (nog) meer logistiek vastgoed.
De vraag is hoger dan het aanbod. Er is een hele rotatie bezig: oude magazijnen zijn te klein, liggen op de verkeerde plaats, zijn niet meer aan te passen aan moderne noden en regelgeving. Plus, bedrijven brengen hun productieketens dichter bij de eindklant, supply-chain issues kunnen enkel opgeslost worden door (meer) voorraden aan te leggen etc. De vraag naar magazijnen zal m.i. zeer hoog blijven. De rem op de groei komt niet van de vraag-zijde maar van de aanbodzijde: stijgende constructiekosten, onbeschikbaarheid van bouwmaterialen, gebrek aan geschikte gronden, grondsaneringswerken etc.
Een van de zaken die ik specifiek in VGP bewonder is het feit dat de CEO gewoon een neus heeft voor goede zaken, en ENKEL voor goede zaken gaat. Heel veel deals worden bewust NIET gemaakt.
Zelfs met een nulgroei vind het een aantrekkelijk bedrijf, de balans staat als een huis.
Het ding is, er zijn wel degelijk uitdagingen op het pad van VGP (en sectorgenoten), maar als je wacht tot die van de baan zijn betaal je weer veel te veel voor het aandeel. De margin of safety was eind 2021 negatief. Op zo'n moment mag je zelfs een mooi bedrijf als VGP niet kopen.
Een van de zaken die ik specifiek in VGP bewonder is het feit dat de CEO gewoon een neus heeft voor goede zaken, en ENKEL voor goede zaken gaat. Heel veel deals worden bewust NIET gemaakt.
Zelfs met een nulgroei vind het een aantrekkelijk bedrijf, de balans staat als een huis.
Het ding is, er zijn wel degelijk uitdagingen op het pad van VGP (en sectorgenoten), maar als je wacht tot die van de baan zijn betaal je weer veel te veel voor het aandeel. De margin of safety was eind 2021 negatief. Op zo'n moment mag je zelfs een mooi bedrijf als VGP niet kopen.
Het blijft dan een goed bedrijf, maar die premie op de NAV zou dan wel eens fors kunnen gaan teruglopen. (koers nu €167 tov een EPRA NTA van €107 per aandeel eind 2021...)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gudrun schreef: ↑22 juni 2022, 12:04 Het aandeel VGP wordt in indexen opgenomen omdat het bedrijf het zo goed doet. Niet andersom.
Het is een feit dat men de wereld momenteel niet kan vergelijken met de wereld van twee jaar geleden het coronavirus; hoe ernstig ook; is er nog niets bij. Hetgeen momenteel aan de gang is hebben we al 77 jaren – in het Westen – niet meegemaakt. Maar edoch we klinken nog steeds verwaand en weten het beter. De oplossing van het probleem is niet makkelijk maar we mogen hopen dat we de volgende vijftig jaar nog een democratie hebben.
Overigens Yaris heeft een 'troll alert'' gegeven voor ondergetekende. Vraag me af wat dat betekent? Zo zie je maar wéér...het is me wat!