Algemeen advies lening bij scheiding
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Algemeen advies lening bij scheiding
Reken even na wat ik had uitgerekend. Als Kitty31 haar ex wil uitkopen, dan moet ze al haar beleggingen te gelde maken om met hulp van moeder in de buurt te komen van wat een bank een nipt haalbare afbetaling beschouwt.Galactic schreef: ↑24 juni 2022, 10:55 Als ze jong is is dat toch geen enkel probleem. Loon zal stijgen door promotie en inflatie. Een of 2 jaar op de tanden bijten klopt, maar het risico is laag aangezien er nog ander vermogen is belegging etc. dus dat hoeft geen enkel probleem te zijn.
Moet er natuurlijk iets voor over hebben om huis te behouden als je dat graag wil. Beleggingen verkopen zou ik ook niet doen als het niet moest, en zeker nu niet.
Mijn situatie was vergelijkbaar in 2015:
Netto loon: 1935
Lening: 950
Spaarrekening en beleggingen: 0 (alles gebruikt om een deel vervroegd af te lossen)
=> 985 over om alle andere kosten te betalen.
De regel van KBC was destijds dat er 1000 euro moest overblijven na de lening, dus daar zat ik ongeveer aan.
Naar de andere inkomsten die ik had (maaltijdcheques, vakantiegeld, eindejaarspremie, bonus, teruggave belastingen) werd niet gekeken door de bank.
Veel overschot had ik niet, maar na het eerste jaar had ik toch terug 8000 euro op mijn spaarrekening staan en na het tweede jaar 14000 euro. Maar dat was uiteraard enkel mogelijk door gedisciplineerd te leven naar mijn budget. Er was zeker nog ruimte om buiten te komen en ik heb achteraf gekeken niet het gevoel dat ik iets tekort heb gehad, maar zotte dingen moet je toch niet doen dan. (lees: zo leven is zeker niet voor iedereen weggelegd)
Sindsdien hebben we wel bijna 20% inflatie gehad, dus reken dat je toch minstens 1200 euro moet overhouden na de lening.
Ik ben heel blij met mijn beslissing destijds en ondertussen is mijn loon een pak hoger en de lening een stuk lager. (en worden de kosten gedeeld met 2)
Aan jou de keuze, maar weet dat het financieel een aantal zware jaren zullen worden als je de lening alleen gaat aflossen.
Netto loon: 1935
Lening: 950
Spaarrekening en beleggingen: 0 (alles gebruikt om een deel vervroegd af te lossen)
=> 985 over om alle andere kosten te betalen.
De regel van KBC was destijds dat er 1000 euro moest overblijven na de lening, dus daar zat ik ongeveer aan.
Naar de andere inkomsten die ik had (maaltijdcheques, vakantiegeld, eindejaarspremie, bonus, teruggave belastingen) werd niet gekeken door de bank.
Veel overschot had ik niet, maar na het eerste jaar had ik toch terug 8000 euro op mijn spaarrekening staan en na het tweede jaar 14000 euro. Maar dat was uiteraard enkel mogelijk door gedisciplineerd te leven naar mijn budget. Er was zeker nog ruimte om buiten te komen en ik heb achteraf gekeken niet het gevoel dat ik iets tekort heb gehad, maar zotte dingen moet je toch niet doen dan. (lees: zo leven is zeker niet voor iedereen weggelegd)
Sindsdien hebben we wel bijna 20% inflatie gehad, dus reken dat je toch minstens 1200 euro moet overhouden na de lening.
Ik ben heel blij met mijn beslissing destijds en ondertussen is mijn loon een pak hoger en de lening een stuk lager. (en worden de kosten gedeeld met 2)
Aan jou de keuze, maar weet dat het financieel een aantal zware jaren zullen worden als je de lening alleen gaat aflossen.
-
- Full Member
- Contacteer:
En we vergeten nog de energiekosten boven de aflossing van het krediet... Ik vermoed dat het geen 50€/m zal zijn..
, dan werk je om te overleven voor een groot huis die miss de komende jaren in waarde zal dalen door de stijgende rentevoeten (waarvan bovendien het einde nog niet in zicht is).
Hoe stabiel is je bijberoep? Is daar een kans dat dit lang kan volhouden (is het van moeten of eerder een hobby dat je nog lang zal doen)?...
Als je ouders zo graag willen dat jij het zal bijhouden, dan zullen ze met centjes over de brug moeten komen vrees ik. Haalbaar in je eentje is dit niet en met veel risico's die boven je hoofd zweven. Het woord van je ouders van "jaja we zullen je wel helpen" moet je wel kritisch bekijken. Je privé situatie moet je hier nu niet uit de doeken doen, maar ik zou dan vragen om het nu zeer concreet te maken (en je dus helpen om je eigen inbreng drastisch te kunnen verhogen zonder verplichting tot terugbetaling).
Als je zelf nu al denkt dat het een slechte keuze is, hoe kwalijk ga je het je ouders nemen als je er toch aan vast blijft hangen en de komende jaren in een veel te dure woning woont en moet leven op water en brood.
Als je ouders zo graag willen dat jij het zal bijhouden, dan zullen ze met centjes over de brug moeten komen vrees ik. Haalbaar in je eentje is dit niet en met veel risico's die boven je hoofd zweven. Het woord van je ouders van "jaja we zullen je wel helpen" moet je wel kritisch bekijken. Je privé situatie moet je hier nu niet uit de doeken doen, maar ik zou dan vragen om het nu zeer concreet te maken (en je dus helpen om je eigen inbreng drastisch te kunnen verhogen zonder verplichting tot terugbetaling).
Als je zelf nu al denkt dat het een slechte keuze is, hoe kwalijk ga je het je ouders nemen als je er toch aan vast blijft hangen en de komende jaren in een veel te dure woning woont en moet leven op water en brood.
Bedankt voor alle informatie dat jullie al aangeleverd hebben! Ik apprecieer al jullie feedback!
Hieronder wat extra informatie om de context meer te schetsen:
Bijberoep is pure passie, haal er enorm veel energie en joi de vivre uit dus krik dat met plezier op. Hondenoppas en honden training, dus relatief "stabiel" gezien ik via meerder kanalen mensen binnen krijg die om mijn diensten vragen. Momenteel ziet het er naar uit dat ik er in de komende 2 maanden 1000 euro mee verdien op basis van wat ingepland is.
Ivm huis:
Huis heeft emotionele waarde. Mijn vader zaliger heeft het mogelijk gemaakt om het aan te kopen en zag het als zijn beste investering ooit. Moeder heeft ondertussen bevestigd dat ze bijspringt met wat nodig is om de maandelijkse aflossing te doen dalen tot aanvaardbaar niveau voor de bank. Idee zou zijn om een vooraflossing te doen van een som (te bepalen met de bank, afspraak ingepland), zodanig ik de som van de maandelijkse aflossing kan doen dalen onder de 1000 euro per maand zonder de loop termijn aan te passen. Als ik het goed voor heb leidt dit niet tot een wijziging van de rente voet die ik momenteel heb. Kunnen jullie dit bevestigen aub?
Huis is nieuwbouw, epc 11, zonnepannelen, warmtepomp, regenwaterputten, geen gas. 80 euro per maand aan energie kosten. Mijn teller draait nog terug maar heb de gewoonte al van droogkast te doen draaien als de zon schijnt wat nodig zal zijn eens de digitale teller er is. Was 2160kwh vorig jaar waarvan slechts 60kwh in piek uren. Vorig jaar was dit 93/m, maar dus naar beneden herzien nu. Komt neer op max 900 euro per jaar.
Internet en gsm worden tot 60 euro per maand vergoed door het werk, blijft een kost aan over voor mezelf rond de 20/m. Regenwater van de putten wordt gebruikt voor de wcs, dus dat doet mijn gemiddelde water consumptie dalen tov een gemiddeld gezin.
Ik heb een bedrijfswagen met tankkaart tot 150l per maand, geen kosten hier aan. Voor mezelf wil ik hier wel steeds rekening mee houden dat ik minstens 10k aan de kant heb om tweede hands wagen te kopen moest ik ooit werk verliezen.
Maaltijdcheques 8€/d. Ik eet liefst van al zelfgekookt vers, dat drukt ook de kosten enorm afgezien van de gezondheidsvoordelen.
Geen kuisvrouw.
Hospitalisatieverzekering via het werk.
Werkgever heeft bevestigd zich te willen engageren voor mij in de komende 6 maand twee keer opslag te geven. Eerste keer zou al stijging zijn van 250 bruto, waarbij ik dan uitkom op 3300 bruto/m. Netto zou dit uitkomen op 2150/m. Eind december nog een tweede stijging mogelijk afh. Van prestaties, tot wrs max 250 bruto opnieuw. Op basis van deze getallen en wat ik in de eerste 6 maand in bijneroep gemiddeld binnen kreeg zou dus netto uitkomen einde van het jaar rond 2300/m.
Stel ik slaag in deze opzet:
- 2300/m netto
- lening <1000/m
Hoe achten jullie dan mijn kansen in?
Ter herinnering, lening komt wrs pas op mijn schouders terecht 03/2023
Alvast bedankt allemaal!
Bijberoep is pure passie, haal er enorm veel energie en joi de vivre uit dus krik dat met plezier op. Hondenoppas en honden training, dus relatief "stabiel" gezien ik via meerder kanalen mensen binnen krijg die om mijn diensten vragen. Momenteel ziet het er naar uit dat ik er in de komende 2 maanden 1000 euro mee verdien op basis van wat ingepland is.
Ivm huis:
Huis heeft emotionele waarde. Mijn vader zaliger heeft het mogelijk gemaakt om het aan te kopen en zag het als zijn beste investering ooit. Moeder heeft ondertussen bevestigd dat ze bijspringt met wat nodig is om de maandelijkse aflossing te doen dalen tot aanvaardbaar niveau voor de bank. Idee zou zijn om een vooraflossing te doen van een som (te bepalen met de bank, afspraak ingepland), zodanig ik de som van de maandelijkse aflossing kan doen dalen onder de 1000 euro per maand zonder de loop termijn aan te passen. Als ik het goed voor heb leidt dit niet tot een wijziging van de rente voet die ik momenteel heb. Kunnen jullie dit bevestigen aub?
Huis is nieuwbouw, epc 11, zonnepannelen, warmtepomp, regenwaterputten, geen gas. 80 euro per maand aan energie kosten. Mijn teller draait nog terug maar heb de gewoonte al van droogkast te doen draaien als de zon schijnt wat nodig zal zijn eens de digitale teller er is. Was 2160kwh vorig jaar waarvan slechts 60kwh in piek uren. Vorig jaar was dit 93/m, maar dus naar beneden herzien nu. Komt neer op max 900 euro per jaar.
Internet en gsm worden tot 60 euro per maand vergoed door het werk, blijft een kost aan over voor mezelf rond de 20/m. Regenwater van de putten wordt gebruikt voor de wcs, dus dat doet mijn gemiddelde water consumptie dalen tov een gemiddeld gezin.
Ik heb een bedrijfswagen met tankkaart tot 150l per maand, geen kosten hier aan. Voor mezelf wil ik hier wel steeds rekening mee houden dat ik minstens 10k aan de kant heb om tweede hands wagen te kopen moest ik ooit werk verliezen.
Maaltijdcheques 8€/d. Ik eet liefst van al zelfgekookt vers, dat drukt ook de kosten enorm afgezien van de gezondheidsvoordelen.
Geen kuisvrouw.
Werkgever heeft bevestigd zich te willen engageren voor mij in de komende 6 maand twee keer opslag te geven. Eerste keer zou al stijging zijn van 250 bruto, waarbij ik dan uitkom op 3300 bruto/m. Netto zou dit uitkomen op 2150/m. Eind december nog een tweede stijging mogelijk afh. Van prestaties, tot wrs max 250 bruto opnieuw. Op basis van deze getallen en wat ik in de eerste 6 maand in bijneroep gemiddeld binnen kreeg zou dus netto uitkomen einde van het jaar rond 2300/m.
- 2300/m netto
- lening <1000/m
Alvast bedankt allemaal!
Ik vind u een ondernemende, sterke vrouw en wens u heel veel succes.Kitty31 schreef: ↑25 juni 2022, 11:51 Bedankt voor alle informatie dat jullie al aangeleverd hebben! Ik apprecieer al jullie feedback!
Ivm huis:
Geen kuisvrouw.
- 2300/m netto
- lening <1000/m
Alvast bedankt allemaal!
[/quote]
Ik vind u een ondernemende, sterke vrouw en wens u heel veel succes.
[/quote]
Dank u!
Ik vind u een ondernemende, sterke vrouw en wens u heel veel succes.
[/quote]
Dank u!
Ik begrijp niet echt waarom veel mensen hierboven dit onhaalbaar vinden ... Misschien dat men zeer aggressief heeft lopen afronden, want als ik zaken zelf uitreken bekom ik het volgende. Ik ben hier ook relatief onervaren mee dus corrigeer me gerust als ik iets over het hoofd zie.
Gegevens:
De kern van de kwestie blijft of de OP dit huis het waard vindt om zo veel in te investeren. Maar als ze dit belangrijk genoeg vindt, zou ik zeker eens met de bank gaan praten over de grote beschikbare eigen middelen, want ik vermoed dat dit nog niet gebeurd is. Hoe komt het dat KBC vroeg om 2724 euro/maand inkomen? Dit is "toevallig" exact tweemaal de huidige maandelijkse aflossing ... Heb je aan ze gevraagd of je het krediet kan overnemen zonder gedeeltelijke vervroegde kapitaalaflossing? Want dat laatste lijkt me echt wel essentieel om het bij eender welke bank erdoor te krijgen. Nu hebben ze je precies gewoon gezegd dat het DTI maximaal 50% mag zijn, maar daar ben je weinig aan want je sterke kant zijn net de grote eigen middelen ...
Zaken die de situatie nog kunnen verbeteren voor het overdragen van het kredietcontract (ergens voor 03/2023?):
Gegevens:
- Afbetaling huis (totaal: 689K):
- Openstaan krediet bij bank: ~283K (bepaald met simulator op basis van 1.92% rentevoet, 21 jaar looptijd en aflossing van 1362/maand)
- OP: 292K
- Ex-partner: 114K
- Eigen middelen, als alle investering geliquideerd kunnen worden voor de gegeven waardes: 245K
- Verdeelrecht: 7K
- Eigen middelen, na uitkoop ex-partner en verdeelrecht: 124K
- Inkomen: 2050 euro/maand hoofdberoep + 90 euro/maand huur = 2140/maand. Ik weet dat banken instabiele inkomens (zoals van het bijberoep) niet altijd interessant vinden dus ik weet niet of je dit veel gaat kunnen gebruiken voor je dossier bij de bank.
- Wederbeleggingsvergoeding bij vervroegde kapitaalaflossing: voor deze rentevoet ongeveer 0.48%.
- Krediet aan 1.92% rente voor 21j: 178K
- Bedrag vervroegd af te betalen: 105K
- Wederbeleggingsvergoeding + dossierkosten: ~1K
- Eigen middelen over na alle betalingen: 18K
De kern van de kwestie blijft of de OP dit huis het waard vindt om zo veel in te investeren. Maar als ze dit belangrijk genoeg vindt, zou ik zeker eens met de bank gaan praten over de grote beschikbare eigen middelen, want ik vermoed dat dit nog niet gebeurd is. Hoe komt het dat KBC vroeg om 2724 euro/maand inkomen? Dit is "toevallig" exact tweemaal de huidige maandelijkse aflossing ... Heb je aan ze gevraagd of je het krediet kan overnemen zonder gedeeltelijke vervroegde kapitaalaflossing? Want dat laatste lijkt me echt wel essentieel om het bij eender welke bank erdoor te krijgen. Nu hebben ze je precies gewoon gezegd dat het DTI maximaal 50% mag zijn, maar daar ben je weinig aan want je sterke kant zijn net de grote eigen middelen ...
Zaken die de situatie nog kunnen verbeteren voor het overdragen van het kredietcontract (ergens voor 03/2023?):
- Opslag op werk, als die effectief komt
- Eventueel een beetje extra gespaard, maar gezien de hoge verhouding eigen middelen vs. inkomen verwacht ik hier geen groot verschil
- Inkomen bijberoep, eerder nog niet meegeteld: 150-200 euro/maand (misschien meer in toekomst)
- Zeer lage energiekosten: ik denk dat 90 euro/maand zeker een besparing is van >100 euro/maand t.o.v. de meeste kredietnemers ...
- Bedrijfswagen
- Maaltijdcheques (hangt van de bank af)
- Investeringen kunnen niet geliquideerd worden aan de gegeven waarde.
- Bank is niet bereid om huidige contract met gunstige oude rentevoet voort te zetten. Normaal gezien moeten ze een vervroegde kapitaalaflossing accepteren zonder verandering van de rentevoet, maar bij een overdracht van het contract naar jou alleen vermoed ik dat de bank eenzijdig het recht heeft om te beslissen of ze dit willen doen. Dus dan moet je wat op hun redelijkheid rekenen en hopen dat ze de situatie niet uitbuiten, als jouw financiële situatie de verkleinde lening effectief mogelijk zou maken ... Aan de andere kant zou het voor de bank eigenlijk redelijk zijn als ze de rentevoet verhogen als je zit met een hogere DTI en lager netto beschikbaar inkomen, dus ik weet niet goed wat er hier gaat gebeuren. Als je een nieuw contract moet afsluiten bij KBC vrees ik dat de rentevoet misschien rond de 3% gaat liggen. Als je ergens anders naartoe moet zit je meteen terug met volle hypotheekkosten dus dat is ook niet zo leuk.
€1.300 om van te leven is prima doenbaar, maar er mag niet teveel mislopen.
Bedrijfswagen, leuk maar voor hoe lang. Ik weet dat men bij ons op het werk het af wil bouwen, de wagens lijken haast onbetaalbaar aan het worden en men lijkt dit te gaan gebruiken om over te gaan naar mobiliteitsbudget. Woon je in de middle of nowhere, dan is die wagen bijna altijd verplicht.
Hoe goed doorstaat je job crisissen, want men neigt hierin te sukkelen.
Verstik je niet op het moment dat de digitale teller verplicht wordt.
Duik eens in je energiestatistieken en ga na wat een realistisch blik is met de stelling "moest die terugdraaiende teller er niet meer zijn".
Het positieve, je ben uiteraard nu alleen maar laten we hopen dat dit niet voor eeuwig is. Een nieuwe partner zal ook betekenen dat je kosten kan delen.
Eerste jaren gaan wel moeilijk zijn vrees ik met weinig vakanties. Goed voor jou dat je moeder kan bijspringen maar ik zou het gesprek toch aangaan om te zien of hier jullie relatie niet mee verzuurd zou geraken.
De woning is ook recent wat maakt dat kosten als nieuw dak niet voor meteen zijn. Moest dit wel voorvallen, kan ik me wel inbeelden dat dit niet goedkoop zal zijn voor je woning.
Bedrijfswagen, leuk maar voor hoe lang. Ik weet dat men bij ons op het werk het af wil bouwen, de wagens lijken haast onbetaalbaar aan het worden en men lijkt dit te gaan gebruiken om over te gaan naar mobiliteitsbudget. Woon je in de middle of nowhere, dan is die wagen bijna altijd verplicht.
Hoe goed doorstaat je job crisissen, want men neigt hierin te sukkelen.
Met terugdraaiende teller nog steeds 2.160 kWh verbruik, de droogkast zal het minste van je zorgen zijn? Die digitale teller gaat je pijn doen, je warmtepomp zal het meeste van zijn energie niet van de zonnepanelen halen en een batterij gaat je niet helpen. Een gasketel zal uiteraard nog duurder zijn, maar een groot huis vraagt nu eenmaal meer verwarming.Was 2160kwh vorig jaar waarvan slechts 60kwh in piek uren. Vorig jaar was dit 93/m, maar dus naar beneden herzien nu. Komt neer op max 900 euro per jaar.
Verstik je niet op het moment dat de digitale teller verplicht wordt.
Duik eens in je energiestatistieken en ga na wat een realistisch blik is met de stelling "moest die terugdraaiende teller er niet meer zijn".
Het positieve, je ben uiteraard nu alleen maar laten we hopen dat dit niet voor eeuwig is. Een nieuwe partner zal ook betekenen dat je kosten kan delen.
Eerste jaren gaan wel moeilijk zijn vrees ik met weinig vakanties. Goed voor jou dat je moeder kan bijspringen maar ik zou het gesprek toch aangaan om te zien of hier jullie relatie niet mee verzuurd zou geraken.
De woning is ook recent wat maakt dat kosten als nieuw dak niet voor meteen zijn. Moest dit wel voorvallen, kan ik me wel inbeelden dat dit niet goedkoop zal zijn voor je woning.
Ben ik de enige die het uitkoopbedrag aan de lage kant ervaar? 100K lijkt me wel heel weinig (zeker gezien waarde van de woning en de door TS gegeven waardestijging over 4 jaar).
Soms kan het ook interessant zijn om eens elders te solliciteren. Mijn loon zal er toch een mooie 30 % op vooruit gaan door binnekort te veranderen van werk.Kitty31 schreef: ↑23 juni 2022, 13:31Werkgever wil wel in 2x opslag geven om te zien wat lukt. Eerste stijging zou al 250 bruto zijn. Bijberoep kan ik ook verder doen stijgen en kosten drukken omdat ik in se geen kosten aan hoef te hebben.VincentVega schreef: ↑23 juni 2022, 12:55 Ik vrees van niet. De verhouding tussen je nettoloon (ca. 2.2000 euro per maand) en de aflossing van de hypotheek (1.362 euro per maand) lijkt met te hoog.
Je werkgever kan ook niet zomaar je nettoloon doen stijgen (naar 2.800 euro per maand). Daar zijn wettelijke barema's voor bepaald (inzake bedrijfsvoorheffing, SZ-bijdrage WN ...) en kunnen werknemer en werkgever niet zomaar iets anders bepalen in gemeenschappelijk overleg.
Toch veel succes gewenst!
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Neen, je bent niet de enige ... misschien moet de topicstarter eens aangeven hoe ze tot dat uitkoopbedrag van "amper" 100K komt? Is dat haar eigen inschatting of is dat al overeengekomen met de ex?
Momenteel weten we enkel:
Huiswaarde 689k
En for info, heb er al 292k in geïnvesteerd.
Ivm de hyp. lening weten we:
Lening: 1362 / maand, nog 21j, vaste rentevoet 1.92% kbc
Hoe kom je dan tot een uitkoopbedrag van 100K? Was er geen gelijke eigendomsverdeling (50/50)? Hoe heb je de hyp. lening in rekening gebracht? Is er misschien al gecompenseerd met andere zaken die naar de ex gaan?
Ben je ook zeker van de huiswaarde? Is dat een eigen inschatting? Is dat reëel? Wat met de investeringen? Zijn die gedaan toen je nog samen was? Heeft de ex ook geïnvesteerd?
Vele vragen, enkel de TS kent het antwoord ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid