Model om te beleggen in IWDA
TIP
Model om te beleggen in IWDA
Om zonder emotie te beleggen in aandelen wereldwijd, heb ik een eenvoudig model gemaakt wat mijn aankopen (en evt. verkopen) kan sturen.
De uitgangspunten van het model zijn:
- de IWDA heeft voorlopig zijn hoogste punt eind 2021 gehad op €80
- de IWDA kan halveren (zoals in 2000 en 2007): tot €40
- bij een koers van €80 wil ik 0% belegd zijn; 100% cash
- bij een koers van €40 wil ik 100% belegd zijn in IWDA; 0% cash
- tussenliggende koersen (van €40-€80) geven het gewenste percentage belegd
Op dit moment staat de IWDA op €67,72; dat resulteerd in een gewenst percentage belegd van 34,6%
(Op dit moment heb ik ruim 36% belegd, dus ik doe niets. Zodra de IWDA onder de €67 komt, ga ik bijkopen tot ik op het gewenste percentage kom.)
Ben heel benieuwd wat jullie vinden van deze aanpak?
IWDA: https://live.euronext.com/en/product/et ... 5Y983-XAMS
De uitgangspunten van het model zijn:
- de IWDA heeft voorlopig zijn hoogste punt eind 2021 gehad op €80
- de IWDA kan halveren (zoals in 2000 en 2007): tot €40
- bij een koers van €80 wil ik 0% belegd zijn; 100% cash
- bij een koers van €40 wil ik 100% belegd zijn in IWDA; 0% cash
- tussenliggende koersen (van €40-€80) geven het gewenste percentage belegd
Op dit moment staat de IWDA op €67,72; dat resulteerd in een gewenst percentage belegd van 34,6%
(Op dit moment heb ik ruim 36% belegd, dus ik doe niets. Zodra de IWDA onder de €67 komt, ga ik bijkopen tot ik op het gewenste percentage kom.)
Ben heel benieuwd wat jullie vinden van deze aanpak?
IWDA: https://live.euronext.com/en/product/et ... 5Y983-XAMS
Re: Model om te beleggen in IWDA
Ik snap de insteek maar op de lange termijn gaat dit betekenen dat je altijd 100% cash gaat aanhouden volgens mij.
Op welke termijn zie je dit plan uit te voeren?
Op welke termijn zie je dit plan uit te voeren?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op zich is dit een mooi systeem, maar ik vermoed alleen dat je met heel veel transactiekosten gaat zitten.
Een andere optie is dat je je beschikbare cash verhoogt, zodat het procentueel terug het gewenste resultaat geeft.
Een andere optie is dat je je beschikbare cash verhoogt, zodat het procentueel terug het gewenste resultaat geeft.
-
- Verbannen Gebruiker
Als de IWDA echt schommelt tussen 40€ en 80€, en steeds in een rechte lijn, maak je schijnbaar winst, maar .... Als de IWDA passeert aan 60€ (op weg van 40 naar 80€) ga je verkopen. En datzelfde wat je verkocht hebt, ga je dan weer kopen wanneer je aan 60€ passeert, op weg van 80€ naar 40€. Je hebt dus kosten om 0€ te winnen. Hetzelfde bij passeren aan 41, 42, ... 79. Je gaat dus constant kosten hebben en 0€ winnen.
Als de beurs slingerend omhoog en naar beneden gaat, ga je zelfs nog meer kosten maken om 0€ te verdienen.
Je slaapt dus wel goed, omdat je geld aan een traag tempo wegsmelt, en niet aan een snel tempo.
De aanname dat 80€ een voorlopig hoogtepunt is, heeft onbedoelde neveneffecten. De beurs stijgt op lange termijn. Dus in de niet zoverre toekomst gaat de IWDA boven de 80€ stijgen, om naar 100 en 150 en 200 en 250 te gaan. En al die tijd zit je op 100% cash.
Als je echt goed wil slapen, beleg dan elke maand, of elke 3 maand een vast bedrag in IWDA. Kijk niet naar de koersen en verkoop nooit. Behalve als je pensioen nadert en je het geld nodig hebt om pensioen aan te vullen.
Ik vind het ook geen goed idee. Het lijkt mij beter om een vaste asset allocatie te bepalen en dan te herbalanceren waar nodig.
Goede vragen en reacties.
Ter verduidelijking:
Ik gebruik het model om alleen, volgens een plan, aan te kopen.
Ik verkoop voorlopig niets.
Op de langere termijn wil ik de grenzen van €80 en €40 gaan indexeren, bijvoorbeeld met 8% per jaar, om ook wat winst te nemen. Maar dat is nu nog niet aan de orde.
Voor mij is het nu een buy and hold model...
Ter verduidelijking:
Ik gebruik het model om alleen, volgens een plan, aan te kopen.
Ik verkoop voorlopig niets.
Op de langere termijn wil ik de grenzen van €80 en €40 gaan indexeren, bijvoorbeeld met 8% per jaar, om ook wat winst te nemen. Maar dat is nu nog niet aan de orde.
Voor mij is het nu een buy and hold model...
En nog even over de kosten: bij De Giro handel je in IWDA zonder kosten....
Ik koop gewoon vast maandelijks bij DeGiro, geen omziens naar.
Geen slechte manier om progressief in te stappen met een aanzienlijk bedrag zonder te moeten gokken op een goed moment, zeker nu er een reële kans is op nog veel lagere koersen. Bedenk gelijk ook een strategie voor het geval IWDA niet naar €40 zakt, wat ga je dan doen met de rest van de cash.
Idem, en asset allocatie on steroids is nog beter imo. Dit wil zeggen, niet balanceren naar beneden enkel naar boven
Dat spaart kosten uit en je verwacht rendement is wat hoger doordat je periodes agressiever gealloceerd zal zitten.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
IWDA kan in de toekomst toch richting 100+ gaan..
Gaat niet tusssen 40 en 80 blijven.
Gaat niet tusssen 40 en 80 blijven.
-
- Newbie
- Contacteer:
Interessante insteek om een parameter proberen toe te voegen om de frequentie en/of de grootte van te investeren bedragen in een index tracker te sturen.
Of die strategie het beter of slechter zal doen dan "gewoon" periodiek bijkopen, zal afhangen van het "regime" waarin de markt zich de komende jaren zal bevinden.
Onderstaande artikel (van begin 2020) laat zien dat de market (S&P500) zich, sinds het begin van de jaren 50, vaak dicht tegen een ATH bevindt en er dus beter gewoon periodiek bijgekocht wordt.
Grote uitzonderingen waren de jaren 70 (einde van de "nifty-fifty", oliecrisis en inflatie) en 2000-2012 (dot.com bubble en financiële crisis 2008)
https://engaging-data.com/market-all-time-high/
Chris Bloomstran probeert in zijn meest recente client letter (2021) op basis van groei in EPS, de verandering van de P/E multiple en van het dividendrendement, een inschatting te maken van de verwachte S&P500 return voor de komende 10 jaar (vanaf p23):
https://www.semperaugustus.com/clientletter
Jake Taylor van Farnham Street Investments vat dit samen:
https://orphanira.com/wp-content/upload ... Letter.pdf
PS Ik weet dat het topic over de IWDA gaat en niet over de S&P, maar voor de IWDA vond ik geen vergelijkbare gegevens. De correlatie tussen beide is nogal hoog (visueel ingeschat via Yahoo Finance - "comparison" functie)
Of die strategie het beter of slechter zal doen dan "gewoon" periodiek bijkopen, zal afhangen van het "regime" waarin de markt zich de komende jaren zal bevinden.
Onderstaande artikel (van begin 2020) laat zien dat de market (S&P500) zich, sinds het begin van de jaren 50, vaak dicht tegen een ATH bevindt en er dus beter gewoon periodiek bijgekocht wordt.
Grote uitzonderingen waren de jaren 70 (einde van de "nifty-fifty", oliecrisis en inflatie) en 2000-2012 (dot.com bubble en financiële crisis 2008)
https://engaging-data.com/market-all-time-high/
Chris Bloomstran probeert in zijn meest recente client letter (2021) op basis van groei in EPS, de verandering van de P/E multiple en van het dividendrendement, een inschatting te maken van de verwachte S&P500 return voor de komende 10 jaar (vanaf p23):
https://www.semperaugustus.com/clientletter
Jake Taylor van Farnham Street Investments vat dit samen:
https://orphanira.com/wp-content/upload ... Letter.pdf
PS Ik weet dat het topic over de IWDA gaat en niet over de S&P, maar voor de IWDA vond ik geen vergelijkbare gegevens. De correlatie tussen beide is nogal hoog (visueel ingeschat via Yahoo Finance - "comparison" functie)
Laatst gewijzigd door Gunpowder_Munt op 30 juni 2022, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.