Hoe lang duurt de huidige daling van de aandelen?
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Hoe lang duurt de huidige daling van de aandelen?
Door omstandigheden is er mss toch sprake van een tekort aan aanbod (ook zonder de oorlog):Denfi schreef: ↑14 juni 2022, 12:09
Dat is het wrangen eraan. De oorlog in Oekraine heeft er niet voor gezorgd dat er opeens te weinig olie is. Tot nu toe is er geen te kort aan olie. Je zit nu met speculanten die olie opkopen en vasthouden om zo een kunstmatig tekort te creëren waardoor de prijzen stijgen...
- te weinig investeringen (lange periode dat olie gratis was), die nu wel gebeuren maar het duurt maanden/jaren alvorens deze operationeel zijn
- Iran mag nog steeds niet exporteren, ook voor Venezuela is het niet evident
- Zonder de oorlog was er nog meer vraag naar olie
- Onlangs is de productie van Libië valt stil door politieke spanningen
- van alle OPEC leden hebben er slechts 2 nog wat reserve, ook de quota worden zelden of nooit gehaald - bij deze prijzen wijst dat eerder op niet kunnen dan niet willen
- schalie -olieproducenten die afgehaakt hebben
- bepaalde bedirjven die gewoon zeggen: wij doen geen investeringen meer en leggen de focus op winst maken, de race naar minder olie is immers ingezet en zal zich op termijn laten voelen
Rusland is niet meer dan een katalysator in dit verhaal
@reteiP: gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding, kindje mag alvast blij zijn met verstandige en verantwoordelijke ouders
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik verwacht dat we bijna de bodem gezien hebben.
Iedereen heeft ondertussen zijn prijzen wel verhoogd (indien niet leef je als ondernemer m.i. op een andere planeet) en het is doorheen de ketting bij de consument geraakt. Auto’s zijn duurder geworden, de bakker bakt al weken zijn stokbroden 2/3 zo groot, de broodjesbar heeft sinds een week zijn prijzen ook opgetrokken met 20%,… Het is dus bij de kleine zelfstandige aangekomen en prijzen zijn aangepast. Ik werk in metaal (hoger in de ketting) en zie dat daar de prijzen op/over de top zijn, er is terug wat neerwaartse druk. Alu, staal, koper,… zijn aan het dalen.
Ik verwacht dat we dus de piek van de inflatie zo wat achter ons hebben. M.b.t. interestverhogingen is ondertussen wel +/- bekend wat men gaat doen, dus ingeprijsd.
Een recessie zie ik niet gebeuren en geloof nog steeds in een zachte landing richting normale inflatiecijfers. Enkel de bouw zie ik wel als potentieel gevaar qua extra afkoeling en dat sleurt natuurlijk ook best wel wat mee.
De inflatie is m.i. quasi volledig te wijten aan de energieprijzen die 3 kwartalen geleden zijn beginnen stijgen. Het ergste lijkt daar voorlopig ook achter de rug.
Verder zijn/waren verstoringen (covid) in de ketting ook mee verantwoordelijk voor hoge prijzen. Producenten kiezen/kozen er vaak voor enkel de topsegmenten te beleveren, waar ze meer winst op maken. Voor de rest hebben ze niet genoeg materiaal, hoewel de vraag er nog steeds is. Zo focust Mercedes al maanden op de topmodellen met grote winsten. Dit fenomeen zie je bij heel veel bedrijven. Achterstanden beginnen echter stilaan weg te ebben hetgeen betekent dat men terug full force aan de slag kan. Dit uiteraard onder voorwaarde dat de consumenten vertrouwen hebben dat het allemaal niet zo erg is als de Gazet schrijft en het geld blijvend laten rollen.
All by all een positief gestemde investeerder, hoewel het me geen reet uitmaakt want ik beleg elke 2 maand toch een vast bedrag gespreid over 4 ETF’s, wat de beurs ook doet van grillen. Hier en daar eens een aandeel als spielerei waar ik dan actuele momenten zie als koopkans, maar wie zal het zeggen dat dit wel het goede moment is…
Iedereen heeft ondertussen zijn prijzen wel verhoogd (indien niet leef je als ondernemer m.i. op een andere planeet) en het is doorheen de ketting bij de consument geraakt. Auto’s zijn duurder geworden, de bakker bakt al weken zijn stokbroden 2/3 zo groot, de broodjesbar heeft sinds een week zijn prijzen ook opgetrokken met 20%,… Het is dus bij de kleine zelfstandige aangekomen en prijzen zijn aangepast. Ik werk in metaal (hoger in de ketting) en zie dat daar de prijzen op/over de top zijn, er is terug wat neerwaartse druk. Alu, staal, koper,… zijn aan het dalen.
Ik verwacht dat we dus de piek van de inflatie zo wat achter ons hebben. M.b.t. interestverhogingen is ondertussen wel +/- bekend wat men gaat doen, dus ingeprijsd.
Een recessie zie ik niet gebeuren en geloof nog steeds in een zachte landing richting normale inflatiecijfers. Enkel de bouw zie ik wel als potentieel gevaar qua extra afkoeling en dat sleurt natuurlijk ook best wel wat mee.
De inflatie is m.i. quasi volledig te wijten aan de energieprijzen die 3 kwartalen geleden zijn beginnen stijgen. Het ergste lijkt daar voorlopig ook achter de rug.
Verder zijn/waren verstoringen (covid) in de ketting ook mee verantwoordelijk voor hoge prijzen. Producenten kiezen/kozen er vaak voor enkel de topsegmenten te beleveren, waar ze meer winst op maken. Voor de rest hebben ze niet genoeg materiaal, hoewel de vraag er nog steeds is. Zo focust Mercedes al maanden op de topmodellen met grote winsten. Dit fenomeen zie je bij heel veel bedrijven. Achterstanden beginnen echter stilaan weg te ebben hetgeen betekent dat men terug full force aan de slag kan. Dit uiteraard onder voorwaarde dat de consumenten vertrouwen hebben dat het allemaal niet zo erg is als de Gazet schrijft en het geld blijvend laten rollen.
All by all een positief gestemde investeerder, hoewel het me geen reet uitmaakt want ik beleg elke 2 maand toch een vast bedrag gespreid over 4 ETF’s, wat de beurs ook doet van grillen. Hier en daar eens een aandeel als spielerei waar ik dan actuele momenten zie als koopkans, maar wie zal het zeggen dat dit wel het goede moment is…
Ik heb enkele dagen geleden in het beursdraadje een afbeelding gepost met een aantal doemvoorspellingen voor de beurs in de jaren 2010-2019 waarvan geen enkele uitgekomen is. Man, hoeveel correcties, crashes en recessies wij hebben gemist!
Aan de andere kant weet je natuurlijk nooit of je al aan de bodem zit.
Paul D'Hoore dacht enkele weken geleden dat we aan de bodem van het aandeel Colruyt zaten. Daar zaten we dus nog totaal niet.
Paul D'Hoore dacht enkele weken geleden dat we aan de bodem van het aandeel Colruyt zaten. Daar zaten we dus nog totaal niet.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Paul D'Hoore is de Jim Cramer van de Lage Landen.
-
- Verbannen Gebruiker
Ook hier zorgen extra stemmen voor een nieuw patroon: opnieuw de bijna gauss-curve met een "fat tail" al is de staart hier eerder lang dan dik.
De mediaan valt net nog dit jaar.
25% denkt dat het dieptepunt pas in 2024 valt, of zelfs nog enkele jaren later: een hele lange daling, weliswaar met ups en downs.
De mediaan valt net nog dit jaar.
25% denkt dat het dieptepunt pas in 2024 valt, of zelfs nog enkele jaren later: een hele lange daling, weliswaar met ups en downs.
Sample size.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
sample size > 30 => CLS kan toegepast worden
Lam, Applied Materials en Ubux?reteiP schreef: ↑14 juni 2022, 10:41In die 3 maanden ga ik eerst en vooral mijn eerste kind welkom heten en daarvoor de eerste beleggingen doen. Lijkt erop dat ze een mooie start zal hebben qua instapmoment.contextbinder schreef: ↑14 juni 2022, 10:08 Hoe zie jij de komende 3 maand tegemoet, als ervaren belegger met vermoedelijk al wat jaren ervaring volg ik u bijdragen met aandacht.
Voor de rest houd ik gewoon de allocatie aan zoals in mijn sig staat. Koop enkel bij als bepaalde drempels gepasseerd zijn en ga niet meer perse verkopen om te herbalanceren.
Ben in mijn laatste aankoopschijven op de US quality bedrijven blijven focussen omdat die een aantal parameters combineren die in het huidige klimaat gunstig zijn + meer gezakt zijn dan de algemene markt omdat pakweg de energiesector geen quality sector is en ze dus de ondersteuning van die sector niet hadden.
De parameters:
- continue groei van bottom line
- hoge ROE
- lage leverage
... is weggelegd voor bedrijven die relatief immuun zullen zijn voor hogere rentes, weinig effect op hun marges zullen hebben, en sowieso een moat en prijszettingsmacht hebben.
De ETF die ik heb bijgekocht zit ook sterk in de VS geconcentreerd waardoor mijn relatief grote blootstelling aan Europa wat kleiner wordt.
LRCX en AMAT zitten in UBUX, en er zijn wel nog interessante semiconductor bedrijven die daarin zitten.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Blijkbaar is er maar een verantwoordelijke ouder hier op forum.contextbinder schreef: ↑14 juni 2022, 12:58 gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding, kindje mag alvast blij zijn met verstandige en verantwoordelijke ouders
Slijmen maar.
Estate Guru believer.
-
- Verbannen Gebruiker
Juni is gedaan voor IWDA.
Tot nu toe ligt de diepste daling in juni, wat de eerste optie van de poll was.
De toekomst zal uitwijzen of dit het dieptepunt is van de huidige daling sinds 1/1.
De overgrote meerderheid verwacht dat het dieptepunt nog moet komen.
De toekomst zal uitwijzen of dit het dieptepunt is van de huidige daling sinds 1/1.
Mijn persoonlijke mening is dat er inderdaad nog een weg naar beneden te gaan is.VLblokpate schreef: ↑30 juni 2022, 17:43
- De economische groei vertraagd
- heel wat gezinnen beginnen het serieus te voelen in hun portefeuille: minder consumptie
- bedrijven kampen met hoge grondstofprijzen
Als de jaarverslagen in januari gaan binnenkomen: ik denk dat we dan ook te horen gaan krijgen dat door het slechte jaar de vooruitzichten ook minder goed zijn.
Inderdaad. Ik heb alvast mijn stem aangepast.VLblokpate schreef: ↑30 juni 2022, 17:43 Juni is gedaan voor IWDA.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."