cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Ik heb ook mijn Beauvent dividend ontvangen.
Wel denk ik dat Beauvent de mist is ingegaan met het berekenen van de roerende voorheffing die ze inhouden.
Mijn cooperatieve situatie bij Beauvent is sinds vorig jaar niet veranderd. Niets bijgekocht .... niets verkocht ...
Ik krijg dan ook hetzelfde bruto dividend als vorig jaar (3,25%).
Maar vorig jaar (dividend over 2020) hielden ze 30% RV af, en dit jaar (dividend over 2021) plots maar 25%.
Heb ik iets gemist? Is de regelgeving over het in te houden dividend het laatste jaar veranderd? Iemand die dit ook heeft gemerkt?
Wel denk ik dat Beauvent de mist is ingegaan met het berekenen van de roerende voorheffing die ze inhouden.
Mijn cooperatieve situatie bij Beauvent is sinds vorig jaar niet veranderd. Niets bijgekocht .... niets verkocht ...
Ik krijg dan ook hetzelfde bruto dividend als vorig jaar (3,25%).
Maar vorig jaar (dividend over 2020) hielden ze 30% RV af, en dit jaar (dividend over 2021) plots maar 25%.
Heb ik iets gemist? Is de regelgeving over het in te houden dividend het laatste jaar veranderd? Iemand die dit ook heeft gemerkt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hangt af van wanneer je de aandelen hebt gekocht.
Zie ook:
- https://www.beauvent.be/sites/default/f ... 0weten.pdf
- https://www.beauvent.be/roerende-voorhe ... t-dividend
Emissions Zéro heeft op 28 juni het dividend gestort.
Vandaag in de krant : Treft knip in groenestroomcertificaten van Zuhal Demir ook particuliere zonnepaneeleigenaars?
Vraag me af welke impact die knip gaat hebben voor bedrijven zoals Ecopower, Beauvent als het daadwerkelijk zou doorgaan?
Vraag me af welke impact die knip gaat hebben voor bedrijven zoals Ecopower, Beauvent als het daadwerkelijk zou doorgaan?
Coöperatieve aandelen hebben een vaste waarde die niet afhangt van de winst of het verlies die het bedrijf maakt.
-
- Verbannen Gebruiker
Als het zo triestig niet was, dan was het grappig, jouw "stellige waarheid".
Vraag maar aan de Arco cooperanten of de waarde van hun Arco aandeel een vaste waarde heeft.
Of ja, ze hebben een vaste waarde: 0 €.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Aandelen van cooperaties hebben een vaste nominale waarde. De effectieve waarde van de aandelen variëert uiteraard wel.
De meeste cooperaties hanteren de nominale waarde voor aankoop van aandelen alsook voor verkoop (indien de effectieve waarde minstens de nominale waarde is op moment van verkoop). Bij liquidatie zal de effectieve waarde (min kosten) uitbetaald worden (zoals bv. bij Groenkracht).
Sommige cooperaties (bv. Eco2050, Eoly, Allons en Vent) hanteren een premie(/discount) voor aankoop alsook een premie/discount voor verkoop.
Het lijkt mij toch ook logisch wanneer ze morgen hun certificaten afpakken het dividend er plots heel anders gaat uitzien.
Nu al die coöperaties superwinsten maken door de hoge stroomprijs zou je verwachten dat het dividend er ook anders zou uitzien.
Blijkbaar gaat het enkel om de grote zonnepanelen installaties... eerst zien of het de raad van state passeert.
Ik maak mij meer zorgen over het uitblijven van het Ventilus project en de tijdelijke aansluitingen die Elia toekende.
Bij de nieuwe projecten zal een tijdelijke buffer worden voorzien met doorlopende monitoring van het net. Is dat extra opslagsysteem wel zijn meerkost waard bij de reeds opgeleverde projecten? Krijgen die nog wel een bouwvergunning. Zitten ze dicht bij een waterloop kunnen ze een elektrolyser module plaatsen en met die meer stroom groene waterstof produceren.
Bij de nieuwe projecten zal een tijdelijke buffer worden voorzien met doorlopende monitoring van het net. Is dat extra opslagsysteem wel zijn meerkost waard bij de reeds opgeleverde projecten? Krijgen die nog wel een bouwvergunning. Zitten ze dicht bij een waterloop kunnen ze een elektrolyser module plaatsen en met die meer stroom groene waterstof produceren.
-
- Newbie
- Contacteer:
Zijn er coöperatieven die behalve dividend nog iets extra aanbieden?
Zoals:
Ecopower: de laagste stroomprijs
Ecoob: info over zonnepanelen enzo
Cera: korting op lening bij kbc, verschillende andere kortingsacties op bol, Colruyt, Samsung, events
Zoals:
Cera: korting op lening bij kbc, verschillende andere kortingsacties op bol, Colruyt, Samsung, events
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, vooreerst een project.weegschaal schreef: ↑5 augustus 2022, 16:43 Zijn er coöperatieven die behalve dividend nog iets extra aanbieden?
Zoals:
Daarnaast zijn het vooral de bank-cooperaties die "voordelen" als cooperant aanbieden onder bepaalde voorwaarden. Eén van de redenen waarom ik geen bank-cooperatie aandelen heb ;-)
Of je kan ook gratis (volgens eigen keuze zelfs) dingen krijgen bij NewB bv.
Wat betreft de energie-cooperaties: "laagste prijs" is niet per se goed en "info over zonnepanelen" kan je overal wel krijgen zeker, daar dient n.m.i. een cooperatie niet voor. Als dat het speerpunt van Ecoob is, dan hoef ik geen Ecoob aandelen ;-)
En bij de social(-microfinancing)-cooperaties krijg je er hopelijk een goed gevoel (als "rijke" die de "armen" steunt) als extra bij. ;-)
Argen-Co-vennoot voordelen:weegschaal schreef: ↑5 augustus 2022, 16:43 Zijn er coöperatieven die behalve dividend nog iets extra aanbieden? ...
kortingen Walibi, Aqualibi, Bellewaerde Park & -Aquapark, Beego, Roularta, Pearle, Dolio, Dream Ballooning, Slipway, Center Parcs, Sunparcs, Riad Marrakech, ...
Argen-Co-vennoot voordelen:
.
[/quote]
Of men voor kortingen vennoot moet worden deze zijn wanneer men uitkijkt overal te vinden.
Estate Guru believer.
Of men voor kortingen vennoot moet worden deze zijn wanneer men uitkijkt overal te vinden.
[/quote]
Volkomen eens met Platin!
Kortingen van die aard worden overal te grabbel gegooid.
Wat mij betreft, indien ik al vennoot zou willen worden bij bvb Argen-co, zouden die kortingen nooit een reden zijn om dit te doen, wel integendeel.
Ik ben enkel geinteresseerd in echte financiele voordelen!