Model om te beleggen in IWDA
TIP
Re: Model om te beleggen in IWDA
Dat bedoel ik net. Het feit dat je Excel nodig hebt geeft aan dat het te ingwikkeld is.
Beleg gewoon je geld van zodra het beschikbaar is. Dat garandeert tegelijkertijd en willekeurige timing en toch een zekere regelmaat.
Beleg gewoon je geld van zodra het beschikbaar is. Dat garandeert tegelijkertijd en willekeurige timing en toch een zekere regelmaat.
Ik hoef niet persé naar 100% belegd te gaan.vortex schreef: ↑30 juni 2022, 10:51 Geen slechte manier om progressief in te stappen met een aanzienlijk bedrag zonder te moeten gokken op een goed moment, zeker nu er een reële kans is op nog veel lagere koersen. Bedenk gelijk ook een strategie voor het geval IWDA niet naar €40 zakt, wat ga je dan doen met de rest van de cash.
(Veel) Cash is rustgevend, zeker als je richting je pensioenleeftijd gaat zoals ik.
Op lange termijn gebruik ik mijn cash om goed van te leven, als aanvulling op een redelijk, maar niet erg hoog pensioen.
Wanneer ga je exact kopen? Van zodra de prijs 0,01Euro zakt, of per Euro?JosTM schreef: ↑30 juni 2022, 09:52 Om zonder emotie te beleggen in aandelen wereldwijd, heb ik een eenvoudig model gemaakt wat mijn aankopen (en evt. verkopen) kan sturen.
De uitgangspunten van het model zijn:
- de IWDA heeft voorlopig zijn hoogste punt eind 2021 gehad op €80
- de IWDA kan halveren (zoals in 2000 en 2007): tot €40
- bij een koers van €80 wil ik 0% belegd zijn; 100% cash
- bij een koers van €40 wil ik 100% belegd zijn in IWDA; 0% cash
- tussenliggende koersen (van €40-€80) geven het gewenste percentage belegd
Op dit moment staat de IWDA op €67,72; dat resulteerd in een gewenst percentage belegd van 34,6%
(Op dit moment heb ik ruim 36% belegd, dus ik doe niets. Zodra de IWDA onder de €67 komt, ga ik bijkopen tot ik op het gewenste percentage kom.)
Ben heel benieuwd wat jullie vinden van deze aanpak?
IWDA: https://live.euronext.com/en/product/et ... 5Y983-XAMS
Wanneer ga je exact verkopen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Met een inflatie van bijna 10% zou veel cash allesbehalve rustgevend mogen zijn. Binnenkort is de beurs een veiligere haven dan cash
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Cash is maar 10% kwijt. Beurs is 10% + 15% = 25% kwijt. Beleggers vergeten dat ze de inflatie kwijt zijn bovenop hun beursresultaat.
Ja, maar de beurs houdt ooit op met dalen, van inflatie weet ik dat zo niet... Het enige nut van cash, is de mogelijkheid om aandelen te kopen imo.VLblokpate schreef: ↑30 juni 2022, 21:24 Cash is maar 10% kwijt. Beurs is 10% + 15% = 25% kwijt. Beleggers vergeten dat ze de inflatie kwijt zijn bovenop hun beursresultaat.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De YOY inflatie is 9,65%
De YTD inflatie is 5,44%
De inflatie over 2021 was 2,44%
De inflatie over 2022 zou uitkomen rond 8% (volgens FPB)
(CPI België)
De YTD inflatie is 5,44%
De inflatie over 2021 was 2,44%
De inflatie over 2022 zou uitkomen rond 8% (volgens FPB)
(CPI België)
Zoals al eerder aangegeven ga ik voorlopig niets verkopen; ben nu bezig om op te bouwen voor een buy and hold.
Maar zowel voor aankopen als (later eventueel) verkopen geldt dat ik pas een order uitvoer als er een flink verschil is ontstaan met mijn gewenste situatie.
Voor mij betekent dat praktisch: als ik een order moet uitvoeren volgens het model rond de €5.000.
Maar niets let je om dat bedrag lager te stellen, bijvoorbeeld op €1.000. DeGiro werkt immers zonder kosten.
Per euro, of minder dan een paar honderd euro, is natuurlijk onzinnig.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Vrijdag 01/07/2022 :VLblokpate schreef: ↑30 juni 2022, 21:24Cash is maar 10% kwijt. Beurs is 10% + 15% = 25% kwijt. Beleggers vergeten dat ze de inflatie kwijt zijn bovenop hun beursresultaat.
IWDA 1 jaar : - 3,13%
Inflatie 1 jaar : 9,65%
Totaal 1 jaar : 12,78% kwijt. Dat is toch iets minder dan 25% !
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Hoe kom je erbij dat de inflatie meer dan 9% was gedurende de laatste 12 maanden? De inflatie is toch maar beginnen spiken na de oorlog in Oekraine? https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... y_2022.png
Kijk misschien eens naar de inflatie in België tot op vandaag ipv naar de Euro zone tot eind meiGudrun schreef: ↑1 juli 2022, 08:48 Hoe kom je erbij dat de inflatie meer dan 9% was gedurende de laatste 12 maanden? De inflatie is toch maar beginnen spiken na de oorlog in Oekraine? https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... y_2022.png
Die toont juist een geklijkaardig beeld: Een jaar geleden was de inflatie in Belgie minder dan 3%.
Met het risico om hier een lopje te doen: Wanneer men op de radio zegt "de inflatie bedraag momenteel 9% op jaarbasis", dan betekent dit niet dat de inflatie al gedurende een jaar 9% is. Dat is enkel de huidige inflatie teruggerekend over een periode van 1 jaar. Het is ook niet 9% per maand zoals sommigen lijken te denken.
Met het risico om hier een lopje te doen: Wanneer men op de radio zegt "de inflatie bedraag momenteel 9% op jaarbasis", dan betekent dit niet dat de inflatie al gedurende een jaar 9% is. Dat is enkel de huidige inflatie teruggerekend over een periode van 1 jaar. Het is ook niet 9% per maand zoals sommigen lijken te denken.
Waarom geen deel in andere munten steken om de inflatie tegen te gaan ? (USD,NOK)
Dus geld op een USD of NOK rekening plaatsen ?
Dus geld op een USD of NOK rekening plaatsen ?
Is er in de US geen inflatie dan?
Naast de kwestie, niemand heeft zoiets hier beweerd, wel dat de inflatie nu 9,65% gestegen is tov vorig jaar deze tijdGudrun schreef: ↑1 juli 2022, 09:23 Die toont juist een geklijkaardig beeld: Een jaar geleden was de inflatie in Belgie minder dan 3%.
Quote Superspaarder:
Vrijdag 01/07/2022 :
IWDA 1 jaar : - 3,13%
Inflatie 1 jaar : 9,65%