Verwarmen met airco of mazout
Re: Verwarmen met airco of mazout
@odbc Gebeurd dat draaien in deellast dan automatisch of moet je iets instellen?
Laat WP eerst plaats opwarmen op max. Stand.
Als u over een modulerende beschikt, steld u temperatuur in en zet binnen fan op laagste /stilste stand.
Opening binnen unit zet u op 45 Graden open.
Onze airco is helaas nog een oud model on/off. Opgenomen vermogen 1200W afgegeven 4000W. Helaas geen deellast mogelijk dus.
Vroeger, bij uitsluitend mazoutverwarming, verbruikte ik ongeveer 800 liter per jaar en had ik een elektriciteitsverbruik van ongeveer 1800 kWh.
Tot de installatie van de digitale teller, verwarmde ik uitsluitend met mijn airco (L/L multisplit) en had ik een totaal elektriciteitsverbruik van 2800 kWh.
Zodra de digitale teller geinstalleerd werd, verwarm ik tijdens de dag met de airco, en als het donker wordt en op dagen met weinig zon, met mazout, mazoutverbruik 350 liter en elektriciteitsverbruik 2100 kWh, een gedeelte daarvan komt van de zonnepanelen.
Ik zit nu nog met mazout van 0.4 ct/l in mijn tank, als de tank binnen een paar jaar leeg is, denk ik niet dat ik ze nog ga laten vullen, tenzij de elektriciteitsprijs enorm gestegen zou zijn tov van mazout, maar dat zou me verwonderen, want de overheid zal waarschijnlijk stilaan meer belastingen op mazout en andere fossiele brandstoffen gaan heffen.
Tot de installatie van de digitale teller, verwarmde ik uitsluitend met mijn airco (L/L multisplit) en had ik een totaal elektriciteitsverbruik van 2800 kWh.
Zodra de digitale teller geinstalleerd werd, verwarm ik tijdens de dag met de airco, en als het donker wordt en op dagen met weinig zon, met mazout, mazoutverbruik 350 liter en elektriciteitsverbruik 2100 kWh, een gedeelte daarvan komt van de zonnepanelen.
Ik zit nu nog met mazout van 0.4 ct/l in mijn tank, als de tank binnen een paar jaar leeg is, denk ik niet dat ik ze nog ga laten vullen, tenzij de elektriciteitsprijs enorm gestegen zou zijn tov van mazout, maar dat zou me verwonderen, want de overheid zal waarschijnlijk stilaan meer belastingen op mazout en andere fossiele brandstoffen gaan heffen.
Ooit al van een vermogens beperker gehoord.
Als je 10 A wil oke.
Als je 5 A wil geen probleem.
Wordt veel toegepast op camping als maar 6 A beschikbaar en waterkoker van 2000 watt.
Als je 10 A wil oke.
Als je 5 A wil geen probleem.
Wordt veel toegepast op camping als maar 6 A beschikbaar en waterkoker van 2000 watt.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vind de titel van dit topic wel grappig eigenlijk.
Als ik niet beter zou weten, zou ik antwoorden: met Airco, mazout geeft enkel warmte als je het in de fik steekt
Als ik niet beter zou weten, zou ik antwoorden: met Airco, mazout geeft enkel warmte als je het in de fik steekt
Jaarafrekening is net achter de rug. Iets minder dan 12000 kWh gas verbruikt.
Elek dag -379 kWh (waar ik niks voor krijg)
Elek dal 171 kWh
Wat ik betaal is dus voornamelijk prosumententarief.
Voorschot gas is verhoogd naar €100 per maand na de afrekening.
Elek dag -379 kWh (waar ik niks voor krijg)
Elek dal 171 kWh
Wat ik betaal is dus voornamelijk prosumententarief.
Voorschot gas is verhoogd naar €100 per maand na de afrekening.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dat is dan ook wat er gebeurt in een centrale verwarmingsketel met mazout.EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2022, 18:55 Ik vind de titel van dit topic wel grappig eigenlijk.
Net zoals gas, wordt mazout ook in de ketel "in de fik gestoken", en verwarmt dat het water van je vloerverwarming of je radiatoren.
Dit heb ik vandaag eens getest via de P1meter op de digitale meter. Als ik de fan op laagste stand zet, blijft de airco langer draaien aan een hoog verbruik (+/- 1,1kWh). Als ik de fan op AUTO zet, valt de airco sneller uit en is het verbruik dus ook minder... Ik zie amper verschil in verbruik tussen de laagste/AUTO stand... Ik ben dus niet zeker dat jou redenering klopt, tenzij je over enkele watts verschil (klein dus) spreekt...
Ben ik mis? Heb je dit ooit uitgerekend?
Dat klopt in begin, als ik van stand 3 naar stand 1 zet zie ik ook verbruik iets stijgen.MeOnline schreef: ↑27 september 2022, 19:14Dit heb ik vandaag eens getest via de P1meter op de digitale meter. Als ik de fan op laagste stand zet, blijft de airco langer draaien aan een hoog verbruik (+/- 1,1kWh). Als ik de fan op AUTO zet, valt de airco sneller uit en is het verbruik dus ook minder... Ik zie amper verschil in verbruik tussen de laagste/AUTO stand... Ik ben dus niet zeker dat jou redenering klopt, tenzij je over enkele watts verschil (klein dus) spreekt...
Ben ik mis? Heb je dit ooit uitgerekend?
Maar je moet wel even wachten tot die in deellast draait en begint te moduleren aan ingestelde binnen temperatuur.
Als je nadien meet met app op P1 zal WP toch zuiniger werken.
Dus je zegt eigenlijk dat het goedkoper is om een uur aan de helft van het verbruik te verwarmen met de airco ipv een halfuur aan het volle verbruik? Ka niet volgen, maar dat gaat aan mijn beperkte kennis liggen...
S'morgens moet je eerst genoeg thermische kwh's in pompen om woning op temperatuur te krijgen en dat vermogen moet je niet continu aanhouden.
Je kan dat ook op automatische stand.
Maar automatische stand is laagste 1 en handmatig kan ik nog naar stillemodus.
Maar onze WP L/L is een over gedimensioneerde zodat je in stillemodus nog genoeg warmte in woning krijgt.