Model om te beleggen in IWDA
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Model om te beleggen in IWDA
En dat is niet juist.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De inflatie is beginnen toenemen vanaf ongeveer midden 2021.Gudrun schreef: ↑1 juli 2022, 08:48 De inflatie is toch maar beginnen spiken na de oorlog in Oekraine? https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... y_2022.png
De verwachting (van FPB) is dat de inflatie vanaf nu ongeveer terug zou gaan afnemen.
(CPI België)
De oorlog in Oekraïne heeft de zaken nog wat erger gemaakt, maar is zeker niet de enige (laat staan de belangrijkste) oorzaak.
Nee, de kiemen zaten in de corona-crisis, de inflatie is beginnen stijgen in de heropleving na de corona-crisis.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Goede opmerking.Superspaarder schreef: ↑1 juli 2022, 05:16
Vrijdag 01/07/2022 :
IWDA 1 jaar : - 3,13%
Inflatie 1 jaar : 9,65%
Totaal 1 jaar : 12,78% kwijt. Dat is toch iets minder dan 25% !
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Laat u toch niet vangen ...Superspaarder schreef: ↑1 juli 2022, 05:16 Vrijdag 01/07/2022 :
Met een 50/50 IWDA/cash port zou dat dan uitkomen op ~ -6,40% (edit: incl. intrest op cash: ~ -6%)
Met een 50/50 IWDA/cash port zou dat dan uitkomen op ~ -10,96% (met intrest op cash 0,50%)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 1 juli 2022, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Is het dan niet eerder ((-12,78%) + (-9,65%))/2 = -11,215?%EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2022, 11:04Laat u toch niet vangen ...Superspaarder schreef: ↑1 juli 2022, 05:16 Vrijdag 01/07/2022 :
Met een 50/50 IWDA/cash port zou dat dan uitkomen op ~ -6,40%
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, idd.
Als je ook nog rekening houdt met 0,5% intrest op cash, dan -10,96%
Dus niet -25%
Dit zal uiteraard mooi resultaat geven als IWDA zich gedraagt zoals uw model, dus schommelt rond 60€
of lineair stijgend met 8% met daar "noise" rond
Zoals het gezegde gaat:
Met de weighing machine/fundamente evolutie dan de lineaire stijging, en de voting machine de irrationele "noise" rondom de lineaire stijging waar je van kan profiterenIn the Short-Run, the Market Is a Voting Machine, But in the Long-Run, the Market Is a Weighing Machine
Probleem is natuurlijk onderscheid maken tussen "fundamentele" stijging en noise.
En hoe hoog je dus uw lineaire stijging moet nemen.
Achteraf is dat makkelijk, maar in het heden?
Als index bv. veel harder stijgt dan uw model, ga je op den duur elke koers als zeer hoog beoordelen en kom je op bijna 0% invested uit.
Als dat lang duurt ga je wellicht uw parameters "bijsturen" (en bijkopen), maw stijging herkwalificeren van noise naar fundamenteel.
Maar misschien was die sterke stijging net wél noise, het soort stijging waar je net wou van profiteren door te verkopen?
En corrigeert de koers kort nadien?
Je kan best eens uitproberen met data van msci world, lange dataserie te downloaden als csv op
https://backtest.curvo.eu/portfolio/ish ... nEBGALomgA
En daar uw algoritme op los laten gedurende bv. 20 jaar met 8% stijging/jaar,
en dit met een random startmoment in de data. Met beginkoers=50%
Je moet er dan wel op letten dat je niet resultaten van een simulatie gebruikt om uw strategie te finetunen, en dan "bewijst" dat je strategie werkt met zelfde data die je gebruikte om te finetunen: das vals spelen uiteraard.
Zou me sterk lijken dat je met zo een relatief eenvoudig algorithme resultaat haalt, gezien alle goedbetaalde wiskundige bollebozen die een free lunch zoeken, en oppeuzelen als ze iets vinden.
Maar proberen is uiteraard ook leuk én verschaft inzicht
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uit je eerste post zou ik toch iets anders denken.
Ik je kan best de verkoop methode ook direct opnemen als je een plan maakt.
Het indexeren lijkt me zinvol in zo'n model. Met het verwachtte gemiddeld jaarlijks rendement (is dat 8% voor IWDA?) of bv ook rekening houdend met de effectieve inflatie (dan neem je bv. 6% IWDA + de infatie van dat jaar).
Ik zou dit echter niet baseren op de koers van IWDA, maar op iets generieker zodat je dit kan toepassen op eender welke asset of zelfs een port van meerdere assets.
Ook dit leek in je eerste post helemaal anders.
Als je buy and hold wil toepassen, doe dan gewoon DCA tot het bewenste bedrag of je gewenste verdeling IWDA/cash.
(of op dit moment gewoon zelfs LSI, als het voor LT is, minstens 10 jaar)
Edit: en het is misschien niet nodig om het warm water opnieuw uit te vinden, gewoon een aantal bestaande methodes combineren naar uw goesting, zal vermoedelijk al meer dan volstaan
Dank voor jullie opmerkingen; heb het model aangepast met indexeren:
De uitgangspunten van het model zijn nu:
- de IWDA heeft voorlopig zijn hoogste punt eind 2021 gehad op €80
- de IWDA kan halveren (zoals in 2000 en 2007): tot €40
- het "hoogste punt" wordt geïndexeerd met 8% op jaarbasis
- bij een geïndexeerde halvering wil ik 100% belegd zijn in IWDA
- tussenliggende koersen (van €40-€80 geïndexeerd) geven het gewenste percentage belegd
- ik gebruik dit model om progressief in te stappen
- er is geen noodzaak om snel te reageren/aan te kopen; een paar dagen/weken niets doen is geen probleem
Nu, op 3 juli is de geïndexeerde hoogste koers: €83,23
De IWDA staat op €68,21
Volgens het model hoort hierbij een percentage belegd van 36,1%
IWDA: https://live.euronext.com/en/product/et ... 5Y983-XAMS
De uitgangspunten van het model zijn nu:
- de IWDA heeft voorlopig zijn hoogste punt eind 2021 gehad op €80
- de IWDA kan halveren (zoals in 2000 en 2007): tot €40
- het "hoogste punt" wordt geïndexeerd met 8% op jaarbasis
- bij een geïndexeerde halvering wil ik 100% belegd zijn in IWDA
- tussenliggende koersen (van €40-€80 geïndexeerd) geven het gewenste percentage belegd
- ik gebruik dit model om progressief in te stappen
- er is geen noodzaak om snel te reageren/aan te kopen; een paar dagen/weken niets doen is geen probleem
Nu, op 3 juli is de geïndexeerde hoogste koers: €83,23
De IWDA staat op €68,21
Volgens het model hoort hierbij een percentage belegd van 36,1%
IWDA: https://live.euronext.com/en/product/et ... 5Y983-XAMS
Lees eens wat over Dollar Value Averaging.
Aangepaste modellen die meer stuks kopen bij een daling bestaan namelijk al langer dan vandaag.
Je kan in een DVA model ook rekening houden met wat je baseline verwacht rendement is (bijvoorbeeld 6% op jaarbasis).
Aangepaste modellen die meer stuks kopen bij een daling bestaan namelijk al langer dan vandaag.
Je kan in een DVA model ook rekening houden met wat je baseline verwacht rendement is (bijvoorbeeld 6% op jaarbasis).
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Snap wat je zegt, maar dat is wat mij betreft hier niet aan de orde.
DCA en DVA heb al heel lang geleden geanalyseerd, en vervolgens heb ik al ruim 20 jaar DCA toegepast in een andere portefeuille (niet voor mijzelf...).
Met een heel mooi resultaat.
Maar nu, voor mijn situatie, heb ik dit model gemaakt wat niet is gebaseerd op regelmatige (bijvoorbeeld maandelijkse) inleggen, zoals bij DCA of DVA.
Als komende week de IWDA in 3 of 4 dagen tijd daalt naar €42 of lager, leg ik direct al mijn cash in IWDA.
Dat zou nooit gebeuren met DVA of een soortgelijk model.
Daarom is mijn model anders.
(Ik zeg niet beter, maar anders )
Na de flinke stijging van de aandelen (IWDA) in juli, was het met mijn model een tijdje rustig (omdat ik meer had belegd in IWDA dan mijn model aangaf).
Vandaag, na een paar dagen daling van de IWDA, is mijn percentage belegd weer onder de waarde van het model gekomen.
Dus zojuist weer wat bijgekocht.
Actueel:
Volgens mijn model zou ik nu 29% belegd moeten zijn.
Ik was tot vóór vandaag 25% belegd; sinds vanmorgen naar 27% gegaan.
(Voordeel van dit beleggen volgens model is dat je rust hebt, en je niet hoeft te haasten. Wachten tot morgen, of tot volgende week, mag ook...)
https://live.euronext.com/en/product/et ... 5Y983-XAMS
Vandaag, na een paar dagen daling van de IWDA, is mijn percentage belegd weer onder de waarde van het model gekomen.
Dus zojuist weer wat bijgekocht.
Actueel:
Volgens mijn model zou ik nu 29% belegd moeten zijn.
Ik was tot vóór vandaag 25% belegd; sinds vanmorgen naar 27% gegaan.
(Voordeel van dit beleggen volgens model is dat je rust hebt, en je niet hoeft te haasten. Wachten tot morgen, of tot volgende week, mag ook...)
https://live.euronext.com/en/product/et ... 5Y983-XAMS