Koopwaardige aandelen
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 02 feb 2022
Re: Koopwaardige aandelen
Inderdaad, het is een "onlogisch" verschijnsel: geen economische groei en toch hoge inflatie. Op basis van het verleden is het een situatie waar we niet graag inzitten, en waar we moeilijk uit geraken wanneer we er eenmaal inzitten. Men wil dan immers de inflatie naar beneden krijgen, door korte termijnrente te verlagen, en dat veroorzaakt extra inkrimping.EarthNvstr1 schreef: ↑29 juni 2022, 18:42Ik denk het niet.
Stagflatie = inflatie + vertraging (of negatieve) economische groei
Morgen eindigt Q2. Het is mogelijk dat dan blijkt dat US in een technische recessie zit (2 opeenvolgende kwartaal van inkrimping). Voorlopig nog geen reden tot grote paniek aks het zover is, maar het is niet ideaal.
Re: Koopwaardige aandelen
Knap dat je zo overtuigd bent van je voorspellende gaven maar je lijkt wel vaker een salami-crash te voorspellen. De vorige keer was je voorspelling iets minder accuraat.Denfi schreef: ↑29 juni 2022, 17:26 Of u nu niet of wel mee gaat in de redenering, het feit blijft dat we gelijk hadden.
En toen kregen we ook van die kinderachtige reactie of we onze glazen bol niet wilden verkopen ed.
Ik ga er vanuit dat dit zal uitmonden tot een stagflatie. Dit zal nu weer worden weg gelachen.
Als het dan toch gebeurd zal het weer krenten uit de pap zijn zeker.
En dan verschieten dat mensen weg blijven van dit forum.
Re: Koopwaardige aandelen
Macro economie heeft hier weinig te zoeken denk ik beste vrienden. (so boring)
Ik ben zeker dat op investopedia een definitie staat van stagflatie
Om verder door te bomen over Carvana...
Die obligatie van 10,25% vervalt dus in 2030. Er is overigens ook een redemption optie vanaf 2025.
William Blair conference call met wat toelichting over de Adesa acquisitie & 'reorganisatie' ->> https://wsw.com/webcast/blair66/cvna/1924272
Rob Vinal ging uit van een LT net margin van 8%, ik ben al tevreden met de helft
De hamvraag is hoe snel ze gaan kunnen groeien zonder cash te verbranden.
oh btw; Hun 'vending machines' nog vergeten te vermelden. Telt meer als reclamestunt uiteraard, zo hebben ze er 29 dacht ik.
https://www.youtube.com/watch?v=_rcJDsiNiKI
Ik ben zeker dat op investopedia een definitie staat van stagflatie
Om verder door te bomen over Carvana...
Die obligatie van 10,25% vervalt dus in 2030. Er is overigens ook een redemption optie vanaf 2025.
William Blair conference call met wat toelichting over de Adesa acquisitie & 'reorganisatie' ->> https://wsw.com/webcast/blair66/cvna/1924272
In hun 2 oudste cohorts zitten ze reeds aan +4% Ebitda-marge. 5 vd 9 cohorts zitten aan een positieve Ebitda-marge.We expect our focus on profitable growth, SG&A leverage, and a return to >$4,000 total GPU to lead to significant positive EBITDA for the full year 2023.*
Rob Vinal ging uit van een LT net margin van 8%, ik ben al tevreden met de helft
De hamvraag is hoe snel ze gaan kunnen groeien zonder cash te verbranden.
oh btw; Hun 'vending machines' nog vergeten te vermelden. Telt meer als reclamestunt uiteraard, zo hebben ze er 29 dacht ik.
https://www.youtube.com/watch?v=_rcJDsiNiKI
Re: Koopwaardige aandelen
Sorry Umi, laatste keer en dan ben ik weg. Ik zou trouwens Umicore in het oog houden. Onlangs is daar interne een deel aandelen ingekocht
Bedankt om mij weer belachelijk te willen maken. Ik heb niks gezegd dat over een "voorspellende gave".Ik ga mij ook niet meer verdedigen want vind het te vermoeiend en ben het ook gewoon beu. Tijd om terug naar mijn grot te begeven voor mijn zomerslaap. Ik wens je het beste.
Re: Koopwaardige aandelen
KBC staat wel interessant om bij te kopen net zoals ASMl (veel pieken en dalen)
-
- Hero Member
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
Eens polsen of er animo is voor:
- ambp
- BASF
- Berk
- REC
- KBCA
- bac
- ambp
- BASF
- Berk
- REC
- KBCA
- bac
Re: Koopwaardige aandelen
Voorlopig koop ik niets (buiten maandelijks IWDA) en ik heb niet veel zin in Belgische/Europese aandelen. Als ik iets zou kopen uit het lijstje zou het KBCA zijn.
Re: Koopwaardige aandelen
Als je al zoveel aandelen hebt als ik in uw signature zie, zou ik er toch niet nog nieuwe bijkopen!contextbinder schreef: ↑1 juli 2022, 18:58 Eens polsen of er animo is voor:
- ambp
- BASF
- Berk
- REC
- KBCA
- bac
Ik zeg er wel direct bij dat het aantal lijnen in mijn portefeuille in toom houden ook niet mijn sterkste kant is
Wat kbca (die je al hebt) betreft, banken floreren als de intrest stijgt, extra winst
Maar ook: recessie = meer wanbetalingen
Zeer groot nadeel aan een bank: de rekeningen zijn een black box.
Re: Koopwaardige aandelen
Ken het bedrijf niet, maar ik baseer me op wat je schrijft.Umi schreef: ↑29 juni 2022, 16:18 Iemand al eens naar Carvana gekeken?
https://www.marketscreener.com/quote/st ... inancials/
-> Online car dealer. Koop/verkoopt de wagens. Ze bieden ook leningen aan die ze herverpakker & doorverkopen. Risico is dus niet voor hun... -> waar hebben we dat nog gehoord & ze experimenteren nu ook met verzekeringen.
Ik moet erbij zeggen HIGH RISK -- > negatieve cashflows + hoge schuld(en rentekosten)
-> kans op een total loss, maar ook op een x10 of meer.
...
"You only find out who is swimming naked when the tide goes out"
Zwakke balans, negatieve cashflow, hoge schulden aan 10,25% : dit bedrijf zwemt in zijn blootje.
En zuchtje wind en het valt om.
Je schrijft ook:
Wel, dat geld hebben ze niet. Ze kunnen dus hun businessplan niet uitvoeren.+ Adesa acquisitie biedt de ruimte om hun omzet x3 te doen, mits 1B extra investeringen.
Ze moeten al elk jaar $330M vinden om intrest op een deel van hun schuld te betalen.
Misschien heeft het wel een echt goed businessmodel, maar dan nog kan het in nood raken door geldgebrek.
Een redding met extra kapitaal gaat dan ten koste van de bestaande aandeelhouders. A la fagron, een bedrijf dat graag "scherp aan de wind" zeilde (noodkapitaalverhoging in 2016), of nyrstar.
Kan natuurlijk goed uitdraaien, als 30% geshort is,
kan het GameStop scenario zich herhalen.
Maar om daar nu op te rekenen...
Als ik 1 ding geleerd heb als investeerder, is het dat een stevige balans echt wel belangrijk is.
Re: Koopwaardige aandelen
Misschien had ik de liquiditeiten ook moeten meedelenel perro schreef: ↑2 juli 2022, 17:40
Ken het bedrijf niet, maar ik baseer me op wat je schrijft.
"You only find out who is swimming naked when the tide goes out"
Zwakke balans, negatieve cashflow, hoge schulden aan 10,25% : dit bedrijf zwemt in zijn blootje.
En zuchtje wind en het valt om.
Je schrijft ook:Wel, dat geld hebben ze niet. Ze kunnen dus hun businessplan niet uitvoeren.+ Adesa acquisitie biedt de ruimte om hun omzet x3 te doen, mits 1B extra investeringen.
Ze moeten al elk jaar $330M vinden om intrest op een deel van hun schuld te betalen.
Misschien heeft het wel een echt goed businessmodel, maar dan nog kan het in nood raken door geldgebrek.
Een redding met extra kapitaal gaat dan ten koste van de bestaande aandeelhouders. A la fagron, een bedrijf dat graag "scherp aan de wind" zeilde (noodkapitaalverhoging in 2016), of nyrstar.
Kan natuurlijk goed uitdraaien, als 30% geshort is,
kan het GameStop scenario zich herhalen.
Maar om daar nu op te rekenen...
Als ik 1 ding geleerd heb als investeerder, is het dat een stevige balans echt wel belangrijk is.
Ik schreef eerder dat ze aan 80USD een KV hebben doorgevoerd, waarbij er 1,25B werd opgehaald. Daarnaast werd er 1B extra geleend bovenop de acquisitiekost.
Net Debt(e) is zo'n 7B, maar ze hebben na hun laatste financieringsronde zo'n 2,5B aan cash + 'revolving credit' wat ze nog kunnen aanspreken (samen +-3B liquiditeit). Dan is er nog 1,9B aan upledged assets die ze als onderpand kunnen gebruiken.
Hun LT debt is gefinancierd met unsecured notes. Eerste tranche vervalt pas in 2025, de laatste in 2030.
Dan is er nog een deel ST debt met hun inventory als onderpand(floor plan facility).
Tot enkele maanden terug was de prioriteit GROEI ten alle kost.
https://investors.carvana.com/~/media/F ... 022-v1.pdf
Als de wereld rond u veranderd, moet je als bedrijf mee & de focus ligt in de nabije toekomst op cashgeneratie. Er zijn weinig business die kunnen groeien aan +- 100%CAGR zonder extern kapitaal nodig te hebben.
Soit, die extra 1B die nodig is om de capaciteit x3 te laten gaan tov de huidige, heeft men op KT zeker niet nodig. Met de 3 nieuwe IRC's & met de assets van Adesa die wel reeds bruikbaar zijn, kan de capaciteit al van 800k (eind 2021) naar 1,4M. Na de uitbouw van Adesa kan dit naar +3,2M. Te denken dat Carvana steeds vooruit investeert & in 2021 'slechts' 425k units verkocht & men nu dus zeker voldoende capaciteit heeft om minstens de verdubbelen in sales zonder grote kosten.
- Capex gaat van 200M in Q1 (140M per kwartaal in 2021) naar 50M/kwartaal volgens hun begroting;
• ~$10m maintenance
• ~$15m priority growth
• ~$25m elective growth
- SG&A-kosten zullen omlaag gaan -> 2500 man laten gaan. Minstens 100M aan SG&A besparing op jaarbasis.
- Synergieën met Adesa; logistiek + infrastructuur + de cashgeneratie uit Adesa.
Op een GME scenario reken ik niet, maar daar wil ik gerust voor tekenen
Re: Koopwaardige aandelen
Wat vinden jullie van chipfabrikanten zoals een Melexis, ASML, Intel corp,...
Liggen mijn inziens toch kansen aangezien we in de toekomst sowieso nog veel chips nodig hebben.
Liggen mijn inziens toch kansen aangezien we in de toekomst sowieso nog veel chips nodig hebben.
Re: Koopwaardige aandelen
Presentatie eens snel bekeken
Ze krimpen dus hun capex fors in, da's dus net wat ik bedoel met geen geld voor businessplan
zoals die Adesa acquisitie doen renderen waar $ 1B voor nodig is, zal niet lukken met capex van $ 50M/quarter
Dus ze voelen de credit crunch
Ze blijven dan wellicht hangen op onrendabel niveau, vrees ik, niet omdat ze dat willen, maar omdat het niet anders kan.
Of krimpen zelfs? (ze ontslaan toch aardig wat volk)
In een sector waar je net schaalvoordeel nodig hebt
Ze rekenen in hun powerpoint op slide 15 ook met een Gross Profit per Unit, dus bruto winst per auto, van 4 à 5000 $.
Da's dus een auto opkopen aan $ 10.000 en doorverkopen aan $ 15.000
Lijkt me erg veel marge.
Ze rekenen ook met $ 600M intrest, en 500K-1M verkochte auto's.
Dat geeft $600$ - $1200 per verkochte auto alleen al om de intrest op hun schulden te dekken.
Die 500K-1M vehicles is ook hoger dan verkoop in 2021, wat een boerenjaar was.
Als ze meer auto's willen verkopen, hebben ze ook een smak extra werkkapitaal nodig om die auto's aan te kopen.
Bedenk dat bij een recessie consumenten als eerste besparen op kapitaalgoederen, ze blijven nog wel jaartje langer rondrijden met oude wagen. -> markt krimpt fors
Een intrest van 10,5%, ik lees dat eigenlijk als dat de banken de geldkraan aan het dichtdraaien zijn.
Mogelijkheid voor cash via schulden beperkt, maar cash via extra kapitaal is ook allesbehalve evident in het huidige klimaat voor bedrijven die cash vreten.
Dit artikel over start-ups is wel blijven hangen bij mij.
Nu ja, ik moet zeggen dat ik 5j geleden zelf ook belegd heb in een bedrijf dat zeer hoge intrest moest betalen voor een klein bedrag, met name Exmar.
Die belegging is uiteindelijk vrij goed uitgedraaid - al is Exmar nog vrij kreupel door zijn kapitaalstructuur.
Maar eigenlijk was dat niet zo briljante zet denk ik nu, kleine belegging = kleine winst en evenveel opvolgwerk.
Je lijkt in elk geval je huiswerk behoorlijk goed gemaakt te hebben.
Heel wat interessanter dan de gemiddelde post
Re: Koopwaardige aandelen
Die Adesa acquisitie was te doen om het landgoed/gebouwen & die investeringen waren sowieso een meerjarenplan. Die zijn gewoon wat vertraagd vanwege wat ze zien in de markt. Ze gaan gewoon 25% groeien ipv 100%, dus er is op KT geen nood aan die extra capaciteit.el perro schreef: ↑3 juli 2022, 00:47Presentatie eens snel bekeken
Ze krimpen dus hun capex fors in, da's dus net wat ik bedoel met geen geld voor businessplan
zoals die Adesa acquisitie doen renderen waar $ 1B voor nodig is, zal niet lukken met capex van $ 50M/quarter
Dus ze voelen de credit crunch
Ze blijven dan wellicht hangen op onrendabel niveau, vrees ik, niet omdat ze dat willen, maar omdat het niet anders kan.
Of krimpen zelfs? (ze ontslaan toch aardig wat volk)
In een sector waar je net schaalvoordeel nodig hebt
Ze rekenen in hun powerpoint op slide 15 ook met een Gross Profit per Unit, dus bruto winst per auto, van 4 à 5000 $.
Da's dus een auto opkopen aan $ 10.000 en doorverkopen aan $ 15.000
Lijkt me erg veel marge.
Ze rekenen ook met $ 600M intrest, en 500K-1M verkochte auto's.
Dat geeft $600$ - $1200 per verkochte auto alleen al om de intrest op hun schulden te dekken.
Die 500K-1M vehicles is ook hoger dan verkoop in 2021, wat een boerenjaar was.
Als ze meer auto's willen verkopen, hebben ze ook een smak extra werkkapitaal nodig om die auto's aan te kopen.
Bedenk dat bij een recessie consumenten als eerste besparen op kapitaalgoederen, ze blijven nog wel jaartje langer rondrijden met oude wagen. -> markt krimpt fors
Een intrest van 10,5%, ik lees dat eigenlijk als dat de banken de geldkraan aan het dichtdraaien zijn.
Mogelijkheid voor cash via schulden beperkt, maar cash via extra kapitaal is ook allesbehalve evident in het huidige klimaat voor bedrijven die cash vreten.
Dit artikel over start-ups is wel blijven hangen bij mij.
Nu ja, ik moet zeggen dat ik 5j geleden zelf ook belegd heb in een bedrijf dat zeer hoge intrest moest betalen voor een klein bedrag, met name Exmar.
Die belegging is uiteindelijk vrij goed uitgedraaid - al is Exmar nog vrij kreupel door zijn kapitaalstructuur.
Maar eigenlijk was dat niet zo briljante zet denk ik nu, kleine belegging = kleine winst en evenveel opvolgwerk.
Je lijkt in elk geval je huiswerk behoorlijk goed gemaakt te hebben.
Heel wat interessanter dan de gemiddelde post
Recessie dus; Fair point!
In Q1 ging de markt reeds -16%. Carvana groeide wel nog 14% Q/Q. Die recessie is dus al bezig in hun sector (hogere prijzen + leningen een pak duurder). & zelfs in tijden van recessie kan Carvana blijven groeien denk ik. Hun groei werd in Q1 geremd door logistieke problemen (oa veel covid zieken etc).
Gemiddelde auto die ze verkopen kost ergens vooraan in de 20k (total value incl. loans etc. = 30k). Ze verdienen niet enkel op de auto; ze verkopen ook de lening (grootste deel van hun Gross profit komt hiervan) , servicecontracten, waarschijnlijk verzekeringen in de toekomst etc. (netwerkeffecten)
Werkkapitaal; Hoeft niet per sé te stijgen bij stijgende verkoop. Snellere inventory turn kan ook; bvb. 6 weken in stock ipv 8, natuurlijk niet eindeloos te verbeteren... Maar gezien logistieke problemen & focus op groei denk ik dat dit wel beter kan.
If not, is dat op te vangen door nieuwe schulden uit te geven met de extra inventory als onderpand. (=schulden aan aanvaardbare rentes; <3% annual in 2021)
Ze lenen niet van banken (die verdienen aan de uitgifte ervan ). Apollo zou het grootste deel van de obligatie voor zich genomen hebben. Kapitaalmarkten zijn risico-avers geworden.
Cash via extra kapitaal is normaal geen probleem gezien de Garcia's (Vader & zoon, grootaandeelhouder/CEO) normaal gezien nog enkele miljarden opzij hebben staan.
Nu het blijft idd een investment case met een hoek af. Ik zie die schulden ook niet graag & zeker niet de hoge rente erop, want die rente zal nog lang een 'drag' op het onderste lijntje zijn. & dan is er het businessmodel dat zelfs zonder die zware rentes geen winsten draaide
Maar zonder die variabelen kon je dit groeibedrijf niet kopen aan een marktcap van 4B USD (0,3x Revenue).
Carmax, de grootste dealer in de sector draait Ebitda marges van +7%. Als ze daar zouden geraken volgend jaar, blijft er zelfs een kleine nettowinst over.
Soit, bij Q2 cijfers gaan de maatregelen nog niet zichtbaar zijn, maar vanaf Q3 zouden we toch wat meer richting moeten krijgen... Als de markt tegen dan nog in pessimisme waadt & de onderliggende evolutie bij Carvana gunstig is, wil ik gerust de positie verder opdrijven. Ik denk dat het het waard is dit verhaal verder te volgen.
Exmar ook een 5-tal jaar geleden bekeken & ik vond het te risicovol
Re: Koopwaardige aandelen
Ik denk dat het vooral van jouw horizon afhangt.
Vorige week zei Micron CEO het volgende:
De wereld is in snel tempo aan het veranderen. Consumenten spenderen duidelijk minder aan elektronica. => De consument geeft vooral uit aan dure energie en voeding en dat ten koste van electronica.
Re: Koopwaardige aandelen
ASML HOLDING - ASM INTERNATIONAL - TAIWAN SEMICONDUCTOR MANUFACTURING - VanEck Semiconductor ETF ... aangekocht eergisteren aan "lage" prijzen. Te vroeg, te laat, waardeloos, potentieel? Ik wacht af ....
BP - AB Inbev - Ontex - Celyad - Care Property Invest - Biocartis - Continental - Nokian - PostNL - X-Fab - Alibaba - GoodYear - Bpost - Prosus - B&S - ASML HOLDING - ASM INTERNATIONAL - TAIWAN SEMICONDUCTOR MANUFACTURING - VanEck Semiconductor ETF - etc