aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Ik denk dat je minder dan 2% niet meer moet verwachten op dit moment. Snel beslissen zal de boodschap zijn want de rentes gaan richting de 3% en meer gaan.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik denk dat het te maken heeft met SSV en brandverzekeringGebruikersnaam2 schreef: ↑25 mei 2022, 10:25Al of niet een domme vraag, waarom ligt de jkp bij KBC zoveel hoger dan bij Keytrade ondanks het lager % ?
Deze week naar 3 banken geweest en de rentevoeten lagen in ons geval overal een beetje hetzelfde.
Te lenen bedrag: 300K
Rentevoet: 2,24%
JKP: 3%
Duurtijd: 25 jaar
Te lenen bedrag: 300K
Rentevoet: 2,24%
JKP: 3%
Duurtijd: 25 jaar
Afgelopen week getekend:
Bedrag: 295K
Looptijd: 15 jaar
Rentevoet: 1,89% (vast)
Bedrag: 295K
Looptijd: 15 jaar
Rentevoet: 1,89% (vast)
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Full Member
- Contacteer:
Ben je weinig mee
Kan zijn, maar enkel een rentevoet is te weinig info.
- verzekeringen
- schuldsaldo
- dossierkost
- ...
- verzekeringen
- schuldsaldo
- dossierkost
- ...
-
- Full Member
- Contacteer:
Idd, best alles afzonderlijk checken, ook in detail! Brandverzekering is ook verschillend in dekking!
volledig akkoord hiermee maar met énkel een JKP te vermelden ben ik ook niet veel - JKP hangt onder meer af van de leeftijd, de gezondheid van de kredietnemer, enz... Voor mij is het nuttig als hier ook de intrestvoeten worden vermeldbeyourself schreef: ↑20 juni 2022, 14:53 Idd, best alles afzonderlijk checken, ook in detail! Brandverzekering is ook verschillend in dekking!
Geen idee wat de JKP is, heb gewoon alle maandelijkse betalingen naast elkaar gelegd om te vergelijken.
Wat ik aan SSV betaal is ook niet echt relevant voor anderen hier denk ik.
Beide 100% SSV genomen en daardoor mogen we onze brandverzekering zelf kiezen.
En bij welke bank/instelling heb je deze lening verkregen?
In de tussentijd zijn leningen omhoog geschoten naar 4%
Ik heb in maart 2021 voor verbouwing een herziening en heropname gedaan voor 350k @0.85% voor 20j. Gisteren even bij Keytrade simulator ingevuld en ik zou nu op +3% uitkomen wat op 20j een maandelijkse aflossing van 1900 euro ipv 1600 zou geven.
Dat is meerkost van 3600 euro per jaar en 72000 euro op de hele looptijd van de lening.
Beste deal in lange tijd maar toch spijt dat ik vriendin niet kon overtuigen om maximum te lenen voor 400k en meteen de hele verbouwing te doen.
Dat is meerkost van 3600 euro per jaar en 72000 euro op de hele looptijd van de lening.
Beste deal in lange tijd maar toch spijt dat ik vriendin niet kon overtuigen om maximum te lenen voor 400k en meteen de hele verbouwing te doen.
Vorige maand hebben we een lening bij KBC afgesloten aan 2.30%. De interest verandert wel constant (midden-juni nog bij KBC gesimuleerd voor dezelfde situatie: 2.70% O.o), dus ik zal even een tijdlijn geven voor de duidelijkheid.
Parameters;
We waren wel wat teleurgesteld dat er heel weinig te onderhandelen viel, zelfs met een concreet tegenaanbod. Veel banken beweren zaken als "we gaan hier geen wit konijn uit een hoed toveren"/"dit is geen Noord-Afrikaanse veemarkt" en zeggen dat de berekende rentevoet finaal is, maar op basis van wat ik online lees is dit toch niet overal zo ...
Parameters;
- Krediet: 380 000 euro
- Looptijd: 25 jaar
- Quotiteit: 70-75%
- Gezamenlijk inkomen: 4500-5000 euro/maand
- Formule: vaste mensualiteiten/aflossing
- Rentevoet: vast
- Rentevoeten hieronder zijn meestal aan "comfortvoorwaarden", dus met brandverzekering/SSV bij de bank als ze dat vroegen en dat effectief tot een netto lagere maandlast leidde dan een onafhankelijke verzekering. Bij loon op rekening/loondomiciliëring/actieve zichtrekening hebben we deze korting wel niet altijd toegevoegd.
- 31/05:
- KBC: 2.30% (simulator), aflossing: 1662 euro/maand
- Argenta: ~2.78%, hing af van details van formule, viel niet over te onderhandelen met tegenaanbod
- 01/06:
- BNP Paribas Fortis: 2.48%, op basis van competitief aanbod van KBC slechts verlaagd naar 2.46%. Eerst naar 2.43% in gesprek maar later bleek dat ze dit niet vastleggen tot we beiden geregistreerd waren bij de bank, dus meer dan de helft van de "onderhandelingskorting" weg 5 dagen later ...
- Keytrade: 2.59% (simulator), schatter was ook vanaf begin vereist dus het was niet de moeite om mee verder te gaan.
- 02/06:
- AXA: 2.53%, viel niet over te onderhandelen met tegenaanbod
- Hypotheekwinkel: verschillende opties natuurlijk, maar gesprek ging niet zo vlot, de man waarmee we spraken bleef ons vragen waar we nu eigenlijk naar zochten ... naar het goedkoopste aanbod natuurlijk, maar het leek erop dat hij wat veel rond de pot draaide omdat we al een goed tegenaanbod hadden waar ze niet onder konden. Interessantste optie hier was misschien Keytrade aan 2.57% of 2.59% geloof ik, maar dit hadden we al. Over de rentevoeten uit hun vergelijkingstool valt ook natuurlijk niet te onderhandelen.
- 13/06:
- ING: 2.29%, ik had wel het tegenaanbod van 2.30% al gegeven dus ik weet niet of dit volledig onafhankelijk berekend is. Ik heb wel duidelijk aangegeven dat het totaalpakket (brand/SSV/...) bij hen nog steeds merkbaar duurder was dan bij KBC en dat de kans me klein leek dat we hiervoor zouden gaan zonder verdere korting, maar ze bleven erbij. Dit was misschien wel veel competitiever geweest twee weken eerder, maar we zijn hier pas laat langsgeweest helaas vanwege enkele slechte ervaringen met ING die we gehoord hadden.
We waren wel wat teleurgesteld dat er heel weinig te onderhandelen viel, zelfs met een concreet tegenaanbod. Veel banken beweren zaken als "we gaan hier geen wit konijn uit een hoed toveren"/"dit is geen Noord-Afrikaanse veemarkt" en zeggen dat de berekende rentevoet finaal is, maar op basis van wat ik online lees is dit toch niet overal zo ...