Poll - zitten we binnenkort in een recessie
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Poll - zitten we binnenkort in een recessie
Een kleine stand van zaken na één dag:
57% denkt dat er een harde recessie aankomt
36% verwacht een zachte landing
7% verwacht weer groei vanaf Q3 2022 voor de komende jaren
Ze verkopen wel als ze herbalanceren of als ze het geld nodig hebben.VLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 11:41 De impact van passieve beleggers is toch belangrijk: ze verkopen nooit, ze kopen alleen.
Ik sprak niet van een harde recessie maar tout court een recessie.VLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 10:17Een harde recessie zit absoluut nog niet in de beurskoersen. In de beurskoersen zit hoogstens een zachte landing.
Heel veel beleggers zijn passieve buy-and-hold beleggers. Die kopen gewoon bij, of de koersen nu hoog of laag staan. Zo blijven de koersen hoog.
Pas als echt zeker is dat er een harde recessie is (als er een komt), gaan de koersen echt naar beneden.
Het bewijs dat beleggers daar al rekening mee houden kan je zelfs gewoon uit de poll hier afleiden. 93% gelooft in eender welke vorm van recessie.
De beursbodem loopt altijd een eind voor op de economische realiteit. Dat is ook al in het lang en breed bestudeerd, dacht dat het zo'n 6 maand is typisch.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of als ze panikerenignition schreef: ↑5 juli 2022, 11:51Ze verkopen wel als ze herbalanceren of als ze het geld nodig hebben.VLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 11:41 De impact van passieve beleggers is toch belangrijk: ze verkopen nooit, ze kopen alleen.
Herbalanceren lijkt mij in de meeste gevallen wellicht te leiden tot aankopen van aandelen wanneer aandelen gedaald zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Ok, goede opmerkingen, ik ga akkoord met beide beweringenreteiP schreef: ↑5 juli 2022, 13:22 Ik sprak niet van een harde recessie maar tout court een recessie.
Het bewijs dat beleggers daar al rekening mee houden kan je zelfs gewoon uit de poll hier afleiden. 93% gelooft in eender welke vorm van recessie.
De beursbodem loopt altijd een eind voor op de economische realiteit. Dat is ook al in het lang en breed bestudeerd, dacht dat het zo'n 6 maand is typisch.
-
- Verbannen Gebruiker
Euro minder waard dan 1,03 $.
Euro blijft dus zakken. Dit vertroebelt uiteraard het beeld van de belegger die enkel kijkt naar IWDA €. Daling van de beurzen? Welke daling? Recessie? Welke recessie? Hoe recessie?
Euro blijft dus zakken. Dit vertroebelt uiteraard het beeld van de belegger die enkel kijkt naar IWDA €. Daling van de beurzen? Welke daling? Recessie? Welke recessie? Hoe recessie?
De CHF heeft de € terug bijgebeend. Het heeft even geduurd, maar dit stond te gebeuren natuurlijk. Verder heeft het GBP het ook zwaar.
Is idd allemaal goed voor mijne portemonnee en mijn beleggingen in het bijzonder.
Welke recessie?
Is idd allemaal goed voor mijne portemonnee en mijn beleggingen in het bijzonder.
Welke recessie?
-
- Verbannen Gebruiker
Als ze panikeren, zijn het eigenlijk geen passieve beleggers meer. Dan verkopen ze omdat ze denken dat het nog lager zal gaan en zijn het dus actieve beleggers.EarthNvstr1 schreef: ↑5 juli 2022, 13:32Of als ze panikeren
Herbalanceren lijkt mij in de meeste gevallen wellicht te leiden tot aankopen van aandelen wanneer aandelen gedaald zijn.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
- Verbannen Gebruiker
Het klinkt onlogisch, maar dat is inderdaad wat er gebeurt: passieve beleggers verkopen bij paniek.
Dat is een van de indicatoren dat het dieptepunt van de beurzen bereikt is Panikerende passieve beleggers hebben dus hun nut
Andere indicatoren dat het dieptepunt van de beurzen bereikt zijn: put options tgo call options, ...
Toch niet: https://advisors.vanguard.com/insights/ ... gadownturnVLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 15:46Het klinkt onlogisch, maar dat is inderdaad wat er gebeurt: passieve beleggers verkopen bij paniek.
-
- Verbannen Gebruiker
Kleine update 1 dag verder. Resp. Cijfers zijn nu:VLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 11:50 Een kleine stand van zaken na één dag:
55% harde recessie
39% zachte landing
6% economische groei
Ondertussen kennen we het antwoord op die vraag: +5%. Niet dat dan enig belang heeft, maar soit.VLblokpate schreef: ↑4 juli 2022, 12:28 Zuckerberg kan niet stemmen in onze poll maar hij heeft wel een duidelijke mening.
Ik vraag me af wat de koers van Meta zal doen morgen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Euro 1,015$VLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 14:10 Euro minder waard dan 1,03 $.
Des te meer begrijpt de eurobelegger niet waarom het woord recessie in de mond genomen wordt. De beurzen blijven tot hoog, een minieme daling daargelaten?
54% stemt in onze poll toch voor zware recessie. De meerderheid hier kijkt verder dan zijn neus lang is. Gelukkig. Ik begon te twijfelen aan het niveau van de leden van Spaargids :-)
Zelfs al verwacht 100% een recessie, dan is dat nog geen zekerheid dat die er gaat komen. Het gevaar zit hem er dan eerder in dat het een self-fulfilling prophecy wordt: iedereen verwacht een recessie, dus houdt de vinger op de knip. Er wordt geen geld meer uitgegeven, de economie valt stil en we belanden vanzelf in een recessie. De mensen zeggen dan: "Goed dat we dat voorzien hebben en ons geld bijgehouden hebben."