De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Beiden zijn heel gelijkaardig. IWDA kan je ook gratis aankopen bij degiro.Simeroni schreef: ↑2 mei 2022, 10:57 1) Ik twijfel tussen mijn standaard tracker iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA/EUNL/SWDA, TER 0.2)
en SPDR MSCI World UCITS ETF (SWRD, TER 0.12). SPDR heeft lagere ter en iShares heeft groter volume en dus makkelijker verkoopbaar. Zijn er nog zaken om mee rekening te houden?
Ja, bij faillissement blijven de aandelen van jou.
Betwistbaar, bij saxo wel, bij ishares, wil ik het nog wel eens zien gebeuren...
Gaan ze dan de onderliggende aandelen geven, krijg je dan 10.000 lijnen in je portefeuille? (en je krijgt dan zelfs geen volledig aandeel, maar een fractie, hoe werkt dat dan?)
Veel geluk om die allemaal te verkopen, aan 10€/lijn ofzo , je bent beter af dat je je portefeuille weggeeft dan
Hoe zie je dat precies?
Wat er in praktijk zal gebeuren: (denk ik, maar niemand kan me een zinnig antwoord geven, waarschijnlijk omdat het nooit echt gebeurd is)
Je zal 70-80% van je geld terugkrijgen, na een paar jaar discussieren en wat (amerikaanse) advocaten
Fondsen zijn onafhankelijke juridische entiteiten (onafhanklijk bedrijf). De assets worden bewaard door onafhankleijke custodians.
De iShares ETFs waren vroeger van Barclays, toen deze in 2008-2009 in grote problemen kwamen werd "iShares" verkocht aan Blackrock, zonder impact voor de investeerders.
Als een fonds stopt worden de assets verkocht en krijgen de investeerders hun geld.
De iShares ETFs waren vroeger van Barclays, toen deze in 2008-2009 in grote problemen kwamen werd "iShares" verkocht aan Blackrock, zonder impact voor de investeerders.
Als een fonds stopt worden de assets verkocht en krijgen de investeerders hun geld.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Normaal gezien zullen andere fondsbeheerders de portefeuille overnemen. Als dat niet lukt zal het fonds geliquideerd worden en krijg je cash.
probleem: een failliet bedrijf en cash uitbetalen gaat niet zo goed samen...
Dus daarom dat ik zeg, je zal 70-80% terugkrijgen (my guess)
Opnieuw:
De beleggingsfondsen en de fondsleverancier zijn onafhankelijke bedrijven.
Een failliet van de fondsleverancier heeft geen directe impact op de beleggingsfondsen.
"guess" heeft weinig waarde, beter is het om je verklaringen te baseren op feiten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Aerolla, die onderliggende aandelen staan niet op hun eigen balans. Geen gevaar dus bij faillissement.
Wat wel kan gebeuren is dat blackrock bvb ooit in de problemen komt en dat beleggers dan toch in paniek hun trackers gaan verkopen. Dan kunnen we stevige dalingen zien en dat zou een serieuze stresstest zijn. Maar dan deelt iedereen in de klappen, ook stockpickers.
Jaja, en al eens gekeken op welke balans die aandelen dan wel staan? Of met andere woorden wie zijn die custodians. Wel, dat zijn gewoon andere mega banken, Tot vorig jaar was State Street de enige custodian voor Blackrock, wellicht om het risico te spreiden zijn daar momenteel Citigroup, JP Morgan en BNY mellon bijgekomen. Kortom allemaal kaarten van hetzelfde kaartenhuisje, 'super safe' zolang er geen kaart van dat huisje valt.
Ook bij de custodians staan deze assets apart en dus niet op de balans van de custodian.
Is het nu eigenlijk voordeliger om IWDA aan te kopen in plaats van VWCE?
IWDA 0,12 en VWCE 1,32 beurstaks...
Is een appelen en peren vergelijking.
Wil je ongeveer 12 % beleggen in emerging markets of niet?
Ben geen klant bij Bolero, maar mag ik vragen: waarom???
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."