De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Hier vind je meer info over deze zaak:
https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... at_bolero/
https://curvo.eu/nl/artikel/beste-broke ... e-te-kopen
Laatst gewijzigd door benny1 op 7 juli 2022, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Je links zijn kapot gegaan.benny1 schreef: ↑7 juli 2022, 11:13 Hier vind je meer info over deze zaak:
https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... at_bolero/
https://curvo.eu/nl/artikel/beste-broke ... e-te-kopen
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Om hetzelfde ongeveer te bekomen dan 88% in IWDA en 12% in EMIM.
B7, ik krijg nu redelijk aangename dividenden uit mijn obligatietracker XUTE. Yield to maturity is opgelopen tot een “mooie” 3.2%. Dit zijn Amerikaanse staatsobligaties euro hedged als onderdeel van mijn stabiel gedeelte. Maar als jij zegt dat de kost van hedgen ongeveer gelijk is aan het renteverschil dan kan ik bijna net zo goed Duitse staatsobligaties kopen. Klopt dat? Ze hebben misschien wel niet meer hetzelfde safe haven-karakter als voor de energiecrisis en dus is er misschien daar wel een verschil.
En ook: dat wil zeggen dat je verdient aan een tracker die euro hedged is wanneer de rente in de Eurozone hoger zou zijn dan in de VS?
Koop je dan beter IWDE als de rente in de Eurozone hoger is dan in de VS? Gratis extra rendement?
En ook: dat wil zeggen dat je verdient aan een tracker die euro hedged is wanneer de rente in de Eurozone hoger zou zijn dan in de VS?
Koop je dan beter IWDE als de rente in de Eurozone hoger is dan in de VS? Gratis extra rendement?
Dividenden zijn een deel van de total return. Het andere element is de prijsverandering. Hoge dividenden met een (groot) prijsverlies geeft je nog altijd verlies. Als de rente van de (bestaande) obligaties in het fonds stijgt zal de waarde van het fonds verder dalen.
Wat is de rol van de obligaties in je portefueille. Als je op rendement hoopt kijk je beter naar andere effekten; bvb aandelen.
Hedging heeft twee kost elementen: de kost van de hedges zelf (meestal via futures) en een hogere beheerskost (omdat de futures moet beheerd worden).
De futures geven bescherming omdat de tegenpartij garandeert dat zij op de einddatum van de futures een wisselkoers garanderen. Bij de waardebepaling (kostprijs) van de futures speelt het renteverschil van de twee munten een grote rol.
(op het bogleheads forum zijn er een reeks threads die dit goed uitleggen; lees vooral naar de posts van Valuethinker).Het
Het is goed om de prestaties van de hedged en de unhedged versies van de fondsen bekijken.
Wat is de rol van de obligaties in je portefueille. Als je op rendement hoopt kijk je beter naar andere effekten; bvb aandelen.
Hedging heeft twee kost elementen: de kost van de hedges zelf (meestal via futures) en een hogere beheerskost (omdat de futures moet beheerd worden).
De futures geven bescherming omdat de tegenpartij garandeert dat zij op de einddatum van de futures een wisselkoers garanderen. Bij de waardebepaling (kostprijs) van de futures speelt het renteverschil van de twee munten een grote rol.
(op het bogleheads forum zijn er een reeks threads die dit goed uitleggen; lees vooral naar de posts van Valuethinker).Het
Het is goed om de prestaties van de hedged en de unhedged versies van de fondsen bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Waar kun je eenvoudig de prestaties van de onderliggende indexen opvolgen?
IWDA profiteert van de euro dollar verhouding, de onderliggende index niet... Dus zou de YTD prestatie van iwda en de index is willen vergelijken bvb.
IWDA profiteert van de euro dollar verhouding, de onderliggende index niet... Dus zou de YTD prestatie van iwda en de index is willen vergelijken bvb.
Via msci.com kan je hun indexen volgen
Bijvoorbeeld MSCI World: https://app2.msci.com/products/index-da ... LD&suite=C#
YTD -27% (op closing vrijdag)
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Maar wat ben je daarmee? De realiteit is -neem ik aan- dat je nog altijd in euro moet beleggen. Zelfs al zou je nog USDs in je portemonnee hebben, dat waren ooit euro's en zullen ook terug euro's moeten worden. Die valuta-beweging is nu mooi meegenomen, maar wellicht moeten we die ooit ook teruggeven.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik had de laatste tijd wat cash gebufferd door de onzekere marktomstandigheden.
Afhankelijk van de mate waarin de tracker corrigeerde ging/ga ik instappen.
Mijn plan voor de cash, om emotie uit te schakelen.
Ik stel me de vraag of ik me dan niet beter baseer op de evolutie van de index ipv de evolutie van de tracker zelf.
En daarom wou ik ze naast elkaar leggen ook.
Afhankelijk van de mate waarin de tracker corrigeerde ging/ga ik instappen.
Mijn plan voor de cash, om emotie uit te schakelen.
Ik stel me de vraag of ik me dan niet beter baseer op de evolutie van de index ipv de evolutie van de tracker zelf.
En daarom wou ik ze naast elkaar leggen ook.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
31 augustus
MSCI World Index ---------- USD ---------- EUR
1 jaar ------------------------ -14,67% ------ -0,30%
YTD -------------------------- -17,50% ------ -7,02%
3 jaar ------------------------ 9,30% -------- 12,12%
Google maar "MSCI World Index USD" en/of "MSCI World Index EUR".
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Bedankt voor de reacties!
Beste,
Ik wens graag te beleggen volgens de Bogleheads principes.
Voor mijn aandelengedeelte ga ik kiezen voor de ETF combinatie IWDA - EMIM (88%-12%).
Welke ETF zouden jullie me aanraden voor het obligatiegedeelte? (Ik wens graag een ETF met kortlopende staatsobligaties in EUR)
Dank bij voorbaat.
Voor mijn aandelengedeelte ga ik kiezen voor de ETF combinatie IWDA - EMIM (88%-12%).
Welke ETF zouden jullie me aanraden voor het obligatiegedeelte? (Ik wens graag een ETF met kortlopende staatsobligaties in EUR)
Dank bij voorbaat.
Waarom altijd die IWDA wanneer er al een ETF bestaat die dezelfde index volgt voor lagere kosten?Hantha schreef: ↑23 november 2022, 08:52 Beste,
Dank bij voorbaat.
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 4#overview
IWDA zit in kernselectie de giro-flatex en noteert ook nog eens op Euronext Amsterdam,helder....