ETF portefeuille
TIP
ETF portefeuille
Ik vroeg me af hoe jullie portefeuille (ETF's) eruit ziet en waarom je voor die bepaade ETF gekozen hebt
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: ETF portefeuille
Zie hieronder.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
10% IDVY
10% IWDP
20% AYEM
60% 2B7K (beter bekend als SUSW).
2b7k is mijn grootste positie. Globale dekking maar zoveel mogelijk bedrijven uitgesloten die slecht scoren op CO2 uitstoot. Het is de MSCI World maar dan met 380 aandelen ipv 1600. Dus de Sociale Responsible Investing strategie. Ik weet dat ESG beleggen voer voor discussie is maar dit is waar ik mij goed bij voel.
20% AYEM. Ook een ESG versie van de Emerging Markets. De wapenbedrijven werden eruit geweerd.
IDVY heb ik nieuw aangechaft sinds deze maand. Omdat ik me de laatste tijd interesseerde voor dividend beleggen en ook iets met dividend wilde doen. Ik weet dat het voordeel is dat accumulerende ETF's vrijgesteld zijn van roerende voorheffing maar het leek me leuk om toch ook dividend te kunnen ontvangen. Weliswaar om te herinvesteren maar op langere tijd ook als vorm van extra inkomentje. Om aan mijn duurzaamheidsvereiste te voldoen moesten ze minimum een 4 op 5 hebben op de Morningstar Sustainability rating.
IWDP ook vanuit mijn interesse in dividend maar ook vooral in REITS en GVV's. Omdat ik niet het budget heb om voldoende te diversifiëren binnen sectoren en ook nog es te spreiden binnen REITS/GVV's heb ik deze ETF gekozen, die ook nog eens een klein dividend uitbetaald.
Het voordeel met IWDP en IDVY is dat ik ietsje meer blootstelling krijg aan vastgoed (amper aanwezig in SUSW) en meer blootstelling aan Europa (SUSW is 60% VS)
Oorspronkelijk was mijn strategie 80% SUSW en 20% AYEM maar dus nu recentelijk van strategie veranderd omwille van opgekomen interesse in vastgoed en dividend :p
10% IWDP
20% AYEM
60% 2B7K (beter bekend als SUSW).
2b7k is mijn grootste positie. Globale dekking maar zoveel mogelijk bedrijven uitgesloten die slecht scoren op CO2 uitstoot. Het is de MSCI World maar dan met 380 aandelen ipv 1600. Dus de Sociale Responsible Investing strategie. Ik weet dat ESG beleggen voer voor discussie is maar dit is waar ik mij goed bij voel.
20% AYEM. Ook een ESG versie van de Emerging Markets. De wapenbedrijven werden eruit geweerd.
IDVY heb ik nieuw aangechaft sinds deze maand. Omdat ik me de laatste tijd interesseerde voor dividend beleggen en ook iets met dividend wilde doen. Ik weet dat het voordeel is dat accumulerende ETF's vrijgesteld zijn van roerende voorheffing maar het leek me leuk om toch ook dividend te kunnen ontvangen. Weliswaar om te herinvesteren maar op langere tijd ook als vorm van extra inkomentje. Om aan mijn duurzaamheidsvereiste te voldoen moesten ze minimum een 4 op 5 hebben op de Morningstar Sustainability rating.
IWDP ook vanuit mijn interesse in dividend maar ook vooral in REITS en GVV's. Omdat ik niet het budget heb om voldoende te diversifiëren binnen sectoren en ook nog es te spreiden binnen REITS/GVV's heb ik deze ETF gekozen, die ook nog eens een klein dividend uitbetaald.
Het voordeel met IWDP en IDVY is dat ik ietsje meer blootstelling krijg aan vastgoed (amper aanwezig in SUSW) en meer blootstelling aan Europa (SUSW is 60% VS)
Oorspronkelijk was mijn strategie 80% SUSW en 20% AYEM maar dus nu recentelijk van strategie veranderd omwille van opgekomen interesse in vastgoed en dividend :p
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Los van uw keuze voor SRI (waar ik niet voor of tegen ben) ... SRI is niet hetzelfde als gewoon ESG. SRI is veel selectiever.Tarbo schreef: ↑5 juli 2022, 00:15 2b7k is mijn grootste positie. Globale dekking maar zoveel mogelijk bedrijven uitgesloten die slecht scoren op CO2 uitstoot. Het is de MSCI World maar dan met 380 aandelen ipv 1600. Dus de Sociale Responsible Investing strategie. Ik weet dat ESG beleggen voer voor discussie is maar dit is waar ik mij goed bij voel.
De MSCI World ESG Screened index bv. bevat 4x het aantal componenten als de MSCI World SRI index.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 5 juli 2022, 00:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb slechts 1 ETF: IE00B3YLTY66 SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (IMIE)
Omdat ik bij een "Belgische" broker wou blijven (is Bolero geworden) en om de transactiekosten met relatief beperkt budget aanvaardbaar te houden wou ik slechts 1 aandelen ETF maar wel "de hele wereld". IMIE trackt de MSCI ACWI IMI index, dat is developed+emerging markets en large/mid/small caps. Komt neer op pakweg 99% van "de markt".
Ik bekijk nog of ik op een gegeven moment een obligatie ETF ga toevoegen naast de aandelen ETF om te balanceren. Daar ben ik nog niet uit, alternatief is balanceren met andere assets buiten Bolero account, maar dat is wat omslachtiger.
Omdat ik bij een "Belgische" broker wou blijven (is Bolero geworden) en om de transactiekosten met relatief beperkt budget aanvaardbaar te houden wou ik slechts 1 aandelen ETF maar wel "de hele wereld". IMIE trackt de MSCI ACWI IMI index, dat is developed+emerging markets en large/mid/small caps. Komt neer op pakweg 99% van "de markt".
Ik bekijk nog of ik op een gegeven moment een obligatie ETF ga toevoegen naast de aandelen ETF om te balanceren. Daar ben ik nog niet uit, alternatief is balanceren met andere assets buiten Bolero account, maar dat is wat omslachtiger.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Het is ook een goede keuze :EarthNvstr1 schreef: ↑5 juli 2022, 00:43 Ik heb slechts 1 ETF: IE00B3YLTY66 SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (IMIE)
- Voordeel : IMIE = IWDA + EMIM + ZPRS
- Nadeel : IMIE is een beetje duurder (0,40%)
- Voordeel : IMIE kost "minder werk"
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Ik hoef niet per se élk aandeel in de wereld te bezitten, maar vind het wel belangrijk om een beetje gespreid te zitten met zo laag mogelijke kosten.
Het doel van mijn ETFs is om de calamiteiten en (beginners)fouten van het stockpickinggedeelte op te vangen. Mijn keuze :
KEYTRADE (notering in AMS);
CSPX 0,07%ter
IEGA 0,09%ter
SWRD 0,12%ter (klein broertje van IWDA)
EMIM 0,18%ter
DEGIRO (kernselectie);
CSPX 0,07%ter
EMIM 0,18%ter
IWDA 0,20%ter
Het doel van mijn ETFs is om de calamiteiten en (beginners)fouten van het stockpickinggedeelte op te vangen. Mijn keuze :
KEYTRADE (notering in AMS);
CSPX 0,07%ter
IEGA 0,09%ter
SWRD 0,12%ter (klein broertje van IWDA)
EMIM 0,18%ter
DEGIRO (kernselectie);
CSPX 0,07%ter
EMIM 0,18%ter
IWDA 0,20%ter
SWRD : Wereld tracker met lage kosten
UBUX : Quality tracker met vooral US bedrijven
Grootste deel zit in individuele posities en meer in Europa dus de ETF's zijn de special sauce om het geheel af te maken. Ook handig om posities te balanceren als je korven hebt zonder price targets.
ETF's zijn maar 15% van mijn portefeuille
UBUX : Quality tracker met vooral US bedrijven
Grootste deel zit in individuele posities en meer in Europa dus de ETF's zijn de special sauce om het geheel af te maken. Ook handig om posities te balanceren als je korven hebt zonder price targets.
ETF's zijn maar 15% van mijn portefeuille
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ben alles nog wat aan het uitzoeken en heb voorlopig één ETF in portefeuille, nl. IWDA. Ik overweeg ook om EMIM en IUSN aan te kopen in de juiste verhouding. Ik denk er echter ook sterk aan om een ETF van Chinese aandelen te kopen, maar ik heb het gevoel dat weinig mensen interesse hebben in zo'n ETF. Het wordt ook niet echt aangeraden ofzo. Wat is hier eigenlijk de reden voor?
China wordt geleid door een autocratisch regime dat niet per se bekommerd is om de (buitenlandse) shareholders van hun bedrijven en de laatste tijd een aantal beslissingen heeft genomen die waarde vernietigen. Er is dus meer risico (zie ook wat er gebeurd is met Rusland). China zit ook al in EMIM.Johanzzzzzzzz schreef: ↑5 juli 2022, 12:42 Ik denk er echter ook sterk aan om een ETF van Chinese aandelen te kopen, maar ik heb het gevoel dat weinig mensen interesse hebben in zo'n ETF. Het wordt ook niet echt aangeraden ofzo. Wat is hier eigenlijk de reden voor?
De keuze voor Emerging Markets zorgt er wel voor dat je én blootstelling hebt aan China en toch ook het risico wat indekt door blootstelling aan andere Aziatische landen en opkomende markten in het algemeen.Johanzzzzzzzz schreef: ↑5 juli 2022, 12:42 Ik ben alles nog wat aan het uitzoeken en heb voorlopig één ETF in portefeuille, nl. IWDA. Ik overweeg ook om EMIM en IUSN aan te kopen in de juiste verhouding. Ik denk er echter ook sterk aan om een ETF van Chinese aandelen te kopen, maar ik heb het gevoel dat weinig mensen interesse hebben in zo'n ETF. Het wordt ook niet echt aangeraden ofzo. Wat is hier eigenlijk de reden voor?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de ophelderingen!
Ik vind het een moeilijke. TSMC, Alibaba, Tencent en Amperex maken bijvoorbeeld maar 12,15% uit van de EMIM.
Ik vind het trouwens ook heel moeilijk om een goede China ETF te vinden (heb een voorkeur voor kapitalisatie en in EUR). Kreeg een hele waslijst bij mijn broker, maar bij elke ETF had ik wel een opmerking (te weinig volume, hoge lopende kosten,...). Suggesties zijn daarom zeker welkom!
Ik vind het een moeilijke. TSMC, Alibaba, Tencent en Amperex maken bijvoorbeeld maar 12,15% uit van de EMIM.
Ik vind het trouwens ook heel moeilijk om een goede China ETF te vinden (heb een voorkeur voor kapitalisatie en in EUR). Kreeg een hele waslijst bij mijn broker, maar bij elke ETF had ik wel een opmerking (te weinig volume, hoge lopende kosten,...). Suggesties zijn daarom zeker welkom!
Ik heb deze al een paar keer KraneShares CSI China Internet ETF gekocht en weer verkocht.Johanzzzzzzzz schreef: ↑5 juli 2022, 16:45 Bedankt voor de ophelderingen!
Maar voor de langere termijn wel een mooie lijkt me. Kopen en bijhouden toch zeker aan deze koersen.
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0001HIU8
Maar dan mik je vooral op Alibaba,Tencent en andere tech bedrijven.
Laatst gewijzigd door karine op 7 juli 2022, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij had je de verkeerde link van de KraneShares CSI China Internet UCITS ETF. De Isin: IE00BFXR7900
Ik heb er zelf ook een positie in milaan, zijn voornamelijk de grote techspelers van China.
Ik heb er zelf ook een positie in milaan, zijn voornamelijk de grote techspelers van China.