Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Jullie beseffen toch dat "energiebehoefte" niet hetzelfde is als "electriciteitsbehoefte"? In de volledige energiebehoefte is electricitieitsbehoefte maar een klein deeltje.
Want wat staat dit te doen in een draadje over kerncentrales? Kerncentrales leveren electriciteit, maar dat is niet het type energie dat nodig is om bijvoorbeeld staal te smelten in een hoogoven.
Want wat staat dit te doen in een draadje over kerncentrales? Kerncentrales leveren electriciteit, maar dat is niet het type energie dat nodig is om bijvoorbeeld staal te smelten in een hoogoven.
Energy Use in US Steel Manufacturing
Zoals bij de tandarts...
Zoals bij de tandarts...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Natuurlijk beseffen wij dat wel, kerncentrales produceren zo goed als CO2 vrije elektriciteit. De elektriciteit van elke kerncentrale die dicht gaat zal door iets anders opgewekt moeten worden, bij ons door enkele nieuwe gascentrales, dus door een fossiele brandstof, je kunt met andere woorden energie voor elektriciteitsproductie niet los zien van de totale energie behoefte.sintorama schreef: ↑11 juli 2022, 11:18 Jullie beseffen toch dat "energiebehoefte" niet hetzelfde is als "electriciteitsbehoefte"? In de volledige energiebehoefte is electricitieitsbehoefte maar een klein deeltje.
En om bij dat staal smelten te blijven; vrijwel elke oven die staal smelt, dus met staal gevoed wordt, werkt vandaag al op elektriciteit, ofwel vlamboog ovens ofwel inductie. Alleen bij het omvormen van ijzererts naar staal zijn grotere hoeveelheden cokes nodig om het ijzeroxide te reduceren naar koolstofstaal
OK, maar hoe wordt die vlamboog opgewekt? Ik kan me niet voorstellen dat je dit met windmolens kunt voorzien. Dat stukje energie moet dus altijd van een gascentrale komen, zelfs een kerncentrale lijkt me niet geschikt om de nodige stroom hiervoor te leveren, of zie ik dat verkeerd?
Ik wil alleen maar het idee van "we schakelen over naar groene stroom en dan is het probleem opgelost" nuanceren. Het is een stuk ingewikkelder dan dat. Hoogovens waren ook maar een voorbeeld. Ik kan het even goed hebben over het maken van cement, kunststoffen en -harsen, of het vervoer via containerschepen of vliegtuigen.
Kop op, het is allemaal niet zo negatief... de toekomst ziet er zonnig uit.
https://www.weforum.org/agenda/2017/09/ ... y-by-2050/
https://www.weforum.org/agenda/2017/09/ ... y-by-2050/
Ik moet altijd lachen met een artikel over renewable energy en dan afbeeldingen van windmolens erbij. De sokkel: beton met staal, de paal: staal. Dat ronddraaiend spel: onrecycleerbare petrochemische kunstoffen, de tandwielen en lagers: staal, gesmeerd met: olie. Vervoerd en geinstalleerd met: stalen diesel-bouwtuigen.
Vlamboog ovens werken met stroom, of die nu door een kerncentrale, een gascentrale of windmolens opgewekt wordt maakt voor die oven niks uit. Eigenlijk is dit soort verbruikers perfect geschikt om de onregelmatige opbrengst van wind en zon af te vlakken, zo een oven kan bij schaarste op lage last of uitgezet worden, bij overaanbod kan dan weer extra staal gesmolten worden.sintorama schreef: ↑11 juli 2022, 12:12 OK, maar hoe wordt die vlamboog opgewekt? Ik kan me niet voorstellen dat je dit met windmolens kunt voorzien. Dat stukje energie moet dus altijd van een gascentrale komen, zelfs een kerncentrale lijkt me niet geschikt om de nodige stroom hiervoor te leveren, of zie ik dat verkeerd?
Dat is nu net mijn punt tegenover spaarplan, Elektriciteitsproductie omschakelen naar duurzaam is de gemakkelijkste stap, zet gewoon windmolens, zonnepanelen en zorg voor verbruikssturing plus wat opslag, ontwikkelde landen gaan dat zelfs nog kunnen financieren over een periode van pakweg 20 jaar. Maar daarmee heb je nog maar een goeie 20% van de energiebehoefte van die ontwikkelde landen. In opkomende regio's ligt dat nog lager, die zijn nog veel meer afhankelijk van fossiel of hout en gaan die investeringen zelfs niet kunnen doen aan het tempo dat nodig is voor het klimaat. In die regio's is de energie behoefte ook nog stijgend door bevolkingsaangroei en welvaart, wat wij aan fossiel verduurzamen komt er daar de eerste 20 a 30 jaar weer bij.sintorama schreef: ↑11 juli 2022, 12:12 Ik wil alleen maar het idee van "we schakelen over naar groene stroom en dan is het probleem opgelost" nuanceren. Het is een stuk ingewikkelder dan dat. Hoogovens waren ook maar een voorbeeld. Ik kan het even goed hebben over het maken van cement, kunststoffen en -harsen, of het vervoer via containerschepen of vliegtuigen.
Niet-recycleerbaar is al lang niet meer waar... maak je huiswerk zelf, ik ga het niet doen. Trouwens, waarom zou ik olie, tandwielen, lagers, staal, beton... moeten haten?sintorama schreef: ↑11 juli 2022, 13:58 Ik moet altijd lachen met een artikel over renewable energy en dan afbeeldingen van windmolens erbij. De sokkel: beton met staal, de paal: staal. Dat ronddraaiend spel: onrecycleerbare petrochemische kunstoffen, de tandwielen en lagers: staal, gesmeerd met: olie. Vervoerd en geinstalleerd met: stalen diesel-bouwtuigen.
https://www.bloomberg.com/news/features ... -landfills
Je moeten er van houden nondedju! Wil je liever in een strooien hutje gaan wonen misschien?
Tenzij je een plotse stroompiek uit het netwerk trekt dat er niet op voorzien is.
Klinkt goed. Is dat realistisch, zo een oven rap even op een lager pitje zetten van zodra de wind wat gaat liggen, en dan weer opwarmen als de wind terug aantrekt?
Is het niet veel logischer om die krengen dmv waterstof te laten werken?
Wat voor argument is dat nu weer? Die ovens zijn nu al in gebruik (ook in België) en voldoen aan geldende normen, goedkeuringen en andere wettelijke bepalingen om op het stroomnet aangesloten te zijn.
Nee, conversie rendement van (groene) stroom naar waterstof en de hoeveelheid verbrandingswarmte van waterstof die nuttig overgedragen kan worden naar het te smelten staal is veel lager in vergelijking met het bijna 100% rendement van een vlamboogoven.
-
- Hero Member
- Contacteer: