Euronav (deel 2)
TIP
Re: Euronav (deel 2)
Overmorgen uitbetaling dividend van 0,06$pa via kapitaalvermindering (à la TINC/Prosus/...) Controleer zeker dat je broker géén 30%RV aanrekent!
Euronav en Fronline sloten vandaag de definitive overname overeenkomst af. Frontline overweegt een vrijwillig bod aan 1,45 aandelen Frontline voor elk aandeel Euronav. Het bod zou vandaag in het vierde kwartaal starten.
Zie persberichten Euronav van 11/7/2022:
1) Definitieve overname overeenkomst: https://live.euronext.com/sites/default ... -final.pdf
2) Vrijwillig bod: https://live.euronext.com/sites/default ... -final.pdf
Edit: Start Overnamebod is 4de kwartaal en niet vandaag.
Zie persberichten Euronav van 11/7/2022:
1) Definitieve overname overeenkomst: https://live.euronext.com/sites/default ... -final.pdf
2) Vrijwillig bod: https://live.euronext.com/sites/default ... -final.pdf
Edit: Start Overnamebod is 4de kwartaal en niet vandaag.
Indicatieve tijdslijn en volgende stappen
Frontline zal verhuizen van Bermuda naar Cyprus voorafgaand aan de start van het Overnamebod.
Het Overnamebod zal naar verwachting worden uitgebracht in het vierde kwartaal van 2022, zodra de relocatie is gerealiseerd, en Frontline voornemens is over te gaan tot een (vereenvoudigd) uitkoopbod als aan de voorwaarden daarvoor wordt voldaan. De Fusie zal zo snel mogelijk na het Overnamebod worden geïnitieerd, met als doel om de Fusie dan voor te leggen aan de aandeelhoudersvergaderingen van Frontline en Euronav. Ondertussen zullen de partijen alle noodzakelijke bedrijfs- en andere stappen ondernemen die nodig zijn voor de Combinatie.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 11 juli 2022, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.euronav.com/investors/compa ... uronav-nv/
1,45 FRO per aandeel EURN. Op basis van slotkoersen 8,34$FRO = 12,09$EURN = 11,94€EURN
1,45 FRO per aandeel EURN. Op basis van slotkoersen 8,34$FRO = 12,09$EURN = 11,94€EURN
Laatst gewijzigd door Bae1 op 11 juli 2022, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Met voorwaarde 50% +1 aandeel van de free float aanbieden. Aandeelhouders Euronav krijgen nog een verhoogd kwartaaldividend van 0,09$. Dat is ook voorwaardelijk.
- De voltooiing van het Overnamebod zal afhankelijk gesteld worden van het bezit van Frontline na het Overnamebod van ten minste 50% + 1 van alle uitstaande aandelen in Euronav (exclusief eigen aandelen die niet kunnen worden aangeboden), de relocatie van Frontline naar Cyprus, de afwezigheid van materiële nadelige verandering, het bekomen van de vereiste wettelijke goedkeuringen en andere gebruikelijke voorwaarden. Frontline bezit samen met haar dochteronderneming Famatown Finance Limited momenteel al 37.881.478 aandelen in Euronav, zijnde 18,8% van het totaal aantal uitstaande aandelen (exclusief eigen aandelen) 1.
- Voorafgaand aan de voltooiing van het Overnamebod, zal Euronav een dividend mogen uitkeren voor een totaalbedrag van 0,09 USD per Euronavaandeel en Frontline zal een dividend mogen uitkeren van 0,15 USD, beide zonder impact op de ruilverhouding; voor eventuele dividenden van Frontline boven dit bedrag, zullen de aandeelhouders van Euronav die het Overnamebod aanvaarden een vergoeding per Euronav-aandeel ontvangen die gelijk is aan het dividendbedrag per Frontline-aandeel maal 1,45.
Is nog iets te vroeg Ik dacht ook dat het vandaag starte maar dat's pas voor het vierde kwartaal. Nu werd gewoon het voornemen aangekondigd.Bae1 schreef: ↑11 juli 2022, 09:19 En daar is het officieel overnamebod.
https://www.euronav.com/investors/compa ... uronav-nv/
Indicatieve tijdslijn en volgende stappen
Frontline zal verhuizen van Bermuda naar Cyprus voorafgaand aan de start van het Overnamebod.
Het Overnamebod zal naar verwachting worden uitgebracht in het vierde kwartaal van 2022, zodra de relocatie is gerealiseerd, en Frontline voornemens is over te gaan tot een (vereenvoudigd) uitkoopbod als aan de voorwaarden daarvoor wordt voldaan.
GEEN FORMELE KENNISGEVING VAN OVERNAMEBOD VOLGENS BELGISCHE OVERNAMEREGELS
Dit bericht is slechts een uitdrukking van een intentie en vormt geen formele kennisgeving van een overnamebod in de zin van het Koninklijk Besluit van 27 april 2007 en de Wet van 1 april 2007 op de Openbare Overnamebiedingen. Indien Frontline beslist om het Overnamebod formeel uit te brengen, zal zij daartoe een dossier deponeren bij de Belgische Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA), met inbegrip van een ontwerpprospectus. De Raad van Toezicht van Euronav zal het ontwerp-prospectus onderzoeken en zijn uitvoerig oordeel in een memorie van antwoord presenteren. Indien Frontline besluit niet door te gaan met het Overnamebod, zal zij hierover rapporteren in overeenstemming met haar wettelijke verplichtingen.
Whoops inderdaad, bedankt Tycoon
1 aandeel Euronav was bij slotkoers op 8/7/202 121,80 NOK (= 84* 1,45) waard o.b.v slotkoers Frontline op Euronext Oslo. Dat is 11,87€ aan de ecb NOK/EUR wisselkoers van 8/7 (10.263 NOK/€). Vandaar de vermelding van de $ koers op NYSE. 11,94€ vs 11,87€.
De saverysen geven hun nog niet gewonnen. Frederikson en Saverysen hebben nog een kwartaal om hun posities uit te breiden. Ondertussen kan Euronav nog een paar eigen aandelen inkopen. Wordt nog een leuke tijd tot het officiële bod in Q4.
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 01381.html
De saverysen geven hun nog niet gewonnen. Frederikson en Saverysen hebben nog een kwartaal om hun posities uit te breiden. Ondertussen kan Euronav nog een paar eigen aandelen inkopen. Wordt nog een leuke tijd tot het officiële bod in Q4.
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 01381.html
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 02468.html
Frederiksen 18,8% & Saverysen 20,3%. De 25% komt gevaarlijk dichtbij!
Frederiksen 18,8% & Saverysen 20,3%. De 25% komt gevaarlijk dichtbij!
Omzet +50%, ebitda bijna maal 4, vanaf volgend kwartaal hoogstwaarschijnlijk winstgevend.
Op zich weinig verassende cijfers, grappig dat sommige analisten het teleurstellend vinden en tegelijkertijd een koersdoel van €16 en meer geven.
Hoe dan ook zal Frederiksen/Saverysen nog veel geld op tafel mogen smijten en aan deze prijs houd ik EURN nog stevig vast.
Op zich weinig verassende cijfers, grappig dat sommige analisten het teleurstellend vinden en tegelijkertijd een koersdoel van €16 en meer geven.
Hoe dan ook zal Frederiksen/Saverysen nog veel geld op tafel mogen smijten en aan deze prijs houd ik EURN nog stevig vast.
Uiteindelijk toch beslist om afscheid te nemen van mijn EURN stukken aan €17,12. Netto onder de streep 145% winst op anderhalf jaar tijd, daar ben ik meer dan tevreden mee
Door de strijd tussen Saverysen/Frederiksen zou het gerust nog hoger kunnen gaan, maar ik geloof dat die eerste nu zo goed als 25% bezit en dat het inkopen stilaan zou kunnen stilvallen. Hun bankrekening is ook niet ongelimiteerd
Of de fusie nu doorgaat of niet, Euronav blijft een fantastisch bedrijf met een mooie toekomst op middellange termijn. Maar de huidige waardering is ondertussen een forse premie geworden, in vergelijking met de onderwaardering tijdens en na Corona.... Op echt lange termijn is olie dan weer een eindigend verhaal, dus dat speelt deels mee in mijn beslissing.
Komende kwartalen worden in ieder geval
wel winstgevend en zullen zeer mooie dividenden brengen voor wie blijft zitten. Veel succes
Door de strijd tussen Saverysen/Frederiksen zou het gerust nog hoger kunnen gaan, maar ik geloof dat die eerste nu zo goed als 25% bezit en dat het inkopen stilaan zou kunnen stilvallen. Hun bankrekening is ook niet ongelimiteerd
Of de fusie nu doorgaat of niet, Euronav blijft een fantastisch bedrijf met een mooie toekomst op middellange termijn. Maar de huidige waardering is ondertussen een forse premie geworden, in vergelijking met de onderwaardering tijdens en na Corona.... Op echt lange termijn is olie dan weer een eindigend verhaal, dus dat speelt deels mee in mijn beslissing.
Komende kwartalen worden in ieder geval
wel winstgevend en zullen zeer mooie dividenden brengen voor wie blijft zitten. Veel succes
Ik houd de mijne bij:
1) strijd Saverys/Frederiksen:
Koers Euronav ongeveer die van Frontline x 1.45
Niet echt een premie door die strijd lijkt me?
De korting is wel weggewerkt
2) tarieven beginnen te stijgen, erg hoog voor de zomer.
Begin van de lang verwachte nieuwe boom? Ik denk het.
Tarieven zijn typisch boom/bust.
In de woorden van Frontline (slide 14): the stars look to align!
3) secundair: Beetje een hedge tegen een euro die verder keldert.
Tankers zijn een dollarwereld.
Ik acht het goed mogelijk dat euro verder zakt gezien de impact van energieprijzen op handelsbalans
Dit zowel rechtstreeks (duurdere import), als via internationale concurrentiepositie europese bedrijven (elders is gas/elektricteit goedkoper)
1) strijd Saverys/Frederiksen:
Koers Euronav ongeveer die van Frontline x 1.45
Niet echt een premie door die strijd lijkt me?
De korting is wel weggewerkt
2) tarieven beginnen te stijgen, erg hoog voor de zomer.
Begin van de lang verwachte nieuwe boom? Ik denk het.
Tarieven zijn typisch boom/bust.
In de woorden van Frontline (slide 14): the stars look to align!
3) secundair: Beetje een hedge tegen een euro die verder keldert.
Tankers zijn een dollarwereld.
Ik acht het goed mogelijk dat euro verder zakt gezien de impact van energieprijzen op handelsbalans
Dit zowel rechtstreeks (duurdere import), als via internationale concurrentiepositie europese bedrijven (elders is gas/elektricteit goedkoper)
Gooit Frederiksen de handdoek in de ring?
Saverysen op 23,99%
Saverysen op 23,99%
CMB citeert: “Een overname van Euronav, 's werelds grootste beursgenoteerde tankerplatform, door een concurrent, Frontline, zou een forse overnamepremie moeten rechtvaardigen die niet tot uiting komt in de ruilverhouding. Zodra de combinatieovereenkomst is beëindigd, willen wij met u een constructieve dialoog aangaan over de toekomstige strategie van de onderneming; een strategie die in het beste belang zou zijn van Euronav en al haar stakeholders.”
Ze willen dus gewoon een hoger bod, die kindjes worden nog vrienden.
Ze willen dus gewoon een hoger bod, die kindjes worden nog vrienden.
RIP Frederiksen, fusie met Frontline gaat niet door.
https://www.tijd.be/ondernemen/transpo ... 9369.html
Dit gaat voorlopig terug naar de €11
https://www.tijd.be/ondernemen/transpo ... 9369.html
Dit gaat voorlopig terug naar de €11
Wat een soap, dit kunnen ze stilaan gaan verfilmen.
Knap staaltje koersmanipulatie van Frederiksen, eerst verkopen, daarna de fusie afblazen en koers naar beneden praten om tegelijkertijd 5 miljoen stuks terug in te kopen aan lagere koers. Gangsterpraktijken
Frederiksen nu aan 20,31%
Knap staaltje koersmanipulatie van Frederiksen, eerst verkopen, daarna de fusie afblazen en koers naar beneden praten om tegelijkertijd 5 miljoen stuks terug in te kopen aan lagere koers. Gangsterpraktijken
Frederiksen nu aan 20,31%