nieuwe federale regering
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
In Vlaanderen is de structuur nochtans eenvoudig: je hebt 1 Vlaamse regering/parlement en 1 federale regering/parlement. Alle andere regeringen en parlementen moet je in Wallonië en Brussel zoeken waar de situatie om diverse redenen helemaal anders geregeld is …
Bij wijze van voorbeeld: ten tijde van Covid waren er 9 excellenties bevoegd over het domein Volksgezondheid: federaal was dit Frank VDB, op Vlaams niveau Wouter Beke en de 7 anderen moet je in de complexe Brusselse en Waalse structuren zoeken…
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Verbannen Gebruiker
Waar heb ik beweerd dat 91% van de bevolking franstalig is? Nergens. 91% heeft zijn belastingaangifte in het Frans gedaan. Het is in Belgie niet toegestaan dit in het Engels, Duits, Arabisch, Swahili te doen.VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 17:07
PS: Ben je zeker dat 91% van de bevolking Franstalig is in Brussel? Je weet toch dat de Brusselse bevolking een bijzondere samenstelling heeft met veel migranten en veel buitenlanders werkzaam bij internationale instellingen?
Misschien zijn er wat verdwaalde Vlamingen die het ook in de taal van Moliere gedaan hebben omdat ze zich in de steek gelaten voelen door de Vlaamse regering
Confederalisme de oplossing?VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 17:27In Vlaanderen is de structuur nochtans eenvoudig: je hebt 1 Vlaamse regering/parlement en 1 federale regering/parlement. Alle andere regeringen en parlementen moet je in Wallonië en Brussel zoeken waar de situatie om diverse redenen helemaal anders geregeld is …
Bij wijze van voorbeeld: ten tijde van Covid waren er 9 excellenties bevoegd over het domein Volksgezondheid: federaal was dit Frank VDB, op Vlaams niveau Wouter Beke en de 7 anderen moet je in de complexe Brusselse en Waalse structuren zoeken…
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
-
- Verbannen Gebruiker
Ergens heb ik de indruk dat je niet helemaal weet dat de federale staat Belgie gebaseerd is op gemeenschappen en regio's. En dat de Vlamingen hun gemeenschaps- en regioregering gefusioneerd hebben.VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 17:27In Vlaanderen is de structuur nochtans eenvoudig: je hebt 1 Vlaamse regering/parlement en 1 federale regering/parlement. Alle andere regeringen en parlementen moet je in Wallonië en Brussel zoeken waar de situatie om diverse redenen helemaal anders geregeld is …
En dat Brussel een aparte regio is, maar dat de gemeenschapsbevoegdheden van Brussel bij de Vlaamse regering en de Franstalige gemeenschap liggen.
Nu ja, 95% van de Vlamingen weten dit ook niet. Ze willen wel meer, maar ze weten niet eens wat ze hebben.
-
- Verbannen Gebruiker
Vraag aan 10 NVA'ers wat de NVA bedoelt met confederalisme en je krijgt 11 verschillende antwoorden
En dan zijn ze verwonderd dat Vlaams Belang een veel duidelijker boodschap heeft: ze willen een onafhankelijk Vlaanderen. Punt.
Klaar. Duidelijk. Geen halfslachtige enerzijds anderzijds.
Het scenario van 2024 (of eerder) is simpel
Ik ga er vanuit dan 50 procent van de Vlamingen op N-VA of Vlaams Belang zal stemmen
50 procent van de Walen PTB/PS
Dus een regering zal niet gevormd kunnen worden
Ik ga er vanuit dan 50 procent van de Vlamingen op N-VA of Vlaams Belang zal stemmen
50 procent van de Walen PTB/PS
Dus een regering zal niet gevormd kunnen worden
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Roerende voorheffing is Federaal volgens mij. Onroerende is gewestelijk.VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 16:51Het blijft me ook verbazen hoe zogenaamde “experten” op dit forum nog steeds de basisbeginselen van de federale structuur niet onder de knie hebben.VLblokpate schreef: ↑15 juli 2022, 16:29
Het blijft me verwonderen hoe weinig de Vlamingen weten over de federale staat Belgie.
Vlaanderen kan perfect fiscale maatregelen nemen en doet dat ook.
B
(Ik vind het ongelooflijk grappig, ik kan het niet helpen)
JA, de Vlaamse regering kan fiscale maatregelen nemen … maar enkel op die domeinen waarop ze ook bevoegd is. Roerende voorheffing, schenkingsrechten, successierechten … geen enkel probleem. Maar voor de Personenbelasting, Vennootschapsbelasting, BTW, Sociale Zekerheid … is de Vlaamse regering niet bevoegd.
Dat gezegd zijnde, jouw (niet ter zake doende) argumenten doen geen enkele afbreuk aan mijn stelling dat de federale staatskas vooral door Vlamingen wordt gefinancierd. Wie betaalt het meeste Personenbelasting, Vennootschapsbelasting, BTW, Sociale Zekerheid … denk je? Inderdaad, de Vlaamse belastingbetaler. En niet de Waalse of Brusselse belastingbetaler. Ook niet verhoudingsgewijs met het inwonersaantal (60/40) trouwens …
Als het zo triestig niet was, was het grappig.
onafhankelijk Vlaanderen is geen lid vd Europese unie, ook niet vd WTO
Ik ben niet voor een onafhankelijk Vlaanderen hé, wel voor een efficiënt en goed bestuurd land.
-
- Verbannen Gebruiker
Zoals elke rechtgeaarde Vlaming zie je alleen maar problemen en geen oplossingen.VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 16:51 Als het zo triestig niet was, was het grappig.
Binnen de Vlaamse bevoegdheden heeft Vlaanderen mogelijkheden zat om Vlamingen geld te geven en nog extra af te nemen. Hoogste elektriciteitsprijzen in de wereld zijn gevolg van Vlaamse beslissingen. Duur onderwijs voor slechte kwaliteit ook. Duur water ook (vergelijk Vlaanderen met Nederland bijvoorbeeld). Slechte wegen ook.
De beslissing over Ventilus valt pas in september. Vlaamse slagkracht zeggen ze dan
Nochtans zeer zeer dringend en een project dat hoognodig is.
Moest een nieuwe auto in 2029 niet enkel elektrisch zijn in Vlaanderen??
What a joke
Zakkenvullers eerste klas ipv mensen die het beleid bepalen en maken.
Nochtans zeer zeer dringend en een project dat hoognodig is.
Moest een nieuwe auto in 2029 niet enkel elektrisch zijn in Vlaanderen??
What a joke
Zakkenvullers eerste klas ipv mensen die het beleid bepalen en maken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
De federale regering, alléé Bouchez dan toch, toont ons met de benoeming van Hadja Lahbib tot minister van buitenlandse zaken hoe weinig hun job eigenlijk inhoudt. Ervaring in de politiek ? Niet nodig, als je journalist bent en af en toe eens in het buitenland bent geweest, als was het maar op reis, dan ben je al een expert.
Zit er zo weinig talent in zijn partij dat hij het er buiten moet zoeken ?
Zit er zo weinig talent in zijn partij dat hij het er buiten moet zoeken ?
Mijn vrouw heeft indertijd in Brussel gewerkt en moest een taalexamen van 4 modules afleggen om een taalpremie te bekomen. Het was niet verplicht, maar het werd aangeraden en de premie is een mooi extraatje.
Onze nieuwe minister kan amper Nederlands .. en zo zijn er heel wat .. tja
Onze nieuwe minister kan amper Nederlands .. en zo zijn er heel wat .. tja