nieuwe federale regering
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Je indruk is (weeral eens) verkeerd. Maar dat gebeurt wel eens vaker als je op basis van je indrukken te werk gaat …VLblokpate schreef: ↑15 juli 2022, 18:00Ergens heb ik de indruk dat je niet helemaal weet dat de federale staat Belgie gebaseerd is op gemeenschappen en regio's. En dat de Vlamingen hun gemeenschaps- en regioregering gefusioneerd hebben.VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 17:27
In Vlaanderen is de structuur nochtans eenvoudig: je hebt 1 Vlaamse regering/parlement en 1 federale regering/parlement. Alle andere regeringen en parlementen moet je in Wallonië en Brussel zoeken waar de situatie om diverse redenen helemaal anders geregeld is …
En dat Brussel een aparte regio is, maar dat de gemeenschapsbevoegdheden van Brussel bij de Vlaamse regering en de Franstalige gemeenschap liggen.
Nu ja, 95% van de Vlamingen weten dit ook niet. Ze willen wel meer, maar ze weten niet eens wat ze hebben.
Natuurlijk weet ik dat de federale structuur gebaseerd is op gemeenschappen (voor grondgebonden materies) en gewesten (voor persoonsgebonden materies). Trouwens, het zijn gemeenschappen en gewesten (geen regio’s). En naast de deelstaten heb je ook nog steeds de nationale of federale staat.
Soit, dat in Vlaanderen gewest en gemeenschap samengevoegd zijn (niet enkel de regeringen maar ook de parlementen en de administraties) is hetgeen ik juist aankaart met mijn voorbeeld over covid en de complexe structuren in Brussel en Wallonië. In Wallonië bestaat deze samenvoeging niet en heb je een Waals parlement en regering, en bijkomend ook nog eens de Franse Gemeenschapsregering en -parlement. In Brussel is het nog complexer want daar heb je een Brusselse regering en parlement (naast het Brusselse stadsbestuur en gemeenteraad), en ook nog eens Vlaamse en Franstalige gemeenschapscommissies (voor de persoonsgebonden gemeenschapsmateries), en dan ook nog eens de GGC (gemeenschappelijke gemeenschapscommissie). Kwestie van het eenvoudig te houden … of voldoende postjes en mandaten te scheppen …
Je ziet: de complexiteit is er vooral bij “de goede (lees: Franstalige) Belgen” en niet zozeer bij de Vlamingen …
Vandaar het voorbeeld van de 9 excellenties (ministers of staatssecretarissen) die tijdens covid bevoegd waren voor Volksgezondheid: 1 federaal, 1 Vlaams en … 7 excellenties in de Waalse en Brusselse structuren.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Is het Waals of Brussels onderwijs beter? Ik denk het niet …VLblokpate schreef: ↑15 juli 2022, 18:34Zoals elke rechtgeaarde Vlaming zie je alleen maar problemen en geen oplossingen.VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 16:51 Als het zo triestig niet was, was het grappig.
(Ik vind het ongelooflijk grappig, ik kan het niet helpen)
Binnen de Vlaamse bevoegdheden heeft Vlaanderen mogelijkheden zat om Vlamingen geld te geven en nog extra af te nemen. Hoogste elektriciteitsprijzen in de wereld zijn gevolg van Vlaamse beslissingen. Duur onderwijs voor slechte kwaliteit ook. Duur water ook (vergelijk Vlaanderen met Nederland bijvoorbeeld). Slechte wegen ook.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
In Vlaanderen is de basiskennis van Frans opgenomen in de eindtermen. Ook leerlingen in het BSO moeten in Vlaanderen een basiskennis aan Frans leren.GroupB schreef: ↑15 juli 2022, 19:16 Mijn vrouw heeft indertijd in Brussel gewerkt en moest een taalexamen van 4 modules afleggen om een taalpremie te bekomen. Het was niet verplicht, maar het werd aangeraden en de premie is een mooi extraatje.
Onze nieuwe minister kan amper Nederlands .. en zo zijn er heel wat .. tja
In Wallonië is een basiskennis van Nederlands (de taal van 60% van de Belgen) NIET opgenomen in de eindtermen. Daar kan je afstuderen aan de unief zonder ooit 1 woord Nederlands geleerd te hebben …
Maar wat de nieuwe minister (Hanja Lahbib) betreft: ze probeert het tenminste heb ik zojuist gehoord … al is haar kennis wel heel beperkt.
Een triestige zaak, zeker voor iemand dat de functie van BuZa bekleedt.VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 20:29In Vlaanderen is de basiskennis van Frans opgenomen in de eindtermen. Ook leerlingen in het BSO moeten in Vlaanderen een basiskennis aan Frans leren.GroupB schreef: ↑15 juli 2022, 19:16 Mijn vrouw heeft indertijd in Brussel gewerkt en moest een taalexamen van 4 modules afleggen om een taalpremie te bekomen. Het was niet verplicht, maar het werd aangeraden en de premie is een mooi extraatje.
Onze nieuwe minister kan amper Nederlands .. en zo zijn er heel wat .. tja
In Wallonië is een basiskennis van Nederlands (de taal van 60% van de Belgen) NIET opgenomen in de eindtermen. Daar kan je afstuderen aan de unief zonder ooit 1 woord Nederlands geleerd te hebben …
Maar wat de nieuwe minister (Hanja Lahbib) betreft: ze probeert het tenminste heb ik zojuist gehoord … al is haar kennis wel heel beperkt.
Een ambtenaar dat in Brussel werkt moet eigenlijk een betere kennis hebben van de tweede landstaal dan een minister.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het zal wel weer arrogant gedrag zijn van de Vlamingen die zich hieraan storen voor bepaalde weg met onzers... De pree zal dan weer wel voor ons zijn. Noblesse oblige.
Bouchez, qui aime la Belgique, spreekt nog altijd geen woord Nederlands.
En hoe zit het met die van de PS op pensioenen? Zelfs in het Frans komt daar alleen wartaal uit.
Bouchez, qui aime la Belgique, spreekt nog altijd geen woord Nederlands.
En hoe zit het met die van de PS op pensioenen? Zelfs in het Frans komt daar alleen wartaal uit.
Vandaag in Het Nieuwsblad : 1 op de 3 federale ministers niet verkozen
"Dit krijg je moeilijk uitgelegd aan de kiezer"
"Dit krijg je moeilijk uitgelegd aan de kiezer"
-
- Verbannen Gebruiker
Je snapt er echt niets van, van de Belgische staatshervorming met regio's en gemeenschappen; voor een bewijs: zie (*).VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 20:26Is het Waals of Brussels onderwijs beter? Ik denk het niet …VLblokpate schreef: ↑15 juli 2022, 18:34
Zoals elke rechtgeaarde Vlaming zie je alleen maar problemen en geen oplossingen.
Binnen de Vlaamse bevoegdheden heeft Vlaanderen mogelijkheden zat om Vlamingen geld te geven en nog extra af te nemen. Hoogste elektriciteitsprijzen in de wereld zijn gevolg van Vlaamse beslissingen. Duur onderwijs voor slechte kwaliteit ook. Duur water ook (vergelijk Vlaanderen met Nederland bijvoorbeeld). Slechte wegen ook.
Vlaanderen is verantwoordelijk voor het Vlaams onderwijs in Brussel. De Franstalige gemeenschap voor het Franstalige onderwijs in Brussel.
Los daarvan: de kennis van de Vlaamse leerlingen gaat elk jaar achteruit (*). Vlaanderen zakt jaar na jaar in de internationale rangschikkingen.
Maar, zegt de Vlaming, er zijn regio's waar het nog slechter gaat
(*) zoals al eerder gezegd, de Vlaming eist meer en meer Vlaamse bevoegdheden, maar snapt niet dat Vlaanderen nu al veel bevoegdheden heeft. En vooral dat de Vlaamse regering daar heel veel verprutst.
Hoe sneller Vlaanderen onafhankelijk is, hoe beter. Dan doen ze maar in Vlaanderen. En laat Brussel zichzelf besturen, gedaan met de Vlaamse bemoeienissen daar.
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
De eindtermen zijn een vodje papier.VincentVega schreef: ↑15 juli 2022, 20:29 In Vlaanderen is de basiskennis van Frans opgenomen in de eindtermen. Ook leerlingen in het BSO moeten in Vlaanderen een basiskennis aan Frans leren.
Uit internationale vergelijkingen blijkt dat heel weinig Vlamingen die basiskennis Frans hebben.
En het wordt elk jaar slechter.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is buiten de groene extremisten in de Vlaamse regering gerekend (NB: de partij Groen zit niet in de Vlaamse regering).
Wie vanaf 2029 een nieuwe auto of bestelwagen koopt, zal alleen nog een elektrische auto kunnen kopen. Dat staat in het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering heeft afgeklopt.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ze blijven dit maar voor zich uitschuiven. Het lijkt me dat beter voor de korte pijn hadden gekozen en voor die ondergrondse hoogspanningslijn met gelijkspanning kiezen. Ikzelf woon op een paar kilometer van het voorgestelde tracé en de weerstand onder de bevolking is enorm. Er worden her en der groepen gevormd die een eventueel bovengronds tracé gaan aanvechten. Ik wil nog in het midden laten of de gevaren voor de gezondheid overdreven zijn of niet, maar ik zie dit niet meer goedkomen. Meerprijs voor ondergronds zou zo'n 5 miljard bedragen.
Voor de curieuzeneuzen die willen uitzoeken waar ik woon:
Dat is het enkel maar omdat er is meegegaan in die hysterie met vogelhakmolens windmolens op zee.
Er is trouwens ook in Wallonië een gelijkaardig probleem. De Bocht van Henegouwen stuit daar op gelijkaardig protest. Die lijn zou vanuit Avelgem over Aat, Zinnik & 's Gravensbrakel de verbinding naar Courcelles moeten maken.
Als je aan de Vlaming zijn baksteen raakt, kun je wel wat weerstand verwachten
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ik denk dat de ratio moet winnen en ze het gewoon bovengrond moeten doen....
Weerstand of niet..
Ok, dat kan stemmen kosten, maar is die denkwijze niet net de oorzaak van onze problemen?
Maar ik snap je NIMBY wel
Als ze dat hier zouden doen, zou ik hetzelfde zeggen (maar dat geloven jullie toch niet )
Weerstand of niet..
Ok, dat kan stemmen kosten, maar is die denkwijze niet net de oorzaak van onze problemen?
Maar ik snap je NIMBY wel
Als ze dat hier zouden doen, zou ik hetzelfde zeggen (maar dat geloven jullie toch niet )
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
De ratio zegt dat bovengronds voor enorme protesten en dito vertragingen gaat zorgen. Als ze het er ooit al doorkrijgen.
Ikzelf woon er nog op een veilige afstand van, maar ik ken wel wat mensen die er wel dicht genoeg bij wonen. En die gaan zich weren als een duivel in een wijwatervat
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Die enorme protesten kan je simpelweg negeren....
Dat is ook wat je moet doen in zo'n geval, maar dat is niet goed voor je verkiezingsresultaat
Dat is ook wat je moet doen in zo'n geval, maar dat is niet goed voor je verkiezingsresultaat
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik lees al even mee maar kan niet direct iemand bedenken die de US voorstelt als de ideale modelmaatschappij.VLblokpate schreef: ↑16 juli 2022, 08:04Dat is nog altijd veel minder dan het zo geroemde US, de ideale modelmaatschappij volgens de rechtgeaarde Vlamingen hier op het forum.
Daarnaast: vlak boven deze post verwijt je "de Vlaming" dat hij verwijst naar een regio waar het "nog slechter" gaat. Vervolgens doe je krek hetzelfde om het fantastische federale niveau te verdedigen. Knap!