Holdings
TIP
Re: Holdings
Ik sta zelfs al een hele tijd positief met Prosus, idem met Baba. Wie had dat kunnen denken dat deze aandelen als een schokdemper zouden dienen?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
En plots schiet alles weer omhoog en lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Prosus bijna op de bodem gekocht (55% winst, had ik niet gedacht toen ik het kocht een paar weken geleden), en idem Brederode al 17% hoger dan aankoopkoers op 3 weken tijd. Sofina staat nog rood hoor
Prosus noteert ook op de Amerikaanse beurs blijkbaar. Het staat bij de meest verhandelde aandelen bij Bolero. Waarom zou je dat in godsnaam daar kopen, een ADR in dollar? Waarschijnlijk een vergissing.
Prosus wordt bij Bolero weer druk verkocht trouwens. Ik vraag mij dan altijd af wat die mensen dan met die cash doen. Een ander aandeel zoeken dat gezakt is? Of romen jullie gewoon wat winst af om eens goed te gaan eten en behouden jullie een positie? Iemand die wil getuigen?
Misschien zijn het beleggers die juist break-even staan en blij zijn dat ze er toch nog zonder kleerscheuren zijn vanaf gekomen.
Prosus noteert ook op de Amerikaanse beurs blijkbaar. Het staat bij de meest verhandelde aandelen bij Bolero. Waarom zou je dat in godsnaam daar kopen, een ADR in dollar? Waarschijnlijk een vergissing.
Prosus wordt bij Bolero weer druk verkocht trouwens. Ik vraag mij dan altijd af wat die mensen dan met die cash doen. Een ander aandeel zoeken dat gezakt is? Of romen jullie gewoon wat winst af om eens goed te gaan eten en behouden jullie een positie? Iemand die wil getuigen?
Misschien zijn het beleggers die juist break-even staan en blij zijn dat ze er toch nog zonder kleerscheuren zijn vanaf gekomen.
YTD:
- Prosus: -2%
- Sofina: -52%
Dus nogal wiedes dat er een verschil merkbaar is in je portfeuille.
Da's eenvoudig te verklaren: veel beleggers weten niet wat ze kopen, ze kopen maar wat, schrikken zich vervolgens een ongeluk als een aandeel 50% zakt in waarde, en verkopen dan dat aandeel van zodra ze terug break-even staan. Blij dat ze hun geld gerecupereerd hebben.
Prosus is nog altijd ondergewaardeerd en nu er eindelijk schot komt in de zaak (o.a. aandeleninkoop) om de decote te reduceren en ook de onderliggende chinese waardes de wind terug in de zeilen hebben krijg je een dikke turbo op het aandeel. In deze context Prosus verkopen, dat slaat nergens op.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 8 juli 2022, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt toch altijd mensen die winst nemen bij forse koersstijging? Daar moet je niet te veel achter zoeken, als uiteindelijk 1 bedrijf een te grote portie van de port uitmaakt zou ik ook verkopen.
Op dit moment is het niet echt verstandig Prosus te verkopen want elke neerwaartse beweging wordt momenteel opgevangen door het inkoopprogamma. Tencent is op zijn beurt ook eigen aandelen aan het inkopen...
Op dit moment is het niet echt verstandig Prosus te verkopen want elke neerwaartse beweging wordt momenteel opgevangen door het inkoopprogamma. Tencent is op zijn beurt ook eigen aandelen aan het inkopen...
Dan snap ik het wel ja, als het gewicht in portefeuille te groot wordt. Of soms kan het verstandig zijn om de helft te verkopen wanneer uw aandeel verdubbeld is. Maar zomaar (alles) verkopen omdat het op een dag 7% stijgt, dat lijkt meer op gokken vind ik.
Bij Mister Market Magazine hebben ze Sofina verkocht aan 191 euro. Tegen hun zin, maar het moest van hun systeem. Of de bodem gezien is gaan we pas later weten. Ik had dit soort stijging pas later verwacht, 5 a 10 dagen voor de nieuwsbrief. Sofina trekt zich al mee op aan de Nasdaq blijkbaar.
Bij Mister Market Magazine hebben ze Sofina verkocht aan 191 euro. Tegen hun zin, maar het moest van hun systeem. Of de bodem gezien is gaan we pas later weten. Ik had dit soort stijging pas later verwacht, 5 a 10 dagen voor de nieuwsbrief. Sofina trekt zich al mee op aan de Nasdaq blijkbaar.
dan hebben ze bij Mister Market magazine wel heel lang gewacht.
Heb de mijne aan 250 buitengesmeten, en dat was eigenlijk ook al te laat.
Heb de mijne aan 250 buitengesmeten, en dat was eigenlijk ook al te laat.
Wie kan er iets vertellen over de holding: Italmobiliare
Strategie?
Participaties?
Vergelijkbare holdings?
Prestatie laatste jaren?
Mvg
Strategie?
Participaties?
Vergelijkbare holdings?
Prestatie laatste jaren?
Mvg
-
- Hero Member
- Contacteer:
En bij “Trends” hebben ze Sofina aangekocht aan Euro 326.00 Zo ziet gij maar weer hoe het gaat! Geen touw aan vast te knoppen en de balans lezen heeft ook geen zin; immers niet alles staat erin.
Blijft over: gezond verstand gebruiken. Maar wij zijn al vaak ‘’aangevallen’’ vanwege onze denkwijze.
Wij kunnen nog uren- dagen- jarenlang debatteren over bedrijven die wij niet bezitten hetgeen betekent: Wij weten niet alles.
Zijn wij nu te simpel? Wellicht wel…
Blijft over: gezond verstand gebruiken. Maar wij zijn al vaak ‘’aangevallen’’ vanwege onze denkwijze.
Wij kunnen nog uren- dagen- jarenlang debatteren over bedrijven die wij niet bezitten hetgeen betekent: Wij weten niet alles.
Zijn wij nu te simpel? Wellicht wel…
-
- Hero Member
- Contacteer:
Knoppen moet natuurlijk Knopen zijn, schrijf te snel. Verder hebben "wij" aangezien we niet ''ik" mogen schrijven; een cultuurverschil, nog op enige ander fora online gekeken. Nou daar wordt men niet goed van. Ondanks onze slechte schrijfstijl kunnen wij de schrijfstijl herkennen van enige forumleden hier. Sommige hebben meer dan zes online namen.
Maar wees gerust diegene die ''echt'' hun mening geven, waren ook echt.
Maar wees gerust diegene die ''echt'' hun mening geven, waren ook echt.
Toen was er ook nog geen sprake over het nieuws dat er ging komen natuurlijk.Jozefien1969 schreef: ↑16 juli 2022, 22:01 En bij “Trends” hebben ze Sofina aangekocht aan Euro 326.00 Zo ziet gij maar weer hoe het gaat! Geen touw aan vast te knoppen en de balans lezen heeft ook geen zin; immers niet alles staat erin.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zal nooit weten hoe te beleggen. Dus kunnen we alleen ons ‘’gezond verstand’’ gebruiken. Als voorbeeld vandaag ging weer alles omhoog waarom? Wellicht een gaspijp ging wéér open – voor hoelang? – Zolang de Tsaar dicteert wat wij moeten doen, zijn wij afhankelijk van hem. En ‘’hij’’ heeft alles goed doordacht, slimme maar zéér gevaarlijke man. En er is nog meer gevaar. In Europa komt chaos en zullen veel kiezers, kiezen voor de goede optie voor hen, maar deze optie is slecht voor Europa. En de Tsaar wist dit al lang geleden.
Karine er is nooit nieuws wat er gaat komen toch?
Anders was het geen nieuws hé.
Even naast de kwestie maar zag gisteren nog op canvas hoever die Russen durven gaan. Ging over doorknippen van elektriciteits en data kabels tussen Europa die op de bodem van de oceaan liggen. Dit was blijkbaar al eens voorgekomen maar natuurlijk geen bewijzen van. Stel je voor welke impact zoiets zou hebben.
-
- Full Member
- Contacteer:
Goh ja. Ik lig daar allemaal niet wakker van. Het stijgt eens een dag, het daalt eens een dag. Je kan dat niet voorspellen. Leg je horizon op 10 jaar. Werkt alleszins heel goed voor mij.Jozefien1969 schreef: ↑19 juli 2022, 23:13 Zal nooit weten hoe te beleggen. Dus kunnen we alleen ons ‘’gezond verstand’’ gebruiken. Als voorbeeld vandaag ging weer alles omhoog waarom? Wellicht een gaspijp ging wéér open – voor hoelang? – Zolang de Tsaar dicteert wat wij moeten doen, zijn wij afhankelijk van hem. En ‘’hij’’ heeft alles goed doordacht, slimme maar zéér gevaarlijke man. En er is nog meer gevaar. In Europa komt chaos en zullen veel kiezers, kiezen voor de goede optie voor hen, maar deze optie is slecht voor Europa. En de Tsaar wist dit al lang geleden.
Tja, wat moet je daarvan zeggen? Het is een interessante holding omdat ze investeert in typische Italiaanse producten zoals ham (https://cottocapitelli.com/), parfums en verzorgingsproductjes (https://eu.smnovella.com/) en koffiepadjes (https://www.caffeborbone.com/gb/en/). Dat maakt het tot een atypische holding, helemaal anders dan wat de klok tegenwoordig overal slaat (tech, fintech, industrie, engineering etc). Anderzijds... het is een Italiaanse holding. Er spelen heel veel persoonlijke vetes en ruzies en afrekeningen die goed besturen vaak tot een optie degradeert.
Mijn persoonlijke mening, voor wat het waard is, is dat ALS je in typische Italiaanse producten wilt investeren (bvb omdat je je portefeuille wilt uitbreiden met bedrijven die geen deel uitmaken van de reguliere massa-industrie) dat je dat best rechtstreeks doet. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is uiteraard RACE, er zijn vast nog wel beursgenoteerde Italianen uit de niet-mainstream sector. Zat Prada niet op de beurs van Hong Kong? Maar ook hier weer: denk aan wat er met Borsalino gebeurd is, het blijft Italie.