2350eur niet volledig in aanmerking fiscaal voordeel?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
2350eur niet volledig in aanmerking fiscaal voordeel?
Hallo
Ik doe aan pensioensparen voor 990 eur/jaar. Daarnaast heb ik 2350 eur premie betaald voor langetermijnsparen. Nu hoor ik van de boekhouder dat er van de 2350 eur maar 1750 eur in aanmerking komt voor 30% fiscaal voordeel.
Hoe is dit mogelijk? Men spreekt toch van een maximumbedrag van 2350eur/jaar?
Uiteraard zal ik nog info vragen aan de boekhouder zelf, maar ik waardeer zeker ook jullie mening!
Bedankt!
Ik doe aan pensioensparen voor 990 eur/jaar. Daarnaast heb ik 2350 eur premie betaald voor langetermijnsparen. Nu hoor ik van de boekhouder dat er van de 2350 eur maar 1750 eur in aanmerking komt voor 30% fiscaal voordeel.
Hoe is dit mogelijk? Men spreekt toch van een maximumbedrag van 2350eur/jaar?
Uiteraard zal ik nog info vragen aan de boekhouder zelf, maar ik waardeer zeker ook jullie mening!
Bedankt!
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: 2350eur niet volledig in aanmerking fiscaal voordeel?
Dit hangt af van je netto belastbaar inkomen. Het maximumbedrag dat jij vermeldt, is het absolute maximum.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Langetermijnsparen is een relatief complex product.
De maximaal in te brengen premie hangt af van je inkomen en/of het feit om je al een hypotheek inbrengt in dezelfde korf.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Langetermijnsparen
Dit kan dus zeker lager zijn dan het maximaal toegelaten bedrag.
De maximaal in te brengen premie hangt af van je inkomen en/of het feit om je al een hypotheek inbrengt in dezelfde korf.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Langetermijnsparen
Dit kan dus zeker lager zijn dan het maximaal toegelaten bedrag.
Bedankt voor de antwoorden.
Volgens je wikipedia link zou men tot aan 36.227 eur inkomen 2350 eur fiscaal kunnen inbrengen. Ik kom niet aan dit 36.227 maar toch kan ik maar 1750eur inbrengen?
Volgens je wikipedia link zou men tot aan 36.227 eur inkomen 2350 eur fiscaal kunnen inbrengen. Ik kom niet aan dit 36.227 maar toch kan ik maar 1750eur inbrengen?
De maximumpremie voor het lange termijn sparen wordt berekend in functie van uw netto belastbaar beroepsinkomen. Voor het jaar 2021, bedraagt de maximumbijdrage € 176,40 + 6% van uw netto belastbaar beroepsinkomen !
https://www.federale.be/nl/meer-info/pe ... mijnsparen
https://www.federale.be/nl/meer-info/pe ... mijnsparen
niet tot aan 36.277 € maar vanaf 36.277 €
Hoe minder je verdient, hoe minder je kan inbrengen. Bovendien moet je opletten met de term 'netto belastbaar beroepsinkomen'. Dat is niet hetzelfde als je belastbaar inkomen ...
Misschien uw plastronnetje al eens op het matje roepen.
Tenzij Je zelf initiatief hebt genomen zou dan een heel grote uitzondering zijn.
Dus dit jaar maar 1750 € aan langetermijnsparen betalen.
Dus zal een contract wijziging worden.
De verkoper gaat beschaamd moeten zijn.
En zou dit zeer zeker aankaarten waar en bij wie dit contract aangegaan.
Estate Guru believer.
Bedankt voor de feedback.
Kan de 990eur voor pensioensparen volledig worden ingebracht, of is ook dit afhankelijk van het netto belastbaar beroepsinkomen?
Kan de 990eur voor pensioensparen volledig worden ingebracht, of is ook dit afhankelijk van het netto belastbaar beroepsinkomen?
Als je zelf het bedrag wil berekenen dat je maximaal kunt inbrengen voor langetermijnsparen dan moet je eigenlijk je netto belastbaar inkomen weten. Maar dat weet je pas exact als het jaar voorbij is terwijl je moet storten voor het jaar om is.
Het eerste punt is het berekenen van je jaarloon. Dat zijn de lonen van januari tot december, maar ook het vakantiegeld en de eindejaarspremie. Daarvan moet je de RSZ (bijdrage voor de sociale zekerheid = 13,07%) aftrekken en van dat bedrag ook nog eens een forfaitaire belastingaftrek (die is maximaal 5040 voor dit jaar). Dat is het netto belastbaar inkomen.
Op dat bedrag moet je nog eens de formule toepassen 176,40 + 6%*belastbaar inkomen.
Bij mij is het misgelopen omdat ik door Covid een tijd technisch werkloos was, daardoor was mijn inkomen langer (maar begin 2020 had niemand gedacht dat Covid zo'n ramp ging veroorzaken).
En in 2021 was het fout omdat de eindejaarspremie pas in 2022 werd uitbetaald.
Dus mijn tip is, maak een simulatie van je jaarloon (op basis van het huidig loon) en bereken dan het bedrag dat je kunt aftrekken. Doet daar nog eens 50€ af, dan is de kans dat je niet het volledige bedrag kunt aftrekken zeer klein.
Het eerste punt is het berekenen van je jaarloon. Dat zijn de lonen van januari tot december, maar ook het vakantiegeld en de eindejaarspremie. Daarvan moet je de RSZ (bijdrage voor de sociale zekerheid = 13,07%) aftrekken en van dat bedrag ook nog eens een forfaitaire belastingaftrek (die is maximaal 5040 voor dit jaar). Dat is het netto belastbaar inkomen.
Op dat bedrag moet je nog eens de formule toepassen 176,40 + 6%*belastbaar inkomen.
Bij mij is het misgelopen omdat ik door Covid een tijd technisch werkloos was, daardoor was mijn inkomen langer (maar begin 2020 had niemand gedacht dat Covid zo'n ramp ging veroorzaken).
En in 2021 was het fout omdat de eindejaarspremie pas in 2022 werd uitbetaald.
Dus mijn tip is, maak een simulatie van je jaarloon (op basis van het huidig loon) en bereken dan het bedrag dat je kunt aftrekken. Doet daar nog eens 50€ af, dan is de kans dat je niet het volledige bedrag kunt aftrekken zeer klein.
Netjes hoor, dankjewel!