meerwaardebelasting
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: meerwaardebelasting
Minderwaarden niet aftrekbaar neem ik aan?
Toch wel.
Er is veel info te lezen in het voorstel.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dank voor de info. En mijn welgemeende excuses.
Een dooddoener

Het kan enkel als het ook in de andere richting werkt!
Verkopen met winst = meerwaarde belasting!
Verkopen met verlies = verlies kan ingebracht worden!
Aandelen in bezit pre belasting gaan ze echt niet vrijstellen, dat zou betekenen dat je die nog tientallen jaren zonder meerwaardebelasting kunt aanhouden. De aankoop prijs van voor de invoering gebruiken kan ook niet, in dat geval zouden meerwaarden van reeds jaren te voren terugwerkend belast worden (al die bogleheads). De koers op het moment van invoering lijkt dan het enige alternatief maar ook daar zitten serieuze problemen aan, stel dat ooit kocht aan €100 en dat de koers bij invoering naar €50 gezakt is en je later verkoopt aan €120, dan zou je op €70 meerwaarde betalenjajest schreef: ↑21 juli 2022, 12:20 ik vraag mij af als die nieuwe maatregel effectief wet wordt, wat ze gaan doen met aandelen die je reeds in portefeuille hebt, daar heb je immers al beurstaks op betaald. En de minister zei als deze maatregel er komt dan verdwijnt beurstaks.
Ik hoop dat ze het maar gaan doen voor transacties waarbij zowel de aankoop- als verkoopdatum NA de invoering v/d maatregel liggen.

Nog een alternatief is een belasting op de ganse effecten portefeuille, bv een belasting op het verschil tussen 1/1 en 31/12 minus de cashflows. Als minwaarden dan ook ingebracht mogen worden, kun je nog wat recupereren via de belastingen