meerwaardebelasting
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: meerwaardebelasting
Minderwaarden niet aftrekbaar neem ik aan?
Toch wel.
Er is veel info te lezen in het voorstel.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dank voor de info. En mijn welgemeende excuses.
Een dooddoener

Het kan enkel als het ook in de andere richting werkt!
Verkopen met winst = meerwaarde belasting!
Verkopen met verlies = verlies kan ingebracht worden!
Aandelen in bezit pre belasting gaan ze echt niet vrijstellen, dat zou betekenen dat je die nog tientallen jaren zonder meerwaardebelasting kunt aanhouden. De aankoop prijs van voor de invoering gebruiken kan ook niet, in dat geval zouden meerwaarden van reeds jaren te voren terugwerkend belast worden (al die bogleheads). De koers op het moment van invoering lijkt dan het enige alternatief maar ook daar zitten serieuze problemen aan, stel dat ooit kocht aan €100 en dat de koers bij invoering naar €50 gezakt is en je later verkoopt aan €120, dan zou je op €70 meerwaarde betalenjajest schreef: ↑21 juli 2022, 12:20 ik vraag mij af als die nieuwe maatregel effectief wet wordt, wat ze gaan doen met aandelen die je reeds in portefeuille hebt, daar heb je immers al beurstaks op betaald. En de minister zei als deze maatregel er komt dan verdwijnt beurstaks.
Ik hoop dat ze het maar gaan doen voor transacties waarbij zowel de aankoop- als verkoopdatum NA de invoering v/d maatregel liggen.

Nog een alternatief is een belasting op de ganse effecten portefeuille, bv een belasting op het verschil tussen 1/1 en 31/12 minus de cashflows. Als minwaarden dan ook ingebracht mogen worden, kun je nog wat recupereren via de belastingen

Hoe dan ook, meerwaardebelasting roepen is heel simpel, het invoeren zal al iets moeilijker zijn, het zodanig invoeren dat het door de raad van state geraakt; voorgaande pogingen in gedachte...
Lees het voorstel!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Een eenvoudige manier zou kunnen zijn: de stand op het moment van invoering van de wet.
Eventueel aangepast door: maximum van het moment van de invoering van de wet en de aankoop in het verleden.
Ik ben geen daytrader, eerder buy and hold, maar er is 1 aandeel dat ik regelmatig transacties mee doe.
Even nagekeken, in de laatste 2 jaar 31 kooptransacties en 17 verkoop.
Bovendien in USD.
Positie (long) nooit volledig gesloten in die 2 jaar.
Veel geluk om hiervan de meerwaarde te bepalen (wat indien meerdere brokers, LIFO/FIFO,...).
Dit alles voor minder dan 2K niet-gerealiseerde meerwaarde, tsja, het is een hobby....
En dan zijn er hier die wsl 10 keer meer doen....
Bovendien in USD.
Veel geluk om hiervan de meerwaarde te bepalen (wat indien meerdere brokers, LIFO/FIFO,...).
Dit alles voor minder dan 2K niet-gerealiseerde meerwaarde, tsja, het is een hobby....
Tegenwoordig hebben ze computers om zoiets uit te rekenen, je steekt daar de gewenste formule in en het ding doet de rest, maakt niet uit of er nu vijf of vijfduizend transacties zijnronnie schreef: ↑22 juli 2022, 09:19 Ik ben geen daytrader, eerder buy and hold, maar er is 1 aandeel dat ik regelmatig transacties mee doe.
Bovendien in USD.

In andere landen werkt men per "lot". De softwarepakketten die de banken gebruiken hebben deze optie.ronnie schreef: ↑22 juli 2022, 09:19 Ik ben geen daytrader, eerder buy and hold, maar er is 1 aandeel dat ik regelmatig transacties mee doe.
Bovendien in USD.
Elke aankoop bekomt een lot. Bij verkoop moet je aangeven van welk lot je verkoopt. De meerwaarde is dan direct duidelijk. Als belegger kan je ook optimiseren door het 'juiste' lot te kiezen.
Ja, die loten worden vooral door de Amerikanen gebruikt in hun jaarlijkse IRS-aangifte. Gelukkig worden verliezen aftrekbaar en wordt er niet gesproken over de typische IRS wash-sale rule. Die treft vooral de handelaren en daytraders. Een dag te vroeg terugkopen en je hangt. Als goede huisvader ben je dan twee keer gezien, door de stop loss, het verbod op belastingaftrek en mis je de dip.
https://www.investopedia.com/terms/w/washsalerule.asp
https://www.investopedia.com/terms/w/washsalerule.asp
Als ze de wet deftig opstellen zal een wash sale niet gebruikt mogen worden om meerwaarde wit the wassen (in de veronderstelling dat de 6k vrijstelling ook geldt voor de meerwaarde)
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 juli 2022, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zou 15% meerwaardetaks geheven worden en tegelijk de beurstaks afgeschaft worden (en verlaging RV naar 25%).
Het probleem in dit geval is dat degenen die de aandelen voor invoering van de wet reeds beurstaks betaald hebben.
Met de invoering van de nieuwe wet gaan ze dan 15% meerwaaarde + beurstaks op hun boterham krijgen, wat me onrechtvaardig lijkt.
Het is om deze reden dat ik ervan uit ga dat vanaf invoegetreding van de wet alle aankopen vrijgesteld zijn van de beurstaks maar 15% meerwaarde moeten afdragen. Wat men voordien in bezit had wordt vrijgesteld. Dit lijkt me correct.
De bedoeling is wel om meer geld in het laatje te brengen.Georg schreef: ↑22 juli 2022, 12:14Er zou 15% meerwaardetaks geheven worden en tegelijk de beurstaks afgeschaft worden (en verlaging RV naar 25%).
Het probleem in dit geval is dat degenen die de aandelen voor invoering van de wet reeds beurstaks betaald hebben.
Met de invoering van de nieuwe wet gaan ze dan 15% meerwaaarde + beurstaks op hun boterham krijgen, wat me onrechtvaardig lijkt.
Het is om deze reden dat ik ervan uit ga dat vanaf invoegetreding van de wet alle aankopen vrijgesteld zijn van de beurstaks maar 15% meerwaarde moeten afdragen. Wat men voordien in bezit had wordt vrijgesteld. Dit lijkt me correct.
Vandaag 2x beurstax - een peulshil ( some zelfs enkel beurstax op 1 transactie)
Morgen 15% op de meerwaarde (misschien met vrijstelling van 6000k)
Overgangsmaatregel 1x beurstax + meerwaarde sinds indiensttreding wet (misschien met vrijstelling van 6000k)
Zou me een goed voorstel lijken.
Een alternatief voor de overgang zou men de volledige meerwaarde in rekening kunnen brengen en het (kleine) deel beurstax dat betaald is er terug van kunnen aftrekken - zou je dat beter vinden?
Voor woningen heb ik geen idee hoe men dat gaat berekenen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 juli 2022, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.