Hoe op eten besparen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Hoe op eten besparen?
Voor mij is het vooral belangrijk dat ik inderdaad minder suiker ga eten.
Maar als tussenstap zie ik fruit als een heel handig middel.
Sowieso ga ik het proberen beperken tot 3 stuks. Het loopt nu soms extreem uit de hand.
Maar mijn vraag was gewoon enerzijds of je blauwe bessen kan laten vallen voor andere fruit. Dat is niet beantwoord maar het is wel beantwoord dat ik het niet elke dag hoef te eten dus dat op zich is ook al een besparing.
Sowieso ga ik het proberen beperken tot 3 stuks. Het loopt nu soms extreem uit de hand.
Maar mijn vraag was gewoon enerzijds of je blauwe bessen kan laten vallen voor andere fruit. Dat is niet beantwoord maar het is wel beantwoord dat ik het niet elke dag hoef te eten dus dat op zich is ook al een besparing.
-
- Full Member
- Contacteer:
Je weet niet wat je koopt en je moet er op een specifiek moment benzine voor oprijden. Vind die app flink ruk. Hier zelfs geen goei aanbod in stad van 40k inw.
De donderdag markt in Oostende gooien ze het naar uwe kop.Timoootjex schreef: ↑21 juli 2022, 18:39 Voor mij is het vooral belangrijk dat ik inderdaad minder suiker ga eten.
De vrijdagmarkt in Blankenberge gooien ze het naar uwe kop.
Een probleem gaat om grote hoeveelheden.
Estate Guru believer.
Zal niet voor moeilijke eters zijn waarschijnlijk gezien de inhoud lukraak is. Er zijn in mijn buurt wel een paar van bijvoobeeld enkel Veggie, brood of patisserie. Ook op fietsafstand hier. Geen dorp weliswaar.Verviertig schreef: ↑22 juli 2022, 12:43 Je weet niet wat je koopt en je moet er op een specifiek moment benzine voor oprijden. Vind die app flink ruk. Hier zelfs geen goei aanbod in stad van 40k inw.
Is suiker vergif?
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik eet het gewoon graag als 'snoep' en dan zit je makkelijk aan een hele 300-500 gram maar dan heb je veel te veel fruit binnen.
Bedoel ik kan sneller besjes eten dan ik appels eet volgens gewicht.
Over suiker. Ik denk dat het echt ervan af hangt op welke manier je die binnen krijgt.
Denk dat fruit wel een schuldige is maar niet de meest schuldige.
Ik maak veelvuldig gebruik van de TooGoodToGo app. Ik rijd daar geen extra benzine voor op . Korte afstanden tot 25 km doe ik met de fiets.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als alleenstaande is toogootogoo echt teveel.
Ik stelde die vraag ondat Brembos op dit forum zo weinig lijkt uit te geven, dat dit bijna miraculeus zou zijn indien hij ook nog vrouw en kinderen te onderhouden heeft.
Indien hij daar niet wenst op te antwoorden, is dat uiteraard zijn goed recht. Evenwel ben ik echt benieuwd naar zijn reactie, al was het maar om een en ander in perspectief te kunnen plaatsen.
Indien hij daar niet wenst op te antwoorden, is dat uiteraard zijn goed recht. Evenwel ben ik echt benieuwd naar zijn reactie, al was het maar om een en ander in perspectief te kunnen plaatsen.
Ten einde terug te keren naar de oorspronkelijke opzet van dit topic, wil ik het even hebben over een mogelijke besparing van vele honderden €'s.
Spit je grasveld om en leg opnieuw - net zoals zo velen van onze ouders een groententuin aan.
Ik heb alvast een verloren hoekje van mijn dichtstbijzijnde weiland ingericht als groentenhof (5 m× 2.5 m) en er aardappelen gepoot.
Mijn echtgenote die een echte stadsmus is, vindt het fantastisch en geniet ervan onze zelf geteelde en onbesproeide patatjes te oogsten. Bovendien vindt ze de smaak ervan vele malen lekkerder dan die uit de winkel ( m.i. is dat eerder psychologisch maar wie ben ik om haar dat geluk te willen afnemen).
Aardappelen zijn voor ons uiteraard een eerste experiment ook omdat er zo weinig werk mee gemoeid is.
Spit je grasveld om en leg opnieuw - net zoals zo velen van onze ouders een groententuin aan.
Ik heb alvast een verloren hoekje van mijn dichtstbijzijnde weiland ingericht als groentenhof (5 m× 2.5 m) en er aardappelen gepoot.
Mijn echtgenote die een echte stadsmus is, vindt het fantastisch en geniet ervan onze zelf geteelde en onbesproeide patatjes te oogsten. Bovendien vindt ze de smaak ervan vele malen lekkerder dan die uit de winkel ( m.i. is dat eerder psychologisch maar wie ben ik om haar dat geluk te willen afnemen).
Aardappelen zijn voor ons uiteraard een eerste experiment ook omdat er zo weinig werk mee gemoeid is.
Ik ben alleenstaande, de overschot geef ik weg aan een buurvrouw.
Dat kan natuurlijk.dhalluinR schreef: ↑22 juli 2022, 22:17Mijn echtgenote die een echte stadsmus is, vindt het fantastisch en geniet ervan onze zelf geteelde en onbesproeide patatjes te oogsten. Bovendien vindt ze de smaak ervan vele malen lekkerder dan die uit de winkel ( m.i. is dat eerder psychologisch maar wie ben ik om haar dat geluk te willen afnemen).
Mijn vader teelde bintjes, een soort die je nauwelijks nog in de supermarkten vindt (vond?).
https://www.trouw.nl/nieuws/is-het-bint ... ~baaab26a/
Persoonlijk vind ik bintjes de lekkerste soort.
Ikzelf proef ik het verschil ook niet tussen eigen gekweekte groenten/fruit en gekocht in de winkel, tenminste als het over dezelfde soort gaat en op dezelfde manier is klaargemaakt.
Aardappelen rooien valt bij mij niet onder 'weinig werk' ...Aardappelen zijn voor ons uiteraard een eerste experiment ook omdat er zo weinig werk mee gemoeid is.
Als je enkel rooit wat je die dag nodig hebt, valt dat nog mee (de vroege aardappelen, iirc),
maar ik herinner me uit mijn jeugd, 's morgens vroeg beginnen met rooien, rond de middag gelukkig wat rust wegens de aardappelen 'op het veld' laten drogen en in de namiddag/avond oprapen, gesorteerd volgens dik/groot(friet), gewoon, klein en beschadigd (laatste waren dan voor de kippen) ... altijd blij als dat gedaan was. We hadden dan zo'n 250-300 kg bintjes, iirc.
Het smaakverschil is niet bij alle soorten groenten of fruit merkbaar, maar bijvoorbeeld wél bij zelfgeteelde tomaten.
Wat hierbij vooral belangrijk is: wat je koopt in winkels of supermarkten werd zo goed als zeker behandeld met pesticiden; zélfs van wat er onder de benaming "bio" verkocht wordt, ben je nooit zeker.
Bij wat je zelf kweekt, kies je zelf of je die vergiften wil gebruiken of niet.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Maar 1 ding is zeker: je eigen oogst kun je dagvers eten, en in de winkels weet je niet of er nog iets rest van de vitamines, als je groenten en fruit daar al dagenlang in de rekken lagen.
Dan rest er mij nog de volgende opmerking in verband met de titel van dit topic: de groenten uit mijn tuin brengen geen besparingen op doordat er ieder jaar opnieuw moet geïnvesteerd worden in nieuw plantgoed, zaad, enz...
Het fruit daarentegen brengt wél besparingen op doordat die struiken en bomen er al staan en er verder niets moet voor gedaan worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou graag besparen op mijn maaltijdboxen. Aan andere kant weet ik dat ik nooit zelf zoveel moeite erin ga stoppen.
Wat ik daarmee bedoel is dat het echt niet zo gezond zal zijn en vaak eerder eentonig.
Wat ik daarmee bedoel is dat het echt niet zo gezond zal zijn en vaak eerder eentonig.