Eigen wagen vs mobiliteitsbudget
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
-
- Newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 okt 2019
- Contacteer:
Eigen wagen vs mobiliteitsbudget
Binnen enkele maanden start ik in een nieuwe functie, en bij de verloning is een mobiliteitsbudget inbegrepen van 810 EUR per maand (TCO-equivalent van bedrijfswagen Volkswagen Golf Variant). Momenteel bezit ik een eigen wagen (Skoda Scala Ambition, 1.0 TSI) die ik al voor ~62% heb afbetaald; aangekocht in september 2019 voor ca. 23.000 EUR. Ik ben super tevreden over deze wagen: rijdt zuinig, vlot, vrij stil, veel binnenruimte, etc. Mijn Skoda zou eigenlijk binnen het mobiliteitsbudget pijler 1 passen (op papier <95 gr CO2) -- zo kan ik bijv. verzekering, brandstof etc. betalen met het mobiliteitsbudget -- maar dat is wettelijk helaas niet toegelaten. Ik rijd jaarlijks ca. 15.000 km.
Wat zou de meest voordelige keuze zijn? Mijn eigen wagen behouden en het mobiliteitsbudget gebruiken voor o.a. treinabonnement naar Brussel en de aftrek van mijn hypothecaire lening? Of mijn huidige wagen verkopen en inruilen tegen bijv. een hybride wagen?
Thanks!
Wat zou de meest voordelige keuze zijn? Mijn eigen wagen behouden en het mobiliteitsbudget gebruiken voor o.a. treinabonnement naar Brussel en de aftrek van mijn hypothecaire lening? Of mijn huidige wagen verkopen en inruilen tegen bijv. een hybride wagen?
Thanks!
Re: Eigen wagen vs mobiliteitsbudget
Ik zou je mobiliteitsbudget voorlopig gebruiken voor de andere doeleinden en je huidge wagen behouden
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Eigen wagen vs mobiliteitsbudget
Wacht eerst even de policy van dat mobiliteitsbudget even af.
Aftrek hypothecaire lening, daar zijn mogelijk voorwaarden aan verbonden (zoals maximum afstand tussen werk en privé). Concept van het afbetalen van de lening is dat mensen dichter bij werk zouden kunnen gaan wonen wat mogelijk duurder is.
Bij ons moet het mobilietisbudget nog komen maar het ziet er naar uit dat het verplicht zal worden om een elektrische wagen te nemen als je nog een wagen wilt (omdat de fiscale aftrek over een paar jaar gedaan is voor elke vorm van ontploffingsmotor, ook hybride). Elektrische wagens zijn pokkeduur (vanwege de grote leveringsproblemen) en past enkel een kleinere elektrische stadswagen (Cupra Born, Citroen) nog maar in dat budget en misschien nog net een Kia EV6 ofzo. Na aftrek van de wagen blijft er eigenlijk nog maar weinig over. Nu dat is natuurlijk wel het hele concept er een beetje van, een "kleinere" wagen nemen (of net geen) door mensen te overtuigen ook iets anders te nemen.
Neem je nog een hybride wagen (dan niet via het mobiliteitsbudget), dan moet je er 70% meer elektrisch gaan rijden (wat op zich al een uitdaging is lijkt me gezien zo'n wagen typisch maar 60km op batterij op niet te hoge snelheden kan doen).
Je kan mogelijk wel winnen bij het mobiliteitsbudget, maar veel hangt ook af van je persoonlijke situatie. Iemand die in de stad woont en de wagen dan gewoon schrapt kan met dat budget heel veel gaan doen (bij ons staat volgend op de planning: openbaar vervoer, leasefiets, parking, auto delen, auto huren voor op reis en lening). De vraag is natuurlijk of je die dingen nodig hebt want als je die netto wil laten uitbetalen komen de zeer hoge belastingen aan de deur kloppen (een beetje hetzelfde als een cafetariaplan, leuk als je er dingen echt uit afneemt, maar cash laten uitbetalen is met hoge belastingen erbij).
Veel hangt ook af van de leeftijd van je huidige wagen (nog vrij recent) en hoeveel die wagen je kost om mee te rijden (en hoe avers je zelf bent voor risico's want je eigen wagen in de prak rijden is op eigen kosten).
Moest ik in de stad wonen met een autodelen in de buurt, dan zou ik fel overwegen erin te stappen.
Aftrek hypothecaire lening, daar zijn mogelijk voorwaarden aan verbonden (zoals maximum afstand tussen werk en privé). Concept van het afbetalen van de lening is dat mensen dichter bij werk zouden kunnen gaan wonen wat mogelijk duurder is.
Bij ons moet het mobilietisbudget nog komen maar het ziet er naar uit dat het verplicht zal worden om een elektrische wagen te nemen als je nog een wagen wilt (omdat de fiscale aftrek over een paar jaar gedaan is voor elke vorm van ontploffingsmotor, ook hybride). Elektrische wagens zijn pokkeduur (vanwege de grote leveringsproblemen) en past enkel een kleinere elektrische stadswagen (Cupra Born, Citroen) nog maar in dat budget en misschien nog net een Kia EV6 ofzo. Na aftrek van de wagen blijft er eigenlijk nog maar weinig over. Nu dat is natuurlijk wel het hele concept er een beetje van, een "kleinere" wagen nemen (of net geen) door mensen te overtuigen ook iets anders te nemen.
Neem je nog een hybride wagen (dan niet via het mobiliteitsbudget), dan moet je er 70% meer elektrisch gaan rijden (wat op zich al een uitdaging is lijkt me gezien zo'n wagen typisch maar 60km op batterij op niet te hoge snelheden kan doen).
Je kan mogelijk wel winnen bij het mobiliteitsbudget, maar veel hangt ook af van je persoonlijke situatie. Iemand die in de stad woont en de wagen dan gewoon schrapt kan met dat budget heel veel gaan doen (bij ons staat volgend op de planning: openbaar vervoer, leasefiets, parking, auto delen, auto huren voor op reis en lening). De vraag is natuurlijk of je die dingen nodig hebt want als je die netto wil laten uitbetalen komen de zeer hoge belastingen aan de deur kloppen (een beetje hetzelfde als een cafetariaplan, leuk als je er dingen echt uit afneemt, maar cash laten uitbetalen is met hoge belastingen erbij).
Veel hangt ook af van de leeftijd van je huidige wagen (nog vrij recent) en hoeveel die wagen je kost om mee te rijden (en hoe avers je zelf bent voor risico's want je eigen wagen in de prak rijden is op eigen kosten).
Moest ik in de stad wonen met een autodelen in de buurt, dan zou ik fel overwegen erin te stappen.