Alternatieven voor gaskachels en elektrische ketel
Re: Alternatieven voor gaskachels en elektrische ketel
Je bedoelt 732m3 gasverbruik denk ik
Zit zelf in een goed geïsoleerde open bebouwing van 2017.
Hier +-800m3 / jaar voor verwarming en sww.
Dus u verbruikt tussen de 150 en 200 m3 aardgas per jaar??? Aa ja is 1500 en 2000 kwh
No way
Yup dat klopt.
Woning wordt volledig verward met pelletkachel. Douchen gebeurt in de fitness (we gaan om de andere dag) of op het werk. Er wordt hier thuis hoogstens 2 a 3 keer per maand gedoucht.
Mijn voorschotfactuur voor gas is 10 euro per maand in de zomer want lager kan blijkbaar niet en 30 euro per maand in de winter en ik krijg dit jaar 144 euro terug.
Oh ja en ik ga soms wel een keer een maandje op reis dan verbruik ik ook niets natuurlijk.
Woning wordt volledig verward met pelletkachel. Douchen gebeurt in de fitness (we gaan om de andere dag) of op het werk. Er wordt hier thuis hoogstens 2 a 3 keer per maand gedoucht.
Mijn voorschotfactuur voor gas is 10 euro per maand in de zomer want lager kan blijkbaar niet en 30 euro per maand in de winter en ik krijg dit jaar 144 euro terug.
Oh ja en ik ga soms wel een keer een maandje op reis dan verbruik ik ook niets natuurlijk.
Hier.
Toegevoegd: een plat dak hoor je zeker te isoleren. Maar dat was in de jaren '70 al algemene praktijk. Bij een zolder zal het ervan af hangen.bOrif schreef: ↑30 juni 2022, 14:04 Zo is dat. Buiten vacuüm isoleert niks beter dan stilstaande lucht. Dat is de hele truk van al die isolatie, lucht proberen vast te houden.
Er was hier onlangs nog een topic van iemand die een oud huis wilde isoleren. Dat is in eerste instantie weggegooid geld. Het eerste wat je hoort te doen, is de luchtstromen in je huis nagaan, dan de kieren dicht stoppen (mat of zo'n worst voor de deur, etc), en dan kijken of je die luchtstroom tot stilstand hebt kunnen brengen.
Je kan stoken als gek, boven een flinke kier waar je alle warmte door naar buiten blaast en beneden de koude van buiten onder je deuren door naar binnen trekt. Dat is het grootste warmteverlies en de grootste kost, dan kan je meters dik isoleren en praktisch even duur uit zijn als je dat fenomeen niet eerst aanpakt.
Als je alles dichtstopt, moet je luchten. Minimaal 1x per dag een half uur. Dat half uur is te weinig om de warmte uit je muren en andere massa te trekken. Zo gauw de ramen terug dicht zijn warmt het alweer op zonder te stoken, en stook je bij waar nodig.
Dus, die keldervloer isoleren is een slecht idee. Een extra laag beton, daarentegen, voor meer massa, niet zo slecht. En vooral zorgen dat de lucht in die kruipkelder stilstaat, voor maximaal profijt van dat beetje aardwarmte. Dat beetje aardwarmte is niet veel, maar maakt wel degelijk een merkbaar verschil (in je portemonnee).
Als nu je huis op palen zou staan, dan is een (zo dik mogelijke) dikke vloerisolatie wel op zijn plaats. Maar misschien mets je dan beter muren rond die palen, dat zal van de situatie en andere factoren afhangen.
Wat hier nog niet aan bod is gekomen is de hoge temperatuur warmtepomp. Met z'n HTWP hoef je geen veranderingen aan je huis/installatie te maken (niet echt aan te raden op lange termijn), gewoon je gas- of mazoutketel vervangen door deze HTWP. Deze HTWP is (nu nog) wel een pak duurder dan een LTWP en ook het verbruik is hoger. Ik vind het geen ideale keuze maar het kan voor sommige mensen een oplossing zijn.
"Alle" warmtepompen op een rij:
Goedkoopste WP is de lucht-lucht WP. Een A+++ model al vanaf circa 2000 euro incl BTW en geplaatst.
Goedkoopste WP is de lucht-lucht WP. Een A+++ model al vanaf circa 2000 euro incl BTW en geplaatst.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Prijs is van voor covid me dunkt.
Estate Guru believer.
Lijkt me dan echt enkel een optie als gas gewoon niet zou kunnen. Anders ga je toch gewoon voor een hybride warmtepomp en combineer je met een klassieke gasketel. WP verwarmt dan voor naar 40°C ofzo en met de gasketel doe je de rest.Spaarplan schreef: ↑23 juli 2022, 17:25 Wat hier nog niet aan bod is gekomen is de hoge temperatuur warmtepomp. Met z'n HTWP hoef je geen veranderingen aan je huis/installatie te maken (niet echt aan te raden op lange termijn), gewoon je gas- of mazoutketel vervangen door deze HTWP. Deze HTWP is (nu nog) wel een pak duurder dan een LTWP en ook het verbruik is hoger. Ik vind het geen ideale keuze maar het kan voor sommige mensen een oplossing zijn.
Hybride warmtepomp is (vergeleken met de andere opties) nog een relatief goedkope optie.
Zelf zou ik de hybride warmtepomp overslaan en dan eerder een zonneboiler plaatsen als ondersteuning (je moet ook de vaste kosten van een gasaansluiting meenemen). Wat misschien ook een oplossing is, een gewone (lage temperatuur) lucht/water warmtepomp en ondersteuning van een kleine lucht/lucht warmtepomp (koeling in de zomer extra). We mogen ook de premies niet vergeten.SMGGM schreef: ↑25 juli 2022, 10:13Lijkt me dan echt enkel een optie als gas gewoon niet zou kunnen. Anders ga je toch gewoon voor een hybride warmtepomp en combineer je met een klassieke gasketel. WP verwarmt dan voor naar 40°C ofzo en met de gasketel doe je de rest.Spaarplan schreef: ↑23 juli 2022, 17:25 Wat hier nog niet aan bod is gekomen is de hoge temperatuur warmtepomp. Met z'n HTWP hoef je geen veranderingen aan je huis/installatie te maken (niet echt aan te raden op lange termijn), gewoon je gas- of mazoutketel vervangen door deze HTWP. Deze HTWP is (nu nog) wel een pak duurder dan een LTWP en ook het verbruik is hoger. Ik vind het geen ideale keuze maar het kan voor sommige mensen een oplossing zijn.
...
Hybride warmtepomp is (vergeleken met de andere opties) nog een relatief goedkope optie.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Was ik nog vergeten, de radiator ventilator. Maakt het soms mogelijk om toch met lage temperatuur lucht-waterwarmtepomp (de gewone warmtepomp dus) te werken (zonder ander bronnen). En je kan met een radiator ventilator natuurlijk ook gewoon op gas besparen...
https://www.zelfenergiebesparen.nl/gas- ... entilator/
https://warmtepompvergelijker.nl/op-weg ... tilatoren/
https://www.zelfenergiebesparen.nl/gas- ... entilator/
https://warmtepompvergelijker.nl/op-weg ... tilatoren/