nieuwe federale regering
-
- Verbannen Gebruiker
Re: nieuwe federale regering
Ik ben geen inwoner van het Vlaams Gewest, als je dat bedoelt. Ik zal er dus geen last van hebben.Yaris schreef: ↑26 juli 2022, 10:18 VLblokpate zegt dat Vlaanderen onafhankelijk wil en moet zijn maar hij ondergraaft zijn eigen stelling.
VLblokpate schreef: ↑25 juli 2022, 10:28 Er wordt hier steeds gelachen met politici als Lachaert, Decroo, Weyts, Van der Straeten, Almaci, De Block, Vandenbroucke, Beke, Rousseau, Van Grieken, ....
En weet je, dat zullen de politici zijn die de Republiek Flandria zullen besturen wanneer Vlaanderen zich onafhankelijk verklaart.
Zoals al meerdere keren uitgelegd: de mening van de inwoners zal niet gevraagd worden.VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 09:29 Slechts 39% van de Vlamingen willen een onafhankelijk Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 26 juli 2022, 10:27, 6 keer totaal gewijzigd.
Van het hele idee om Belgie te splitsen is dit wellicht het eenvoudigste probleem om op te lossen.
Ik zie 2 basismogelijkheden:
- je verdeelt de staatsschuld per hoofd van de bevolking zoals jij voorstelt. Dat bekent dat Vlaanderen inderdaad bijna de dubbele hoeveelheid staatsschuld te torsen heeft dan Wallonie. Echter heeft het ook 2x zoveel schouders om te dragen en bovendien een veel sterkere economie en een hogere belasting om de schuld weg te werken. In dit scenario komt Vlaanderen er het beste uit.
- je verdeelt de staatsschuld niet per hoofd van de bevolking, maar je geeft de staatsschuld aan degene die ze veroorzaakt heeft.
Je mag niet vergeten dat de staatsschuld er sowieso is. Nu liggen de belastingen om de schuld te betalen (of eerder gezegd: de rente erop) ook voornamelijk bij vlaanderen.
Waarom ben je zo een voorstander van Vlaamse onafhankelijkheid als je hier niet woont? Dat is zoals Turken in België die voor Erdogan als president stemmen. De gevolgen zijn toch niet voor hen.VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 10:24 Ik ben geen inwoner van het Vlaams Gewest. Ik zal er dus geen last van hebben.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat houdt die Brusselaars en Walen tegen om zich nu al te bevrijden van die "paternalistische" Vlamingen? Ze kunnen ook steeds zélf hun onafhankelijkheid uitroepen als ze dat al zouden willen. Zijn ze ineens verlost van die Vlamingen ...VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 10:04Uiteraard gaan ze zelf moeten betalen. Maar het zal een bevrijding zijn voor Brussel en Wallonie om eindelijk van het paternalisme van de zoveel beter besturende Vlaming verlost te zijn. En ook de sabotage van Vlaanderen zal stoppen: willen bewijzen dat Belgie niet werkt en daarom Belgie laten verrotten.VincentVega schreef: ↑26 juli 2022, 09:41
Wat Brussel betreft: uiteraard mogen de Brusselaars zelf bepalen wat ze willen ... maar dan mogen ze ook zelf hun rekening betalen. Nu betaalt Vlaanderen 20% van de factuur van Brussel voor onderwijs, ziekenzorg, cultuur ... terwijl je er - behalve in de Vlaamse scholen - nauwelijks of niet in Nederlands terecht kan (hoewel het personeel een tweetaligheidspremie krijgt ).
Zelf beleid bepalen en uitvoeren als Brussel betekent ook zelf betalen (en niet met Vlaams geld ...)
Wat die verrottingsstrategie betreft: ik heb soms de indruk dat de franstaligen dat meer doen dan de Vlamingen. Zie ook de complexe structuren in Wallonië en Brussel.
Als er 6 regeringen en parlementen zijn in België, weet dan dat er 1 federale regering en parlement zijn, 1 Vlaamse regering en parlement, en de overige 4 parlementen en regeringen mag je in het Zuiden zoeken (waar Gewest en Gemeenschap nog steeds niet samengevoegd zijn).
Als er 9 excellenties (ministers of staatssecretarissen) waren tijdens de Covidperiode die bevoegd zijn voor Volksgezondheid, weet dan dat er 1 federale minister was (Frank VDB), 1 Vlaamse en de overige 7 mag je zoeken in de complexe Brusselse en Waalse structuren ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Verbannen Gebruiker
Voilà. Allemaal dingen waar Republiek Vlaanderen verlost van zal zijn.VincentVega schreef: ↑26 juli 2022, 10:34
Als er 6 regeringen en parlementen zijn in België, weet dan dat er 1 federale regering en parlement zijn, 1 Vlaamse regering en parlement, en de overige 4 parlementen en regeringen mag je in het Zuiden zoeken (waar Gewest en Gemeenschap nog steeds niet samengevoegd zijn).
Als er 9 excellenties (ministers of staatssecretarissen) waren tijdens de Covidperiode die bevoegd zijn voor Volksgezondheid, weet dan dat er 1 federale minister was (Frank VDB), 1 Vlaamse en de overige 7 mag je zoeken in de complexe Brusselse en Waalse structuren ...
-
- Verbannen Gebruiker
Ik woon in Belgie maar niet in het Vlaams Gewest. Ik heb dus veel last van het feit dat Belgie niet werkt.Yaris schreef: ↑26 juli 2022, 10:32Waarom ben je zo een voorstander van Vlaamse onafhankelijkheid als je hier niet woont? Dat is zoals Turken in België die voor Erdogan als president stemmen. De gevolgen zijn toch niet voor hen.VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 10:24 Ik ben geen inwoner van het Vlaams Gewest. Ik zal er dus geen last van hebben.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Bedoel je nu dat het in Brussel nog slechter is dan in Vlaanderen???VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 10:43Ik woon in Belgie maar niet in het Vlaams Gewest. Ik heb dus veel last van het feit dat Belgie niet werkt.
En kan dat dan misschien niet komen door de Brusselse politici en de Brusselse complexe structuren ...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Goed zo, Pateeke redeneert als een echte franstalige politicus; hij bepaalt de criteria (BBP ...) zodanig dat Vlaanderen een meer dan evenredig deel (wat ongeveer 58% is indien enkel de bevolkingsaantallen worden genomen) moet torsen.sintorama schreef: ↑26 juli 2022, 10:24Van het hele idee om Belgie te splitsen is dit wellicht het eenvoudigste probleem om op te lossen.
Ik zie 2 basismogelijkheden:
- je verdeelt de staatsschuld per hoofd van de bevolking zoals jij voorstelt. Dat bekent dat Vlaanderen inderdaad bijna de dubbele hoeveelheid staatsschuld te torsen heeft dan Wallonie. Echter heeft het ook 2x zoveel schouders om te dragen en bovendien een veel sterkere economie en een hogere belasting om de schuld weg te werken. In dit scenario komt Vlaanderen er het beste uit.
- je verdeelt de staatsschuld niet per hoofd van de bevolking, maar je geeft de staatsschuld aan degene die ze veroorzaakt heeft.
Je mag niet vergeten dat de staatsschuld er sowieso is. Nu liggen de belastingen om de schuld te betalen (of eerder gezegd: de rente erop) ook voornamelijk bij vlaanderen.
Maar als de "veroorzaker" wordt gebruikt als criterium, dan zal Vlaanderen net minder lasten moeten dragen ...
-
- Verbannen Gebruiker
Dat Belgie niet werkt, heeft invloed op alle inwoners van België. Waar ze ook wonen.VincentVega schreef: ↑26 juli 2022, 10:53Bedoel je nu dat het in Brussel nog slechter is dan in Vlaanderen???VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 10:43
Ik woon in Belgie maar niet in het Vlaams Gewest. Ik heb dus veel last van het feit dat Belgie niet werkt.
En kan dat dan misschien niet komen door de Brusselse politici en de Brusselse complexe structuren ...
Verder bewijs je voor de zoveelste keer dat je nog steeds niet begrijpt hoe de Belgische staatsstructuur in elkaar zit.
Brussel is complex omdat: er is het Brusselse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franstalige Gemeenschap, de Belgische bevoegdheden.
Brussel is dus NIET complex door de keuze van de Franstaligen om Gewest en Gemeenschap niet te fusioneren. Het Waalse Gewest heeft niets te piepen in Brussel.
-
- Verbannen Gebruiker
En die complexiteit zal trouwens verdwijnen eens Vlaanderen onafhankelijk is.VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 11:08 Brussel is dus NIET complex door de keuze van de Franstaligen om Gewest en Gemeenschap niet te fusioneren. Het Waalse Gewest heeft niets te piepen in Brussel.
Het Nieuwe Belgie zal nog een Duitse Gemeenschap hebben en voor de rest: het unitaire Belgie. Geen gewesten meer.
Idem voor Vlaanderen: het unitaire Vlaanderen.
Iedereen wint.
Dat moet er zeker ook in. We hadden al lang een referendum moeten houden, waren we misschien af van dat gezeik over "onafhankelijkheid".VincentVega schreef: ↑26 juli 2022, 09:29
...
2° herfederaliseren, d.w.z. afschaffen van de huidige federale structuur met gewesten en gemeenschappen en alles overhevelen naar de eenheidsstaat België;
...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
"Werkt het" dan wél in andere westerse landen? De financiële crisis is er overal. En die wordt niet opgelost door landen in stukjes te verdelen.het feit dat Belgie niet werkt
Zoals in het UK "ja of neen" voor de Brexit, zonder dat de meerderheid begreep welke gevolgen dit kon hebben?een referendum waarop ja of nee geantwoord moet worden
Misschien kunnen de voorstanders van een splitsing van België doen zoals (nog niet zolang geleden) gebeurde in (Federale Republiek) Joegoslavië. Daar zijn alle voormalige federale deelstaten er na 10 jaar oorlog eindelijk in geslaagd om elk hun onafhankelijkheid te bekomen.een overeengekomen splitsing zal nooit lukken
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Je leest dingen die er niet staan. Waar ergens zeg ik dat Brussel complex is door de keuze van de franstaligen om Gewest en Gemeenschap niet te fusioneren? Je vermengt twee zaken met elkaar ...VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 11:08Dat Belgie niet werkt, heeft invloed op alle inwoners van België. Waar ze ook wonen.VincentVega schreef: ↑26 juli 2022, 10:53
Bedoel je nu dat het in Brussel nog slechter is dan in Vlaanderen???
Verder bewijs je voor de zoveelste keer dat je nog steeds niet begrijpt hoe de Belgische staatsstructuur in elkaar zit.
Brussel is complex omdat: er is het Brusselse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franstalige Gemeenschap, de Belgische bevoegdheden.
Brussel is dus NIET complex door de keuze van de Franstaligen om Gewest en Gemeenschap niet te fusioneren. Het Waalse Gewest heeft niets te piepen in Brussel.
Het samenvoegen van Gewest en Gemeenschap geldt enkel voor Wallonië en zou een enorme efficiëntiewinst zijn (want 1 ipv 2 parlementen en regeringen ... maar dus ook minder postjes voor de Waalse politici). Waarom kunnen in Wallonië Gewesten en Gemeenschappen niet samengevoegd worden, zoals in Vlaanderen?
Wat Brussel betreft: het is eigenlijk een stadsgewest ... met naast het Brusselse Gewest (met eigen parlement, regering en minister-president) ook nog eens de 19 Brusselse gemeenten (met 19 eigen gemeenteraden, colleges en burgemeesters).
Dat de gemeenschappen bevoegd zijn in Brussel weet ik blijkbaar beter dan jij ... want je hebt in je lijstje van Brusselse instellingen nog de GGC vergeten (de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie). Kwestie van het nog wat complexer te maken. Misschien ken ik dan toch beter onze staatsstructuur dan jij?
PS: je hanteert de termen "Republiek Vlaanderen" en "Nieuw België" alsof dit beslist is. Maar misschien noemt Vlaanderen zich niet "Republiek Vlaanderen" maar gebruiken wijzelf de benaming "Nieuw België".
Of mag dit niet. Ga jij soms mee in het verhaaltje dat enkel franstalige Belgen de "goede Belgen" zijn en Vlamingen de "slechte Belgen"?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Klinkt goed in theorie ... maar ikzelf heb geen heimwee naar het unitaire België van de jaren '70 en vroeger.Spaarplan schreef: ↑26 juli 2022, 11:27Dat moet er zeker ook in. We hadden al lang een referendum moeten houden, waren we misschien af van dat gezeik over "onafhankelijkheid".VincentVega schreef: ↑26 juli 2022, 09:29
...
2° herfederaliseren, d.w.z. afschaffen van de huidige federale structuur met gewesten en gemeenschappen en alles overhevelen naar de eenheidsstaat België;
...
Waarde landgenoten... het heeft toch iets?!VincentVega schreef: ↑26 juli 2022, 12:08Klinkt goed in theorie ... maar ikzelf heb geen heimwee naar het unitaire België van de jaren '70 en vroeger.
Hoe dan ook, ik ben niet bang voor "onafhankelijkheid" en een referendum. Ik denk dat we op termijn eerder een ondemocratisch europa moeten vrezen... Een volk heeft het recht om een "verkeerde" beslissing te nemen (en daar op terug te komen).
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen