De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Nee
Winst voor interests, taxes, depreciations and amortisations.
Maar inclusief de kosten voor normale bedrijfsvoering.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
De ENORME schuldgraad lijkt mij vooral een probleem (maar dit is niet nieuw).
Exact. Naast ebitda spreekt men tegenwoordig zelfs over "gezuiverde winst", wat een eufemisme is voor de opbrengsten die niet verminderd zijn met allerlei kosten die je sowieso nog moet betalen. En dat is inderdaad omzet, niet winst. Soit, of topic.VLblokpate schreef: ↑28 juli 2022, 13:09 Dan hanteer je toch een andere definitie.
De winst voor alle kosten wordt doorgaans omzet genoemd
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
JA dat weet ik. Ik kijk liever naar bottomline.
Voor het antwoord op die vraag kijk je maar eens wat er in de periode jan 2020 tot eind maart 2020 gebeurde.
Als je het aandeel op de iets langere termijn bekijkt, laten we zeggen 5 jaar, dan zie je een gelijkaardige daling. De snelheid (of eerder het gebrek eraan) van het wegwerken van de schuldenberg verklaart de kwakkelende beurskoers. Aan het huidige tempo kan het nog decennia duren vooraleer het bedrijf zijn schuldlast weet weg te werken. Een belegger in AB Inbev moet dan ook heel veel geduld hebben.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, je moet ze niet sowieso betalen. Depreciations en amortisations moet je niet betalen.
Ik ben al langer aandeelhouder van ABInbev (tot mijn spijt momenteel). en ik begrijp dat wel. Volumes in USA zijn met 3.3% gezakt en dat vond ik toch negatief. Schulden zijn op termijn van 6 maanden zwak afgebouwd en dat vond uiterest negatief op korte termijn want ik had 1a1.5 miljard lagere schuld verwacht. Ook marge onder druk, wat geen goede zaak is (is door grondstoffenstijging, en zal later wel goed gemaakt worden als die terug wat zakken of ze de prijzen nogmaals optrekken, maar speelt wel op kort termijn).karine schreef: ↑28 juli 2022, 09:05 Logica van de beurs, rente wordt verhoogd en aandelen stijgen i.p.v dalen.
Uitleg hiervoor : Niet omdat de rente werd verhoogd, want dat werd algemeen verwacht, wel omdat beleggers ervan uitgaan dat de Amerikaanse centrale bank weldra het tempo van renteverhogingen zal vertragen.
Andere logica. De omzet bij AB InBev is in het tweede kwartaal met 11,3% gestegen tot 14,8 miljard dollar. Ook het totale volume nam toe met 3,4%. Dat is veel meer dan de 1,9% die analisten hadden verwacht.
Toch direct een rode opening met 3,5% verlies
Op langere termijn ben ik positief, dit jaar laatste transitiejaar, en als alles normaal zal verlopen vanaf nu (dus geen zotte overwachte zaken meer) dan zou 2023 een mooi jaar moeten worden en 2024 een zeer mooi jaar. Ze zullen we dan weer aanknopen met dividendverhogingen enz.
USA zal volgens mij zorgenkindje blijven, maar de groeilanden gaan dat goed maken. De weging en opbrengsten vanuit de VS is ondertussen een pak kleiner dan 5 jaar geleden. Groeilanden zullen blijven groeien, Azia zal op termijn wel weer bij trekken, daar waren de cijfers nu ook niet goed maar komt nog door het COVID gedoe, zal volgend kwartaal al beter zijn.
On-topic en verder nog volledig zoals ik had verwacht is de USA in recessie (2 kwartalen van negatieve groei). Blijkbaar mag dit precies niet meer gezegd worden of werd de defintie ervan veranderd maar voor mij is dat wel degelijk een recessie. In Eruopa zal het niet veel beter zijn vermoed ik.
Is die schuldenberg niet tot stand gekomen door overname? Het lijkt mij best een interessant aandeel om in het vizier te houden.Gudrun schreef: ↑28 juli 2022, 14:12Voor het antwoord op die vraag kijk je maar eens wat er in de periode jan 2020 tot eind maart 2020 gebeurde.
Als je het aandeel op de iets langere termijn bekijkt, laten we zeggen 5 jaar, dan zie je een gelijkaardige daling. De snelheid (of eerder het gebrek eraan) van het wegwerken van de schuldenberg verklaart de kwakkelende beurskoers. Aan het huidige tempo kan het nog decennia duren vooraleer het bedrijf zijn schuldlast weet weg te werken. Een belegger in AB Inbev moet dan ook heel veel geduld hebben.
Klopt, het zijn kosten maar geen uitgaven. Maar we zijn het wel eens over het feit dat ze van je omzet moeten afgetrokken worden om je winst te kennen, toch?VLblokpate schreef: ↑28 juli 2022, 14:17 Nee, je moet ze niet sowieso betalen. Depreciations en amortisations moet je niet betalen.
Uiteraard, maar je wilt toch dat die overname lijdt tot meer omzet en winst zodat die schuldenberg ook kan terugbetaald worden? Dat lijkt maar aan een slakkegangetje te gaan. En je kunt wel kosten proberen te verminderen, maar je kunt je niet richting groei besparen.
-
- Verbannen Gebruiker
Volgens de gangbare boekhoudkundige regels trek je ze af van je winst om je belastbare winst te kennen. Het is artificieel. De Belgische overheden doen dat bijvoorbeeld niet (eigenlijk dom maar probeer dat eens te veranderen ).Gudrun schreef: ↑28 juli 2022, 16:53Klopt, het zijn kosten maar geen uitgaven. Maar we zijn het wel eens over het feit dat ze van je omzet moeten afgetrokken worden om je winst te kennen, toch?VLblokpate schreef: ↑28 juli 2022, 14:17 Nee, je moet ze niet sowieso betalen. Depreciations en amortisations moet je niet betalen.
Dat is net de reden om een indicator als EBITDA te gebruiken, de "artificiële elementen" weer bij je belastbare winst te tellen, net zoals belastingen en intrest. Dan heb je een veel beter beeld van de kracht om operationele winst te genereren. Maar het is een van de vele indicatoren die je allemaal samen moet bekijken, en vooral ook de evolutie in de tijd.
"Decennia" is overdreven hé.Gudrun schreef: ↑28 juli 2022, 14:12Voor het antwoord op die vraag kijk je maar eens wat er in de periode jan 2020 tot eind maart 2020 gebeurde.
Schuld van +- 76M zal in H2 wel dalen, mits wat meeval daalt de ratio naar <3,5x. Ik heb de cijfers niet in detail bekeken, maar vermoed dat het werkkapitaal fors gestegen zal zijn in H1. Inbev zal in de nabije toekomst >9à10B FCF/jaar genereren. In 2023/2025 zou Inbev aan hun gewenste ratio van 2 à 3x NetDebt/Ebitda zitten. Dan zal het dividend wel fors opgetrokken worden & zal de interesse van de markt wel wederkeren.
Wegwerken van de totale schuldenlast is niet nodig, ik dacht dat ze streefden naar 2,5x. Fiscale optimalisatie vermoed ik.
https://www.mithra.com/en/lsa-mayne-estelle-australia
Nog eens ietwat positief nieuws voor Mithra na een pandoering van bijna -70% YTD. Ben benieuwd of ze er in slagen om met Donesta meer succes te hebben, want Estelle blijft een beetje onder de verwachtingen.
Nog eens ietwat positief nieuws voor Mithra na een pandoering van bijna -70% YTD. Ben benieuwd of ze er in slagen om met Donesta meer succes te hebben, want Estelle blijft een beetje onder de verwachtingen.
Kwartaalcijfers van WDP zijn goed, en wat belangrijker is: de outlook voor het 2de semester wordt verhoogd. Dat is goed nieuws, en een hoopvol bericht voor de hele sector van logistiek vastgoed.
Ik had gisteren het bericht op mijn smartphone gelezen en de schulden fout geinterpreteerd. Dus daar even op terug komen. Blijkbaar is de brutoschuld 1H2022 nu 83.3 miljard $ en was er een afbouw van 5.5 miljard. Dat is op zich redelijk en hopelijk kunnen ze aan vergelijkbaar tempo blijven afbouwen en zakt deze eind 2022 onder de 79 miljard $ of beter 78 miljard $. Volgende 2 kwartalen is het voor mij vooral uitkijken hoe Azie hersteld, en of US markt niet te snel volumes verliezen.Umi schreef: ↑28 juli 2022, 18:05"Decennia" is overdreven hé.Gudrun schreef: ↑28 juli 2022, 14:12
Voor het antwoord op die vraag kijk je maar eens wat er in de periode jan 2020 tot eind maart 2020 gebeurde.
Schuld van +- 76M zal in H2 wel dalen, mits wat meeval daalt de ratio naar <3,5x. Ik heb de cijfers niet in detail bekeken, maar vermoed dat het werkkapitaal fors gestegen zal zijn in H1. Inbev zal in de nabije toekomst >9à10B FCF/jaar genereren. In 2023/2025 zou Inbev aan hun gewenste ratio van 2 à 3x NetDebt/Ebitda zitten. Dan zal het dividend wel fors opgetrokken worden & zal de interesse van de markt wel wederkeren.
Wegwerken van de totale schuldenlast is niet nodig, ik dacht dat ze streefden naar 2,5x. Fiscale optimalisatie vermoed ik.
Schuld is op zich goed onder controle maar toch nadelig want het management heeft beduidend minder manoeuvreerruimte naar oppurtuniteiten toe zoals overnames, investeringen etc. Ook het dividend zal nog wel even gefnuikt blijven inderdaad. Dat zie ik pas veranderen vanaf ten vroegste 2H2023 (maar als Belg die 30% RV zou betalen prefereer ik schuldafbouw en aandeleninkoop). Maar wat vaststaat is dat dit een gigantische cashmachine zal zijn in de toekomst.