De Beurs vandaag
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Wat een afstraffing voor X-fab. Volgens mij ook totaal buiten proportie deze daling. Daarom eerste positie ingenomen. Ik zie hen het op termijn zeer goed doen en vind dit aandeel op dit moment ook beter geprijsd dan bv. ASML of Melexis.
Ik volg x-fab al van sinds het op de beurs kwam. Ik had aanvankelijk veel meer verwacht van de beurskoers. Hoe verder te tijd vordert, hoe minder ik de prijs begrijp. Ondertussen mag ik stellen dat ik er geen touw meer aan vast kan knopen. De instorting tijdens de corona-crisis, de enorme heropleving daarna, en dan die extreme volatiliteit zoals vandaag... ik snap er niets van.mickeymouse schreef: ↑29 juli 2022, 10:02 Wat een afstraffing voor X-fab. Volgens mij ook totaal buiten proportie deze daling. Daarom eerste positie ingenomen. Ik zie hen het op termijn zeer goed doen en vind dit aandeel op dit moment ook beter geprijsd dan bv. ASML of Melexis.
Ik zit zelf ook al een 5-tal jaren in X-fab en blijf toch een serieuze believer.
De koersdoelen die steeds vermeld waren door analisten, behaalden ze nooit, maar desnondanks blijf ik ze aanhouden voor de lange termijn.
Zelf volgende aankopen gedaan in het verleden:
aug 2017 à 7.65 euro
nov 2018 à 5.23 euro
mei 2020 à 2.79 euro
vooral door wat bij te kopen, vandaag nog steeds een mooie winst van +- 40%
De koersdoelen die steeds vermeld waren door analisten, behaalden ze nooit, maar desnondanks blijf ik ze aanhouden voor de lange termijn.
Zelf volgende aankopen gedaan in het verleden:
aug 2017 à 7.65 euro
nov 2018 à 5.23 euro
mei 2020 à 2.79 euro
vooral door wat bij te kopen, vandaag nog steeds een mooie winst van +- 40%
Ik geloof in de sector van de halfgeleiders en overweeg in te stappen in een ETF met de bedoeling aan risicospreiding te doen binnen de sector.
Momenteel volg ik daarvoor VanEck Semiconductor UCITS ETF (IE00BMC38736).
Wat is jullie mening hierover?
Goed idee of beter investeren in één of meer van de bekende bedrijven (ASML, Melexis,...)?
Goed idee of beter investeren in één of meer van de bekende bedrijven (ASML, Melexis,...)?
Ik ben geen fan van thematische ETFs. De semi-conductor sector is extreem cyclisch, wees u daarvan bewust. Ik heb slechts 1 chip-bedrijf in portefeuille en dat is Micron Technology (RAM en flash geheugen) omdat ik vind dat dit bedrijf bijzonder ondergewaardeerd is, iets wat ik niet van sectorgenoten kan zeggen.
Galactic schreef: ↑29 juli 2022, 09:55
Ik had gisteren het bericht op mijn smartphone gelezen en de schulden fout geinterpreteerd. Dus daar even op terug komen. Blijkbaar is de brutoschuld 1H2022 nu 83.3 miljard $ en was er een afbouw van 5.5 miljard. Dat is op zich redelijk en hopelijk kunnen ze aan vergelijkbaar tempo blijven afbouwen en zakt deze eind 2022 onder de 79 miljard $ of beter 78 miljard $. Volgende 2 kwartalen is het voor mij vooral uitkijken hoe Azie hersteld, en of US markt niet te snel volumes verliezen.
Schuld is op zich goed onder controle maar toch nadelig want het management heeft beduidend minder manoeuvreerruimte naar oppurtuniteiten toe zoals overnames, investeringen etc. Ook het dividend zal nog wel even gefnuikt blijven inderdaad. Dat zie ik pas veranderen vanaf ten vroegste 2H2023 (maar als Belg die 30% RV zou betalen prefereer ik schuldafbouw en aandeleninkoop). Maar wat vaststaat is dat dit een gigantische cashmachine zal zijn in de toekomst.
Beter naar 'net debt' kijken dan brutoschuld. Reden dat die laatste daalde, is waarschijnlijk een obligatie die te vervallen kwam of hebben ze obligaties goedkoper teruggekocht bij stijgende rentes? (zoals gezegd, niet in detail bekeken)
Ik ben ook geen voorstander van forse dividenden.
Ik heb laatste half jaar serieuze klappen gehad met thematische ETF's(automation-robotica,cyber, property...), misschien als turbulentie op beurzen minder wordt nog wat meer inzetten op water...
Het probleem is dat vele mensen te laat instappen in die thematische ETF's...
Ze stappen pas in als de trend en de positieve connotatie op zijn hoogtepunt is, als iedereen erover spreekt.
Bovendien, alle topics die je beschrijft, lijden sterk onder stijgende rente's, dus daar moet je deel van de verklaring gaan zoeken.
Op zich zijn die thematische ETF's niet slecht (hoewel ik zelf ook de individuele aandelen verkies), maar het is nogal moeilijk ze goed aan te wenden
Ze stappen pas in als de trend en de positieve connotatie op zijn hoogtepunt is, als iedereen erover spreekt.
Bovendien, alle topics die je beschrijft, lijden sterk onder stijgende rente's, dus daar moet je deel van de verklaring gaan zoeken.
Op zich zijn die thematische ETF's niet slecht (hoewel ik zelf ook de individuele aandelen verkies), maar het is nogal moeilijk ze goed aan te wenden
Ik snap wat je bedoelt, maar in de sector van de halfgeleiders zit er mijn inziens toch wel wat nog rek op.Aerolla schreef: ↑29 juli 2022, 13:50 Het probleem is dat vele mensen te laat instappen in die thematische ETF's...
Sterker nog: Tegen dat er een thematishe ETF voor gemaakt is, is het al te laat. Wat volgt zijn de magere jaren. Pas wanneer het thema volledig uitgedoofd is (en de thematische ETFs stopgezet) ontstaan er bedrijven die cash-cows hebben opgezet en duurzame winsten kunnen genereren.
Het probleem met thematische ETFs is dat niemand de thema's van de toekomst kan voorspellen. Ik kan 1000-en thema's bedenken die goed klinken en waarvan je denkt dat het in de toekomst nodig zal zijn.
Ik beleg in thema's die me interesseren, ook buiten het financiële aspect.
heb eens willen instappen maar mn kooporder werd niet uitgevoerd.....weinig handelsvolume heb ik de indruk.Chaseside schreef: ↑29 juli 2022, 11:24 Ik geloof in de sector van de halfgeleiders en overweeg in te stappen in een ETF met de bedoeling aan risicospreiding te doen binnen de sector.
Heb het dus maar uit mn hoofd gezet.
In 2015 was ik reeds rotsvast overtuigd van EV's, en nog steeds. Het kan dus toch.
Helaas veel te weinig mee verdiend
Deze redenering begrijp ik niet.
Iedereen weet dat semiconductors, infrastructuur, energie, water en cybersecurity de volgende jaren een knelpunt zullen blijven.
dat is net het probleem...
Iedereen weet dat...
Met andere woorden, dat zit in de koersen al in
Je moet in de thema's investeren waar nog niet iedereen van weet
Iedereen weet dat...
Met andere woorden, dat zit in de koersen al in
Je moet in de thema's investeren waar nog niet iedereen van weet