De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dat is correct(vb semiconductors) met als gevolg dat iedereen ze al gekocht heeft en de prijs ver boven de waarde heeft gedreven. Dan zijn er velen die nog aan de top kochten en nu met een serieuze kater zitten.
Dan komt er een beurscorrectie en worden ze netjes zoals de rest afgestraft met als gevolg dat ze dit jaar al 17% lager noteren. Wanneer ik dan hun top 3 bekijk(30%) vind ik deze etf toekomstgericht koopwaardig.
ASML Holding NV ADR 9,91%
NVIDIA Corp 9,85%
Taiwan Semiconductor Manufacturing Co Ltd ADR 9,68%
Kan er nog eens 20% af ?
Zeker, vandaar mijn gespreide aankopen.
Daar heb ik bewondering voor. In die periode dacht ik van "er zal wel iets aan de hand mee zijn wat ik niet weet", en niet gedurfd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
@Gudrun,
het mag ook eens meevallen zeker :-)
Niet mijn beste zet ooit, maar ver van mijn slechtste.
Heb hier ook wat Nyrstar, Ion Geophysical en Oxurion staan met -90% en meer.
het mag ook eens meevallen zeker :-)
Niet mijn beste zet ooit, maar ver van mijn slechtste.
Heb hier ook wat Nyrstar, Ion Geophysical en Oxurion staan met -90% en meer.
Maar ken de sector waarin je investeerd. Nvidia was/is in eerst instantie een producent van GPU's. Natuurlijk ondertussen meer dan dat, maar nog steeds een aanzienlijk deel van de omzet komt daaruit. Als je weet dat een gemiddelde GPU vroeger iets van 150-250 euro koste voor eindconsument en men daar nu aan crypto miners makkelijk 500 euro voor vroeg (ondertussen mark al voor groot deel ingestort) dan begrijp je wel dat er een enorme vraagdestructie is bij de gewone gamers. Die gaan dan naar alternatieven zoeken zoals een Nintendo, XBOX of Playstation (waarin de 2 laatste geen GPU van nivdia zit). Als de situatie dan terug normaliseerd dan zal dit toch even pijn doen voor een bedrijf als nvidia. Gaat semi groeien, hoogstwaarschijnlijk. Maar de waardering van dit bedrijf een jaar geleden was ronduit belachelijk en de waardering is inderdaad nog steeds hoog omdat de verwachtingen al deels ingebakken zijn.
Mijn ervaring leert mij om heel goed op te passen als de verwachtingen reeds hoog gespannen zijn. De downside is dan veel groter als het niet lukt. Idem met Intel, als de CEO slaagt kunnen de opbrengsten enorm zijn, maar het kan ook binnen 3 jaar net als AMD er zeer slecht voor staan. Het kan snel gaan in de semi, vooral als je je technologische voorsprong verliest. Dat is namelijk ZEER margebepalend. Want als die van de concurrent een snelheid heeft van 100 voor 100 euro. Dan kan jij je eigen chip met een snelheid van 80 maar voor 80 verkopen en daalt je marge met 20% !
Mijn ervaring leert mij om heel goed op te passen als de verwachtingen reeds hoog gespannen zijn. De downside is dan veel groter als het niet lukt. Idem met Intel, als de CEO slaagt kunnen de opbrengsten enorm zijn, maar het kan ook binnen 3 jaar net als AMD er zeer slecht voor staan. Het kan snel gaan in de semi, vooral als je je technologische voorsprong verliest. Dat is namelijk ZEER margebepalend. Want als die van de concurrent een snelheid heeft van 100 voor 100 euro. Dan kan jij je eigen chip met een snelheid van 80 maar voor 80 verkopen en daalt je marge met 20% !
Ik ben het grotendeels met u eens wat je hierboven beschrijft. Maar maak je het uzelf niet eenvoudiger als je in een ETF zou investeren waar er minder vraagtekens rond zijn en je zelf een betere nachtrust gunt?Galactic schreef: ↑2 augustus 2022, 09:06 Maar ken de sector waarin je investeerd. Nvidia was/is in eerst instantie een producent van GPU's. Natuurlijk ondertussen meer dan dat, maar nog steeds een aanzienlijk deel van de omzet komt daaruit. Als je weet dat een gemiddelde GPU vroeger iets van 150-250 euro koste voor eindconsument en men daar nu aan crypto miners makkelijk 500 euro voor vroeg (ondertussen mark al voor groot deel ingestort) dan begrijp je wel dat er een enorme vraagdestructie is bij de gewone gamers. Die gaan dan naar alternatieven zoeken zoals een Nintendo, XBOX of Playstation (waarin de 2 laatste geen GPU van nivdia zit). Als de situatie dan terug normaliseerd dan zal dit toch even pijn doen voor een bedrijf als nvidia. Gaat semi groeien, hoogstwaarschijnlijk. Maar de waardering van dit bedrijf een jaar geleden was ronduit belachelijk en de waardering is inderdaad nog steeds hoog omdat de verwachtingen al deels ingebakken zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
De 10 jaar rente in € en USD is bijna 1% gezakt tov maand geleden.
Vlucht naar veilige havens?
Vlucht naar veilige havens?
-
- Verbannen Gebruiker
Ondertussen 1,31%VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 10:47Onder invloed van de (constructieve) discussies hier over de onafhankelijkheid van Vlaanderen: de beleggers zijn nog steeds opgetogen met het idee. De rente is gezakt naar 1,6%.VLblokpate schreef: ↑25 juli 2022, 09:48 Sinds het duidelijk is dat er maar één uitweg is voor België namelijk Vlaanderen roept eenzijdig de onafhankelijkheid uit, schieten de koersen van Belgische overheidsobligaties de hoogte in: de 10 jaar rente is gedaald van 2,45% naar 1,65%.
De markten vinden dus ook dat het een goed idee is. En dat is goed voor de staatsschuld: veel goedkoper te financieren.
Nu krabbelt Vlaanderen hopelijk niet terug of binnenkort staan we weer aan 5 of 6% en moeten ze weer Letermebonds op de markt brengen om de markten te kalmeren
Dus hoe lager de Belgische rente, hoe meer opgetogen de markten zijn over het vooruitzicht van een onafhankelijk Vlaanderen?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik zie geen andere verklaring. Hoe duidelijker is dat Vlaanderen in 2024 onafhankelijk wordt, hoe lager de rente gaat. Lage rente wil zeggen dat de beleggers het goed vinden: lage rente is teken van groot vertrouwen.
VLblokpate schreef: ↑2 augustus 2022, 12:33Ondertussen 1,31%VLblokpate schreef: ↑26 juli 2022, 10:47
Onder invloed van de (constructieve) discussies hier over de onafhankelijkheid van Vlaanderen: de beleggers zijn nog steeds opgetogen met het idee. De rente is gezakt naar 1,6%.
Lachwekkend - dit verhuis je best naar de kroeg.VLblokpate schreef: ↑2 augustus 2022, 12:51Ik zie geen andere verklaring. Hoe duidelijker is dat Vlaanderen in 2024 onafhankelijk wordt, hoe lager de rente gaat. Lage rente wil zeggen dat de beleggers het goed vinden: lage rente is teken van groot vertrouwen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
HLN zal hier zeker voorpagina nieuws van kunnen maken.VLblokpate schreef: ↑2 augustus 2022, 12:51Ik zie geen andere verklaring. Hoe duidelijker is dat Vlaanderen in 2024 onafhankelijk wordt, hoe lager de rente gaat. Lage rente wil zeggen dat de beleggers het goed vinden: lage rente is teken van groot vertrouwen.
#DPG media
Nvidia heeft ook wel andere zaken dacht ik.Galactic schreef: ↑2 augustus 2022, 09:06 Maar ken de sector waarin je investeerd. Nvidia was/is in eerst instantie een producent van GPU's. Natuurlijk ondertussen meer dan dat, maar nog steeds een aanzienlijk deel van de omzet komt daaruit. Als je weet dat een gemiddelde GPU vroeger iets van 150-250 euro koste voor eindconsument en men daar nu aan crypto miners makkelijk 500 euro voor vroeg (ondertussen mark al voor groot deel ingestort) dan begrijp je wel dat er een enorme vraagdestructie is bij de gewone gamers. Die gaan dan naar alternatieven zoeken zoals een Nintendo, XBOX of Playstation (waarin de 2 laatste geen GPU van nivdia zit). Als de situatie dan terug normaliseerd dan zal dit toch even pijn doen voor een bedrijf als nvidia. Gaat semi groeien, hoogstwaarschijnlijk. Maar de waardering van dit bedrijf een jaar geleden was ronduit belachelijk en de waardering is inderdaad nog steeds hoog omdat de verwachtingen al deels ingebakken zijn.
Het bijbouwen van productiecapaciteit door grote spelers in de sector als gevolg van het chiptekort na corona, kan op langere termijn resulteren in goedkopere productieprijzen (en dus inputkosten) voor Nvidia.
Het feit dat grafische chips verschillende taken tegelijkertijd kunnen uitvoeren, maakt deze chips uitermate geschikt voor artificiële intelligentie die bruikbaar kan zijn in voertuigen, data centers e.d.m. en voor een hele reeks andere toepassingen.
Eventuele groei tablets/smartphones
Gaming is in volle opmars, zowel op console als op tablets/smartphones.
Virtual reality heeft zware GPU's nodig
Ik zie zelf op het farma bedrijf waar ik werk stilaan virtual reality opkomen voor opleidingen en dergelijke.
Daarnaast, een pc gamer overstappen naar een console zie ik ook niet direct gebeuren. Blijft een apart wereldje.
LOL, Apple gaat geld lenen voor buybacks en dividendbetalingen. Ik dacht dat enkel failed companies dat deden. Ok, ze zijn van plan 50% van de uitstaande aandelen terug te kopen. Sustainable dividend anyone?
https://finance.yahoo.com/m/324c8c74-f1 ... ey-to.html
Edit: Apple haalt 5,5 miljard USD op met de 4 obligaties: https://finance.yahoo.com/news/apple-ki ... 13895.html
https://finance.yahoo.com/m/324c8c74-f1 ... ey-to.html
Edit: Apple haalt 5,5 miljard USD op met de 4 obligaties: https://finance.yahoo.com/news/apple-ki ... 13895.html
Laatst gewijzigd door Tycoon op 3 augustus 2022, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Apple heeft wat financiele wetenschappers "heel veel geld" noemen op de bank. De reden waarom ze lenen: omdat het interessant is. Het is ingewikkeld maar het is zo. Om geld te lenen hoeven ze geen geld uit het buitenland (de maagdeneilanden en zo) terug te halen. Ze hoeven dus minder belastingen te betalen.
De share buybacks van Apple zijn een fenomeen. Als een grootgrondbezitter zoals Berkshire op zijn beurt hetzelfde doet dan krijgen aandeelhouder het product van beide factoren. Dit is de definitie van slapend rijk worden in de praktijk gebracht.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dat gaat goed zolang ze de interesten kunnen blijven betalen. Bij Apple is dat voorlopig geen probleem.