Quality-beleggen
TIP
Re: Quality-beleggen
Ik heb eens wat info over de marktaandelen opgezocht. Gartner publiceert (tegen betaling) jaarlijks rankings voor de markt van ERP, CX+CRM, SCM en HCM. Onderstaande is wat ik gevonden heb bij gratis bronnen die refereren naar de studies van Gartner.
De cijfers voor SCM, CX+CRM en HCM zijn op basis van omzet 2020
De cijfers voor ERP zijn op basis van omzet 2018 (geen Gartner-cijfers voor 2019 en 2020 te vinden op gratis sites). Zoals ge ziet bevat ERP voor Gartner ook HCM, al wordt er ook een aparte studie voor HCM gepubliceerd.
De cijfers voor SCM, CX+CRM en HCM zijn op basis van omzet 2020
De cijfers voor ERP zijn op basis van omzet 2018 (geen Gartner-cijfers voor 2019 en 2020 te vinden op gratis sites). Zoals ge ziet bevat ERP voor Gartner ook HCM, al wordt er ook een aparte studie voor HCM gepubliceerd.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Inmiddels de verwachtingen voor Salesforce eens bekeken:
Tijdens de Investor Day in september 2021 ging men uit van $31,8 miljard omzet voor boekjaar 01/2023 en $50 miljard voor 01/2026. Analisten verwachten een omzet van $53,4 miljard en een FCF van $11,3 miljard tegen 01/2026.
Als ik uitga van een FCF van $10 miljard tegen dan, en een CAGR van het aantal uitstaande aandelen van 4% (de laatste 5 jaar is het aantal uitstaande aandelen met in totaal 40% gestegen!), en een multiple van 25, dan kom ik uit op een koers van $216. Dat is 27% meer dan de huidige koers, en voor mij is dit niet interessant. Dan steek ik liever geld in SAP.
Tijdens de Investor Day in september 2021 ging men uit van $31,8 miljard omzet voor boekjaar 01/2023 en $50 miljard voor 01/2026. Analisten verwachten een omzet van $53,4 miljard en een FCF van $11,3 miljard tegen 01/2026.
Als ik uitga van een FCF van $10 miljard tegen dan, en een CAGR van het aantal uitstaande aandelen van 4% (de laatste 5 jaar is het aantal uitstaande aandelen met in totaal 40% gestegen!), en een multiple van 25, dan kom ik uit op een koers van $216. Dat is 27% meer dan de huidige koers, en voor mij is dit niet interessant. Dan steek ik liever geld in SAP.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
First Manhattan, een New Yorkse vermogensbeheerder opgericht door de inmiddels 96-jarige David 'Sandy' Gottesman, heeft in april een Amerikaanse ETF gelanceerd gebaseerd op quality-beleggen.
Gottesman is miljardair geworden door te beleggen in Berkshire Hathaway. Hij is een vriend van Warren Buffett en zetelt - hoe kan het ook anders gezien z'n leeftijd - in de raad van bestuur van BH. Gottesman zou volgens de site van First Manhattan nog steeds een portfolio manager zijn. Zijn zoon Robert is voorzitter.
De ETF wordt actief beheerd en bevat de aandelen waarin First Manhattan het sterkst gelooft.
"The Adviser identifies investments for the Fund that it believes possess durable competitive advantages (i.e., business assets or abilities that provide superior long-term value to a company’s customers versus its competitors), earn higher
than average returns on capital, treat shareholders like partners, and have opportunities to reinvest excess cash profits
at above-average rates of return. The Adviser identifies these companies from those listed on U.S. national securities
exchanges through fundamental research conducted by the portfolio manager and the Adviser’s research department
focusing on (i) business quality (including an assessment of the potential drivers and threats to the durability of
competitive advantage and long-term growth prospects), (ii) quality of management (including executive compensation
and incentives), (iii) quality of earnings, and (iv) cash flow generation. Once an investment opportunity is identified, the
Adviser seeks to purchase the shares at valuations that are favorable relative to the quality of the company’s business,
its earnings, and the Adviser’s expectation for long-term growth in value-per-share. The Fund also expects to invest in
short-term, U.S. government securities."
https://fmcx.com
https://firstmanhattan.com
Sandy Gottesman werd zes jaar geleden geïnterviewd voor de documentaire Becoming Warren Buffett. Op z'n 80ste werd hij nog omschreven als een fervent zwemmer.
Gottesman is miljardair geworden door te beleggen in Berkshire Hathaway. Hij is een vriend van Warren Buffett en zetelt - hoe kan het ook anders gezien z'n leeftijd - in de raad van bestuur van BH. Gottesman zou volgens de site van First Manhattan nog steeds een portfolio manager zijn. Zijn zoon Robert is voorzitter.
De ETF wordt actief beheerd en bevat de aandelen waarin First Manhattan het sterkst gelooft.
"The Adviser identifies investments for the Fund that it believes possess durable competitive advantages (i.e., business assets or abilities that provide superior long-term value to a company’s customers versus its competitors), earn higher
than average returns on capital, treat shareholders like partners, and have opportunities to reinvest excess cash profits
at above-average rates of return. The Adviser identifies these companies from those listed on U.S. national securities
exchanges through fundamental research conducted by the portfolio manager and the Adviser’s research department
focusing on (i) business quality (including an assessment of the potential drivers and threats to the durability of
competitive advantage and long-term growth prospects), (ii) quality of management (including executive compensation
and incentives), (iii) quality of earnings, and (iv) cash flow generation. Once an investment opportunity is identified, the
Adviser seeks to purchase the shares at valuations that are favorable relative to the quality of the company’s business,
its earnings, and the Adviser’s expectation for long-term growth in value-per-share. The Fund also expects to invest in
short-term, U.S. government securities."
https://fmcx.com
https://firstmanhattan.com
Sandy Gottesman werd zes jaar geleden geïnterviewd voor de documentaire Becoming Warren Buffett. Op z'n 80ste werd hij nog omschreven als een fervent zwemmer.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 2 augustus 2022, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Interessant, maar zeker nergens te koop?
Nope, alleen in Amerika.
ter info; hun grootste positie, KKR, heb ik trouwens al enkele malen terug zien komen bij de 'super investors'.
https://www.dataroma.com/m/stock.php?sym=KKR
https://www.dataroma.com/m/stock.php?sym=KKR
KKR, ik het bedrijf niet. Snel even door hun bedrijfspresentaties gegaan. Valt niets van te snappen
Min dikke 6 procent voorlopig.
Dag GPV,gpv1 schreef: ↑22 april 2022, 14:48 Negatieve impact van €350 mio op de operationele winst dit jaar omwille van stopzetting activiteiten in Rusland. Hoewel dit volledig zal gecompenseerd worden (de zaken gaan beter dan verwacht bij SAP) lijken sommige beleggers te focussen op dat eerste.
Uit de earnings call die momenteel bezig is: die Rusland-gerelateerde kosten zijn vooral verhoogde/versnelde afschrijvingen van verkoopcommissies en data centers, en die kosten zouden er in volgende jaren sowieso toch gekomen zijn.
Eerst en vooral bedankt voor je uitvoerige en kwaliteitsvolle post in deze topics!
Ik was even naar SAP aan het kijken via Marketscreener, daar kon ik terugvinden dat hun geschatte WPA daalt voor 2022, 2023 en 2024? Voor 2022 heeft dit te maken met afschrijven voor stopzetting van de activiteiten in Rusland? Heb je verklaring voor de dalende WPA voor 2023 en 2024, of zijn deze schattingen naar jouw mening niet correct?
Mvg,
B.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
KBC Ancora - Tubize - ASML - Exor - GIMV - Recticel - EVS - Melexis - Prosus - Alphabet - META
Geen idee, nettowinst en wpa zijn zaken waar ik omwille van irrelevantie geen aandacht aan schenk.
Alfa, een Londens bedrijf dat software voor leasinggevers ontwikkelt, heeft een informeel overnamevoorstel gekregen van de Zweedse investeerder EQT, met een prijs van £2,08 per aandeel.
In maart-april heb ik een positie opgebouwd aan gemiddeld £1,37 p/a. Het gewicht binnen de port bereikte ruim 10%.
Mijn koersdoel was £2,02 tegen 2025 oftewel 24x £25 mio FCF.
De afgelopen week ben ik wel stelselmatig beginnen verkopen omdat de koers fors begon te stijgen. Ik heb nog een kleine positie nu. Mijn return op de hele belegging zal uiteindelijk een 30% zijn.
EQT moet nu ten laatste op 7 juli laten weten of het al dan niet een formeel bod gaat uitbrengen.
In maart-april heb ik een positie opgebouwd aan gemiddeld £1,37 p/a. Het gewicht binnen de port bereikte ruim 10%.
Mijn koersdoel was £2,02 tegen 2025 oftewel 24x £25 mio FCF.
De afgelopen week ben ik wel stelselmatig beginnen verkopen omdat de koers fors begon te stijgen. Ik heb nog een kleine positie nu. Mijn return op de hele belegging zal uiteindelijk een 30% zijn.
EQT moet nu ten laatste op 7 juli laten weten of het al dan niet een formeel bod gaat uitbrengen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Congrats, weer een mooi rendement!
Ik lees je posts hier altijd met veel plezier omdat er vaak bedrijven passeren die niet altijd op mijn radar staan.
Meestal heb ik niet gevolgd (Zebra bv).
Uiteindelijk vond ik vooral je analyses over SAP & LSE bijzonder boeiend. Bij SAP heb ik gekeken naar een instapmoment, maar toch niet gedaan (dik spijt uiteraard), LSE was daarintegen een dik schot in de roos. Jij bent eruit geloof ik maar ik voorzie ze nog niet direct te verkopen. 25% winst inmiddels
Ik lees je posts hier altijd met veel plezier omdat er vaak bedrijven passeren die niet altijd op mijn radar staan.
Meestal heb ik niet gevolgd (Zebra bv).
Uiteindelijk vond ik vooral je analyses over SAP & LSE bijzonder boeiend. Bij SAP heb ik gekeken naar een instapmoment, maar toch niet gedaan (dik spijt uiteraard), LSE was daarintegen een dik schot in de roos. Jij bent eruit geloof ik maar ik voorzie ze nog niet direct te verkopen. 25% winst inmiddels
Een post over het aandelenuniversum dat ik volg...
Sinds enige tijd beperk ik mijn beleggingen tot een aantal sectoren:
- informatie voor professionals
- software voor professionals
- cybersecurity
- uitrusting voor laboratoria
- uitrusting voor bedrijven/commerce
- testing, inspecting & certificating
- verzekeringsmakelaardij voor bedrijven + health/wealth/career-diensten
- consumentengoederen (extreem selectief)
De bedrijven in die sectoren genieten misschien niet allemaal van hoge returns on capital, maar doorgaans wel van een degelijke organische groei en hoge en stabiele vrijekasstroommarges. In een Excel-sheet volg ik heel makkelijk de waarderingen van een 90-tal bedrijven, geholpen door een koppeling naar Refinitiv Eikon. Door op onderstaand screenshot van de sheet te klikken zie je een grotere versie.
Deze methode is handig om opportuniteiten te spotten, en om zo gericht verder onderzoek naar sommige bedrijven te kunnen doen. De bedrijven die in mijn port zitten hebben in de sheet een groene achtergrond bij de P/FCF-ratio's. Voor QuidelOrtho zijn er geen FCF consensus estimates; de waarde voor 2025 is mijn eigen berekening.
De FCF consensus estimates zijn na aftrek van eventuele cash outflows ivm stock-based compensation, die terug te vinden zijn bij de financieringsactiviteiten in de kasstroomtabellen (lijntjes zoals 'repurchase of shares related to stock-based compensation', 'net share settlement of taxes from restricted stock and performance share awards' of iets dergelijks). Het bedrag dat ik daarvoor gebruik is deze van het voorbije boekjaar, en dat breng ik dan in mindering bij de estimates voor FY+0 (lopend boekjaar), FY+1 en FY+2.
Een vrije kasstroom moet m.i. ook na aftrek van leasingbetalingen zijn. Bij Europese aandelen weet ik niet of analisten hiermee rekening houden bij het opstellen van hun estimates.
Het aantal uitstaande aandelen in de sheet houdt geen rekening met eventuele share buybacks of toekomstige verwatering.
De fair value multiples in de sheet zijn subjectief.
Sinds enige tijd beperk ik mijn beleggingen tot een aantal sectoren:
- informatie voor professionals
- software voor professionals
- cybersecurity
- uitrusting voor laboratoria
- uitrusting voor bedrijven/commerce
- testing, inspecting & certificating
- verzekeringsmakelaardij voor bedrijven + health/wealth/career-diensten
- consumentengoederen (extreem selectief)
De bedrijven in die sectoren genieten misschien niet allemaal van hoge returns on capital, maar doorgaans wel van een degelijke organische groei en hoge en stabiele vrijekasstroommarges. In een Excel-sheet volg ik heel makkelijk de waarderingen van een 90-tal bedrijven, geholpen door een koppeling naar Refinitiv Eikon. Door op onderstaand screenshot van de sheet te klikken zie je een grotere versie.
Deze methode is handig om opportuniteiten te spotten, en om zo gericht verder onderzoek naar sommige bedrijven te kunnen doen. De bedrijven die in mijn port zitten hebben in de sheet een groene achtergrond bij de P/FCF-ratio's. Voor QuidelOrtho zijn er geen FCF consensus estimates; de waarde voor 2025 is mijn eigen berekening.
De FCF consensus estimates zijn na aftrek van eventuele cash outflows ivm stock-based compensation, die terug te vinden zijn bij de financieringsactiviteiten in de kasstroomtabellen (lijntjes zoals 'repurchase of shares related to stock-based compensation', 'net share settlement of taxes from restricted stock and performance share awards' of iets dergelijks). Het bedrag dat ik daarvoor gebruik is deze van het voorbije boekjaar, en dat breng ik dan in mindering bij de estimates voor FY+0 (lopend boekjaar), FY+1 en FY+2.
Een vrije kasstroom moet m.i. ook na aftrek van leasingbetalingen zijn. Bij Europese aandelen weet ik niet of analisten hiermee rekening houden bij het opstellen van hun estimates.
Het aantal uitstaande aandelen in de sheet houdt geen rekening met eventuele share buybacks of toekomstige verwatering.
De fair value multiples in de sheet zijn subjectief.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedoel je dan terugbetalingen van (een deel van) de hoofdsom van leasing verplichtingen (niet enkel interest)?
Ik trek die af van de FCF omdat die eigenlijk investeringen in PPE zijn (Michael Mauboussin haalt deze visie/ manier van werken in een aantal papers aan - hier heb ik deze mosterd vandaan gehaald).
Jammer genoeg rapporteren niet alle bedrijven dit (of slaag ik er niet altijd in om dit te vinden in de voetnoten van de ARs).
Greenyard en, ik geloof ook, Telenet, om maar twee random voorbeelden te noemen, doen dit wel. Greenyard zelfs in een aparte lijn in de cash flow statement met detail in voetnoot 6.4 (AR22/23).
In het geval van Greenyard maken de terugbetalingen van lease verplichtingen meer dan 1/3de uit van de PPE investeringen in FY22/23 (32.8 van de 89.5MM EUR) en halveert dat mijn berekening van de FCF van ongeveer 70MM EUR naar bijna 38MM EUR.
Voor sommige bedrijven hebben deze leasebetalingen dus een grote impact op mijn kijk op FCF.
(op zich zegt het transparant communiceren over "payment of principal portion of lease liabilities" absoluut niets over de kwaliteit van het bedrijf", maar ik appreciëer de transparantie)