Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
In tijden van negatieve prestaties is dat vrij eenvoudig.kierkegaard schreef: ↑7 augustus 2022, 13:32 Fijn om te lezen dat iedereen hier het weer beduidend beter doet dan de indexen
Koop met 50% van je geld de index, en houd 50% in cash aan.
Voila, je doet het nu dubbel zo goed als de index.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
- Full Member
- Contacteer:
Fijn dat er toch wat diversere reacties komen
Ik vermoed dat er velen -15% of meer aan hun broek hebben.
Bij mij net geen -10%. Slechter dan de index. Logistiek vatsgoed heeft zoals je weet een afstraffing ondergaan. En ik heb ook Sofina in port. Need I say more?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Indien ik het goed begrijp, staat ytd voor de opbrengst in % van bepaalde beleggingen vanaf het begin van het kalender jaar tot de huidige datum.
Correct?
Nu vraag ik mij af wat hiervan de meerwaarde zou kunnen zijn?
Inderdaad, het merendeel van de beleggers op dit forum zijn toch lange termijn beleggers?
Zelf doe ik niet in aandelen omdat ik er mij niet goed bij voel. Dat betekent niet dat ik geen begrip zou hebben voor de gedrevenheid van beursbeleggers.
Nu terzake: ik beleg enkel in onroerend goed; in casu landbouwgronden en appartementen waarvan de eerste op heel lange termijn (liefst over generaties heen).
Ik heb dus verschillende onroerende goederen, alle verworven op verschillende tijdstippen.
Van elk van die eigendommen ken ik de aankoopprijs (kosten incl.), de opbrengsten en de geschatte waarde (+-) op elk moment van het jaar.
Wat mij interesseert te weten, is de meer (min) waarde in % van het geheel op een willekeurige datum vanaf bvb vandaag of later.
Ik beschik immers over de nodige data om die berekening te maken.
Bijgevolg is mijn vraag: bestaat er een of andere formule om dit op een eenvoudige wijze te berekenen?
Correct?
Inderdaad, het merendeel van de beleggers op dit forum zijn toch lange termijn beleggers?
Zelf doe ik niet in aandelen omdat ik er mij niet goed bij voel. Dat betekent niet dat ik geen begrip zou hebben voor de gedrevenheid van beursbeleggers.
Nu terzake: ik beleg enkel in onroerend goed; in casu landbouwgronden en appartementen waarvan de eerste op heel lange termijn (liefst over generaties heen).
Ik heb dus verschillende onroerende goederen, alle verworven op verschillende tijdstippen.
Van elk van die eigendommen ken ik de aankoopprijs (kosten incl.), de opbrengsten en de geschatte waarde (+-) op elk moment van het jaar.
Wat mij interesseert te weten, is de meer (min) waarde in % van het geheel op een willekeurige datum vanaf bvb vandaag of later.
Ik beschik immers over de nodige data om die berekening te maken.
Bijgevolg is mijn vraag: bestaat er een of andere formule om dit op een eenvoudige wijze te berekenen?
Het intern rendement van al je cashflows kan berekend worden met de xirr formule in excel
Ja, -10-15% hier.kierkegaard schreef: ↑7 augustus 2022, 21:42 Fijn dat er toch wat diversere reacties komen
VGP en Meta.
Stoefen met je rendement tegenover de anderendhalluinR schreef: ↑8 augustus 2022, 10:14 Indien ik het goed begrijp, staat ytd voor de opbrengst in % van bepaalde beleggingen vanaf het begin van het kalender jaar tot de huidige datum.
Correct?
Daarom dat ik het lange tijd niet postte, omdat het geen meerwaarde heeft, nu post ik het vooral omdat ik wil tonen dat er alternatieven zijn voor indexbeleggen.
(en vooral het deterministische ervan wil aanklagen: dat als een rendement slecht is, we er niks aan kunnen doen en het ook geen kwaad kan, want we benchmarken toch tegenover onszelf )
Door het rendement van een gespreide portefeuille te posten, gaan er misschien ogen open dat er wel degelijk een probleem is...
Of mede-lotgenoten moed inpraten.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Het leert toch ook dat zo een "gemiddeld" rendement weinig zegt,
individuele rendementen zijn all over the place.
Zelf had ik eerste halfjaar mooi rendement (ttz: niet negatief),
maar in juli toen "de beurs" mooi herstelde, ging ik net achteruit.
In tegenstelling tot zowat iedereen in juli :-)
Sprak recent met belegger die eerste stapjes zet, hij vroeg wat een te verwachten rendement was, 7% of zo
Heb hem proberen diets te maken dat je helemaal niks kan verwachten
individuele rendementen zijn all over the place.
Zelf had ik eerste halfjaar mooi rendement (ttz: niet negatief),
maar in juli toen "de beurs" mooi herstelde, ging ik net achteruit.
In tegenstelling tot zowat iedereen in juli :-)
Sprak recent met belegger die eerste stapjes zet, hij vroeg wat een te verwachten rendement was, 7% of zo
Heb hem proberen diets te maken dat je helemaal niks kan verwachten
YTD echte portefeuille - 0,56% zeer tevreden, mijn doel is een market outperformance van 1,5 tot 2,5%.
YTD speculatieve (speelgeld) is 19,7% maar die doet altijd beter dan de markt jaar op jaar.
Ter info, op 02/01/2018 begonnen op 1 miljoen euro. Nu 6,4 miljoen euro
Jammer dat de laatste niet met echt geld is, het is wel een volatiele met redelijk wat leverage (1/2 tot 1/4).
YTD speculatieve (speelgeld) is 19,7% maar die doet altijd beter dan de markt jaar op jaar.
Ter info, op 02/01/2018 begonnen op 1 miljoen euro. Nu 6,4 miljoen euro
Jammer dat de laatste niet met echt geld is, het is wel een volatiele met redelijk wat leverage (1/2 tot 1/4).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of je bijkoopt/verkoopt tijdens het jaar of je doet "niets", dat maakt niet uit en daarom is dit juist wel te vergelijken.
Als je gewoon zegt "ik heb fonds x verkocht met 40% winst", dat is nergens mee te vergelijken.
Stel dat je 12.000 EUR belegt en aan het einde van het jaar is de belegging 15.000 EUR waard. Dat is altijd 25% "winst".
Zie dan het verschil afhankelijk van wanneer je hebt belegd:
Code: Selecteer alles
1/01/2022 12.000 3.000 1.000 12.000
1/02/2022 1.000
1/03/2022 1.000
1/04/2022 3.000 1.000 12.000
1/05/2022 1.000
1/06/2022 1.000
1/07/2022 3.000 1.000 12.000
1/08/2022 1.000
1/09/2022 1.000
1/10/2022 3.000 1.000 12.000
1/11/2022 1.000
1/12/2022 1.000
1/01/2023 -15.000 -15.000 -15.000 -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
XIRR 25,00% 41,65% 48,92% 25,00% 34,47% 55,68% 142,37%
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 augustus 2022, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bla bla. Ik of jullie hoeven mijn 40% winst nergens mee te vergelijken. Beleggen is geen wedstrijd. Ik was blij dat ik na zo een lange periode van verlies nog met winst heb verkocht. Dat als reactie op degenen die zeggen dat je op tijd je verlies moet nemen.
-7,75%
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat hoeft idd. niet en het hoeft idd. geen wedstrijd te zijn.
Maar iets afdoen als "met niets te vergelijken" omdat jou het niet interesseert, is ook niet correct lijkt mij.
-9.29%